Rozdział 4 - Postanowienia specjalne. - Kwalifikacje oficerów w polskiej marynarce handlowej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1932.4.24

Akt utracił moc
Wersja od: 9 maja 1945 r.

IV.

Postanowienia specjalne.

§  21.
Dyplomy oficerów służby nawigacyjnej mogą otrzymać bez składania egzaminu:
a) 9
osoby, które w innych państwach uzyskały dyplomy oficerów służby nawigacyjnej; zmiana dyplomu cudzoziemskiego na dyplom polski następuje w trybie, określonym w § 28 rozporządzenia niniejszego, po wysłuchaniu opinji Komisji Kwalifikacyjnej - na zasadzie swobodnej oceny równoważności dyplomów: przy braku zupełnej równoważności dyplom zamienny może być wydany z ograniczeniem uprawnień albo z zastrzeżeniem dodatkowych egzaminów lub cenzusów praktyki przed uzyskaniem wyższych dyplomów polskich;
b) 10
oficerowie korpusu morskiego polskiej marynarki wojennej, o ile wykażą się praktyką żeglarską w kampanji morskiej na okrętach marynarki wojennej polskiej lub cudzoziemskiej, odbytą po otrzymaniu stopnia podporucznika, mianowicie:

1. dyplom kapitana żeglugi wielkiej - po 48 miesiącach praktyki,

2. dyplom kapitana żeglugi małej - po 36 miesiącach praktyki,

3. dyplom porucznika żeglugi wielkiej - po 24 miesiącach praktyki,

4. dyplom porucznika żeglugi małej - po 12 miesiącach praktyki.

§  22.
Dyplomy mechaników okrętowych mogą otrzymać bez składania egzaminów:
a) 11
osoby, które w innych państwach uzyskały dyplom oficerów służby mechanicznej; zamiana dyplomu cudzoziemskiego na dyplom polski następuje w trybie, określonym w § 28 rozporządzenia niniejszego, po wysłuchaniu opinji Komisji Kwalifikacyjnej - na zasadzie swobodnej oceny równoważności dyplomów; przy braku zupełnej równoważności dyplom zamienny może być wydany z ograniczeniem uprawnień albo z zastrzeżeniem dodatkowych egzaminów lub cenzusów praktyki przed uzyskaniem wyższych dyplomów polskich;
b)
oficerowie korpusu technicznego polskiej marynarki wojennej, o ile wykażą się odpowiednią praktyką przy obsłudze maszyn okrętowych w kampanji morskiej, odbytą po otrzymaniu stopnia podporucznika, mianowicie:

1) dyplom mechanika okrętowego I-ej klasy - po 48 miesiącach praktyki,

2) dyplom mechanika okrętowego II-ej klasy - po 36 miesiącach praktyki,

3) dyplom mechanika okrętowego III-ej klasy - po 12 miesiącach praktyki.

Połowa wymienionej praktyki może być odbyta w warsztatach okrętowych, przyczem każde 2 miesiące pracy w warsztatach zalicza się za jeden miesiąc praktyki przy obsłudze maszyn okrętowych w kampanji morskiej.

§  22a. 12
Oficerowie polskiej marynarki handlowej, którzy uzyskali dyplomy polskie przed wejściem w życie ustawy z dnia 6 lipca 1923 r. o stanowiskach oficerskich w polskiej marynarce handlowej (Dz. U. R. P. Nr . 75, poz. 588) nie mogą być awansowani na stanowiska wyższe, jeżeli uzyskali dyplomy bez zachowania warunków, wymaganych wyżej powołaną ustawą lub rozporządzeniem niniejszem, chyba że wymagane warunki były wypełniane już po uzyskaniu dyplomów.
§  22b. 13
Oficerowie polskiej marynarki handlowej, którzy posiadają dyplomy mechaników okrętowych III klasy, wydane na podstawie ustawy z dnia 6 lipca 1923 r. o stanowiskach oficerów w polskiej marynarce handlowej (Dz.U.R.P. Nr. 75, poz. 588) a którzy nie posiadają warunków wymaganych przez rozporządzenie Ministra Przemysłu i Handlu z dnia 30 listopada 1931 r. o kwalifikacjach oficerów w polskiej marynarce handlowej (Dz.U.R.P. Nr. 4/1932 poz. 24 i Dz.U.R.P. Nr. 15/1935 poz. 84) dla otrzymania dyplomu mechanika okrętowego II klasy, mogą na podstawie orzeczenia Komisji Kwalifikacyjnej otrzymać dyplomy mechaników okrętowych II klasy, jeżeli wykażą się 72 miesięczną praktyką w charakterze pomocnika kierownika maszyn na statkach I lub II kategorji, w tym 18 miesięcy w charakterze zastępcy kierownika maszyn conajmniej na statkach II kategorji.
§  22c. 14
Dyplom mechanika okrętowego II klasy wydany na podstawie § 22b niniejszego rozporządzenia może być zamieniony na wyższy jedynie po:
a)
wykazaniu się praktyką zgodnie z wymaganiami § 17 pkt. b,
b)
złożeniu egzaminu teoretycznego według programu i regulaminu ustalonego przez Ministra Przemysłu, Handlu i Żeglugi.
§  23. 15
Do otrzymania dyplomu szypra II-ej klasy są uprawnieni podoficerowie zawodowi marynarki wojennej służby pokładowej, o ile:
a)
odbyli co najmniej 60 miesięcy pływania w kampanji morskiej, w tem co najmniej 18 miesięcy dowodzili okrętami pomocniczemi, lub 36 miesięcy pełnili obowiązki bosmana okrętowego,
b)
posiadają kwalifikacje do dowodzenia okrętami pomocniczemi.

