Rozdział 2 - Koleje. - Konwencja o wolności tranzytu kolejowego z Rumunji do Rumunji przez terytorjum polskie i czeskosłowackie na odcinkach kolejowych pomiędzy stacjami Grigore Ghica Voda-Śniatyn-Załucze-Woronienka-Jasina i Valea Visaului. Praga.1929.11.09.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1931.100.766

Akt utracił moc
Wersja od: 19 listopada 1931 r.

ROZDZIAŁ  II.

Koleje.

1.
Polska i Czechosłowacja będą przewoziły wszystkie ładunki tranzytowe, przewożone na podstawie niniejszej konwencji własnemi parowozami i z pomocą własnego personelu.
2.
Konduktorzy bagażowi, konduktorzy wagonów sypialnych, służące, obsługa wagonów restauracyjnych, dozorcy parowozów nieogrzanych, oraz konwojenci wagonów pocztowych kraju wysyłającego, pełniący obowiązki w pociągach tranzytu specjalnego, będą mogli pozostawać w pociągu podczas przejazdu przez kraje tranzytowe; hamulec parowozu nieogrzanego będzie obsługiwany w kraju tranzytowym przez funkcjonariusza kolei danego kraju. Wyżej wymienieni funkcjonariusze powinni posiadać zaświadczenie, zaopatrzone pieczęcią swej władzy, stwierdzające ich udział w ruchu tranzytowym. Zaświadczenia wspomniane oraz dokumenty, uprawniające do przekraczania granicy na służbie w ruchu kolejowym sąsiedzkim, będą zredagowane w języku rumuńskim i w języku danego kraju tranzytowego.
3.
Do osób, pełniących służbę w pociągach tranzytu specjalnego, będą miały zastosowanie przepisy artykułu 3 co do zachowania się podróżnych, korzystających z tych pociągów podczas przejazdu przez obszar kraju tranzytowego, z wyjątkiem przepisów, dotyczących wsiadania i wysiadania, o ile tego wymagają ich obowiązki służbowe.

Rozkłady jazdy pociągów tranzytu omawianego, jako też uruchamianie pociągów dodatkowych, będą ustalane przez Zarządy kolejowe umawiających się Stron za wspólną zgodą.

W pociągach przeznaczonych do omawianego tranzytu specjalnego, mogą być przewożone wagony restauracyjne i sypialne w stanie czynnym, jeżeli przedsiębiorstwo eksploatujące wagony rzeczone, ma prawo do ich eksploatacji na obszarze umawiających się Stron.

Zarządy kolejowe umawiających się Stron porozumieją się co do rodzaju i ilości wagonów w pociągach tranzytu specjalnego, co do czynszu wagonów osobowych i towarowych, co do odszkodowania za przewóz wagonów próżnych, których ilość przekroczy ilość wagonów ładownych i co do wynagrodzenia za przewóz wagonów sypialnych i restauracyjnych (patrz także protokół końcowy do art. 13).

1.
Odpowiedzialność za szkody i wypadki kolejowe regulowana będzie ustawami, rozporządzeniami i instrukcjami, obowiązujacemi w stosunku do kolei w miejscowości, gdzie wypadek się zdarzy. Wyjątek stanowią uszkodzenia jako też całkowity lub częściowy ubytek przewożonych towarów i bagażu, regulowane przepisami kolejowego prawa przewozowego, obowiązującego w danej komunikacji (patrz art. 13).
2.
Każda z umawiających się Stron odpowiadać będzie za swoich funkcjonarjuszów oraz za inne osoby, któremi posługiwać się będzie przy wykonywaniu ruchu tranzytowego.
3.
Odszkodowanie personelu kolejowego rumuńskiego i pocztowego rumuńskiego z powodu wypadków, którym uległ w czasie pełnienia służby w tranzycie specjalnym na obszarze polskim lub czeskosłowackim jest obowiązkiem Przedsiębiorstwa państwowych kolei rumuńskich.
4.
Ponadto, będą miały zastosowanie odnośne przepisy obowiązujących układów (konwencyj) o komunikacji kolejowej, wspomnianych w ust. 2 art. 1.
5.
Do szkód na taborze kolejowym, spowodowanych przez koleje polskie albo czeskosłowackie lub przez ich personel, będą miały zastosowanie odnośne przepisy konwencyj międzynarodowych o wzajemnem używaniu wagonów osobowych, bagażowych i towarowych (R. I. C. i R. I. V.).
1.
Podróżni, bagaże oraz towary pośpieszne i zwyczajne odprawiane będą bezpośrednio zgodnie z przepisami przewozowemi oraz z bezpośredniemi taryfami kolejowemi ułożonemi przez Zarządy kolejowe umawiających się Stron dla niniejszego tranzytu na zasadzie dwóch berneńskich konwencyj międzynarodowych o przewozach kolejami żalaznemi (K. M. O. i K. M. T.).
2.
Przesyłki ekspresowe będą przewożone Zgodnie z postanowieniami porozumień taryfowych, zawartych również między zainteresowanemi Zarządami kolejowemi (patrz protokół końcowy).

Gdyby wskutek stosowania, niniejszej konwencji Zarząd kolei czeskosłowackich był obowiązany do wykonania nowych inwestycyj, a przewozy tranzytowe na zasadzie niniejszej konwencji zmniejszyły się tak, że wspomniane inwestycje nie zostały zamortyzowane, umawiające się Strony porozumieją się w drodze ugodowej co do tego, czy i w jaki sposób rumuńskie koleje powinny zwrócić koszta spowodowane przez wspomniane inwestycje. Koleje czeskosłowackie będą zawiadamiały tytułem informacji koleje rumuńskie o tem, jakie inwestycje zostały postanowione.