Rozdział 1 - Przepisy ogólne - Lotnicze urządzenia naziemne.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2004.135.1444

Akt utracił moc
Wersja od: 15 czerwca 2004 r.

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
zasady klasyfikacji lotniczych urządzeń naziemnych;
2)
warunki techniczne, jakie powinny spełniać lotnicze urządzenia naziemne, oraz warunki ich eksploatacji.
§  2.
1.
W stosunku do urządzeń naziemnych wykorzystywanych przez lotnictwo wojskowe oraz lotnictwo wojskowe państw obcych nie stosuje się przepisów § 5, § 10, 11 ust. 1, § 12, ust. 1 i 3, § 14, 16, 17,18, 19, ust. 1 pkt 3, § 21, 33 ust. 1, 2 i 4, § 34, 46, 50, ust. 5, § 56 ust. 9 i 12, § 57 ust. 1 i 2, § 58, 59 ust. 6, § 60, 61, 62 ust. 1 pkt 6 i ust. 4 pkt 2, § 63 ust. 1, 2, 5-7, § 64, 66 ust. 5 i 7, § 67 ust. 1, § 68 ust. 4, § 69 ust. 3-5, § 70 ust. 1 pkt 3 oraz ust. 4 pkt 2, § 73, 74 ust. 2 pkt 3 oraz ust. 3, § 75 ust. 3, § 76 ust. 4, § 77 ust. 1 pkt 3 i 5 oraz ust. 2, 4 i 5, § 79 ust. 4, § 80 ust. 2, § 81 ust. 1, § 83 ust. 1, § 87 ust. 1, § 88, 89 ust. 2-4, § 91 ust. 1 i ust. 4-6, § 94 ust. 1, § 95 ust. 3.
2.
W odniesieniu do urządzeń, o których mowa w ust. 1, kompetencje Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego wykonują właściwe organy wojskowe.
§  3.
Użyte w rozporządzeniu określenia i skróty oznaczają:
1)
ACARS - (Aircraft Communications Addressing and Reporting System) - lotniczy system adresowania i przekazywania wiadomości;
2)
ACP - (Azimuth Count Pulse) - impuls informacji azymutalnej;
3)
AFTN - (Aeronautical Fixed Telecommunication Network) - stałą telekomunikacyjną sieć lotnicza;
4)
AIP - (Aeronautical Information Publication) - zbiór informacji lotniczych;
5)
AIRAC - (Aeronautical Information Regulation And Control) - regulację i kontrolę rozpowszechniania informacji lotniczej;
6)
APW - (Area Proximity Warning) - ostrzeżenie o zbliżaniu się statku powietrznego do strefy;
7)
ASR - (Approach Surveillance Radar) - radar pierwotny kontroli zbliżania;
8)
ATC - (Air Traffic Control) - kontrolę ruchu lotniczego;
9)
ATIS - (Automatic Terminal Information Service) - służbę automatycznej informacji lotniczej;
10)
ATM System - (Air Traffic Management System) - system zarządzania ruchem lotniczym - określenie używane również dla systemu przetwarzania i zobrazowania danych o sytuacji powietrznej;
11)
BITE - (Build-In Test Equipment) - wbudowane systemy testujące;
12)
CAVOK - widzialność, chmury i pogoda w chwili obserwacji są lepsze niż zalecane wartości lub warunki;
13)
CVOR - (Conventional Very High Frequency Omnidirectional Radio Range) - konwencjonalną radiolatarnię ogólnokierunkową VHF;
14)
D8PSK (Differentional Eight Phase Shift Keying) - różnicowe kluczowanie fazy;
15)
DME - (Distance Measuring Equipment) - urządzenie do pomiaru odległości (radioodległościomierz);
16)
DME/N - radioodległościomierz wykorzystywany w nawigacji trasowej lub nawigacji w TMA;
17)
DSB-AM - Double Sideband Amplitude Modulation) - emisję dwuwstęgową z modulacją amplitudy;
18)
DVOR - (Doppler Very High Frequency Omnidirectional Radio Range) - dopplerowską radiolatarnię ogólnokierunkową VHF;
19)
ECAC - (European Civil Aviation Conference) - Europejską Konferencję Lotnictwa Cywilnego;
20)
EUROCONTROL - europejską organizację do spraw bezpieczeństwa żeglugi powietrznej;
21)
FAA - (Federal Aviation Administration) - federalne władze lotnictwa USA;
22)
FMG - (Frequency Managment Group) - zespół zarządzania częstotliwościami;
23)
GFSK - (Gaussian Frequency Shift Keying) - rodzaj modulacji;
24)
ICAO - (International Civil Aviation Organization) - Międzynarodową Organizację Lotnictwa Cywilnego;
25)
ILS - (Instrument Landing System) - system lądowania według wskazań przyrządów;
26)
ISLS - (Interrogator Side Lobe Suppression) - tłumienie zapytań listkami bocznymi w części nadawczej;
27)
ITU - (International Telecommunication Union) - Międzynarodowy Związek Telekomunikacyjny;
28)
MOC - minimalne przewyższenia nad przeszkodami;
29)
MOR - (Meteorological Optical Range) - meteorologiczny zasięg optyczny;
30)
MSAW - (Minimum Safe Altitude Warning) - ostrzeżenie o osiągnięciu minimalnej bezpiecznej wysokości;
31)
MSK (Minimum Shift Keying) - kluczowanie minimalne;
