Dział 2 - Kwalifikacje oficerów. - Kwalifikacje zawodowe członków załóg polskich statków morskich w żegludze krajowej.
Dziennik Ustaw
Dz.U.1967.34.171
Akt utracił moc Wersja od: 7 października 1969 r.
DZIAŁ II.
Kwalifikacje oficerów.
Kwalifikacje oficerów.
Przepis ogólny.
Przepis ogólny.
§ 6.
Do uzyskania stopnia oficerskiego wymagane jest osiągnięcie 21 lat życia oraz spełnienie warunków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu.
Oficerowie służby pokładowej.
Oficerowie służby pokładowej.
§ 7.
W służbie pokładowej ustala się następujące stopnie oficerskie: 1)
porucznik żeglugi portowej, 2)
porucznik żeglugi przybrzeżnej, 3)
kapitan żeglugi przybrzeżnej.§ 8.
W służbie pokładowej ustala się następujące stanowiska oficerskie: 1)
III oficer - pomocnik kierownika statku, 2)
II oficer - pomocnik kierownika statku, 3)
I oficer - zastępca kierownika statku, 4)
kapitan - kierownik statku.§ 9.
Do uzyskania stopnia oficerskiego w służbie pokładowej wymagane są następujące warunki:1.
do uzyskania stopnia porucznika żeglugi portowej: 1)
ukończenie szkoły morskiej lub szkoły rybołówstwa morskiego albo technikum żeglugi śródlądowej - w specjalności służby pokładowej, 2)
posiadanie 24-miesięcznej praktyki pływania na statku w charakterze członka załogi lub ucznia w dziale służby pokładowej, w tym co najmniej 6 miesięcy na stanowisku co najmniej starszego marynarza żeglugi przybrzeżnej; do wymaganej praktyki pływania może być zaliczone pływanie w żegludze śródlądowej w ilości nie większej niż 12 miesięcy, 3)
złożenie egzaminu uzupełniającegoalbo
4)
posiadanie 48-miesięcznej praktyki pływania na statku w charakterze członka załogi lub ucznia w dziale służby pokładowej, w tym co najmniej 30 miesięcy na statku z napędem mechanicznym, z czego co najmniej 24 miesiące na stanowisku co najmniej starszego marynarza żeglugi przybrzeżnej; do wymaganej praktyki pływania może być zaliczone pływanie w żegludze śródlądowej w ilości nie większej niż 24 miesiące; dla osób, które ukończyły zasadniczą szkołę żeglugi śródlądowej lub szkołę równorzędną w specjalności służby pokładowej, ogólny okres wymaganej praktyki pływania jest o 12 miesięcy krótszy, 5)
złożenie egzaminu;2.
do uzyskania stopnia porucznika żeglugi przybrzeżnej: 1)
posiadanie stopnia porucznika żeglugi portowej, 2)
posiadanie dodatkowej 24-miesięcznej praktyki pływania na stanowiskach oficerskich w dziale służby pokładowej; pływanie na stanowisku kierownika statku w żegludze śródlądowej może być zaliczone w ilości nie większej niż 6 miesięcy, 3)
złożenie egzaminu;3.
do uzyskania stopnia kapitana żeglugi przybrzeżnej: 1)
posiadanie stopnia porucznika żeglugi przybrzeżnej, 2)
posiadanie świadectwa dojrzałości, 3)
posiadanie dodatkowej 24-miesięcznej praktyki pływania na statku na stanowiskach oficerskich w dziale służby pokładowej, 4)
złożenie egzaminu.4.
Osoby, które ukończyły szkołę morską lub szkołę rybołówstwa morskiego w specjalności służby pokładowej, zwolnione są od obowiązku złożenia egzaminu wymaganego w myśl ust. 1 i 2.§ 10.
Ustala się następujące uprawnienia zawodowe oficerów służby pokładowej:1.
Porucznik żeglugi portowej może być: 1)
kierownikiem statku w żegludze portowej, z wyjątkiem statków pasażerskich ponad 50 BRT oraz holowników świadczących usługi dla statków o pojemności 500 BRT i większej, które uprawiają żeglugę wielką lub małą, 2)
zastępcą kierownika każdego statku w żegludze portowej, 3)
zastępcą kierownika statku do 100 BRT w żegludze na wodach osłoniętych, 4)
pomocnikiem kierownika statku do 200 BRT w żegludze przybrzeżnej, z wyjątkiem statków pasażerskich.2.
Porucznik żeglugi przybrzeżnej może być: 1)
kierownikiem statku (kapitanem):a)
w żegludze portowej na każdym statku,b)
w żegludze na wodach osłoniętych na każdym statku, z wyjątkiem statków pasażerskich ponad 250 BRT,c)
w żegludze przybrzeżnej na statku do 100 BRT, z wyjątkiem statków pasażerskich, 2)
zastępcą kierownika każdego statku w żegludze przybrzeżnej, z wyjątkiem statków pasażerskich ponad 500 BRT, 3)
pomocnikiem kierownika każdego statku w żegludze przybrzeżnej.3.
