Dział 5 - Sygnalizacja na liniach kolejowych wąskotorowych - Ogólne warunki prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2015.360 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 29 listopada 2023 r.

DZIAŁ  V

Sygnalizacja na liniach kolejowych wąskotorowych

Sygnały na semaforach i tarczach ostrzegawczych

§  130. 
1. 
Wzory sygnałów i wskaźników stosowanych na liniach kolejowych wąskotorowych określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.
2. 
Semafory ustawia się bezpośrednio obok toru z prawej strony, patrząc w kierunku jazdy.
3. 
Semafory wjazdowe, które wskazują, czy wjazd na posterunek jest zabroniony, czy też dozwolony, ustawia się przed obsadzonymi posterunkami zapowiadawczymi. Jeżeli nie ma potrzeby stosowania semafora, zamiast niego ustawia się tarczę ostrzegawczą Ow.
4. 
Semafory osłonne, które wskazują, czy wjazd na posterunek jest zabroniony, czy też dozwolony, ustawia się przed posterunkami osłonnymi. Jeżeli nie ma potrzeby stosowania semafora, zamiast niego ustawia się wskaźnik WW 1.
5. 
Semafory wyjazdowe wskazują, czy wyjazd ze stacji z toru lub grupy torów, do których się odnoszą, jest zabroniony, czy też dozwolony. Semafory wyjazdowe stosuje się na posterunkach zapowiadawczych w razie potrzeby.
6. 
Semafory powinny wskazywać w położeniu zasadniczym sygnał Sr 1 lub Sw 1 "Stój". Wyjątek stanowią semafory osłonne, które w pewnych okresach nie są obsługiwane i które w tych okresach wskazują sygnał zezwalający na jazdę.
7. 
Pociąg zatrzymany przed semaforem wskazującym sygnał Sr 1 lub Sw 1 "Stój" albo sygnał wątpliwy może jechać dalej, gdy podany sygnał zmieni się na sygnał zezwalający na jazdę lub na polecenie dyżurnego ruchu przekazane drogą łączności głosowej lub na piśmie.
8. 
Jeżeli semafor wskazuje sygnał Sr 3 lub Sw 3 "Wolna droga ze zmniejszoną prędkością", to prędkość pociągu należy zmniejszyć do wartości określonej w regulaminie technicznym kolei wąskotorowej.
9. 
Semafory unieważnione lub nieczynne oznacza się poprzez umocowanie skośnego krzyża na semaforach ramiennych na poziomo ustawionym ramieniu semafora, a na semaforach świetlnych - pod oprawą semafora.
§  131. 
1. 
Semafor kształtowy składa się ze słupa, na którym są umieszczone ruchome ramiona oraz latarnie i przesłony z kolorowymi szkłami. Do podawania sygnałów dziennych używa się ramion, natomiast do podawania sygnałów nocnych - świateł na słupie semafora.
2. 
Na semaforach kształtowych nadawane są następujące sygnały:
1)
sygnał Sr 1 "Stój" (rys. 1):
a)
dzienny: ramię semafora, zaś na semaforach dwuramiennych - górne ramię semafora ustawione poziomo na prawo od słupa semaforowego, patrząc w kierunku jazdy,
b)
nocny: czerwone światło na semaforze zwrócone w stronę pociągu;
2)
sygnał Sr 2 "Wolna droga" (rys. 2):
a)
dzienny: ramię semafora, zaś na semaforach dwuramiennych - górne ramię semafora uniesione pod kątem 45° względem poziomu na prawo od słupa semaforowego, patrząc w kierunku jazdy,
b)
nocny: zielone światło na semaforze, zwrócone w stronę pociągu;
3)
sygnał Sr 3 "Wolna droga ze zmniejszoną prędkością" (rys. 3):
a)
dzienny: dwa ramiona semafora uniesione pod kątem 45° względem poziomu na prawo od słupa semaforowego, patrząc w kierunku jazdy,
c)
nocny: zielone światło górnej latarni i pomarańczowe światło dolnej latarni, zwrócone w stronę pociągu.
§  132. 
1. 
Semafor świetlny składa się z oprawy na słupie, na której są umieszczone w pionie dwie albo trzy lampy z kolorowymi szkłami. Sygnały podawane na semaforach świetlnych są jednakowe w dzień i w nocy.
2. 
Na semaforach świetlnych nadawane są następujące sygnały:
1)
sygnał Sw 1 "Stój" (rys. 4) dzienny i nocny: czerwone światło na semaforze, zwrócone w stronę pociągu;
2)
sygnał Sw 2 "Wolna droga"(rys. 5) dzienny i nocny: zielone światło na semaforze, zwrócone w stronę pociągu;
3)
sygnał Sw 3 "Wolna droga ze zmniejszoną prędkością" (rys. 6) dzienny i nocny: dwa światła w pionie, górne zielone i dolne pomarańczowe, zwrócone w stronę pociągu.
§  133. 
1. 
Tarcze ostrzegawcze wykonuje się w postaci nieruchomej tarczy nieoświetlonej ustawionej po prawej stronie toru, patrząc w kierunku jazdy. Powierzchnia tarczy może być wykonana z materiałów odblaskowych.
2. 
Na tarczach ostrzegawczych podawane są następujące sygnały:
1)
sygnał On "W odległości drogi hamowania pociągów znajduje się semafor" (rys. 7) dzienny i nocny: okrągła tarcza pomarańczowa z czarnym pierścieniem i białą obwódką; tarcza ostrzegawcza On nakazuje regulować prędkość pociągu tak, aby była zapewniona możliwość zatrzymania pociągu przed semaforem, gdyby wskazywał on sygnał Sr 1 lub Sw 1 "Stój";
2) 165
 sygnał Ow "W odległości drogi hamowania pociągów znajduje się zwrotnica wjazdowa" (rys. 8) dzienny i nocny: prostokątna biała tarcza z czarnym obramowaniem i dwoma czarnymi kątami, jeden nad drugim, stykającymi się wierzchołkami; tarcza ostrzegawcza Ow nakazuje regulować prędkość pociągu tak, aby była zapewniona możliwość zatrzymania pociągu przed zwrotnicą wjazdową, jeżeli będzie dawany sygnał ręczny Rw 1 "Stój", lub gdy prowadzący pojazdy kolejowe zauważy, że tor, na który pociąg ma wjechać, jest zajęty. Przed posterunkami nieobsadzonymi, na których zgodnie z rozkładem jazdy nie odbywa się krzyżowanie lub spotkanie pociągów, i przed odgałęzieniami z dobrymi warunkami widoczności i profilu podejścia zezwala się nie ustawiać tarcz ostrzegawczych Ow, ograniczając się do sygnalizacji na zwrotnicach. W przypadku gdy nie stosuje się sygnałów na zwrotnicach lub zwrotnice nie są wyposażone w zamki zwrotnicowe, istnieje bezwzględny obowiązek stosowania tarczy Ow.

