Art. 5. - Konwencja Międzynarodowa o przewozie towarów kolejami żelaznemi. Berno.1924.10.23.
Dziennik Ustaw
Dz.U.1928.73.667
Akt utracił moc Wersja od: 1 maja 1935 r.
Artykuł 5.
Obowiązek dokonywania przewozu przez kolej żelazną.
§ 1.
Każda kolej żelazna, podlegająca niniejszej Konwencji obowiązana jest, stosownie do postanowień tejże, dokonywać przewozów wszystkich towarów, dopuszczonych w myśl tej Konwencji do przewozu:a)
o ile nadawca zastosuje się do postanowień Konwencji niniejszej;b)
o ile przewóz jest możliwy przy użyciu zwykłych środków przewozowych;c)
o ile przewozowi nie stoją na przeszkodzie okoliczności, których kolej żelazna nie mogła uniknąć i którym nie mogła zapobiec.§ 2.
Przedmioty, których załadowanie, przeładowanie i wyładowanie wymaga użycia specjalnych środków, kolej żelazna obowiązana jest przyjmować do przewozu tylko wówczas, jeżeli stacje, na których muszą być wykonane pomienione czynności, posiadają rzeczone środki.§ 3.
Kolej żelazna obowiązana jest przyjmować do przewozu tylko przesyłki, których przewóz może być uskuteczniony niezwłocznie; przepisy, obowiązujące na stacji nadawczej, określają wypadki, kiedy stacja ta jest obowiązana przesyłki, nie odpowiadające temu warunkowi, przyjąć do czasowego przechowania.§ 4.
Przesyłki powinny być wysyłane z zachowaniem kolejności, w jakiej przyjęto je do przewozu, z wyjątkiem wypadku, przewidzianego w paragrafie następnym.§ 5.
Jeżeli interes publiczny lub konieczności eksploatacyjne tego wymagają władza właściwa może zarządzić:a)
całkowite lub częściowe zawieszenie ruchu;b)
wyłączenie od przewozu, lub przyjmowanie tylko na określonych warunkach pewnych przesyłek;c)
pierwszeństwo w przewozie dla pewnych przesyłek.Zarządzenia takie winny być podawane do wiadomości publicznej.
Każda kolej żelazna może odmówić przyjęcia przesyłek, których przewóz napotykałby na przeszkody wskutek ograniczeń takiego rodzaju.
§ 6.
Wszelkie wykroczenie przeciwko postanowieniom artykułu niniejszego może służyć za podstawę do roszczenia o wynagrodzenie spowodowanej szkody.