Rozdział 5 - Szczegółowe warunki udostępniania i korzystania z infrastruktury lotniska oraz ustalania i pobierania opłat za dostęp do urządzeń i powierzchni lotniska oraz opłat za użytkowanie scentralizowanej infrastruktury - Obsługa naziemna w portach lotniczych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2018.1287 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 3 lipca 2018 r.

Rozdział  5

Szczegółowe warunki udostępniania i korzystania z infrastruktury lotniska oraz ustalania i pobierania opłat za dostęp do urządzeń i powierzchni lotniska oraz opłat za użytkowanie scentralizowanej infrastruktury

§  32. 
Zarządzający portem lotniczym, co najmniej raz w roku, przeprowadza konsultacje z komitetem przewoźników lotniczych, o ile komitet taki został powołany w danym porcie lotniczym, oraz ze wszystkimi agentami obsługi naziemnej w danym porcie lotniczym, dotyczące w szczególności:
1)
warunków użytkowania scentralizowanej infrastruktury i dostępu do urządzeń i powierzchni lotniska;
2)
wysokości opłat za użytkowanie scentralizowanej infrastruktury lub za dostęp do urządzeń i powierzchni lotniska oraz ewentualnych planowanych zmian wysokości tych opłat w trakcie roku;
3)
planów dotyczących inwestycji o dużej skali mogącej wpłynąć na wysokość opłat za użytkowanie scentralizowanej infrastruktury lub za dostęp do urządzeń i powierzchni lotniska, a także wpływu tej inwestycji na wysokość opłat, o których mowa w pkt 2, w trakcie roku.
§  33. 
1. 
Scentralizowana infrastruktura obejmuje w szczególności następujące elementy:
1)
jednolity system odpraw pasażerów i bagażu wraz z wyposażeniem tego systemu;
2)
taśmociągi służące do transportu bagażu wewnątrz terminalu portu lotniczego;
3)
instalacje dostawy wody pitnej i odprowadzania ścieków;
4)
płyty przeznaczone do odladzania samolotów wraz z systemem utylizacji odpadów powstających w wyniku odladzania;
5)
pomieszczenia sortowania bagażu wraz z taśmociągami dla bagaży pasażerów odlatujących i przylatujących;
6)
centralny system dystrybucji paliwa;
7)
systemy łączności naziemnej;
8)
system informacji lotniskowej.
2. 
Zarządzający portem lotniczym opracowuje wykaz elementów oraz urządzeń wchodzących w skład scentralizowanej infrastruktury dla danego portu lotniczego.
3. 
Zarządzający portem lotniczym w porozumieniu z innym podmiotem dysponującym scentralizowaną infrastrukturą ogłasza wykaz elementów i urządzeń wchodzących w skład scentralizowanej infrastruktury w miejscu dostępnym dla wszystkich przewoźników lotniczych i innych użytkowników statków powietrznych i agentów obsługi naziemnej, w szczególności poprzez publikację na stronie internetowej lotniska, o ile taką posiada, oraz niezwłocznie po ogłoszeniu przekazuje go Prezesowi Urzędu.
4. 
Przepis ust. 3 stosuje się także w przypadku zmian w wykazie elementów i urządzeń wchodzących w skład scentralizowanej infrastruktury.
§  34. 
Scentralizowaną infrastrukturę oraz urządzenia i powierzchnię lotniska udostępnia się agentom obsługi naziemnej i przewoźnikom lotniczym oraz innym użytkownikom statków powietrznych, w szczególności w sposób:
1)
zapewniający im wykonywanie działalności,
2)
umożliwiający im efektywną i uczciwą konkurencję,
3)
zapewniający bezpieczne i prawidłowe funkcjonowanie portu lotniczego

- przy uwzględnieniu uwarunkowań technicznych występujących w porcie lotniczym.

