Rozdział 3 - Sygnały dawane przez pracowników - Ogólne warunki prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2015.360 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 29 listopada 2023 r.

Rozdział  3

Sygnały dawane przez pracowników

§  135. 
Pracownicy kolei wąskotorowych dają następujące sygnały:
1)
sygnał Rw 1 "Stój" (rys. 15):
a)
dzienny: zataczanie okręgu chorągiewką sygnałową koloru żółtego lub ręką,
b)
nocny: zataczanie okręgu ręczną latarką z białym światłem.

Sygnał Rw 1 "Stój" mogą stosować wszyscy pracownicy kolei, jeżeli istnieje jakakolwiek przeszkoda na torze lub w pociągu zagrażająca bezpieczeństwu ruchu. Sygnał Rw 1 stosuje się także w trakcie wykonywania prac manewrowych;

2)
sygnał Rw 2 "Nakaz jazdy" (rys. 16):
a)
dzienny: okrągła biała tarczka z zieloną obwódką podniesiona do góry przez dyżurnego ruchu,
b)
nocny: latarka ręczna z zielonym światłem poruszana pionowo przez dyżurnego ruchu.

Sygnał Rw 2 "Nakaz jazdy" stosuje się przy wyprawianiu pociągów z posterunków zapowiadawczych otwartych dla czynności technicznych i podaje go dyżurny ruchu;

3)
sygnał Rw 3 "Odjazd pociągu" (rys. 17):
a)
dzienny: ręka podniesiona do góry przez kierownika pociągu oraz wypowiedziane głośno słowo "Odjazd",
b)
nocny: latarka ręczna z białym światłem podniesiona do góry przez kierownika pociągu oraz wypowiedziane głośno słowo "Odjazd".

Sygnał Rw 3 "Odjazd" podaje kierownik pociągu i stosuje się go przy wyprawianiu pociągów ze stacji, posterunków i przystanków, na których zatrzymuje się pociąg.