Sygnały na pociągu

§  134. 
Do oznaczenia pociągu stosuje się następujące sygnały:
1)
sygnał Pc 1 "Oznaczenie czoła pociągu" (rys. 9) dzienny i nocny: trzy latarnie z białym światłem na przodzie pociągu, pojazdu trakcyjnego jadącego luzem, ciężkiego pojazdu pomocniczego.

Na pojazdach zabytkowych dopuszcza się stosowanie dwóch latarń z białym światłem na przodzie pociągu, a przy ograniczeniu prędkości do 20 km/h - jednej latarni z białym światłem;

2)
sygnał Pc 3 "Oznaczenie czoła pociągu z pługiem odśnieżnym" (rys. 10) dzienny i nocny: dwie latarnie z białym światłem oraz trzecia oświetlona latarnia z ukośnym białym krzyżem umieszczone w górnej części czoła pługa odśnieżnego;
3) 166
 sygnał PcW 4 "Oznaczenie czoła pociągu jadącego wagonami naprzód" (rys. 11). Tarcza w górnej prawej części wagonu, patrząc w kierunku jazdy, na pierwszym wagonie w kierunku jazdy, widoczna z przodu i tyłu pociągu. Tarcza jest prostokątna podzielona przekątnymi na cztery trójkąty, z których górny i dolny są pomalowane na czerwono, zaś boczne - na biało.

