Lotnicze urządzenia naziemne.
Dz.U.2004.135.1444
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 17 maja 2004 r.
w sprawie lotniczych urządzeń naziemnych2)
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
Zasady klasyfikacji urządzeń
Zasady klasyfikacji urządzeń
Warunki techniczne i eksploatacyjne dla urządzeń radiokomunikacyjnych
Warunki techniczne i eksploatacyjne dla urządzeń radiokomunikacyjnych
Warunki techniczne i eksploatacyjne dla urządzeń radionawigacyjnych
Warunki techniczne i eksploatacyjne dla urządzeń radionawigacyjnych
- o których mowa w załączniku nr 10 ICAO.
- o których mowa w załączniku nr 10 ICAO.
dla wszystkich kątów w płaszczyźnie pionowej pomiędzy 0° a 40°, mierzona od środka radiolatarni, powinna wynosić ±2°.
Warunki techniczne i eksploatacyjne dla urządzeń radiolokacyjnych
Warunki techniczne i eksploatacyjne dla urządzeń radiolokacyjnych
Warunki techniczne i eksploatacyjne, jakim powinny odpowiadać automatyczne systemy pomiarowe parametrów meteorologicznych
Warunki techniczne i eksploatacyjne, jakim powinny odpowiadać automatyczne systemy pomiarowe parametrów meteorologicznych
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 4 maja 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 106, poz. 1121).
2) Przepisy niniejszego rozporządzenia wdrażają postanowienia dyrektywy 1993/65/EWG z dnia 19 lipca 1993 r. w sprawie definicji i korzystania ze zgodnych specyfikacji technicznych dla zamówień na sprzęt i systemy zarządzania ruchem powietrznym (Dz. Urz. WE L 187, z 29.07.1993, z późn. zm.) oraz dyrektywy 97/15/WE z dnia 25 marca 1997 r. w sprawie przyjęcia norm Eurocontrol oraz zmieniającej dyrektywę Rady 93/65/EWG w sprawie definicji i korzystania ze zgodnych specyfikacji technicznych dla zamówień na sprzęt i systemy zarządzania ruchem powietrznym (Dz. Urz. WE L 95, z 10.04.1997). Dane dotyczące ogłoszenia aktów prawa Unii Europejskiej, zamieszczone w niniejszym rozporządzeniu, dotyczą ogłoszenia tych aktów w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - wydanie specjalne.
3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 210, poz. 2036 oraz z 2004 r. Nr 54, poz. 535, Nr 96, poz. 959 i Nr 99, poz. 1002.
4) Zmiany wymienionej umowy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1963 r. Nr 24, poz. 137 i 138, z 1969 r. Nr 27, poz. 210 i 211, z 1976 r. Nr 21, poz. 130 i 131, Nr 32, poz. 188 i 189 i Nr 39, poz. 227 i 228, z 1984 r. Nr 39, poz. 199 i 200, z 2000 r. Nr 39, poz. 446 i 447, z 2002 r. Nr 58, poz. 527 i 528 oraz z 2003 r. Nr 78, poz. 700 i 701.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
PARAMETRY I TOLERANCJE MIERZONE DLA RADIOLATARNI KIERUNKU PODCZAS KONTROLI Z POWIETRZA
PARAMETRY I TOLERANCJE MIERZONE DLA RADIOLATARNI KIERUNKU PODCZAS KONTROLI Z POWIETRZA
Mierzony parametr | Tolerancje | Rodzaj | kontroli |
komisyjna i kategoryzująca | okresowa | ||
Dokładność ustawienia kursu | Kat. I ± 3 µA ± 0,003 DDM Kat. II ± 2 µA ± 0,002 DDM Kat. III ± 1 µA ± 0,001 DDM | X | |
Ustawienie kursu | Kat. I ± 10,5 m (35 ft) Kat. II ± 7,5 m (25 ft) Kat. III ± 3 m (10 ft) | X | |
Alarmy kursu | Kat. I ± 10,5 m (35 ft)15 µA Kat. II ± 7,5 m (25 ft) 11 µA Kat. III ± 6 m (20 ft) 9 µA | X | X |
Czułość przemieszczania | Kat. I ± 17% od wartości nominalnej Kat. II ± 17% od wartości nominalnej Kat. III ± 10% od wartości nominalnej | X | X |
