Rozdział 5 - Zadania Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa - Ochrona roślin uprawnych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2002.171.1398 t.j.

Akt utracił moc
Wersja od: 23 grudnia 2003 r.

Rozdział  5

Zadania Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa

1. 
Tworzy się Inspekcję Ochrony Roślin i Nasiennictwa, zwaną dalej "Inspekcją", właściwą w sprawach nadzoru nad ochroną roślin uprawnych oraz oceny i kontroli materiału siewnego.
2. 
Inspekcja podlega ministrowi właściwemu do spraw rolnictwa.
3. 
Inspekcja jest finansowana na zasadach określonych w prawie budżetowym dla państwowych jednostek budżetowych.
1. 
Do zadań Inspekcji należy nadzór nad ochroną roślin uprawnych, a w szczególności:
1)
kontrola roślin lub powierzchni pod ich uprawą oraz składowanych roślin i produktów roślinnych w celu stwierdzenia występowania i rozprzestrzeniania się organizmów szkodliwych;
1a)
świadczenie usług w zakresie pobierania prób, badań laboratoryjnych, oceny stanu fitosanitarnego roślin oraz szkoleń z zakresu ochrony roślin;
1b)
wyznaczanie stref porażenia organizmami szkodliwymi, stref bezpieczeństwa oraz określanie patotypów tych organizmów;
2)
wydawanie świadectw zdrowotności;
3)
ocena stanu zagrożenia roślin przez organizmy szkodliwe;
4)
pobieranie próbek oraz badanie roślin, produktów roślinnych, gleby i podłoży na obecność organizmów szkodliwych;
4a)
pobieranie próbek środków ochrony roślin znajdujących się w obrocie w celu dokonania kontroli ich jakości;
5)
ewidencja występowania lub podejrzenie o występowanie organizmów szkodliwych, podlegających obowiązkowi zwalczania, oraz ustalenie obszaru gruntów opanowanych przez te organizmy;
6)
ustalanie i doskonalenie metod oraz terminów zwalczania organizmów szkodliwych, a także zapobiegania ich rozprzestrzenianiu się;
7)
kontrola fitosanitarna roślin, produktów roślinnych, przedmiotów oraz środków transportu na przejściach granicznych i na terenie kraju;
8)
wystawianie świadectw fitosanitarnych;
9)
zawiadamianie organizacji ochrony roślin kraju eksportującego o zatrzymaniu lub zniszczeniu porażonych roślin, produktów roślinnych oraz przedmiotów;
10)
kontrola zabiegów oczyszczania, odkażania, przerobu i odkażania obiektów, przedmiotów, środków transportu i gleby;
11)
wydawanie zezwoleń na konfekcjonowanie środków ochrony roślin lub obrót nimi;
12)
nadzór nad obrotem, magazynowaniem i stosowaniem środków ochrony roślin oraz przestrzeganiem okresów karencji i prewencji;
13)
nadzór nad stanem technicznym sprzętu do wykonywania zabiegów ochrony roślin;
14)
upoważnianie jednostek organizacyjnych do prowadzenia szkoleń;
15)
wydawanie decyzji i tytułów egzekucyjnych;
15a)
przekazywanie ministrowi właściwemu do spraw rolnictwa danych dotyczących ilości zużytych środków ochrony roślin;
15b) 3
 powiadamianie podpunktu krajowego punktu kontaktowego sieci systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznych produktach żywnościowych i środkach żywienia zwierząt (systemu RASFF);
16)
podejmowanie innych działań przewidzianych przepisami niniejszej ustawy, przepisami ustawy o nasiennictwie oraz innych ustaw.
2. 
Do zadań Inspekcji, zgodnie z ust. 1, należy również kontrola przestrzegania przepisów ustawy z dnia 22 czerwca 2001 r. o organizmach genetycznie zmodyfikowanych (Dz. U. z 2001 r. Nr 76, poz. 811 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253 i Nr 41, poz. 365).