Podczas jazdy wagonami naprzód na pierwszym wagonie, patrząc w kierunku jazdy, powinien jechać pracownik kolejowy. Pociąg powinien zatrzymać się przed każdym przejazdem kolejowo-drogowym lub przejściem, a dalsza jazda jest możliwa po zatrzymaniu ruchu przez pracownika kolejowego. W przypadku przejazdów kolejowo-drogowych lub przejść o dobrej widoczności w porze dziennej dopuszcza się przejazd bez zatrzymania z prędkością zmniejszoną do 10 km/h. W porze nocnej zamiast tarczy zaleca się stosowanie latarni rzucającej do przodu światło białe, a w tył - światło czerwone, bądź latarni z białym światłem zabudowanej w górnej części ściany czołowej ostatniego wagonu;

4)
sygnał Pc 5 "Oznaczenie końca pociągu zestawionego z wagonu motorowego" (rys. 12) dzienny i nocny: jedno światło czerwone w górnej części tylnej ściany wagonu motorowego.

Sygnał ten stosuje się także, gdy wagon motorowy ciągnie wagon doczepny połączony hamulcem zespolonym, a wagon doczepny posiada zabudowaną w górnej części ściany czołowej latarnię z czerwonym światłem;

5)
sygnał PcW 7 "Oznaczenie końca innych pociągów" (rys. 13) dzienny i nocny: tarcza w górnej prawej części wagonu, patrząc w kierunku jazdy, na ostatnim wagonie, widoczna z przodu i z tyłu pociągu. Tarcza jest prostokątna, podzielona przekątnymi na cztery trójkąty, z których górny i dolny są pomalowane na czerwono, zaś boczne na biało. W porze nocnej zamiast tarczy zaleca się stosowanie latarni rzucającej w tył światło czerwone, a do przodu światło białe albo latarni z czerwonym światłem zabudowanej w górnej części ściany czołowej ostatniego wagonu;
6) 167
 sygnał Tb 1 "Oznaczenie czoła lokomotywy manewrowej" (rys. 14): dzienny i nocny: latarnia z białym światłem od strony obsadzonego stanowiska prowadzącego pojazdy kolejowe na obu ścianach czołowych lokomotywy.

Sygnały dawane przez pracowników

§  135. 
Pracownicy kolei wąskotorowych dają następujące sygnały:
1)
sygnał Rw 1 "Stój" (rys. 15):
a)
dzienny: zataczanie okręgu chorągiewką sygnałową koloru żółtego lub ręką,
b)
nocny: zataczanie okręgu ręczną latarką z białym światłem.

Sygnał Rw 1 "Stój" mogą stosować wszyscy pracownicy kolei, jeżeli istnieje jakakolwiek przeszkoda na torze lub w pociągu zagrażająca bezpieczeństwu ruchu. Sygnał Rw 1 stosuje się także w trakcie wykonywania prac manewrowych;

2)
sygnał Rw 2 "Nakaz jazdy" (rys. 16):
a)
dzienny: okrągła biała tarczka z zieloną obwódką podniesiona do góry przez dyżurnego ruchu,
b)
nocny: latarka ręczna z zielonym światłem poruszana pionowo przez dyżurnego ruchu.

Sygnał Rw 2 "Nakaz jazdy" stosuje się przy wyprawianiu pociągów z posterunków zapowiadawczych otwartych dla czynności technicznych i podaje go dyżurny ruchu;

3)
sygnał Rw 3 "Odjazd pociągu" (rys. 17):
a)
dzienny: ręka podniesiona do góry przez kierownika pociągu oraz wypowiedziane głośno słowo "Odjazd",
b)
nocny: latarka ręczna z białym światłem podniesiona do góry przez kierownika pociągu oraz wypowiedziane głośno słowo "Odjazd".

Sygnał Rw 3 "Odjazd" podaje kierownik pociągu i stosuje się go przy wyprawianiu pociągów ze stacji, posterunków i przystanków, na których zatrzymuje się pociąg.

