Rozdział 9 - Organizacja sprzedaży na targowiskach. - Obrót mięsem pochodzącym z uboju gospodarczego.
Dziennik Ustaw
Dz.U.1955.27.158
Akt utracił moc Wersja od: 14 lipca 1955 r.
IX.
Organizacja sprzedaży na targowiskach.
Organizacja sprzedaży na targowiskach.
§ 39.
1.
Prezydia wojewódzkich rad narodowych ustalają - na wniosek prezydiów powiatowych rad narodowych - miejscowości, w których powinny być zorganizowane na targowiskach miejsca detalicznej sprzedaży mięsa pochodzącego z uboju gospodarczego.2.
W ośrodkach miejskich sprzedaż detaliczna mięsa pochodzącego z uboju gospodarczego powinna być zorganizowana w miejscach przystosowanych do sprzedaży mięsa i jego przetworów.3.
W miejscowościach, w których targi odbywają się w dni ściśle określone, prezydia wojewódzkich rad narodowych ustalą, czy sprzedaż detaliczna mięsa pochodzącego z uboju gospodarczego odbywać się będzie codziennie, czy tylko w dni ściśle określone.4.
Sprzedaż mięsa z uboju gospodarczego w innych miejscowościach i miejscach lub innych dniach, niż określone w ust. 1, 2 i 3, jest zabroniona.§ 40.
1.
Prezydia właściwych powiatowych rad narodowych ustalą dla poszczególnych miejscowości określone godziny sprzedaży detalicznej mięsa i jego przetworów. Przepis § 39 ust. 4 stosuje się odpowiednio.2.
Ustalając godziny sprzedaży prezydia rad narodowych powinny brać pod uwagę istniejącą na danym terenie podaż mięsa z uboju gospodarczego i zapewnić możliwość sprzedaży przywiezionego mięsa. W razie wzmożonej podaży mięsa z uboju gospodarczego należy odpowiednio zwiększyć liczbę miejsc sprzedaży.3.
Producentowi, który przywiózł na targowisko mięso w ustalonym dniu i czasie (§ 39 ust. 3 i § 40 ust. 1), nie wolno wyznaczyć innego terminu sprzedaży.§ 41.
Uruchomienie sprzedaży detalicznej mięsa na targowiskach może nastąpić wyłącznie po uprzednim przygotowaniu i wyposażeniu miejsc sprzedaży i zapewnieniu stałej kontroli sanitarno-weterynaryjnej.§ 42.
Dni, godziny handlu i warunki sprzedaży detalicznej mięsa i jego przetworów w poszczególnych miejscowościach powinny być podane do publicznej wiadomości przez ogłoszenie na targowiskach przynajmniej na 10 dni przed wyznaczonym dniem uruchomienia miejsca sprzedaży. Wzór ogłoszenia podany jest w załączniku nr 3 do niniejszego rozporządzenia.§ 43.
Prezydia właściwych powiatowych rad narodowych obowiązane są do ustalenia regulaminu sprzedaży detalicznej mięsa i przetworów mięsnych i dopilnowania przestrzegania go. Regulamin sprzedaży powinien być podany do publicznej wiadomości przez wywieszenie go w punkcie sprzedaży mięsa w miejscu widocznym. Wzór regulaminu podany jest w załączniku nr 4 do niniejszego rozporządzenia.§ 44.
1.
Prezydia powiatowych rad narodowych powierzają organizację miejsca sprzedaży detalicznej, jak również sprawowanie bezpośrednio nadzoru nad obrotem mięsem i przetworami mięsnymi przedsiębiorstwom targowiskowym, podległym prezydiom miejskich rad narodowych.2.
W miejscowościach, w których nie działają przedsiębiorstwa targowiskowe, prezydia miejskich rad narodowych powierzają te funkcje kierownikom targowisk przy wydziale lub referacie handlu prezydium rady narodowej. Do zadań kierowników targowisk w zakresie organizacji obrotu mięsem należy w szczególności:a)
organizacja miejsc sprzedaży mięsa,b)
kontrola uprawnień sprzedawców do sprzedaży,c)
stwierdzenie, czy mięso przed sprzedażą poddano kontroli sanitarno-weterynaryjnej,d)
kontrola pobierania opłat,e)
dopilnowanie utrzymania porządku zgodnie z przepisami.§ 45.
Spółdzielnie produkcyjne oraz G. S. mogą wydzierżawić na targowiskach miejsca sprzedaży na określony czas nie dłuższy niż jeden rok. Mogą również wystawiać własne stoiska w miejscu wskazanym przez kierownictwo targowiska.§ 46.
Kierownictwa targowisk w miejscowościach, w których będą zorganizowane miejsca sprzedaży detalicznej mięsa i przetworów mięsnych, powinny urządzić na targowiskach wypożyczalnie sprzętu potrzebnego do ważenia, rąbania, cięcia i sprzedaży mięsa, w szczególności wag, odważników, toporów, tasaków, pił do cięcia kości, fartuchów białych itp. Na targowiskach prowadzonych przez przedsiębiorstwa targowiskowe należy zorganizować usługowy wyrąb mięsa przywożonego przez producentów (§ 22 ust. 2).§ 47.
1.
Za usługi ze strony targowiska użytkownicy uiszczają opłaty.2.
Ustala się następujące rodzaje płatnych usług: 1)
wynajęcie miejsc sprzedaży, 2)
wypożyczanie wag, odważników, noży, toporów itp., 3)
wypożyczanie odzieży ochronnej, 4)
sprzedaż lodu, papieru itp., 5)
wyrąb mięsa na targowiskach prowadzonych przez przedsiębiorstwa targowiskowe.3.
Wysokość i tryb pobierania opłat za usługi wymienione w ust. 2 określa zarządzenie Ministra Handlu Wewnętrznego oraz Prezesa Państwowej Komisji Cen z dnia 8 lipca 1954 r. w sprawie ustalania wysokości i trybu pobierania opłat targowych od handlu i opłat za usługi na targowiskach (Monitor Polski z 1954 r. Nr A-68, poz. 860 i z 1955 r. Nr 40, poz. 394).§ 48.
Prezydia wojewódzkich rad narodowych składają Ministerstwu Handlu Wewnętrznego opracowane na podstawie zebranych z terenu materiałów miesięczne sprawozdania o obrocie mięsem pochodzącym z uboju gospodarczego według wzorów Głównego Urzędu Statystycznego.