Rozdział 5 - Warunki techniczne i eksploatacyjne dla urządzeń radiolokacyjnych - Lotnicze urządzenia naziemne.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2004.135.1444

Akt utracił moc
Wersja od: 15 czerwca 2004 r.

Rozdział  5

Warunki techniczne i eksploatacyjne dla urządzeń radiolokacyjnych

§  56.
1.
Urządzenia radiolokacyjne powinny być tak zaprojektowane, aby zapewniały kompletną, dokładną i wiarygodną informację o sytuacji powietrznej.
2.
Parametry działania systemu radarowego powinny umożliwiać służbom kontroli ruchu lotniczego zapewnienie separacji horyzontalnej wynoszącej minimum 5 NM dla kontroli rejonu TMA i minimum 10 NM dla kontroli obszaru.
3.
Dostęp do systemów radarowych i powiązanych z nimi urządzeń powinien być ograniczony do osób upoważnionych, w sposób uniemożliwiający przypadkowe lub celowe ograniczenie dostępności informacji radarowej dla służb zarządzania ruchem lotniczym.
4.
W przypadku powstania interferencji elektromagnetycznych, pracujące operacyjnie urządzenia radarowe wykorzystywane dla celów kontroli ruchu lotniczego mają priorytet przed jakimikolwiek innymi urządzeniami operującymi w tym samym zakresie częstotliwości.
5.
Zakładający urządzenie, o którym mowa w ust. 4, stosuje środki eliminujące interferencję elektromagnetyczną.
6.
Urządzenia radarowe powinny być zainstalowane w pomieszczeniach spełniających wymagane warunki, określone przez producenta urządzenia.
7.
Obiekty, w których zainstalowano urządzenia radiolokacyjne, powinny być wyposażone w dodatkowe urządzenia (UPS).
8.
Wszystkie urządzenia powinny być zasilane z sieci elektrycznej 230V/400V (-20/+15 %), 50 Hz ±10 %. Wszystkie parametry przetwarzania powinny być utrzymywane bez dodatkowego strojenia, gdy napięcie zasilające zmienia się w założonej tolerancji.
9.
Poszczególne elementy systemu radiolokacyjnego w szafach montażowych powinny być zainstalowane w sposób zapewniający łatwy dostęp. Maksymalny czas niezbędny do demontażu takiego zespołu lub podzespołu nie może przekraczać 20 minut.
10.
W celu maksymalnego skrócenia czasu niesprawności urządzeń do pracy operacyjnej powinien być zapewniony zestaw części zapasowych obejmujący minimum podzespołów, zespołów i modułów występujących pojedynczo w urządzeniu z wyłączeniem części antenowej.
11.
System napędowy anteny powinien być wyposażony w automatyczny wyłącznik bezpieczeństwa umożliwiający automatyczne wyłączenie napędu anteny i wysokiego napięcia nadajnika w przypadku wejścia obsługi na platformę antenową.
12.
W celu zachowania ciągłości pracy systemy radiolokacyjne powinny być zbudowane ze zdublowaną częścią elektroniczną zawierającą układy automatycznego wykrywania błędów, z czasem przełączania nie dłuższym niż 2 sekundy.
§  57.
1.
Radar pierwotny kontroli zbliżania ASR powinien pracować w paśmie S w zakresie częstotliwości od 2.700 MHz do 2.900 MHz.
2.
Prędkość obrotowa anteny radaru ASR powinna być nie mniejsza niż 12 obrotów na minutę.
3.
Poziom tłumienia listków bocznych powinien być powyżej 25 dB.
4.
Radar ASR powinien być tak zaprojektowany, aby:
1)
zapewniał informację o obiektach w czasie pełnego obrotu anteny - 360° w azymucie;
2)
zapewniał informację o obiektach w zakresie od 0.5 NM do 60 NM dla obiektów o skutecznej powierzchni odbicia równej 1 m2;
3)
zawierał co najmniej jeden kanał pogodowy wydzielony lub zintegrowany z kanałem odbiorczym obiektów, umożliwiający odbiór i przetwarzanie informacji pogodowej.
5.
Parametry przetwarzania informacji przez radar ASR powinny być takie, aby statek powietrzny poruszający się z prędkością kątową pomiędzy 25 i 800 węzłów został wykryty z ogólnym prawdopodobieństwem wykrycia, co najmniej 80 %.
