Rozdział 4 - Postanowienia celne. - Konwencja o wolności tranzytu kolejowego z Rumunji do Rumunji przez terytorjum polskie i czeskosłowackie na odcinkach kolejowych pomiędzy stacjami Grigore Ghica Voda-Śniatyn-Załucze-Woronienka-Jasina i Valea Visaului. Praga.1929.11.09.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1931.100.766

Akt utracił moc
Wersja od: 19 listopada 1931 r.

ROZDZIAŁ  IV.

Postanowienia celne.

1.
Przewozy w tranzycie specjalnym będą podlegały dozorowi celnemu kraju tranzytowego.
2.
Dozór nad towarami odbywać się będzie: w wagonach zamkniętych przez nałożenie zamknięć celnych na wagonie; w wagonach otwartych oraz w tych wagonach zamkniętych na których zamknięć celnych nałożyć nie można, w sposób wskazany przez urząd celny kraju tranzytowego.
3.
Zarząd kolejowy rumuński sporządzi dla każdego pociągu i dla każdego wejściowego urzędu celnego obu krajów tranzytowych listę pociągową według wzoru A, w trzech egzemplarzach dla każdego z obu krajów. Na każdy wagon, zawierający przesyłki zbiorowe, należy dołączyć do listy pociągowej wykaz ładunkowy również w trzech egzemplarzach dla każdego kraju tranzytowego. Wykaz przesyłek ekspresowych, przewożonych w pociągu pasażerskim, będzie sporządzony w dwóch egzemplarzach przez koleje rumuńskie - po jednym egzemplarzu dla każdego urzędu celnego wejściowego obu krajów tranzytowych. Wykaz ten będzie sporządzony według wyżej wymienionego formularza wzoru A. Formularze tych dokumentów, drukowane w językach: rumuńskim, polskim i czeskosłowackim powinny być wypełniane wyraźnie. Zarządy kolejowe interesowanych krajów porozumieją się ponadto co do ilości egzemplarzy powyższych dokumentów potrzebnych dla celów kolejowych.
4.
Jeżeli wagony towarowe są doczepione do pociągu osobowego, będą one podlegały temu samemu postępowaniu pod względem celnym, co wagony pociągu towarowego.
5.
W razie wyłączenia wagonów ze składu pociągu ze względów techniczno - kolejowych powinna być zrobiona odpowiednia adnotacja w liście pociągowej, wskazująca przyczynę wyłączenia. W razie potrzeby zdjęcia zamknięcia celnego rumuńskiego, będzie nałożone, wzamian, zamknięcie celne kraju tranzytowego. O zdjęciu lub nałożeniu wzamian zamknięcia celnego, oraz o przeładowaniu ładunku będzie sporządzony przez funkcjonarjuszów celnych kolejowych kraju tranzytowego protokół dla urzędu celnego rumuńskiego. Taki sam protokół będzie sporządzony również w razie rozmyślnego lub przypadkowego naruszenia zamknięcia celnego albo w razie okradzenia towarów. W Czechosłowacji plomby kolejowe są uznawane za zamknięcie celne.
6.
Kraje tranzytowe będą uznawały zamknięcia celne rumuńskie.
1.
Podróżni i ich bagaż, przewożeni pociągami pasażerskiemi tranzytu specjalnego, wolni będą od wszelkich formalności celnych.
2.
Jeżeli z powodu wypadku lub z innych względów techniczno-kolejowych podróżni byliby zmuszeni do opuszczenia pociągu, wówczas pozostawać oni będą pod nadzorem władz celnych kraju tranzytowego.

Wyładowanie lub dopełnianie w kraju tranzytowym ładunku, przewożonego w tranzycie specjalnym, jest wzbronione; przeładowanie będzie mogło się odbyć jedynie ze względów techniczno-kolejowych.