Sygnały dawane podczas wykonywania próby hamulców zespolonych

§  136. 
Podczas wykonywania próby hamulców zespolonych dawane są następujące sygnały:
1)
sygnał Rh 1 "Zahamować" (rys. 18):
a)
dzienny: wyciągnięte ręce składane nad głową z zakreśleniem półkola,
b)
nocny: latarka ręczna z białym światłem poruszana od dołu łukiem do góry i następnie opuszczana pionowo w dół;
2)
sygnał Rh 2 "Odhamować" (rys. 19):
a)
dzienny: wyciągnięta ręka poruszana po łuku nad głową,
b)
nocny: latarka ręczna z białym światłem poruszana po łuku nad głową;
3)
sygnał Rh 3 "Hamulce działają poprawnie" (rys. 20):
a)
dzienny: ręka wyciągnięta nad głową trzymana pionowo,
b)
nocny: latarka ręczna z białym światłem trzymana pionowo nad głową.

Sygnały dawane podczas wykonywania manewrów

§  137. 
Podczas wykonywania manewrów dawane są następujące sygnały:
1)
sygnał Rm 1 "Do mnie" (rys. 21):
a)
dzienny: chorągiewka sygnałowa koloru żółtego lub ręka poruszana poziomo,
b)
nocny: ręczna latarka z białym światłem poruszana poziomo.

Sygnał Rm 1 oznacza, że należy jechać w kierunku do dającego ten sygnał;

2)
sygnał Rm 2 "Ode mnie" (rys. 22):
a)
dzienny: chorągiewka sygnałowa koloru żółtego lub ręka poruszana pionowo,
b)
nocny: ręczna latarka z białym światłem poruszana pionowo.

Sygnał Rm 2 oznacza, że należy jechać w kierunku od dającego ten sygnał;

3)
sygnał Rm 3 "Zwolnić" (rys. 23):
a)
dzienny: chorągiewka sygnałowa koloru żółtego lub ręka poruszana powolnym ruchem po łuku do góry i na dół,
b)
nocny: ręczna latarka z białym światłem poruszana powolnym ruchem po łuku do góry i na dół;
4)
sygnał Rm 6 "Docisnąć" (rys. 24):
a)
dzienny: kilkakrotne zbliżanie do siebie wyciągniętych przed siebie rąk,
b)
nocny: przerywane białe światło latarki ręcznej w krótkich odstępach czasu.

Sygnały drogowe

§  138. 
1. 
Sygnały drogowe są podawane nieruchomymi i nieoświetlonymi przenośnymi tarczami, przy czym powierzchnia tarczy może być wykonana z materiałów odblaskowych.
2. 
Podaje się następujące sygnały drogowe:
1)
sygnał DO "Za tarczą ostrzegawczą znajduje się tarcza zatrzymania" (rys. 25) dzienny i nocny: okrągła tarcza pomarańczowa z czarnym pierścieniem i białą obwódką.

Tarcza ostrzegawcza DO wskazuje, że pociąg zbliża się do sygnału D 1.

Tarczę DO ustawia się na szlaku w odległości drogi hamowania przed tarczą D 1 po prawej stronie toru, patrząc w kierunku jazdy;

2)
sygnał D 1 "Stój" (rys. 26) dzienny i nocny: prostokątna czerwona tarcza z białą obwódką.

Tarczę D 1 ustawia się w odległości 50 m od miejsca, które ma być osłonięte z obu stron przeszkody. Na szlaku tarczę ustawia się z prawej strony toru, patrząc w kierunku jazdy, a na posterunkach (stacjach) w osi toru. Jeżeli w obrębie posterunku warunki miejscowe nie pozwalają na ustawienie tarczy we wskazanej odległości, to można ją ustawić w mniejszej odległości.

Sygnał D 1 stosuje się, jeżeli:

a)
stan toru lub jakakolwiek przeszkoda zagraża bezpieczeństwu ruchu pociągów,
b)
na semaforze nie można nastawić sygnału "Stój",
c)
występuje zamknięcia toru szlakowego, stacyjnego lub jego części.

