Rozdział 5 - Scentralizowana infrastruktura oraz dostęp do urządzeń i instalacji lotniska - Obsługa naziemna w portach lotniczych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2005.128.1071

Akt utracił moc
Wersja od: 13 lipca 2005 r.

Rozdział  5

Scentralizowana infrastruktura oraz dostęp do urządzeń i instalacji lotniska

§  29.
1.
Zarządzający portem lotniczym zarządza będącą w jego posiadaniu scentralizowaną infrastrukturą. Z infrastruktury tej korzystają: zarządzający portem lotniczym, agenci obsługi naziemnej oraz użytkownicy portu lotniczego.
2.
Scentralizowana infrastruktura może obejmować w szczególności:
1)
jednolity system odpraw pasażerów i bagażu wraz z wyposażeniem;
2)
taśmociągi służące do transportu bagażu wewnątrz terminalu lotniska;
3)
miejsca do parkowania dla sprzętu i pojazdów służących do świadczenia usług obsługi naziemnej;
4)
stacje zasilania w energię elektryczną 230 V/400 Hz statków powietrznych na płycie lotniska;
5)
instalacje dostawy wody pitnej i odprowadzania ścieków;
6)
płyty przeznaczone do odladzania samolotów wraz z systemem utylizacji odpadów powstających w wyniku odladzania;
7)
pomieszczenia sortowania bagażu wraz z taśmami dla bagaży pasażerów wylatujących i przylatujących;
8)
centralny system dystrybucji paliwa;
9)
systemy łączności naziemnej;
10)
system informacji lotniskowej.
3.
Zarządzający portem lotniczym, w zależności od wyposażenia portu lotniczego, określa elementy wchodzące w skład scentralizowanej infrastruktury dla danego portu lotniczego, których złożoność, koszt lub wpływ na środowisko nie pozwala na ich podział lub powielanie.
4.
Zarządzający portem lotniczym ogłasza wykaz elementów wchodzących w skład scentralizowanej infrastruktury, w miejscu dostępnym dla wszystkich użytkowników portu lotniczego i agentów obsługi naziemnej.
5.
Zarządzający portem lotniczym przekazuje Prezesowi Urzędu, użytkownikom portu lotniczego i agentom obsługi naziemnej wykaz, o którym mowa w ust. 4, zawierający zakres scentralizowanej infrastruktury oraz zestawienie opłat za jej użytkowanie wraz z ich wysokością, szczegółowymi zasadami ich naliczania i pobierania, wysokością i warunkami udzielania rabatów i zniżek.
§  30.
Scentralizowaną infrastrukturę, o której mowa w § 29 ust. 2, oraz urządzenia i instalacje lotniska udostępnia się z uwzględnieniem:
1)
obiektywnych, przejrzystych i niedyskryminujących kryteriów;
2)
zapotrzebowania na usługi obsługi naziemnej oraz zasobów pomieszczeń i urządzeń;
3)
zasady niedyskryminacji i konieczności zapewnienia warunków dla uczciwej konkurencji.
§  31.
Urządzenia i instalacje lotniska dzieli się pomiędzy agentów obsługi naziemnej i użytkowników portu lotniczego, w tym nowe podmioty, w szczególności w sposób zapewniający im wykonywanie działalności, umożliwiający efektywną i uczciwą konkurencję oraz zapewniający bezpieczne i prawidłowe funkcjonowanie lotniska.
§  32.
Scentralizowana infrastruktura oraz urządzenia i instalacje lotniska użytkowane są zgodnie z regulaminem użytkowania portu lotniczego ustalonym przez zarządzającego portem lotniczym, po konsultacjach z agentami obsługi naziemnej oraz komitetem przewoźników lotniczych.
§  33.
1.
Jeżeli udostępnianie scentralizowanej infrastruktury uzasadnia pobieranie opłat, zarządzający portem lotniczym może pobierać opłaty od agentów obsługi naziemnej i użytkownika portu lotniczego za użytkowanie scentralizowanej infrastruktury oraz opłaty za korzystanie z urządzeń i instalacji lotniska.
2.
Opłaty, o których mowa w ust. 1, ustala się w sposób właściwy, obiektywny, przejrzysty i niedyskryminujący:
1)
zapewniający łatwość naliczania należności z tytułu tych opłat;
2)
umożliwiający sprawdzenie przez użytkowników portu lotniczego i agentów obsługi naziemnej poprawności naliczonej należności, o której mowa w pkt 1;
3)
zapewniający stabilność opłat w roku kalendarzowym, z wyjątkiem uzasadnionych przypadków zaistnienia nieprzewidzianych zdarzeń, niezależnych od zarządzającego portem lotniczym.
3.
Przy ustalaniu opłat zarządzający portem lotniczym w miarę możliwości bierze pod uwagę w szczególności:
1)
koszt inwestycji dla danej kategorii instalacji;
2)
procent rocznej amortyzacji dla danej kategorii instalacji lub wyposażenia;
3)
roczny koszt działalności i konserwacji.
4.
Ustalając opłaty, o których mowa w ust. 1, zarządzający portem lotniczym, z zachowaniem zasad, o których mowa w ust. 2 i 3, może stosować rabaty i zniżki od ustalonych opłat, o których mowa w ust. 1, jeżeli nie spowoduje to podwyższenia opłat ponoszonych przez podmioty niekorzystające z tych rabatów i zniżek.
5.
Zarządzający portem lotniczym przekazuje Prezesowi Urzędu, użytkownikom portu lotniczego i agentom obsługi naziemnej oraz ogłasza w miejscu dostępnym dla wszystkich użytkowników portu lotniczego i agentów obsługi naziemnej zestawienie wysokości opłat, o których mowa w ust. 1, wraz z informacją o udzielonych rabatach i zniżkach.
6.
Opłaty, o których mowa w ust. 1, są wnoszone przez agentów obsługi naziemnej i użytkowników portu lotniczego w terminach i trybie ustalonym przez zarządzającego w ogłoszeniu, o którym mowa w ust. 5.