6.
Dokładność pozycyjna informacji radarowej ASR będąca wynikiem błędów losowych powinna wynosić co najmniej:
1)
100 m dla błędu w odległości bezpośredniej;
2)
0.15° dla błędu w azymucie.
§  58.
1.
Średnia ilość fałszywych depesz o obiektach w ciągu jednego obrotu anteny nie może przekraczać 20.
2.
Jednorazowo czas wyłączenia radaru pierwotnego z pracy operacyjnej z powodu awarii nie powinien przekraczać 5 godzin.
3.
Dane wyjściowe radaru pierwotnego ASR powinny zawierać potwierdzoną, zmierzoną (niewygładzoną) informację pozycyjną.
4.
Skumulowany czas wyłączenia radaru pierwotnego z pracy operacyjnej z powodu awarii nie powinien przekraczać 10 godzin rocznie.
5.
Do czasów wyłączenia, o których mowa w ust. 2 i 4, nie wliczają się czasy planowanych wyłączeń związanych z konserwacją urządzeń.
§  59.
1.
Nowo instalowane radary wtórne SSR powinny być typu monoimpulsowego.
2.
Nowo instalowane systemy radiolokacji wtórnej powinny zapewniać możliwość ich rozbudowy w celu wykorzystania modu S, opisanego w załączniku nr 11 ICAO.
3.
Częstotliwość robocza nadajnika radaru wtórnego powinna wynosić 1.090 MHz ±0,2 MHz.
4.
Częstotliwość robocza odbiornika radaru wtórnego powinna wynosić 1.030 MHz.
5.
Radar wtórny SSR powinien umożliwiać wysyłanie zapytań, co najmniej w modach 3/A i C, opisanych w załączniku nr 4 ICAO oraz zapewniać przeplot modów.
6.
Parametry modów zapytania powinny odpowiadać charakterystyce przedstawionej w załączniku nr 10 ICAO tom 4.
§  60.
1.
Systemy radiolokacji wtórnej powinny posiadać następujące parametry:
1)
prawdopodobieństwo wykrycia większe niż 97 %;
2)
współczynnik występowania obiektów fałszywych mniejszy niż 0,1 %;
3)
współczynnik wielokrotnych depesz o obiekcie mniejszy niż 0,3 %, w tym:
a)
z depesz pochodzących od odbić mniejszy niż 0,2 %,
b)
z depesz pochodzących od listków bocznych mniejszy niż 0,1 %,
c)
z depesz w wyniku rozszczepienia mniejszy niż 0,1 %;
4)
prawdopodobieństwo wykrycia kodu modu 3/A większe niż 98 %;
5)
prawdopodobieństwo wykrycia kodu modu C większe niż 96 %;
6)
współczynnik występowania fałszywych kodów mniejszy niż 0,2 %.
2.
Dokładność pozycyjna informacji radarowej SSR będąca wynikiem błędów losowych powinna wynosić co najmniej:
1)
100 m dla błędu w odległości;
2)
0,1° dla błędu w azymucie.
3.
Maksymalny czas przetrzymywania depesz radarowych w pamięci nie powinien przekraczać czasu potrzebnego do wykonywania 25 % obrotu anteny.
4.
Jednorazowo czas wyłączenia radaru wtórnego z pracy operacyjnej z powodu awarii nie powinien przekraczać 4 godzin.
5.
Skumulowany czas wyłączenia radaru wtórnego z pracy operacyjnej z powodu awarii nie powinien przekraczać 10 godzin rocznie.
6.
Do czasów wyłączenia systemów, o których mowa w ust. 4 i 5, nie wliczają się czasy planowych wyłączeń związanych z konserwacją urządzeń.
§  61.
1.
Wszystkie podstawowe podsystemy systemu radiolokacyjnego powinny być wyposażone w układy BITE.
2.
Układy BITE powinny zapewniać ciągłą weryfikację w trakcie pracy statusu i poprawności funkcjonowania urządzeń. Informacja wyjściowa z układów monitorowania powinna być dostępna na stanowisku monitorowania i kontroli.
3.
Funkcja monitorowania i kontroli powinna być dostępna lokalnie w miejscu instalacji radaru i w miejscu do tego wyznaczonym na szczeblu centralnym.
4.