Jeżeli potrzeba sygnalizowania "Stój" zajdzie nagle i danie sygnału D 1 "Stój" jest już niemożliwe lub brak jest tarczy D 1, należy pociąg zatrzymać sygnałem ręcznym Rw 1 "Stój";

3)
sygnał D 6 "Zwolnić bieg" (rys. 27) dzienny i nocny: trójkątna pomarańczowa tablica z białym obramowaniem, zwrócona wierzchołkiem ku dołowi, a na niej czarna liczba wskazująca dozwoloną prędkość w dziesiątkach kilometrów na godzinę.

Sygnał D 6 stosuje się, jeśli na pewnej części toru należy jechać z prędkością mniejszą od przewidzianej w regulaminie technicznym kolei wąskotorowej. Tarczę D 6 ustawia się z prawej strony toru, patrząc w kierunku jazdy, w takiej odległości przed miejscem, po którym należy jechać ze zmniejszoną prędkością, aby każdy kursujący tam pociąg miał możliwość zmniejszyć na tej odległości prędkość do wartości określonej na wskaźniku, jednak nie mniejszej niż 100 metrów.

Jeżeli potrzeba sygnalizowania "Zwolnić bieg" zajdzie nagle i danie sygnału D 6 "Zwolnić bieg" jest już niemożliwe lub brak jest tarczy D 6, należy pociąg zatrzymać sygnałem ręcznym Rw 1 "Stój" i ustnie przekazać drużynie pociągowej informację o zmniejszeniu prędkości jazdy;

4)
sygnał D 7 "Koniec odcinka o ograniczonej prędkości jazdy" (rys. 28) dzienny i nocny: trójkątna pomarańczowa tablica zwrócona wierzchołkiem ku dołowi z białym obramowaniem i białą pionową kresą.

Tarczę D 7 ustawia się z lewej strony toru, patrząc w kierunku jazdy, i stosuje się ją wraz z sygnałem D 6 w ten sposób, że tarcza jest dwustronna, a więc po jednej stronie tarczy jest sygnał D 6, a po drugiej D 7.

Wskaźniki

§  139. 
1. 
Wskaźniki wykonuje się w postaci tarczy nieoświetlonej, przy czym powierzchnia wskaźnika może być wykonana z materiałów odblaskowych.
2. 
Za pomocą wskaźników podaje się następujące informacje:
1)
wskaźnik Wtz "Stój, koniec toru" (rys. 29) dzienny i nocny: kwadratowa czarna tarcza z białym kołem, a na kole czarna pozioma kresa.

Wskaźnik stosuje się do oznaczania torów, po których są przewidziane przebiegi pociągowe. Wskaźnik ustawia się z prawej strony toru, patrząc w kierunku jazdy, na wysokości kozła oporowego;

2) 168
 wskaźnik Wtzo "Stój, wjazd na obrotnicę jest zabroniony" (rys. 30) dzienny i nocny: kwadratowa czarna tarcza z białym kołem, a na kole czarna pozioma kresa.

Wskaźnik ustawia się z prawej strony toru, patrząc w kierunku jazdy, przed wjazdem na obrotnicę. Pojazd trakcyjny powinien zatrzymać się przed wskaźnikiem. Wjazd na obrotnicę jest dozwolony po sprawdzeniu przez prowadzącego pojazdy kolejowe, czy obrotnica jest prawidłowo ustawiona i zaryglowana;

3)
wskaźnik Wz 1 "Zwrotnica nastawiona w kierunku prostym, jazda na ostrze lub z ostrza" (rys. 31): biały prostokąt na czarnym tle, widziany zarówno od strony ostrza iglicy, jak i od strony krzyżownicy;
4)
wskaźnik ZwW 1 używany zamiast wskaźnika Wz 1 (rys. 32): tarcza okrągła, której górna połowa pomalowana jest na biało, a dolna na czarno, ustawiona równolegle do toru;
5)
wskaźnik Wz 2 "Zwrotnica nastawiona w kierunku zwrotnym, jazda na ostrze" (rys. 33): biała strzała na czarnym tle, zwrócona skośnie ku górze w prawo lub w lewo, wskazująca zwrotny kierunek jazdy, jeżeli patrzeć od strony ostrza iglicy;
6)
wskaźnik ZwW 2 używany zamiast wskaźnika Wz 3 (rys. 34): tarcza okrągła, której górna połowa pomalowana jest na biało, a dolna na czarno, ustawiona prostopadle do toru;
7)
wskaźnik Wz 3 "Zwrotnica nastawiona w kierunku zwrotnym, jazda z ostrza z kierunku zwrotnego" (rys. 35): biała tarcza okrągła na czarnym tle, patrząc od strony krzyżownicy;
8)
wskaźnik ZwW 3 używany zamiast wskaźnika Wz 3 (rys. 36): tarcza okrągła, której górna połowa pomalowana jest na biało, a dolna na czarno, ustawiona prostopadle do toru.