Alarmy sektora kursu | Kat. I ± 17% od wartości nominalnej Kat. II ± 17% od wartości nominalnej Kat. III ± 17% od wartości nominalnej | X | X |
Struktura kursu | Dla wszystkich kategorii do punktu A 30 µA Od punktu A do punktu B: Kat. I liniowy spadek do 15µA Kat. II liniowy spadek do 5µA Kat. III liniowy spadek do 5µA Od punktu B: Kat. I 15µA do punktu C Kat. II 5µA do punktu odniesienia Kat. III 5µA do punktu D, a następnie liniowy wzrost do 10 µA w punkcie E | X | X |
Wyrazistość poza kursem | Z każdej strony linii kursowej, liniowy wzrost do 175 µA, następnie do 10° utrzymanie 175 µA. Pomiędzy 10° a 35° co najmniej 150 µA. Jeśli jest wymagane pokrycie, powyżej ±35° co najmniej 150µA. | X | X |
Pokrycie | Od anteny radiolatarni do: 46,3 km (25 NM) ±10° od linii centralnej 31,5 km (17 NM) pomiędzy 10° a 35° od linii centralnej 18,5 km (10 NM) poza ±35° | X | X |
Sumacyjna głębokość modulacji | 40% ±4% | X | X |
Polaryzacja | Kat. I 15µA na linii kursowej Kat. II 8µA na linii kursowej Kat. III 5µA w obrębie sektora ograniczonego prądem 20µA po każdej stronie linii kursowej | X | |
Głębokość modulacji ident. | 5% ÷ 15% | X | X |
ZAŁĄCZNIK Nr 2
PARAMETRY I TOLERANCJE MIERZONE DLA RADIOLATARNI ŚCIEŻKI SCHODZENIA PODCZAS KONTROLI Z POWIETRZA
PARAMETRY I TOLERANCJE MIERZONE DLA RADIOLATARNI ŚCIEŻKI SCHODZENIA PODCZAS KONTROLI Z POWIETRZA
Mierzony parametr | Tolerancje | Rodzaj | kontroli |
Komisyjna i kategoryzująca | Okresowa | ||
Dokładność ustawienia kąta ścieżki schodzenia | Kat. I ± 1,5% od nominalnego kąta θ Kat. II ± 1% od nominalnego kąta θ Kat. III ± 1 % od nominalnego kąta θ | X | |
Ustawienie kąta ścieżki schodzenia | Kat. I ± 7,5% nominalnego kąta Kat. II ± 7,5% nominalnego kąta Kat. III ± 4 % nominalnego kąta | X | |
Alarmy kąta ścieżki schodzenia | Kat. I ± 0,075 Θ Kat. II ± 0,075 Θ Kat. III ± 0,075 Θ | X | X |
Wysokość ścieżki schodzenia nad punktem odniesienia | Kat. I 15 m (50 ft)+3 m (10 ft) Kat. II 15 m (50 ft)+3 m (10 ft) Kat. III 15 m (50 ft)+3 m (10 ft) ------------------------------------------------- (wartość musi być obliczona i umieszczona w protokole z kontroli) Dla lotnisk kodu 1 i 2: 12 m (40 ft) + 6 m (20 ft) | X | |
Czułość przemieszczania | Θ - nominalna wartość kąta pomiędzy 2 ° a 4°; zaleca się 3° Kat. I 0,07 Θ - 0,14 Θ powyżej i poniżej kąta Kat. II 0,1 Θ - 0,14 Θ poniżej ścieżki 0,07 Θ - 0,14 Θ powyżej ścieżki Kat. III 0,1 Θ - 0,14 Θ poniżej i powyżej ścieżki ------------------------------------------------- (Szczegóły: Załącznik nr 10 ICAO, części I, ust. 3.1.5.6) | X | X |
Alarmy sektora ścieżki schodzenia | Kat. I ± 0,0375 Θ Kat. II ± 25 % wartości nom. sektora Kat. III ± 25 % wartości nom. sektora | X | X |
Wyrazistość poniżej ścieżki | Nie mniej niż 190 µA dla kąta 0,3 θ. Jeśli 190 µA jest osiągalne przy kącie 0,45 θ, minimum 190 µA musi być utrzymane do kąta 0,45 θ | X | X |
Wyrazistość powyżej ścieżki | Musi osiągnąć co najmniej 150 µA i nie może spaść poniżej tej wartości, dopóki kąt 1,75 θ nie zostanie osiągnięty | X | X |
Suma głębokości modulacji | 80% ±5% | X | X |
