Rozdział 11 - Ustalenie wyników głosowania w obwodzie. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1985.26.112

Akt utracił moc
Wersja od: 8 czerwca 1985 r.

Rozdział  11

Ustalenie wyników głosowania w obwodzie.

1.
Obwodowa komisja wyborcza niezwłocznie po zakończeniu głosowania przystępuje do ustalenia jego wyników.
2.
Przy ustalaniu wyników głosowania mogą być obecni mężowie zaufania; przysługuje im prawo wniesienia do protokołów głosowania uwag z wymienieniem konkretnych zarzutów.

Przewodniczący obwodowej komisji wyborczej otwiera urnę wyborczą, po czym komisja ustala osobno dla głosowania na okręgową listę wyborczą oraz na krajową listę wyborczą:

1)
liczbę oddanych kart do głosowania, czyli liczbę wyborców, którzy wzięli udział w głosowaniu,
2)
liczbę oddanych kart, które uznano za nieważne, czyli liczbę głosów nieważnych,
3)
liczbę oddanych kart, które uznano za ważne, czyli liczbę głosów ważnych.
1.
Nieważne są głosy oddane na kartach do głosowania:
1)
innych niż urzędowo ustalone bądź nie opatrzonych pieczęcią właściwej komisji wyborczej,
2)
przedartych całkowicie na dwie lub więcej części.
2.
Dopisanie na karcie do głosowania dodatkowych nazwisk albo poczynienie innych dopisków nie pociąga za sobą skutków prawnych i nie wpływa na ważność głosu.
3.
Głosy oddane na kartach do głosowania całkowicie przekreślonych, albo na których wykreślono nazwiska wszystkich kandydatów, są ważne.

Po ustaleniu liczby głosów ważnych obwodowa komisja wyborcza przystępuje do ustalenia liczby głosów oddanych na poszczególnych kandydatów, osobno na okręgową listę wyborczą oraz na krajową listę wyborczą.

1.
Obwodowa komisja wyborcza sporządza w dwóch egzemplarzach protokoły:
1)
głosowania w obwodzie na posłów wybieranych z okręgowej listy wyborczej,
2)
głosowania w obwodzie na posłów wybieranych z krajowej listy wyborczej.
2.
W protokołach głosowania w obwodzie wymienia się liczby:
1)
osób uprawnionych do głosowania, czyli osób objętych spisem wyborców,
2)
osób, które wzięły udział w głosowaniu, czyli osób, które oddały karty do głosowania,
3)
głosów nieważnych,
4)
głosów ważnych,
5)
głosów oddanych na poszczególnych kandydatów.
3.
W protokołach podaje się ponadto czas rozpoczęcia i zakończenia głosowania oraz omawia wydane zarządzenia i decyzje, jak również inne istotne okoliczności.
4.
Protokoły podpisują wszystkie osoby wchodzące w skład obwodowej komisji wyborczej obecne przy ich sporządzeniu. Protokoły opatruje się pieczęcią obwodowej komisji wyborczej.
1.
Przewodniczący obwodowej komisji wyborczej przesyła niezwłocznie w zapieczętowanej kopercie po jednym egzemplarzu każdego z protokołów głosowania w obwodzie do okręgowej komisji wyborczej właściwej dla danego obwodu głosowania.
2.
Tryb przekazywania i przyjmowania protokołów ustala Państwowa Komisja Wyborcza.
3.
Tryb i zasady przekazywania właściwym okręgowym komisjom wyborczym wyników głosowania w obwodach głosowania, o których mowa w art. 22 i 23, ustalają odpowiednio: minister - kierownik Urzędu Gospodarki Morskiej i minister spraw zagranicznych.
1.
Po dokonaniu czynności wymienionych w art. 89 ust. 1 przewodniczący obwodowej komisji wyborczej przesyła niezwłocznie odpowiedniemu terenowemu organowi administracji państwowej o właściwości ogólnej stopnia podstawowego dokumenty z głosowania: oddane karty do głosowania (osobno ważne i nieważne), spisy wyborców i drugie egzemplarze protokołów głosowania.
2.
Dokumenty z przeprowadzonego głosowania w obwodach, o których mowa w art. 22, kapitanowie polskich statków morskich przesyłają ministrowi - kierownikowi Urzędu Gospodarki Morskiej.
3.
Dokumenty z przeprowadzonego głosowania w obwodach, o których mowa w art. 23, przechowują kierownicy polskich przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych.
4.
Organy wymienione w ust. 1-3 przechowują przekazaną im dokumentację wyborczą do czasu otrzymania zarządzeń Rady Państwa. Dokumentacja ta może być udostępniona za zgodą Rady Państwa.