W przypadku gdy funkcja, o której mowa w ust. 3, jest dostępna, powinna mieć ona ten sam priorytet i dzielić dostęp do systemu, jednak w tym samym czasie tylko jedno stanowisko powinno mieć dostęp do funkcji kontroli. Funkcje monitorowania powinny być dostępne równolegle.
5.
System monitorowania i kontroli powinien dostarczać następujących informacji:
1)
wskazanie, że wszystkie główne parametry systemu radiolokacyjnego są w zakresie zdefiniowanych limitów wartości nominalnych;
2)
w przypadku awarii - bezpośrednie wskazanie uszkodzonego zespołu (przynajmniej do poziomu wymienialnego modułu);
3)
w przypadku systemów ze zdublowanymi elementami - wskazanie, że możliwa jest rekonfiguracja systemu.
6.
System monitorowania i kontroli dostępny lokalnie powinien umożliwiać tworzenie wydruków parametrów i statusu systemu radiolokacyjnego.
§  62.
1.
Warunkiem rozpoczęcia eksploatacji urządzeń radiolokacyjnych jest:
1)
dokonanie odbioru technicznego urządzeń w miejscu instalacji;
2)
dokonanie analizy jakości danych przy wykorzystaniu komputerowych systemów analizy danych radarowych;
3)
dokonanie analizy jakości danych radarowych w oparciu o wyniki kontroli z powietrza;
4)
dokonanie pomiarów promieniowania elektromagnetycznego dla celów BHP i ochrony środowiska;
5)
dokonanie analizy poprawnej pracy systemów transmisji danych radarowych;
6)
uzyskanie zezwolenia Prezesa ULC na wykorzystanie operacyjne urządzenia w oparciu o czynności, o których mowa w pkt 1-5.
2.
Odbiór techniczny w miejscu instalacji powinien być dokonywany na podstawie dokumentu opisującego procedurę odbioru technicznego. Procedura ta powinna być uzgodniona pomiędzy dostawcą urządzeń i ich użytkownikiem przed rozpoczęciem testów.
3.
Procedura odbioru technicznego powinna umożliwić weryfikację parametrów technicznych urządzenia i wymogów funkcjonalnych.
4.
Przeprowadzenie procedury odbioru technicznego powinno być udokumentowane w postaci:
1)
dokumentacji procedury testów odbiorczych z wpisanymi wynikami testów urządzeń;
2)
dokumentacji odbioru technicznego potwierdzającego spełnienie wszystkich wymagań technicznych i funkcjonalnych.
5.
Dokumenty, o których mowa w ust. 4, powinny być parafowane i podpisane przez użytkownika lub upoważnione przez niego osoby.
§  63.
1.
Analiza jakości danych radarowych przy wykorzystaniu komputerowych systemów analizy danych radarowych powinna być wykonywana na podstawie minimum trzech 6-godzinnych nagrań sytuacji powietrznej przy średnim natężeniu ruchu lotniczego.
2.
Do analizy jakości danych radarowych powinny być stosowane systemy będące w powszechnym zastosowaniu dla takich celów i rekomendowane przez ICAO, EUROCONTROL lub FAA.
3.
Kontrola z powietrza oznacza oblot sprawdzający radaru z wykorzystaniem specjalnego samolotu realizującego lot według wcześniej ustalonej procedury oblotu.
4.
Wykonanie kontroli z powietrza i analiza danych z takiej kontroli powinny stanowić potwierdzenie wyników analizy jakości danych radarowych wykonanych przy wykorzystaniu komputerowych systemów analizy danych radarowych.
5.
Analiza łączy transmisyjnych powinna obejmować nie mniej niż trzy jednogodzinne okresy testów. Wynik analizy powinien dostarczyć informacji o stabilności pracy łącza i stopie błędu.
6.
Wyniki analiz, o których mowa w ust. 1, 2, 4 i 5, powinny być wykonane w formie wydruku z ilustracją graficzną lub tabelaryczną i potwierdzone podpisem osoby upoważnionej przez użytkownika.
7.
Odbiór techniczny i kontrola z powietrza powinny obejmować co najmniej testy i pomiary określone w załączniku nr 5 do rozporządzenia.
§  64.
1.
Dopuszcza się wykorzystywanie przez państwowy organ kontroli ruchu lotniczego danych pochodzących z urządzeń radarowych eksploatowanych przez organizacje zapewniające zarządzanie ruchem lotniczym w państwach należących do ECAC lub EUROCONTROL.
