Rozdział 3 - Oficerowie służby mechanicznej. - Kwalifikacje zawodowe członków załóg polskich statków morskich w żegludze krajowej.
Dziennik Ustaw
Dz.U.1967.34.171
Akt utracił moc Wersja od: 7 października 1969 r.
Rozdział 3.
Oficerowie służby mechanicznej.
Oficerowie służby mechanicznej.
§ 11.
W służbie mechanicznej ustala się następujące stopnie oficerskie: 1)
maszynista okrętowy III klasy, 2)
maszynista okrętowy II klasy, 3)
maszynista okrętowy I klasy.§ 12.
W służbie mechanicznej ustala się następujące stanowiska oficerskie: 1)
IV mechanik - pomocnik kierownika maszyn, 2)
III mechanik - pomocnik kierownika maszyn, 3)
II mechanik - zastępca kierownika maszyn, 4)
I mechanik - kierownik maszyn.§ 13.
Do uzyskania stopnia oficerskiego w służbie mechanicznej wymagane są następujące warunki:1.
do uzyskania stopnia maszynisty okrętowego III klasy: 1)
ukończenie szkoły morskiej lub szkoły rybołówstwa morskiego albo technikum żeglugi śródlądowej w specjalności służby mechanicznej, 2)
posiadanie 24-miesięcznej praktyki pływania na statku w charakterze członka załogi lub ucznia w dziale służby mechanicznej; 9 miesięcy tej praktyki może być zastąpione praktyką warsztatową przy budowie, naprawie lub obsłudze maszyn i kotłów okrętowych albo praktyką w warsztatach mechanicznych szkół wymienionych w pkt 1, 3)
złożenie egzaminu praktycznego w odniesieniu do absolwentów technikum żeglugi śródlądowejalbo
4)
posiadanie 48-miesięcznej praktyki pływania na statku w charakterze członka załogi maszynowej lub ucznia; 12 miesięcy tej praktyki może być zastąpione praktyką warsztatową przy budowie, naprawie lub obsłudze maszyn i kotłów okrętowych; dla osób, które ukończyły zasadniczą szkołę zawodową w specjalności obsługi lub budowy maszyn i siłowni okrętowych, ogólny okres wymaganej praktyki jest o 12 miesięcy krótszy, 5)
złożenie egzaminu;2.
do uzyskania stopnia maszynisty okrętowego II klasy: 1)
posiadanie stopnia maszynisty okrętowego III klasy, 2)
posiadanie dodatkowej 18-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku co najmniej pomocnika kierownika maszyn;3.
do uzyskania stopnia maszynisty okrętowego I klasy: 1)
posiadanie stopnia maszynisty okrętowego II klasy, 2)
posiadanie świadectwa dojrzałości, 3)
posiadanie dodatkowej 18-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku kierownika maszyn na statkach o mocy maszyn głównych ponad 500 KM lub zastępcy kierownika maszyn na statkach o mocy maszyn głównych ponad 1.300 KM, 4)
złożenie egzaminu.4.
Pływanie na odpowiednich stanowiskach na statkach żeglugi śródlądowej może być zaliczone w całości do praktyki pływania, wymaganej do uzyskania stopni wymienionych w ust. 1 i 2.§ 14.
Osoby posiadające dyplom inżyniera mechanika ze specjalnością budowy maszyn lub siłowni okrętowych albo świadectwo technika z tą samą specjalnością mogą uzyskać stopień maszynisty okrętowego III klasy po spełnieniu warunków określonych w § 13 ust. 1 pkt 2 i złożeniu egzaminu praktycznego, z tym że okres praktyki wymaganej do uzyskania tego stopnia jest dla techników dłuższy o dodatkowe 6 miesięcy praktyki pływania.§ 15.
Ustala się następujące uprawnienia zawodowe oficerów służby mechanicznej:1.
Maszynista okrętowy III klasy może być: 1)
kierownikiem maszyn na statkach o mocy maszyn głównych do 500 KM, z wyjątkiem statków pasażerskich o mocy maszyn głównych ponad 250 KM, 2)
zastępcą kierownika maszyn na statkach o mocy maszyn głównych do 1300 KM, z wyjątkiem statków pasażerskich o mocy maszyn głównych ponad 800 KM, 3)
pomocnikiem kierownika maszyn na każdym statku.2.
Maszynista okrętowy II klasy może być: 1)
kierownikiem maszyn na statkach o mocy maszyn głównych do 1300 KM, z wyjątkiem statków pasażerskich o mocy maszyn głównych ponad 800 KM, 2)
zastępcą kierownika maszyn na każdym statku.3.
Maszynista okrętowy I klasy może być kierownikiem maszyn na każdym statku.