Kapitan żeglugi przybrzeżnej może być kierownikiem (kapitanem) każdego statku w żegludze krajowej, jednak do zajmowania stanowiska kierownika statku pasażerskiego ponad 500 BRT w żegludze przybrzeżnej wymagane jest posiadanie 24-miesięcznej praktyki pływania na tym stanowisku na statkach pasażerskich ponad 200 BRT.
Oficerowie służby mechanicznej.
Oficerowie służby mechanicznej.
§ 11.
W służbie mechanicznej ustala się następujące stopnie oficerskie: 1)
maszynista okrętowy III klasy, 2)
maszynista okrętowy II klasy, 3)
maszynista okrętowy I klasy.§ 12.
W służbie mechanicznej ustala się następujące stanowiska oficerskie: 1)
IV mechanik - pomocnik kierownika maszyn, 2)
III mechanik - pomocnik kierownika maszyn, 3)
II mechanik - zastępca kierownika maszyn, 4)
I mechanik - kierownik maszyn.§ 13.
Do uzyskania stopnia oficerskiego w służbie mechanicznej wymagane są następujące warunki:1.
do uzyskania stopnia maszynisty okrętowego III klasy: 1)
ukończenie szkoły morskiej lub szkoły rybołówstwa morskiego albo technikum żeglugi śródlądowej w specjalności służby mechanicznej, 2)
posiadanie 24-miesięcznej praktyki pływania na statku w charakterze członka załogi lub ucznia w dziale służby mechanicznej; 9 miesięcy tej praktyki może być zastąpione praktyką warsztatową przy budowie, naprawie lub obsłudze maszyn i kotłów okrętowych albo praktyką w warsztatach mechanicznych szkół wymienionych w pkt 1, 3)
złożenie egzaminu praktycznego w odniesieniu do absolwentów technikum żeglugi śródlądowejalbo
4)
posiadanie 48-miesięcznej praktyki pływania na statku w charakterze członka załogi maszynowej lub ucznia; 12 miesięcy tej praktyki może być zastąpione praktyką warsztatową przy budowie, naprawie lub obsłudze maszyn i kotłów okrętowych; dla osób, które ukończyły zasadniczą szkołę zawodową w specjalności obsługi lub budowy maszyn i siłowni okrętowych, ogólny okres wymaganej praktyki jest o 12 miesięcy krótszy, 5)
złożenie egzaminu;2.
do uzyskania stopnia maszynisty okrętowego II klasy: 1)
posiadanie stopnia maszynisty okrętowego III klasy, 2)
posiadanie dodatkowej 18-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku co najmniej pomocnika kierownika maszyn;3.
do uzyskania stopnia maszynisty okrętowego I klasy: 1)
posiadanie stopnia maszynisty okrętowego II klasy, 2)
posiadanie świadectwa dojrzałości, 3)
posiadanie dodatkowej 18-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku kierownika maszyn na statkach o mocy maszyn głównych ponad 500 KM lub zastępcy kierownika maszyn na statkach o mocy maszyn głównych ponad 1.300 KM, 4)
złożenie egzaminu.4.
Pływanie na odpowiednich stanowiskach na statkach żeglugi śródlądowej może być zaliczone w całości do praktyki pływania, wymaganej do uzyskania stopni wymienionych w ust. 1 i 2.§ 14.
Osoby posiadające dyplom inżyniera mechanika ze specjalnością budowy maszyn lub siłowni okrętowych albo świadectwo technika z tą samą specjalnością mogą uzyskać stopień maszynisty okrętowego III klasy po spełnieniu warunków określonych w § 13 ust. 1 pkt 2 i złożeniu egzaminu praktycznego, z tym że okres praktyki wymaganej do uzyskania tego stopnia jest dla techników dłuższy o dodatkowe 6 miesięcy praktyki pływania.§ 15.
Ustala się następujące uprawnienia zawodowe oficerów służby mechanicznej:1.
Maszynista okrętowy III klasy może być: 1)
kierownikiem maszyn na statkach o mocy maszyn głównych do 500 KM, z wyjątkiem statków pasażerskich o mocy maszyn głównych ponad 250 KM, 2)
zastępcą kierownika maszyn na statkach o mocy maszyn głównych do 1300 KM, z wyjątkiem statków pasażerskich o mocy maszyn głównych ponad 800 KM, 3)
pomocnikiem kierownika maszyn na każdym statku.2.
Maszynista okrętowy II klasy może być: 1)
kierownikiem maszyn na statkach o mocy maszyn głównych do 1300 KM, z wyjątkiem statków pasażerskich o mocy maszyn głównych ponad 800 KM, 2)
zastępcą kierownika maszyn na każdym statku.3.
Maszynista okrętowy I klasy może być kierownikiem maszyn na każdym statku.
Oficerowie służby elektrycznej, radiokomunikacyjnej i administracyjno-gospodarczej.
Oficerowie służby elektrycznej, radiokomunikacyjnej i administracyjno-gospodarczej.
§ 16.
Do oficerów służby elektrycznej, radiokomunikacyjnej i administracyjno-gospodarczej stosuje się odpowiednio przepisy rozporządzenia Ministra Żeglugi z dnia 19 kwietnia 1967 r. w sprawie kwalifikacji zawodowych członków załóg polskich statków morskich (Dz. U. Nr 18, poz. 82).