2.
Warunkiem dopuszczenia do wykorzystywania danych radarowych z urządzeń, o których mowa w ust. 1, jest:
1)
uzyskanie przez państwowy organ kontroli ruchu lotniczego kopii dokumentu odbioru technicznego urządzenia od jego użytkownika oraz kopii dokumentu dopuszczającego urządzenie do pracy operacyjnej wydanego przez właściwy organ innego państwa;
2)
przeprowadzenie analizy jakości danych przy wykorzystaniu komputerowych systemów analizy danych radarowych;
3)
przeprowadzenie analizy poprawnej pracy systemów transmisji danych radarowych;
4)
uzyskanie zezwolenia Prezesa ULC na wykorzystanie operacyjne urządzenia w oparciu o dokumenty i czynności, o których mowa w pkt 1-3.
3.
Do czynności, o których mowa w ust. 2 pkt 2 i 3, stosuje się odpowiednio przepisy § 62.
§  65.
Operator urządzenia radiolokacyjnego określa na podstawie zaleceń producenta częstotliwości i rodzaj wykonywanych pomiarów naziemnych.
§  66.
1.
System przetwarzania i zobrazowania danych radarowych powinien być tak zaprojektowany, aby zapewniać dokładność, dostępność i integralność danych wejściowych oraz ich prezentację w niezakłócony i czytelny sposób.
2.
Urządzenia systemu powinny być zainstalowane w pomieszczeniach spełniających wymagane warunki określone przez producenta urządzenia.
3.
Obiekty, w których zainstalowano urządzenia systemu, powinny być wyposażone w dodatkowe urządzenia UPS. Wszystkie urządzenia powinny być zasilane z sieci elektrycznej 230V/400V (-20/+15 %), 50 Hz ±10 %.
4.
Wszystkie parametry przetwarzania powinny być utrzymane bez dodatkowych regulacji, gdy napięcie zasilające zmienia się w dopuszczalnej tolerancji.
5.
Poszczególne elementy systemu przetwarzania zobrazowania danych w szafach montażowych powinny być zainstalowane w sposób zapewniający łatwy dostęp. Maksymalny czas niezbędny do demontażu takiego zespołu lub podzespołu nie powinien przekraczać 15 minut.
6.
W celu maksymalnego skrócenia czasu niesprawności urządzeń do pracy operacyjnej powinien być zapewniony zestaw części zapasowych zawierający minimalną ilość podzespołów, zespołów i modułów występujących pojedynczo w urządzeniu.
7.
W celu zachowania ciągłości pracy systemy ATM powinny posiadać zdublowaną część elektroniczną (z wyłączeniem indywidualnych stanowisk zobrazowania sytuacji powietrznej), z układem automatycznego wykrywania błędów i z czasem przełączania nie dłuższym niż 2 sekundy.
§  67.
1.
System przetwarzania i zobrazowania danych radarowych powinien zapewniać prezentację danych radarowych w formie plotów lub traków w jednym stale otwartym oknie na ekranie monitora. Sposób zobrazowania powinien umożliwiać identyfikację następujących kategorii danych:
1)
plot PSR;
2)
plot SSR;
3)
plot łączny PSR i SSR;
4)
trak PSR;
5)
trak SSR;
6)
trak łączny PSR i SSR;
7)
impuls specjalny identyfikatora pozycji (SPI);
8)
kody specjalnie alokowane.
2.
Prezentacja plotów i traków powinna zawierać:
1)
symbol pozycyjny;
2)
historię plotu/traku;
3)
wektor prędkości;
4)
linię łączącą symbol pozycyjny z etykietą;
5)
etykietę identyfikacyjną statku powietrznego.
3.
System powinien przetwarzać i umożliwiać zobrazowanie danych w trybie śledzenia wieloradarowego i jednoradarowego.
4.
Jeżeli system umożliwia filtrowanie danych, powinien on również zapewnić możliwość wyświetlenia parametrów takiego filtru.
5.
System powinien zapewniać przyciągnięcie uwagi operatora (przez zmianę koloru opisu lub jego miganie, lub sygnał dźwiękowy), jeżeli wykryty zostanie jeden z niżej wymienionych kodów niebezpieczeństwa:
1)
7700: POMOC;
2)
7600: AWARIA RADIOSTACJI;
3)
7500: PORWANIE.