§  35. 
Scentralizowana infrastruktura oraz urządzenia i powierzchnia lotniska użytkowane są zgodnie z regulaminem użytkowania portu lotniczego ustalonym przez zarządzającego tym portem lotniczym po konsultacjach z agentami obsługi naziemnej oraz komitetem przewoźników lotniczych oraz umowami zawieranymi z agentami obsługi naziemnej.
§  36. 
1. 
Jeżeli udostępnianie scentralizowanej infrastruktury lub urządzeń i powierzchni lotniska uzasadnia pobieranie opłat, zarządzający portem lotniczym może pobierać opłaty od agentów obsługi naziemnej lub przewoźników lotniczych oraz innych użytkowników statków powietrznych za użytkowanie scentralizowanej infrastruktury lub za dostęp do urządzeń i powierzchni lotniska.
2. 
Pobieranie opłat, o których mowa w ust. 1, jest uzasadnione w szczególności, gdy:
1)
jest konieczne ze względu na zapewnienie skutecznej realizacji kryteriów i zasad, o których mowa w § 34;
2)
koszty związane z utrzymaniem, udostępnieniem oraz odtworzeniem scentralizowanej infrastruktury lub urządzeń i powierzchni lotniska nie są pokrywane z innych źródeł.
3. 
Opłaty, o których mowa w ust. 1, ustala się w sposób:
1)
obiektywny, przejrzysty i niedyskryminujący;
2)
zapewniający łatwość naliczania należności z tytułu tych opłat;
3)
umożliwiający sprawdzenie przez agentów obsługi naziemnej lub przewoźników lotniczych oraz innych użytkowników statków powietrznych poprawności naliczonej należności z tytułu tych opłat;
4)
uwzględniający - w miarę możliwości - ponoszone przez zarządzającego portem lotniczym koszty związane z utrzymaniem, udostępnieniem oraz odtworzeniem scentralizowanej infrastruktury lub urządzeń i powierzchni lotniska.
4. 
Zarządzający portem lotniczym przekazuje Prezesowi Urzędu, agentom obsługi naziemnej i przewoźnikom lotniczym oraz innym użytkownikom statków powietrznych oraz ogłasza w miejscu dostępnym dla wszystkich agentów obsługi naziemnej i przewoźników lotniczych oraz innych użytkowników statków powietrznych, w szczególności poprzez publikację na stronie internetowej lotniska, o ile taką posiada, zestawienie wysokości opłat, o których mowa w ust. 1, wraz z zasadami ich naliczania i pobierania. Zarządzający portem lotniczym przekazuje Prezesowi Urzędu, agentom obsługi naziemnej i przewoźnikom lotniczym oraz innym użytkownikom statków powietrznych uzasadnienie pobierania opłat, o którym mowa w ust. 1.
5. 
Opłaty, o których mowa w ust. 1, są wnoszone przez agentów obsługi naziemnej i przewoźników lotniczych oraz innych użytkowników statków powietrznych w terminach i trybie ustalonych przez zarządzającego portem lotniczym w ogłoszeniu, o którym mowa w ust. 4.
6. 
Przepis ust. 4 stosuje się także w przypadku zmian w wysokości, zasadach naliczania lub pobierania opłat, o których mowa w ust. 1.
§  37. 
1. 
W przypadku gdy scentralizowaną infrastrukturą lub urządzeniami i powierzchnią lotniska dysponuje inny niż zarządzający portem lotniczym podmiot, stosuje się do niego odpowiednio przepisy niniejszego rozdziału, z zastrzeżeniem ust. 2-4.
2. 
Obowiązek, o którym mowa w § 33 ust. 3, podmiot, o którym mowa w ust. 1, realizuje w porozumieniu z zarządzającym portem lotniczym.
3. 
Opłaty, o których mowa w § 36 ust. 1, podmiot, o którym mowa w ust. 1, ustala w sposób umożliwiający sprawdzenie ich poprawności także przez zarządzającego portem lotniczym.
4. 
Zestawienie wysokości opłat, o których mowa w § 36 ust. 1, wraz z zasadami ich naliczania i pobierania, podmiot o którym mowa w ust. 1, ogłasza w miejscu dostępnym także dla zarządzającego portem lotniczym.
5. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, opłaty, o których mowa w § 36 ust. 1, są pobierane również od zarządzającego portem lotniczym w przypadku wykonywania przez niego obsługi naziemnej.
6. 
Podmiot, o którym mowa w ust. 1, ustala zasady użytkowania scentralizowanej infrastruktury oraz udostępniania urządzeń i powierzchni lotniska po konsultacjach z agentami obsługi naziemnej, komitetem przewoźników lotniczych oraz zarządzającym portem lotniczym i przekazuje je zarządzającemu portem lotniczym. Zarządzający portem lotniczym wprowadza te zasady do regulaminu użytkowania portu lotniczego nie później niż w terminie 14 dni od dnia ich otrzymania.
§  38. 
Wykaz rodzajów usług w poszczególnych kategoriach usług obsługi naziemnej określa załącznik do rozporządzenia.