Rozdział 6 - Sygnały drogowe - Ogólne warunki prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji.
Dz.U.2015.360 t.j.
Akt obowiązującyRozdział 6
Sygnały drogowe
Sygnały drogowe
Tarcza ostrzegawcza DO wskazuje, że pociąg zbliża się do sygnału D 1.
Tarczę DO ustawia się na szlaku w odległości drogi hamowania przed tarczą D 1 po prawej stronie toru, patrząc w kierunku jazdy;
Tarczę D 1 ustawia się w odległości 50 m od miejsca, które ma być osłonięte z obu stron przeszkody. Na szlaku tarczę ustawia się z prawej strony toru, patrząc w kierunku jazdy, a na posterunkach (stacjach) w osi toru. Jeżeli w obrębie posterunku warunki miejscowe nie pozwalają na ustawienie tarczy we wskazanej odległości, to można ją ustawić w mniejszej odległości.
Sygnał D 1 stosuje się, jeżeli:
Jeżeli potrzeba sygnalizowania "Stój" zajdzie nagle i danie sygnału D 1 "Stój" jest już niemożliwe lub brak jest tarczy D 1, należy pociąg zatrzymać sygnałem ręcznym Rw 1 "Stój";
Sygnał D 6 stosuje się, jeśli na pewnej części toru należy jechać z prędkością mniejszą od przewidzianej w regulaminie technicznym kolei wąskotorowej. Tarczę D 6 ustawia się z prawej strony toru, patrząc w kierunku jazdy, w takiej odległości przed miejscem, po którym należy jechać ze zmniejszoną prędkością, aby każdy kursujący tam pociąg miał możliwość zmniejszyć na tej odległości prędkość do wartości określonej na wskaźniku, jednak nie mniejszej niż 100 metrów.
Jeżeli potrzeba sygnalizowania "Zwolnić bieg" zajdzie nagle i danie sygnału D 6 "Zwolnić bieg" jest już niemożliwe lub brak jest tarczy D 6, należy pociąg zatrzymać sygnałem ręcznym Rw 1 "Stój" i ustnie przekazać drużynie pociągowej informację o zmniejszeniu prędkości jazdy;
Tarczę D 7 ustawia się z lewej strony toru, patrząc w kierunku jazdy, i stosuje się ją wraz z sygnałem D 6 w ten sposób, że tarcza jest dwustronna, a więc po jednej stronie tarczy jest sygnał D 6, a po drugiej D 7.