32)
MTBF - (Mean Time Between Failures) - średni czas pomiędzy usterkami;
33)
MTBO - (Mean Time Between Outages) - średni czas pomiędzy wyłączeniami;
34)
MTCA - (Medium-Term Conflict Alert) - średnioterminowy alert o możliwości konfliktu;
35)
NDB - (Non Directional Beacon) - radiolatarnię bezkierunkową;
36)
NOTAM - (Notice To Airmen) - wiadomość rozpowszechnianą za pomocą środków telekomunikacyjnych, zawierającą informacje o ustanowieniu, stanie lub zmianach urządzeń lotniczych, służbach, procedurach, a także o niebezpieczeństwie, których znajomość we właściwym czasie jest istotna dla personelu związanego z operacjami lotniczymi;
37)
OLDI - (On-line Data Interchange) - wymianę danych w czasie rzeczywistym;
38)
plot - symboliczne zobrazowanie pojedynczej pozycji obiektu, wykrytego przez pojedynczy radar (pierwotny lub wtórny);
39)
PSR - (Position Serach Radar) - radar pierwotny;
40)
QFE - (Atmospheric pressure at aerodrome elevation) - wartość ciśnienia, w stosunku do której wysokościomierz statku powietrznego jest ustawiony tak, że będzie wskazywał wysokość zero, kiedy statek powietrzny znajdzie się na ziemi w punkcie, gdzie jest mierzona oficjalna wysokość lotniska;
41)
QNH - wartość ciśnienia, w stosunku do której wysokościomierz statku powietrznego jest ustawiony tak, że będzie wskazywać bezwzględną wysokość lotniska nad poziomem morza, kiedy statek powietrzny znajdzie się na ziemi na tym lotnisku;
42)
RH - (relative humidity) - wilgotność względną;
43)
RSLS - (Receiver Side Lobe Suppression) - tłumienie zapytań listkami bocznymi w części odbiorczej;
44)
RVR - (Runway Visual Range) - widzialność wzdłuż drogi startowej;
45)
Site Acceptance Test - dokumentację uzyskania świadectwa sprawności systemu oraz dokładności poszczególnych elementów;
46)
SPI - (Special Position Identifier) - impuls specjalnego identyfikatora pozycji;
47)
SSR - (Secondary Surveilance Radar) - radar wtórny dozorowania;
48)
STC - (Sensitivity Time Control) - kontrolę czułości w funkcji czasu;
49)
STCA - (Short-Term Conflict Alert) - krótkoterminowy alert o możliwości konfliktu;
50)
TMA - (Terminal Control Area) - rejon kontrolowany lotniska lub węzła lotnisk;
51)
trak - symboliczne zobrazowanie pojedynczej pozycji obiektu, uzyskane w wyniku systemowej obróbki informacji o pozycji tego obiektu, dostarczonych przez wszystkie radary danego systemu w czasie jednego odświeżenia zobrazowania;
52)
ULC - Urząd Lotnictwa Cywilnego;
53)
UPS - (Uninterruptible Power Supply) - bezprzerwowe źródło zasilania;
54)
URTiP - Urząd Regulacji Telekomunikacji i Poczty;
55)
VDL - VHF Digital Link - łącze cyfrowe VHF;
56)
VHF - (Very High Frequency) - bardzo wielką częstotliwość;
57)
VOLMET - (Meteorological information for aircraft in flight) - informacje meteorologiczne dla statków powietrznych w locie;
58)
WFS - współczynnik fali stojącej;
59)
integralność systemu - cechę odnoszącą się do zaufania rzetelności informacji dostarczanej przez urządzenie; poziom integralności ILS - wyraża się jako prawdopodobieństwo niewypromieniowania fałszywego sygnału;
60)
monitor wykonawczy - monitor, który po wykryciu alarmu podejmuje stosowne działanie, polegające w szczególności na:
-
przejściu na zestaw rezerwowy,
-
wyłączeniu urządzenia z pracy;
61)
strefa krytyczna - strefę o określonych wymiarach wokół systemu antenowego radiolatarni kierunku i ścieżki schodzenia, w której zabroniony jest ruch pojazdom, w tym również powietrznym, w trakcie wykonywania operacji podejścia na ILS-a;
62)
strefa wrażliwa - strefę rozciągającą się poza strefę krytyczną, w której parkowanie lub ruch pojazdów, w tym powietrznych, jest kontrolowany w celu zabezpieczenia sygnału ILS przed jego zakłóceniem w trakcie wykonywania operacji podejścia według ILS;
63)
załącznik ICAO - odpowiedni przyjęty przez Międzynarodową Organizację Lotnictwa Cywilnego (ICAO) załącznik do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, podpisanej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. Nr 35, poz. 212 i 214, z późn. zm.4)).
§  4.
Podmiot dokonujący zakupu systemu łączności, nawigacji i kontroli określa specyfikację techniczną tego sprzętu, korzystając z przepisów określonych przez organizację Eurocontrol.