Zadania Inspekcji wykonują następujące organy:

1)
Główny Inspektor;
2)
wojewoda przy pomocy wojewódzkiego inspektora, jako kierownika wojewódzkiej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa, wchodzącej w skład zespolonej administracji wojewódzkiej.
1. 
Główny Inspektor jest centralnym organem administracji rządowej podległym ministrowi właściwemu do spraw rolnictwa.
2. 
Głównego Inspektora powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw rolnictwa.
3. 
Zastępców Głównego Inspektora powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw rolnictwa, na wniosek Głównego Inspektora.
4. 
Główny Inspektor wykonuje zadania przy pomocy Głównego Inspektoratu Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa.
5. 
Minister właściwy do spraw rolnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw administracji publicznej określa, w drodze rozporządzenia, szczegółową organizację Inspekcji, uwzględniając w szczególności zakres zadań Inspekcji i sposób ich realizacji.
6. 
Minister właściwy do spraw rolnictwa, w drodze zarządzenia, nadaje Głównemu Inspektoratowi Inspekcji statut, określający jego organizację wewnętrzną.
1. 
Wojewódzkiego inspektora powołuje i odwołuje wojewoda, na wniosek Głównego Inspektora.
2. 
Zastępców wojewódzkiego inspektora powołuje i odwołuje wojewoda, na wniosek wojewódzkiego inspektora.
3. 
Wojewódzki inspektor wykonuje zadania przy pomocy wojewódzkiego inspektoratu inspekcji ochrony roślin i nasiennictwa, zwanego dalej "wojewódzkim inspektoratem".
4. 
Wojewoda, w porozumieniu z Głównym Inspektorem, na wniosek wojewódzkiego inspektora, może tworzyć i znosić delegatury zamiejscowe oraz oddziały wojewódzkiego inspektoratu.
1. 
(skreślony).
2. 
Wojewoda, na wniosek wojewódzkiego inspektora lub za jego zgodą, może powierzyć, w drodze porozumienia, prowadzenie spraw z zakresu właściwości wojewódzkiego inspektora, w tym wydawanie w jego imieniu decyzji administracyjnych, organom powiatów położonych na terenie województwa.

Organy Inspekcji mogą upoważniać pracowników Inspekcji do załatwiania spraw w ich imieniu, w tym do wydawania decyzji administracyjnych.

1. 
W rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego, w sprawach należących do zakresu zadań i kompetencji Inspekcji, organem właściwym jest, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, wojewódzki inspektor i jako organ wyższego stopnia - Główny Inspektor.
2. 
Do obowiązków wynikających z decyzji organów Inspekcji stosuje się przepisy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
3. 
Organy Inspekcji używają pieczęci okrągłej z wizerunkiem orła.

(skreślony).

Główny Inspektor, wojewódzcy inspektorzy oraz upoważnieni przez nich pracownicy Inspekcji uprawnieni są do:

1)
wstępu na grunty, w tym leśne, i do obiektów, w których są lub były uprawiane lub przechowywane rośliny, produkty roślinne i środki ochrony roślin, oraz do środków transportu służących do przewożenia roślin i produktów roślinnych, a także do bezpłatnego pobierania za pokwitowaniem próbek roślin, produktów roślinnych, gleby, podłoży i środków ochrony roślin, w ilościach niezbędnych do wykonywania badań;
2) 4
 wstępu na teren morskich i rzecznych portów, przystani, a także lotnisk, stacji kolejowych, placówek operatorów pocztowych, lądowych przejść granicznych;
3)
kontroli dokumentów i żądania wyjaśnień dotyczących stanu fitosanitarnego roślin, uprawy, przewożenia, przechowywania i obrotu roślinami uprawnymi, zwalczania organizmów szkodliwych oraz obrotu i stosowania środków ochrony roślin.
1. 
Pracownicy Inspekcji podczas wykonywania czynności służbowych związanych z graniczną kontrolą fitosanitarną i graniczną kontrolą materiału siewnego są obowiązani do noszenia umundurowania i odznaki Inspekcji.
2. 
Minister właściwy do spraw rolnictwa określi, w drodze rozporządzenia, zasady przydziału, wzory i kolor umundurowania oraz wzór odznaki, a także stanowiska pracy, na których zatrudnione osoby są uprawnione do ich noszenia, w zależności od rodzaju i zakresu wykonywanych zadań.
1. 
Wpływy Inspekcji uzyskiwane za świadczenie usług w zakresie:
1)
pobierania prób, badań laboratoryjnych oraz oceny stanu fitosanitarnego roślin, produktów roślinnych oraz przedmiotów, wykonywanych doraźnie na zlecenie ich posiadaczy;
2)
szkoleń

- są środkami specjalnymi w rozumieniu ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 1998 r. Nr 155, poz. 1014, z 1999 r. Nr 38, poz. 360, Nr 49, poz. 485, Nr 70, poz. 778 i Nr 110, poz. 1255, z 2000 r. Nr 6, poz. 69, Nr 12, poz. 136, Nr 48, poz. 550, Nr 95, poz. 1041, Nr 119, poz. 1251 i Nr 122, poz. 1315, z 2001 r. Nr 45, poz. 497, Nr 46, poz. 499, Nr 88, poz. 961, Nr 98, poz. 1070, Nr 100, poz. 1082, Nr 102, poz. 1116, Nr 125, poz. 1368 i Nr 145, poz. 1623 oraz z 2002 r. Nr 41, poz. 363 i 365, Nr 74, poz. 676, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 156, poz. 1300) gromadzonymi na wyodrębnionym rachunku bankowym.