Powyższe okoliczności będą uznane za stwierdzone, o ile kandydat przedstawi zaświadczenie Ministerstwa Spraw Wojskowych.

§  24.
Do otrzymania dyplomu maszynisty I-ej klasy są uprawnieni podoficerowie zawodowi marynarki wojennej służby mechanicznej o ile:
a)
odbyli co najmniej 48 miesięcy pływania w kampanji morskiej, w tem co najmniej 18 miesięcy pełnili obowiązki samodzielnych kierowników maszyn okrętowych, o sile nie mniej niż 400 I. K. M.,
b)
posiadają kwalifikacje do samodzielnego kierowania maszynami.

Do otrzymania dyplomu maszynisty II-ej klasy są uprawnieni podoficerowie zawodowi marynarki wojennej służby maszynowej, o ile:

a)
odbyli co najmniej 30 miesięcy pływania w kampanji morskiej, w tem co najmniej 10 miesięcy pełnili obowiązki samodzielnych kierowników maszyn okrętowych, o sile nie mniej iż 200 I. K. M.,
b)
posiadają kwalifikacje do samodzielnego kierowania maszynami.

Powyższe okoliczności będą uznane za stwierdzone, o ile kandydat przedstawi zaświadczenie Ministerstwa Spraw Wojskowych.

§  25.
Służba nawigacyjna na statkach szkolnych w czasie pływania zalicza się przy obliczaniu praktyki kwalifikacyjnej podwójnie. Postanowienie to nie dotyczy uczniów.
§  26.
Służbę pilotową zalicza się przy uzyskiwaniu wyższego zkolei dyplomu oficerskiego tylko raz jeden, przyczem 2 miesiące służby pilotowej zalicza się jako jeden miesiąc służby morskiej nawigacyjnej w żegludze małej.
§  27.
Komisja kwalifikacyjna (art. 28) może zwolnić w całości lub w części od egzaminu na szyprów i maszynistów według własnego uznania osoby, posiadające długoletnią praktykę, należycie poświadczoną.
9 § 21 lit. a) zmieniona przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 20 lutego 1935 r. (Dz.U.35.15.84) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 marca 1935 r.
10 § 21 lit. b) zmieniona przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 20 lutego 1935 r. (Dz.U.35.15.84) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 marca 1935 r.
11 § 22 lit. a) zmieniona przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 20 lutego 1935 r. (Dz.U.35.15.84) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 marca 1935 r.
12 § 22a dodany przez § 1 pkt 8 rozporządzenia z dnia 20 lutego 1935 r. (Dz.U.35.15.84) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 marca 1935 r.
13 § 22b dodany przez § 1 rozporządzenia Ministra Przemysłu, Handlu i Żeglugi z dnia 2 listopada 1943 r. (Dz.U.43.11.36) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 listopada 1943 r.
14 § 22c dodany przez § 1 rozporządzenia Ministra Przemysłu, Handlu i Żeglugi z dnia 2 listopada 1943 r. (Dz.U.43.11.36) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 listopada 1943 r.
15 § 23 zmieniony przez § 1 pkt 9 rozporządzenia z dnia 20 lutego 1935 r. (Dz.U.35.15.84) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 marca 1935 r.