Wskaźniki Wz 1, ZwW 1, Wz 2, ZwW 2, Wz 3, ZwW 3 ustawia się przy rozjazdach zwyczajnych. Jako wskaźników na zwrotnicach do oznaczania ich położenia używa się tarcz nieoświetlonych;

9) 169
 wskaźnik WW 1 oznacza, że pociąg lub tabor przetaczany powinien stanąć i może jechać dalej dopiero wówczas, gdy dalsza jazda jest bezpieczna (rys. 37): biała tablica w kształcie elipsy z czarnym obramowaniem, podzielona czarnym prostym krzyżem na cztery równe części, ustawiona większą średnicą pionowo.

Wskaźnik WW 1 ustawia się z prawej strony toru, patrząc w kierunku jazdy, w odległości 5-20 m od miejsca niebezpiecznego.

Jeżeli wskaźnik WW 1 ustawiono przed przejazdem kolejowo-drogowym lub przejściem, to przed tym przejazdem kolejowo-drogowym lub przejściem nie stosuje się wskaźnika W 6a.

Ruszając pociągiem spod wskaźnika WW 1, prowadzący pojazdy kolejowe powinien podać sygnał "Baczność";

10) 170
 wskaźnik WW 2 oznacza, że w odległości drogi hamowania pociągów znajduje się wskaźnik WW 1, i że należy dać sygnał "Baczność" (rys. 38): biała tablica w kształcie elipsy z czarnym obramowaniem i czarnym trójkątem zwróconym wierzchołkiem ku górze, ustawiona większą średnicą pionowo.

Wskaźnik WW 2 ustawia się w odległości drogi hamowania pociągów przed wskaźnikiem WW 1, z prawej strony toru, patrząc w kierunku jazdy. Jeżeli w miejscu ustawienia wskaźnika są dobre warunki widoczności i profilu podejścia, zezwala się nie ustawiać wskaźnika WW 2, ograniczając się do wskaźnika WW 1.

Przejeżdżając pociągiem obok wskaźnika WW 2 prowadzący pojazdy kolejowe powinien podać sygnał "Baczność";

11)
wskaźnik WW 3 oznacza, że należy zmniejszyć prędkość pociągów transporterowych (rys. 39): kwadratowa biała tablica z czarnym obramowaniem, ustawiona wzdłuż przekątnej pionowo, a na niej czarna liczba wskazująca dozwoloną prędkość w dziesiątkach kilometrów na godzinę.

Do ustawiania wskaźnika WW 3 stosuje się zasady ustawiania wskaźnika W 8, o którym mowa w pkt 18.

Jeżeli na jednym odcinku obowiązuje zmniejszona prędkość jazdy pociągów transporterowych inna niż pozostałych pociągów, wskaźnik WW 3 umieszcza się pod wskaźnikiem W 8.

Jeżeli na danym odcinku obowiązuje zmniejszenie prędkości jazdy tylko dla pociągów transporterowych, wskaźnik WW 3 umieszcza się osobno;

12)
wskaźnik WW 4 oznacza koniec odcinka, przez który pociąg transporterowy ma jechać ze zmniejszoną prędkością (rys. 40): kwadratowa biała tablica z czarnym obramowaniem ustawiona wzdłuż przekątnej pionowo, a na niej czarna pionowa kresa. Wskaźnik WW 4 ustawia się z lewej strony toru, patrząc w kierunku jazdy, i stosuje się go wraz ze wskaźnikiem WW 3 w taki sposób, że tarcza jest dwustronna, więc po jednej stronie tarczy jest wskaźnik WW 3, a po drugiej WW 4;
13)
wskaźnik W 4 oznacza miejsce zatrzymania się czoła pociągu (rys. 41): prosty biały krzyż na czarnym prostokątnym tle, przy czym dłuższy bok prostokąta umieszczony jest poziomo.