2. 
Usługi świadczone przez Inspekcję nie mogą być sprzeczne z jej ustawową działalnością.
3. 
Środkami specjalnymi dysponuje Główny Inspektor oraz wojewódzcy inspektorzy, zgodnie z rocznym planem finansowym obejmującym przychody i wydatki środków specjalnych.
4. 
Środki specjalne mogą być przeznaczone na pokrycie kosztów wykonywanych usług, w szczególności na:
1)
pokrycie kosztów bieżących działalności laboratoriów;
2)
zakup sprzętu i wyposażenia laboratoryjnego;
3)
finansowanie badań i upowszechnianie wiedzy z zakresu ochrony roślin;
4)
dofinansowanie wydatków związanych z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników Inspekcji.
5. 
Minister właściwy do spraw rolnictwa, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych, określi, w drodze rozporządzenia, stawki opłat za usługi, o których mowa w ust. 1, mając na względzie rzeczywiste koszty, wynikające ze zużycia materiałów i stopnia ich pracochłonności.

(skreślony).

Wojewódzcy inspektorzy przy wykonywaniu swoich zadań są obowiązani współpracować z właściwymi organami administracji rządowej i organami jednostek samorządu terytorialnego.

1. 
Główny Inspektor koordynuje i nadzoruje działalność Inspekcji, w tym ustala ogólne kierunki działania organów Inspekcji lub - w przypadku zaistnienia nadzwyczajnego zagrożenia fitosanitarnego - szczegółowe zasady postępowania wojewódzkich inspektorów, a także zasady ich współdziałania z innymi organami administracji publicznej.
2. 
Rada powiatu i sejmik województwa przynajmniej raz na rok rozpatrują informacje właściwego wojewódzkiego inspektora o działalności Inspekcji na obszarze powiatu lub województwa. Na żądanie właściwej rady gminy, rady powiatu lub sejmiku województwa informację taką właściwy wojewódzki inspektor jest obowiązany składać w każdym czasie.
3. 
W związku z przedłożoną informacją, o której mowa w ust. 2, radzie powiatu służy prawo do określania, w drodze uchwały, kierunków działania właściwego organu Inspekcji w celu zapewnienia na danym obszarze należytej ochrony roślin.
4. 
W przypadkach bezpośrednich zagrożeń fitosanitarnych starosta, wójt, burmistrz i prezydent miasta mogą wydać właściwemu organowi Inspekcji polecenie podjęcia działań zmierzających do usunięcia tego zagrożenia.
5. 
Uchwała podjęta na podstawie ust. 3 lub polecenie wydane na podstawie ust. 4 nie mogą dotyczyć wykonania konkretnych czynności służbowych ani określać sposobu wykonania zadania przez organy Inspekcji, lecz powinny ustalać przedmiot działania lub wskazywać stan niezgodny z prawem, o którego usunięcie chodzi.
6. 
Organ jednostki samorządu terytorialnego niezwłocznie informuje wojewódzkiego inspektora o podjęciu uchwały lub wydaniu polecenia, o których mowa w ust. 3-5.
1. 
Starosta, wójt, burmistrz i prezydent miasta ponoszą wyłączną odpowiedzialność za treść polecenia wydanego na podstawie art. 49a ust. 4.
2. 
Polecenie przekazane ustnie wymaga potwierdzenia na piśmie.
3. 
Polecenie podlega niezwłocznemu wykonaniu. Wojewódzki inspektor natychmiast przedkłada sprawę Głównemu Inspektorowi, jeżeli nie jest w stanie wykonać polecenia albo jeżeli polecenie narusza prawo.
4. 
Polecenie naruszające prawo jest nieważne. O nieważności polecenia rozstrzyga wojewoda.
3 Art. 40 ust. 1 pkt 15b dodany przez art. 3 ustawy z dnia 30 października 2003 r. o zmianie ustawy o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.03.208.2020) z dniem 23 grudnia 2003 r.
4 Art. 46 pkt 2 zmieniony przez art. 77 ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. - Prawo pocztowe (Dz.U.03.130.1188) z dniem 24 sierpnia 2003 r.