Rozdział 6 - FINANSE - Międzynarodowa Umowa w sprawie drewna tropikalnego z 2006 r. Genewa.2006.01.27.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2012.257

Akt obowiązujący
Wersja od: 7 grudnia 2011 r.

ROZDZIAŁ  VI

FINANSE

Konta finansowe

1. 
Ustanowione zostają:
a)
konto administracyjne, które jest kontem na naliczone składki;
b)
konto specjalne i fundusz partnerski Bali, które są kontami na składki dobrowolne; oraz
c)
inne konta, które Rada uzna za stosowne i niezbędne.
2. 
Rada ustanawia, zgodnie z art. 7, regulamin finansowy, który zapewni przejrzyste zarządzanie i administrowanie kontami i który będzie zawierał zasady dotyczące rozliczania kont po rozwiązaniu lub wygaśnięciu niniejszej umowy.
3. 
Dyrektor wykonawczy jest odpowiedzialny za administrowanie kontami finansowymi i odpowiada w tym zakresie przed Radą.

Konto administracyjne

1. 
Wydatki niezbędne do realizacji niniejszej umowy obciążają konto administracyjne, są pokrywane z rocznych składek wpłacanych przez członków zgodnie z ich konstytucyjnymi i instytucjonalnymi procedurami i naliczanych zgodnie z ust. 4, 5 i 6 niniejszego artykułu.
2. 
Z konta administracyjnego pokrywane są:
a)
podstawowe koszty administracyjne, takie jak pensje i dodatki, koszty zakwaterowania, podróże służbowe; oraz
b)
główne koszty działalności, takie jak koszty związane z komunikacją i promocją, z posiedzeniami ekspertów zwoływanymi przez Radę oraz z przygotowywaniem i publikowaniem opracowań i ocen na mocy art. 24, 27 i 28 niniejszej umowy.
3. 
Koszty oddelegowania do Rady, komitetów i innych organów pomocniczych Rady, o których mowa w art. 26, są pokrywane przez zainteresowanych członków. W przypadku gdy członek występuje do organizacji z wnioskiem o usługi specjalne, Rada wymaga, aby członek ten pokrył koszty takich usług.
4. 
Przed końcem każdego dwuletniego okresu finansowego Rada zatwierdza budżet konta administracyjnego organizacji na następny dwuletni okres i nalicza każdemu członkowi składkę do tego budżetu.
5. 
Składki na konto administracyjne na każdy dwuletni okres finansowy są naliczane w następujący sposób:
a)
koszty, o których mowa w ust. 2 lit. a) niniejszego artykułu, są dzielone równo pomiędzy członków producentów i członków odbiorców, a naliczane są proporcjonalnie do liczby głosów, którą dysponuje każdy członek, w stosunku do całkowitej liczby głosów w swojej grupie;
b)
koszty, o których mowa w ust. 2 lit. b) niniejszego artykułu, są dzielone pomiędzy członków w następującej proporcji: 20 % - członkowie-producencie i 80 % - członkowie odbiorcy, a naliczane są proporcjonalnie do liczby głosów, którą dysponuje każdy członek w stosunku do całkowitej liczby głosów w swojej grupie;
c)
koszty, o których mowa w ust. 2 lit. b) niniejszego artykułu, nie mogą przekroczyć jednej trzeciej kosztów, o których mowa w ust. 2 lit. a) niniejszego artykułu. Rada może w drodze porozumienia zdecydować o zmianie tego limitu na dany dwuletni okres finansowy;
d)
Rada może weryfikować, w jaki sposób konto administracyjne oraz konta na składki dobrowolne przyczyniają się do sprawnego i skutecznego działania organizacji w kontekście oceny, o której mowa w art. 33; oraz
e)
przy naliczaniu składek głosy każdego z członków liczy się bez uwzględniania zawieszonego prawa głosu któregokolwiek z członków i wynikającego z tego zmienionego podziału głosów.
6. 
Pierwotna składka członka przystępującego do organizacji po wejściu w życie niniejszej umowy jest naliczana przez Radę na podstawie liczby głosów, którą będzie posiadał ten członek, oraz czasu, jaki pozostał do końca bieżącego dwuletniego okresu finansowego, przy czym składki z bieżącego dwuletniego okresu finansowego naliczone innym członkom nie ulegają z tego powodu zmianie.
7. 
Składki na konto administracyjne są płatne od pierwszego dnia każdego roku finansowego. Składki członków za dwuletni okres finansowy, w którym przystąpili oni do organizacji, są płatne od dnia, gdy stają się oni członkami.
8. 
Jeżeli członek nie wpłaci pełnej składki na konto administracyjne w terminie czterech miesięcy od momentu, gdy składka stała się płatna zgodnie z ust. 7 niniejszego artykułu, dyrektor wykonawczy zwraca się do tego członka z prośbą o jak najszybsze dokonanie płatności. Jeżeli członek ten w terminie dwóch miesięcy od takiej prośby nie zapłaci składki, zostaje poproszony o podanie powodów niemożności dokonania zapłaty, jeżeli po upływie siedmiu miesięcy od daty płatności składki członek nadal jej nie wpłaci, jego prawo głosu zostaje zawieszone, do czasu aż wpłaci pełną kwotę, chyba że Rada postanowi inaczej w drodze głosowania specjalnego przewidzianego w art. 12. jeżeli którykolwiek z członków nie zapłaci pełnej składki za dwa kolejne lata - przy uwzględnieniu postanowień zawartych w art. 30 - członek taki przestaje się kwalifikować do składania na mocy art. 25 ust. 1 propozycji projektów wstępnych i projektów właściwych z wnioskiem o sfinansowanie.
9. 
Jeżeli członek zapłaci pełną składkę na konto administracyjne w terminie czterech miesięcy od momentu, gdy składka staje się płatna zgodnie z ust. 7 niniejszego artykułu, członek ten korzysta ze zniżki, która może zostać przewidziana przez Radę w regulaminie finansowym organizacji.
10. 
Członek, którego prawa zostały zawieszone na mocy ust. 8 niniejszego artykułu, w dalszym ciągu ma obowiązek zapłacenia składki.