Struktura ścieżki schodzenia | Kat. I: od granicy zasięgu do punktu C: 30 µA ------------------------------------------------- Kat. II od granicy zasięgu do punktu A: 30 µA od punktu A do punktu B: liniowy spadek od 30 µA do 20 µA od punktu B do punktu odniesienia: 20 µA ------------------------------------------------- Kat. III od granicy zasięgu do punktu A: 30 µA od punktu A do punktu B: liniowy spadek od 30 µA do 20 µA od punktu B do punktu odniesienia: 20 µA | X | X |
Wyrazistość nad przeszkodami | Bezpieczne zabezpieczenie przy 180 µA podczas pracy normalnej lub przy 150 µA w czasie alarmu szerokiego | X | X |
Pokrycie | Odpowiednie pokrycie w sektorze ±8° (od linii kursowej radiolatarni kierunku) do 18,5 km (10 NM) i 1,75 θ oraz w dół do 0,45 θ lub w dół do kąta dolnego 0,3 θ, jak jest wymagane, aby zabezpieczyć procedurę przechwycenia ścieżki schodzenia | X | X |
ZAŁĄCZNIK Nr 3
WARTOŚCI USTAWIENIA LIMITÓW ALARMOWYCH MONITORÓW DLA RADIOLATARNI KIERUNKU ILS ORAZ RADIOLATARNI ŚCIEŻKI SCHODZENIA ILS
WARTOŚCI USTAWIENIA LIMITÓW ALARMOWYCH MONITORÓW DLA RADIOLATARNI KIERUNKU ILS ORAZ RADIOLATARNI ŚCIEŻKI SCHODZENIA ILS
Parametr | Kat. I | Kat. II | Kat. III | Rodzaj kontroli | |
komisyjna i kategoryzująca | okresowa | ||||
Kurs | 0,015 DDM 15 µA | 0,011 DDM 11 µA | 0,009 DDM 9 µA | X | X |
Czułość przemieszczania | 17% nom. wartości | 17% nom. wartości | 10% nom. wartości | X | X |
Parametr | Kat. I | Kat. II | Kat. III | Rodzaj kontroli | |
komisyjna i kategoryzująca | okresowa | ||||
Kąt ścieżki schodzenia | 0,030 DDM 25 µA | 0,030 DDM 25 µA | 0,030 DDM 25 µA | X | X |
Czułość przemieszczania | 25% nom. wartości | 20% nom. wartości | 15% nom. wartości | X | X |
ZAŁĄCZNIK Nr 4
PARAMETRY MIERZONE PODCZAS RÓŻNYCH RODZAJÓW KONTROLI Z POWIETRZA
PARAMETRY MIERZONE PODCZAS RÓŻNYCH RODZAJÓW KONTROLI Z POWIETRZA
Rodzaj sprawdzenia | Rodzaj kontroli | |
komisyjna | okresowa | |
Rotacja i zwrot | X | X |
Polaryzacja | X | |
Orbita: | X | |
ustawienie | X | |
rozkład błędów* | X | |
Modulacja | X | X |
Identyfikacja | X | X |
Monitor | X | |
Pokrycie: | X | |
orbita | X | |
radial | X | |
Radiale trasowe* | X | X |
Radiale podejściowe | X | X |
ZAŁĄCZNIK Nr 5
TESTY I POMIARY, KTÓRE POWINNY BYĆ OBJĘTE ODBIOREM TECHNICZNYM I KONTROLĄ Z POWIETRZA
TESTY I POMIARY, KTÓRE POWINNY BYĆ OBJĘTE ODBIOREM TECHNICZNYM I KONTROLĄ Z POWIETRZA
Opis testu/pomiaru | Odbiór techniczny | Kontrola z powietrza | Urządzenie | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | ||||
Automatyczne przełączanie kanałów - BITE | X | ASR/SSR | |||||
Czas przełączania kanałów | X | X | ASR/SSR | ||||
Częstotliwość i spektrum sygnału wyjściowego | X | ASR/SSR | |||||
Diagramy wykrycia obiektów | X | X | ASR/SSR | ||||
Dokładność danych o zasięgu i azymucie obiektu | X | X | ASR/SSR | ||||
Funkcjonowanie sterowania anteny i wyłącznika bezpieczeństwa na platformie antenowej | X | ASR/SSR | |||||
Funkcjonowanie wytłumiania sektorowego (nadajnik i odbiornik) | X | ASR/SSR | |||||
Generalny test funkcjonowania BITE | X | ASR/SSR | |||||
Kształt sygnału częstotliwości radiowej (ASR: krótki i długi impuls, SSR: P1, P2, P3 itd.) | X | ASR/SSR | |||||
Maksymalna przetwarzana ilość depesz radarowych | X | ASR/SSR | |||||
Manualne przełączanie kanałów | X | X | ASR/SSR | ||||
Możliwość lokalnej i zdalnej kontroli stacji radarowej | X | ASR/SSR | |||||
Parametry wykrycia i walidacji kodu | X | X | SSR | ||||
Pomiar czasu obrotu anteny | X | ASR/SSR | |||||
Pomiar ACP | X | ASR/SSR | |||||
Pomiar mocy wyjściowej | X | ASR/SSR | |||||