Wskaźnik W 4 służy do oznaczenia miejsca na stacji, do którego ma dojechać czoło zatrzymującego się tam pociągu pasażerskiego. Wskaźnik W 4 ustawia się przy końcu peronu, z prawej strony toru, patrząc w kierunku jazdy;

14)
wskaźnik W 5 oznacza granicę przetaczania (rys. 42): biała tablica u góry zaokrąglona, z czarnym obramowaniem.

Wskaźnik W 5 ustawia się przed semaforem wjazdowym w odległości co najmniej 100 m, po prawej stronie toru, patrząc w kierunku szlaku;

15) 171
 wskaźnik W 6 oznacza, że należy dać sygnał Rp 1 "Baczność" (rys. 43): trójkątna biała tablica z czarnym obramowaniem.

Wskaźnik W 6 ustawia się tam, gdzie prowadzący pojazdy kolejowe powinien dać sygnał "Baczność".

Wskaźnik W 6 ustawia się w odległości co najmniej 200 m przed zabezpieczanym miejscem z prawej strony toru, patrząc w kierunku jazdy;

16) 172
 wskaźnik W 6a oznacza, że należy dać sygnał Rp 1 "Baczność" (rys. 44): trójkątna biała tablica z czarnym obramowaniem i symbolem pojazdu drogowego.

Wskaźnik W 6a ustawia się przed przejazdem kolejowo--drogowym lub przejściem z prawej strony toru, patrząc w kierunku jazdy;

17) 173
 wskaźnik W 7 oznacza, że należy dać sygnał Rp 1 "Baczność" dla ostrzeżenia pracujących na torze (rys. 45): trójkątna biała tablica z czarnym obramowaniem i czarną literą "R".

Wskaźnik W 7 ustawia się w miejscu, w którym prowadzący pojazdy kolejowe powinien dać sygnał Rp 1 "Baczność" ze względu na bezpieczeństwo ludzi pracujących na torze. Wskaźnik W 7 ustawia się z obu stron przed miejscem prowadzenia robót na torze, w odległości co najmniej 200 m od miejsca prowadzenia robót, z prawej strony toru, patrząc w kierunku jazdy;

18)
wskaźnik W 8 oznacza, że należy zmniejszyć prędkość jazdy (rys. 46): trójkątna biała tablica z czarnym obramowaniem, zwrócona wierzchołkiem ku dołowi, a na niej czarna liczba wskazująca dozwoloną prędkość w dziesiątkach kilometrów na godzinę.

Wskaźnik W 8 umieszcza się w celu oznaczenia miejsca, przez które należy przejeżdżać ze zmniejszoną prędkością.

Wskaźnik W 8 ustawia się z prawej strony toru, patrząc w kierunku jazdy, w takiej odległości przed miejscem, po którym należy jechać ze zmniejszoną prędkością, aby każdy kursujący tam pociąg miał możliwość zmniejszyć na tej odległości prędkość do wartości określonej na wskaźniku, jednak nie mniejszej niż 100 metrów.

Wskaźnik W 8 stosuje się wówczas, gdy ograniczenie prędkości jest ujęte w regulaminie technicznym kolei wąskotorowej;

19)
wskaźnik W 9 oznacza koniec odcinka, przez który należy przejeżdżać ze zmniejszoną prędkością (rys. 47): trójkątna biała tablica z czarnym obramowaniem, zwrócona wierzchołkiem ku dołowi, a na niej czarna pionowa kresa.

Wskaźnik W 9 ustawia się z lewej strony toru, patrząc w kierunku jazdy, i stosuje się go wraz ze wskaźnikiem W 8 w ten sposób, że tarcza jest dwustronna, a więc po jednej stronie tarczy jest wskaźnik W 8, a po drugiej W 9.

Wskaźnik W 9 stosuje się wówczas, gdy ograniczenie prędkości jest ujęte w regulaminie technicznym kolei wąskotorowej;

20)
wskaźnik W 12 oznacza, że należy zakropić popielnik i zamknąć klapy popielnika (rys. 48): biała tablica w kształcie rombu, z czarnym obramowaniem, ustawiona pionowo wzdłuż dłuższej przekątnej.