Konto specjalne

1. 
Konto specjalne obejmuje dwa subkonta:
a)
subkonto programów tematycznych; oraz
b)
subkonto projektów.
2. 
Możliwymi źródłami finansowania konta specjalnego są;
a)
Wspólny Fundusz Towarowy;
b)
regionalne i międzynarodowe instytucje finansowe;
c)
dobrowolne składki członków; oraz
d)
inne źródła.
3. 
Rada ustanawia kryteria i procedury przejrzystego prowadzenia konta specjalnego. Procedury takie uwzględniają potrzebę zrównoważonej reprezentacji członków, w tym członków wnoszących składki, w prowadzeniu subkonta programów tematycznych i subkonta projektów.
4. 
Subkonto programów tematycznych ma ułatwić wnoszenie składek, które nie są składkami celowymi, a które są przeznaczone na finansowanie zatwierdzonych projektów wstępnych, projektów właściwych oraz działań zgodnych z programami tematycznymi przygotowanymi przez Radę na podstawie prowadzonej polityki oraz priorytetów wyznaczonych zgodnie z art. 24 i 25.
5. 
Ofiarodawcy mogą przeznaczać składki na konkretne programy tematyczne lub mogą zwrócić się do dyrektora wykonawczego o propozycje przeznaczenia składek.
6. 
Dyrektor wykonawczy regularnie informuje Radę o przeznaczeniu i wydatkowaniu środków finansowych z subkonta programów tematycznych oraz o wykonaniu, monitorowaniu i ocenie projektów wstępnych, projektów właściwych i działań, a także o środkach finansowych, których potrzeba, by skutecznie realizować programy tematyczne.
7. 
Subkonto projektów ma ułatwić wnoszenie składek celowych na finansowanie projektów wstępnych, projektów właściwych i działań zatwierdzonych zgodnie z art. 24 i 25.
8. 
Składki celowe z subkonta projektów są wykorzystywane jedynie na projekty wstępne, projekty właściwe i działania, na które zostały przekazane, chyba że ofiarodawca po konsultacji z dyrektorem wykonawczym postanowi inaczej. Po ukończeniu lub przerwaniu projektu wstępnego, projektu właściwego lub działania o wykorzystaniu niezużytkowanych funduszy decyduje ofiarodawca.
9. 
W celu zapewnienia koniecznej przewidywalności środków finansowych na koncie specjalnym, przy uwzględnieniu dobrowolnego charakteru składek, członkowie starają się uzupełniać konto, tak aby poziom środków wystarczał do pełnej realizacji projektów wstępnych, projektów właściwych i działań zatwierdzonych przez Radę.
10. 
Wszelkie wpływy związane z konkretnymi projektami wstępnymi, projektami właściwymi i działaniami w ramach subkonta projektów lub subkonta programów tematycznych są kierowane na odpowiednie subkonto. Wszelkie wydatki poniesione na takie projekty wstępne, projekty właściwe lub działania, w tym wynagrodzenia oraz koszty podróży konsultantów i ekspertów, obciążają to samo subkonto.
11. 
Żaden członek nie ponosi odpowiedzialności ze względu na swoje członkostwo w organizacji za zobowiązania wynikające z działań innego członka lub podmiotu w związku z projektami wstępnymi, projektami właściwymi lub działaniami.
12. 
Dyrektor wykonawczy świadczy pomoc w przygotowaniu propozycji projektów wstępnych, projektów właściwych i działań zgodnie z art. 24 i 25 oraz podejmuje starania - na warunkach ustalonych przez Radę - by pozyskać wystarczające i pewne środki finansowe na zatwierdzone projekty wstępne, projekty właściwe i działania.