6.
System powinien posiadać następujące funkcje:
1)
wybór zasięgu zobrazowania;
2)
wybór map;
3)
przesunięcie zobrazowania względem środka jego układu;
4)
możliwość określenia odległości obiektu w szczególności poprzez okręgi zasięgowe;
5)
wybór długości linii łączącej symbol pozycyjny z etykietą;
6)
możliwość zmiany położenia etykiety.
§  68.
1.
Na stanowisku zobrazowania sytuacji powietrznej powinna być zapewniona informacja techniczna o pracy źródeł informacji radarowej.
2.
Dopuszcza się zastosowanie w systemach przetwarzania i zobrazowania danych radarowych narzędzi pozwalających na alarmowanie operatora w niebezpiecznych sytuacjach w ruchu lotniczym, w szczególności STCA, MTCA, APW, MSAW.
3.
Dopuszcza się zastosowanie w systemach ATM podsystemu umożliwiającego przetwarzanie planów lotu i ich korelację z danymi radarowymi.
4.
Źródłem informacji wejściowej do takiego podsystemu powinny być dane z sieci AFTN, wymiany depesz OLDI i dane wprowadzane manualnie przez operatora.
§  69.
1.
Systemy ATM powinny być wyposażone w podsystem umożliwiający rejestrację i odtwarzanie zarejestrowanej sytuacji powietrznej. Zarejestrowane dane powinny być zabezpieczone przed dostępem osób nieupoważnionych i archiwizowane przez okres co najmniej 30 dni od dnia ich wytworzenia.
2.
Jeżeli system ATM posiada podsystem rejestracji i odtwarzania sytuacji powietrznej, to działanie tego podsystemu nie może pogarszać parametrów przetwarzania danych całego systemu.
3.
Maksymalny jednorazowy czas wyłączenia systemu z pracy operacyjnej z powodu awarii nie powinien przekraczać 1 godziny.
4.
Skumulowany czas wyłączenia systemu z pracy operacyjnej z powodu awarii nie powinien przekraczać 5 godzin w ciągu roku.
5.
Do czasów wyłączenia, o których mowa w ust. 3 i 4, nie wlicza się czasu planowych wyłączeń technicznych związanych z konserwacją urządzeń.
§  70.
1.
Warunkiem rozpoczęcia eksploatacji urządzeń radiolokacyjnych jest:
1)
dokonanie odbioru technicznego urządzeń w miejscu instalacji;
2)
dokonanie analizy jakości zobrazowania w oparciu o wyniki kontroli z powietrza;
3)
uzyskanie zezwolenia Prezesa ULC na wykorzystanie operacyjne urządzenia w oparciu o wyniki etapów, o których mowa w pkt 1 i 2.
2.
Odbiór techniczny w miejscu instalacji powinien być dokonywany na podstawie dokumentu opisującego procedurę odbioru technicznego. Procedura ta powinna być uzgodniona pomiędzy dostawcą urządzeń i ich użytkownikiem przed rozpoczęciem testów.
3.
Procedura, o której mowa w ust. 2, powinna umożliwić weryfikację parametrów technicznych urządzenia i wymogów funkcjonalnych.
4.
Procedura odbioru technicznego powinna być udokumentowana w postaci:
1)
dokumentu procedury testów odbiorczych z wpisanymi wynikami testów urządzeń;
2)
dokumentacji odbioru technicznego potwierdzającego spełnienie wszystkich wymagań technicznych i funkcjonalnych.
5.
Dokumenty, o których mowa w ust. 4, powinny być parafowane i podpisane przez użytkownika lub upoważnione przez niego osoby.
§  71.
1.
W celu potwierdzenia zachowania przez system przetwarzania i zobrazowania danych radarowych oraz poprawnego funkcjonowania mapy elektronicznej przeprowadza się kontrolę z powietrza według ustalonej wcześniej procedury oblotu.
2.
Analiza danych z kontroli, o której mowa w ust. 1, jest podstawą oceny prawidłowości pracy systemu.
§  72.
Operator systemów przetwarzania i zobrazowania danych radarowych określa na podstawie zaleceń producenta częstotliwość i rodzaj wykonywanych pomiarów naziemnych.