Rozdział 2 - LINJE ŁADUNKOWE: ZBADANIE I CECHOWANIE. - Międzynarodowa konwencja o linjach ładunkowych wraz z protokółem końcowym, załącznikami I, II, III, IV, oraz aktem końcowym międzynarodowej konferencji o linjach ładunkowych z 1930 r. Londyn.1930.07.05.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1933.95.737

Akt utracił moc
Wersja od: 26 stycznia 1939 r.

Rozdział  II.

LINJE ŁADUNKOWE: ZBADANIE I CECHOWANIE.

Postanowienia ogólne.

Żaden statek, do którego niniejsza konwencja ma zastosowanie, nie może wyruszyć na morze dla odbycia podróży międzynarodowej po dacie wejścia w życie tej konwencji, o ile:

A. gdy chodzi o statek nowy,

a)
nie został zbadany zgodnie z warunkami przepisanemi w załączniku I niniejszej konwencji,
b)
nie czyni zadość przepisom części 2-giej załącznika I, i
c)
nie został ocechowany zgodnie z postanowieniami tej konwencji.

B. gdy chodzi o statek istniejący,

a)
nie został zbadany i nie został ocechowany (czy to przed, czy to po wejściu w życie niniejszej konwencji), zgodnie z warunkami przepisanemi bądź w ust. A. niniejszego artykułu, bądź w jednym z przepisów dla oznaczenia linji ładunkowej, wyszczególnionych w załączniku IV, i
b)
nie czyni zadość w ogólności i w szczegółach, o ile to jest słuszne i możliwe, przepisom 2-ej części załącznika I, odnośnie do skuteczności: 1) osłony otworów, 2) barjer ochronnych, 3) furt wodnych i 4) wejść do pomieszczenia załogi, co wynika z istniejących urządzeń, zaopatrzenia i środków na statku.

Postanowienia dla parowców, mających ładunek pokładowy drzewa.

1.
Parowiec, który był zbadany i ocechowany zgodnie z przepisami art. 5, może być poddany zbadaniu i ocechowany drzewną linją ładunkową zgodnie z częścią 5-tą załącznika I,

A gdy chodzi o statek nowy, jeśli czyni zadość warunkom i przepisom zawartem w 5-ej części załącznika I,

B- gdy chodzi o statek istniejący, jeżeli czyni zadość warunkom i przepisom zawartym w 5-ej części załącznika I z wyjątkiem prawidła LXXX, a zasadniczo także, o ile to będzie słuszne i możliwe, warunkom i przepisom prawidła LXXX, przyczem przy oznaczaniu dla istniejącego statku drzewnej linji ładunkowej, władza administracyjna uczyni takie powiększenie wolnej burty, jakie będzie słuszne, uwzględniając stopień, w jakim statek ten nie czyni całkowicie zadość warunkom i przepisom zawartym w prawidle LXXX.

2.
Parowiec używający drzewnej linji ładunkowej, winien czynić zadość postanowieniom prawideł LXXXIV, LXXXV, LXXXVI, LXXXVIII i LXXXIX.

Postanowienia dla zbiornikowców.

Statek, który był zbadany i ocechowany zgodnie z przepisami art. 5, może być poddany zbadaniu i ocechowany jako zbiornikowiec, zgodnie z postanowieniami 6-ej części załącznika I.

A- gdy chodził o statek nowy, o ile czyni zadość warunkom i przepisom zawartym w 6-ej części załącznika I,

B- gdy chodzi o statek istniejący, jeżeli czyni zadość warunkom i przepisom zawartym w prawidłach XCIII, XCVI, XCVII, XCVIII i XCIX, a także w zasadzie, o ile jest to słuszne i możliwe, warunkom i przepisom przewidzianym w prawidłach XCIV, XCV i C; przyczem przy oznaczeniu dla istniejącego statku zbiornikowej linji ładunkowej, władza administracyjna zarządzi takie powiększenie wolnej burty, jakie będzie słuszne, uwzględniając stopień, w jakim statek ten nie czyni całkowicie zadość warunkom i przepisom, zawartym w prawidłach XCIV, XCV i C.

Postanowienia dla statków typu specjalnego.

Można przyznać zmniejszenie wolnej burty parowcom, dłuższym niż 91.44 metrów, które mają charakterystyczne cechy konstrukcyjne podobne do posiadanych przez statki zbiornikowe zapewniające im dodatkową ochronę przeciw morzu.

Wielkość tego zmniejszenia zostanie określona przez władzę administracyjną w zależności od wolnej burty oznaczonej dla zbiornikowców, uwzględniając w jakim stopniu statek typu specjalnego odpowiada warunkom dla oznaczania statków zbiornikowych, oraz uwzględniając zastosowany stopień podziału.

Wolna burta, która zostanie przyznana takiemu siatkowi, nie może w żadnym wypadku być mniejszą od tej, któraby była oznaczoną, gdyby statek był uważany za zbiornikowiec.

Badanie.

Badania i cechowania statków na podstawie niniejszej konwencji będą wykonywane przez urzędników tego kraju, do którego statek należy, z tem, że Rząd każdego kraju może powierzyć badanie i cechowanie swych statków bądź inspektorom w tym celu mianowanym, bądź instytucjom przez nie uznanym. W każdym wypadku odnośny Rząd odpowiada za całkowitość i skuteczność przeprowadzenia badań i cechowania.

Strefy i obszary okresowe.

Statek, do którego stosuje się niniejsza konwencja, winien odpowiadać warunkom mającym zastosowanie do stref i obszarów okresowych, jakie są podane w załączniku II do niniejszej konwencji.

Jeżeli port znajduje się na linji demarkacyjnej między dwiema strefami, należy uważać, że jest położony bądź w strefie, którą statek przeszedł by wejść do portu, bądź w strefie, którą ma przebyć po wyjściu.