Pomiar ogólnego prawdopodobieństwa wykrycia | X | X | ASR/SSR | ||||
Pomiar parametrów inicjacji i gubienia traków | X | X | ASR/SSR | ||||
Pomiar funkcjonowania STC | X | ASR/SSR | |||||
Pomiar współczynnika fali stojącej | X | ASR/SSR | |||||
Pomiar współczynnika szumów lub minimalnego wykrywalnego sygnału | ASR/SSR | ||||||
Poprawność funkcjonowania komunikacji z systemem ATM | X | ASR/SSR | |||||
Poprawność orientacji względem północy | X | X | ASR/SSR | ||||
Prawidłowe funkcjonowanie wskaźnika technicznego | X | X | ASR/SSR | ||||
Prawidłowość funkcjonowania ISLS | X | SSR | |||||
Prawidłowość funkcjonowania RSLS | X | SSR | |||||
Przełączanie wiązki dolnej i górnej dla wszystkich kanałów odbiorczych | ASR | ||||||
Przeplot modów | X | X | SSR | ||||
Reakcja na przekroczenie maksymalnej przetwarzanej ilości depesz radarowych | X | ASR/SSR | |||||
Test stabilnej, bezprzerwowej pracy | X | ASR/SSR | |||||
Weryfikacja poprawnego pomiaru mocy wyjściowej BITE | X | ASR/SSR | |||||
Współczynnik korelacji danych radaru pierwotnego i wtórnego (w zakresie zasięgu radaru pierwotnego) | X | ASR/SSR | |||||
Wykrycie kodów niebezpieczeństwa | X | SSR |
ZAŁĄCZNIK Nr 6
DOKŁADNOŚCI POMIARÓW I OBSERWACJI PARAMETRÓW METEOROLOGICZNYCH
DOKŁADNOŚCI POMIARÓW I OBSERWACJI PARAMETRÓW METEOROLOGICZNYCH
Element obserwowany | Operacyjnie pożądane dokładności pomiarów lub obserwacji (*) | Osiągalna (**) dokładność pomiarów lub obserwacji |
Średni wiatr przyziemny | Kierunek ± 10° Prędkość±2km/h(1 kt)do 19km/h(do 10kt) ± 10% ponad 19 km/h (10kt) | Kierunek ±5° Prędkość ± 2km/h (1 kt) do 37 km/h (20kt) ±5% ponad 37km/h (20 węzłów) |
Odchylenia od średniego wiatru przyziemnego | ±4km/h (2 kt) z uwzględnieniem składowych (podłużnych i bocznych) | jak wyżej |
Widzialność | ±50m do 600m ±10% pomiędzy 600 a 1.500m ±20% powyżej 1.500m | ±50m do 500m ± 10% pomiędzy 500 a 2.000m ±20% powyżej 2.000m do 10km |
RVR | ±10m do 400m ±25m pomiędzy 400 a 800m ±10% powyżej 800m | ±25m do 150m ±50m pomiędzy 150 a 500m ±10% powyżej 500m do 2.000m |
Wielkość zachmurzenia | ±1/8 | W ciągu dnia obserwator może osiągnąć dokładność ±1/8 w punkcie obserwacji. W nocy i gdy zjawiska meteorologiczne ograniczają możliwości obserwacji niskich chmur, mogą być trudności w osiągnięciu tej dokładności. |
Wysokość podstawy chmur | ±10m(33ft)do100m (330ft) ±10% powyżej 100m(330ft) | ±15m (50ft) do 1.000m (3.300ft) ±30m(100ft) powyżej 1.000m (3.300ft) do 3.000m(10.000ft) |
Temperatura powietrza i punktu rosy | ±1°C | ±0.2°C |
Ciśnienie (QNH,QFE) | ±0,5 hPa | ±0,3 hPa |
(**) Przedstawione dokładności odnoszą się do pomiarów instrumentalnych (z wyjątkiem wielkości zachmurzenia), zwykle nieosiągalnych przy pomiarach wykonywanych bez pomocy przyrządów.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Akty prawne liczba obiektów na liście: (4)
Podstawa prawna liczba obiektów na liście: (1)
Akty implementowane liczba obiektów na liście: (2)
- Dyrektywa 97/15/WE przyjmująca normy Eurocontrol oraz zmieniająca dyrektywę Rady 93/65/EWG w sprawie definicji i korzystania ze zgodnych specyfikacji technicznych dla zamówień na sprzęt i systemy zarządzania ruchem powietrznym
- Dyrektywa 93/65/EWG w sprawie definicji i korzystania ze zgodnych specyfikacji technicznych dla zamówień na sprzęt i systemy zarządzania ruchem powietrznym