§ 3. - Książeczka żeglarska.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2023.2080
Akt obowiązujący Wersja od: 29 września 2023 r.
§ 3.
1.
Wniosek, o którym mowa w § 2, zawiera:1)
treść żądania;2)
oświadczenie o okolicznościach utraty książeczki żeglarskiej, gdy wniosek dotyczy wystawienia nowej książeczki żeglarskiej w miejsce utraconej;3)
dane osoby składającej wniosek:a)
nazwisko,b)
imię (imiona),c)
datę i miejsce urodzenia,d)
numer PESEL (jeżeli go nadano),e)
płeć według dowodu osobistego lub dokumentu paszportowego lub dokumentu podróży, o którym mowa w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2023 r. poz. 519, 185 i 547),f)
obywatelstwo,g)
wzrost,h)
kolor oczu;4)
odwzorowanie własnoręcznego podpisu wnioskodawcy;5)
adres do korespondencji wnioskodawcy;6)
rodzaj, serię i numer dowodu osobistego lub dokumentu paszportowego lub dokumentu podróży, o którym mowa w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach, wnioskodawcy;7)
oświadczenie o prawdziwości danych i dokumentów, wymienionych w pkt 2-6;8)
podpis wnioskodawcy.2.
Oświadczenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 7, składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: "Jestem świadomy(-ma) odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.". Klauzula ta zastępuje pouczenie o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.3.
Osoba składająca wniosek może podać numer telefonu lub adres poczty elektronicznej w celu ułatwienia kontaktu w sprawie uzyskania książeczki żeglarskiej.4.
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, należy dołączyć:1)
kolorową fotografię o wymiarach 35 x 45 mm, odzwierciedlającą wizerunek twarzy osoby ubiegającej się o wystawienie dokumentu, wykonaną w ciągu ostatnich 6 miesięcy na jednolitym jasnym tle, odwzorowującą naturalny kolor skóry, mającą dobrą ostrość oraz pokazującą wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, a także twarz od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii; fotografia ma przedstawiać osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami;2)
ważny dokument potwierdzający ukończenie szkolenia podstawowego, o którym mowa w rozdziale VI, Prawidle VI/1 Międzynarodowej Konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht, 1978, sporządzonej w Londynie dnia 7 lipca 1978 r. (Dz. U. z 1984 r. poz. 201 i 202, z 1999 r. poz. 286, z 2013 r. poz. 1092 i 1093, z 2018 r. poz. 1866 i 2088 oraz z 2019 r. poz. 103) - w przypadku gdy wniosek składa osoba, o której mowa w art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o pracy na morzu, zwanej dalej "ustawą", przy czym świadectwa przeszkolenia w zakresie elementarnych zasad udzielania pierwszej pomocy medycznej i ochrony przeciwpożarowej stopień podstawowy mogą zostać zastąpione odpowiednimi świadectwami przeszkoleń w zakresie udzielania pierwszej pomocy medycznej lub sprawowania opieki medycznej nad chorym oraz ochrony przeciwpożarowej stopień wyższy;3)
zgodę rodziców lub opiekunów prawnych na wystawienie książeczki żeglarskiej w przypadku ucznia niepełnoletniego oraz oświadczenie dyrektora szkoły ponadpodstawowej, że osoba składająca wniosek jest uczniem kierowanym na praktykę ujętą w programie nauczania lub oświadczenie armatora statku o rodzaju zawartej lub zamierzonej umowy o praktyczną naukę zawodu ucznia szkoły ponadpodstawowej - w przypadku gdy wniosek składa uczeń szkoły ponadpodstawowej;4)
zgodę rodziców lub opiekunów prawnych na wystawienie książeczki żeglarskiej, w przypadku studenta niepełnoletniego oraz oświadczenie rektora uczelni, że osoba składająca wniosek jest studentem kierowanym na praktykę ujętą w programie kształcenia - w przypadku gdy wniosek składa student;5)
zgodę rodziców lub opiekunów prawnych młodocianego na wystawienie książeczki żeglarskiej oraz oświadczenie armatora statku o zawartej z młodocianym umowie o pracę w celu przygotowania zawodowego - w przypadku gdy wniosek składa młodociany;6)
oświadczenie armatora statku o zawartej umowie o pracę - w przypadku gdy wniosek składa osoba, o której mowa w art. 9 pkt 5 ustawy;7)
oświadczenie o posiadaniu ważnego świadectwa zdrowia stwierdzającego zdolność do pracy na statku, wystawionego przez uprawnionego lekarza - w przypadku gdy wniosek składa osoba inna niż praktykant;8)
dowód wniesienia opłaty za wystawienie albo wymianę książeczki żeglarskiej;9)
kopie dokumentów potwierdzających legalność pobytu wnioskodawcy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, gdy wnioskodawcą jest cudzoziemiec.5.
Osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania, ubiegająca się o wystawienie lub wymianę książeczki żeglarskiej, może złożyć fotografię, o której mowa w ust. 4 pkt 1, przedstawiającą ją w nakryciu głowy, które nie może zakrywać ani zniekształcać owalu twarzy.6.
Fotografia dołączana do wniosku, o którym mowa w ust. 1, składanego w postaci papierowej powinna być wykonana na papierze fotograficznym lub papierze fotograficznym przeznaczonym do drukarek.7.
W przypadku gdy wniosek, o którym mowa w ust. 1, jest składany w postaci elektronicznej:1)
do wniosku należy dołączyć:a)
plik w formacie JPEG, TIFF lub PNG, zawierający fotografię o wymiarach co najmniej 492 x 633 pikseli i wielkości nieprzekraczającej 2,5 MB, spełniającą wymogi, o których mowa w ust. 4 pkt 1,b)
skany dokumentów, o których mowa w ust. 4 pkt 2-9,c)
plik w formacie JPEG, TIFF lub PNG zawierający wzór własnoręcznego podpisu,d)
skan dowodu osobistego lub strony dokumentu paszportowego, zawierającej dane wnioskodawcy, gdy wnioskodawcą jest osoba posiadająca polskie obywatelstwo,e)
skan strony dokumentu podróży, o którym mowa w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach, zawierającej dane wnioskodawcy oraz dokumenty potwierdzające legalność pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, gdy wnioskodawcą jest cudzoziemiec;2)
opatruje się go kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym lub uwierzytelnia w sposób zapewniający możliwość potwierdzenia pochodzenia i integralności weryfikowanych danych w postaci elektronicznej.8.
W przypadku gdy wnioskodawca składa wniosek, o którym mowa w ust. 1, osobiście, okazuje do wglądu ważny dowód osobisty, a w razie jego braku - ważny dokument paszportowy lub dokument podróży, o którym mowa w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach, oraz oryginały dokumentów potwierdzających legalność pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, gdy wnioskodawcą jest cudzoziemiec.9.
Dyrektor urzędu morskiego potwierdza tożsamość i obywatelstwo wnioskodawcy na podstawie ważnego dowodu osobistego lub ważnego dokumentu paszportowego lub ważnego dokumentu podróży, o którym mowa w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach, i odnotowuje sposób potwierdzenia tożsamości i obywatelstwa na wniosku, a w przypadku wniosku elektronicznego weryfikuje podpis elektroniczny.