Wskaźnik W 12 ustawia się z prawej strony toru, patrząc w kierunku jazdy, w odległości 50 m przed mostami, wiaduktami lub innymi obiektami. Przy przejeżdżaniu parowozem obok tego wskaźnika należy zakropić popielnik i zamknąć jego klapy.

Na kolejach, na których ruch nie jest prowadzony trakcją parową albo parowozy są używane tylko okazjonalnie, można nie ustawiać wskaźnika W 12;

21) 174
 wskaźnik W 13 oznacza, że należy podnieść noże i zamknąć skrzydła pługu odśnieżnego (rys. 49): czarno-biała krata lub dwie kraty jedna nad drugą składające się z dwóch par ukośników.

Wskaźnik W 13 ustawia się z prawej strony toru, patrząc w kierunku jazdy, w odległości 50 m od miejsca, w szczególności mostu lub przejazdu kolejowo-drogowego lub przejścia, przez które należy przejeżdżać z podniesionym nożem i zamkniętymi skrzydłami pługa odśnieżnego podczas oczyszczania toru ze śniegu. Przeszkody znajdujące się w odległości mniejszej niż 150 m jedna od drugiej są oznaczane jako jedna przeszkoda wskaźnikiem W 13 o podwójnej kracie.

Na kolejach, na których zasadniczo ruch jest prowadzony w czasie sezonu letniego, można nie ustawiać wskaźnika W 13;

22)
wskaźnik W 17 oznacza przy rozgałęziających się torach, dokąd wolno tor zająć taborem (rys. 50): słupek biało-czerwony.

Wskaźnik W 17 (słupek ukresowy) ustawia się między rozgałęziającymi się torami w miejscu, gdzie odległość między osiami torów wynosi:

a)
3500 mm - przy stosowaniu transporterów niezależnie od szerokości torów,
b)
2800 mm - przy szerokości torów 600 mm,
c)
2900 mm - przy szerokości torów 750 mm,
d)
2600 mm - przy szerokości torów 785 mm,
e)
3000 mm - przy szerokości torów 1.000 mm.
165 § 133 ust. 2 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 23 rozporządzenia z dnia 26 kwietnia 2019 r. (Dz.U.2019.964) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 listopada 2019 r.
166 § 134 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 9 rozporządzenia z dnia 27 listopada 2019 r. (Dz.U.2019.2352) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2020 r.
167 § 134 pkt 6 zmieniony przez § 1 pkt 23 rozporządzenia z dnia 26 kwietnia 2019 r. (Dz.U.2019.964) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 listopada 2019 r.
168 § 139 ust. 2 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 23 rozporządzenia z dnia 26 kwietnia 2019 r. (Dz.U.2019.964) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 listopada 2019 r.
169 § 139 ust. 2 pkt 9:

- zmieniony przez § 1 pkt 23 rozporządzenia z dnia 26 kwietnia 2019 r. (Dz.U.2019.964) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 listopada 2019 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 10 lit. a rozporządzenia z dnia 27 listopada 2019 r. (Dz.U.2019.2352) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2020 r.

170 § 139 ust. 2 pkt 10 zmieniony przez § 1 pkt 23 rozporządzenia z dnia 26 kwietnia 2019 r. (Dz.U.2019.964) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 listopada 2019 r.
171 § 139 ust. 2 pkt 15 zmieniony przez § 1 pkt 23 rozporządzenia z dnia 26 kwietnia 2019 r. (Dz.U.2019.964) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 listopada 2019 r.
172 § 139 ust. 2 pkt 16 zmieniony przez § 1 pkt 10 lit. b rozporządzenia z dnia 27 listopada 2019 r. (Dz.U.2019.2352) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2020 r.
173 § 139 ust. 2 pkt 17 zmieniony przez § 1 pkt 23 rozporządzenia z dnia 26 kwietnia 2019 r. (Dz.U.2019.964) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 listopada 2019 r.
174 § 139 ust. 2 pkt 21 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 27 listopada 2019 r. (Dz.U.2019.2352) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2020 r.