Fundusz partnerski Bali

1. 
Niniejszym ustanawia się fundusz zrównoważonego gospodarowania lasami, z których pozyskuje się drewno tropikalne, w celu wsparcia członków producentów w przeprowadzaniu inwestycji koniecznych do realizacji celu określonego w art. 1 lit. d) niniejszej umowy.
2. 
Fundusz tworzą:
a)
składki członków ofiarodawców;
b)
połowa dochodu uzyskanego w wyniku działań związanych z kontem specjalnym;
c)
zasoby, które pochodzą z innych źródeł prywatnych i publicznych i które zgodnie z regulaminem finansowym organizacja może przyjąć; oraz
d)
inne źródła zatwierdzone przez Radę.
3. 
Zasoby funduszu Rada przydziela wyłącznie na projekty wstępne i projekty właściwe, które dotyczą celu określonego w ust. 1 niniejszego artykułu i które zostały zatwierdzone zgodnie z art. 24 i 25.
4. 
W trakcie przydzielania zasobów funduszu Rada wyznacza kryteria i priorytety wykorzystania funduszu i uwzględnia przy tym:
a)
potrzeby członków w zakresie pomocy w rozwijaniu eksportu drewna tropikalnego i produktów drzewnych pozyskiwanych ze źródeł zarządzanych w sposób zrównoważony;
b)
potrzeby członków w zakresie ustanowienia i prowadzenia programów ochrony lasów, z których pozyskuje się drewno; oraz
c)
potrzeby członków w zakresie realizacji programów zrównoważonej gospodarki leśnej.
5. 
Dyrektor wykonawczy świadczy pomoc w przygotowaniu propozycji projektów zgodnie z art. 25 oraz podejmuje starania - na warunkach ustalonych przez Radę - by pozyskać wystarczające i pewne środki finansowe na projekty zatwierdzone przez Radę.
6. 
Członkowie starają się uzupełniać fundusz partnerski Bali, tak by poziom środków wystarczał na realizację celów funduszu.
7. 
Rada regularnie kontroluje, czy poziom zasobów dostępnych z funduszu jest odpowiedni, oraz dąży do uzyskania dodatkowych zasobów potrzebnych członkom producentom do realizacji celów funduszu.

Formy płatności

1. 
Składki finansowe na konta utworzone na mocy art. 18 są płatne w walutach swobodnie wymienialnych i podlegają zwolnieniom z ograniczeń dewizowych.
2. 
Rada może również postanowić o zatwierdzeniu innych form składek na konta utworzone na mocy art. 18 - inne niż konto administracyjne - m.in. sprzętu technicznego i naukowego lub personelu, tak by spełnione zostały wymogi zatwierdzonych projektów.

Audyt oraz publikacja rachunków

1. 
Rada powołuje niezależnych audytorów do przeprowadzenia audytu kont organizacji.
2. 
Niezależnie zbadane zestawienia finansowe z kont utworzonych na mocy art. 18 są udostępniane członkom w jak najkrótszym terminie po upływie każdego roku finansowego, ale nie później niż sześć miesięcy po tej dacie, a w razie potrzeby są rozpatrywane i zatwierdzane przez Radę na jej najbliższej sesji. Następnie publikowane są podsumowujące sprawozdania o zbadanych kontach oraz o zestawieniu bilansowym.