Rozdział 3 - Koleje użytku niepublicznego - Koleje.
Dz.U.1989.52.310 t.j.
Akt utracił mocRozdział 3
Koleje użytku niepublicznego
Koleje użytku niepublicznego
Korzystanie z kolei użytku niepublicznego na zasadzie współużywania jest dopuszczalne za zezwoleniem Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności lub organu przez niego upoważnionego.
Kolej użytku niepublicznego może być połączona z siecią kolei przedsiębiorstwa PKP za zezwoleniem Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności lub organu przez niego upoważnionego.
Minister Transportu, Żeglugi i Łączności określi warunki wykonywania robót związanych z połączeniem i skrzyżowaniem linii kolei użytku niepublicznego z linią kolei użytku publicznego oraz robót związanych z utrzymaniem i naprawą części linii kolei użytku niepublicznego, położonych na obszarze kolejowym przedsiębiorstwa PKP.
Otwarcie ruchu na kolei użytku niepublicznego może nastąpić na podstawie zezwolenia właściwej terenowo dyrekcji okręgowej kolei państwowych, po uprzednim komisyjnym sprawdzeniu przez tę dyrekcję, że kolej pod względem bezpieczeństwa ruchu i bezpieczeństwa publicznego odpowiada przepisom niniejszej ustawy. Koszty związane ze sprawdzaniem ponosi jednostka, która ubiega się o zezwolenie na otwarcie ruchu.
W razie zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub bezpieczeństwa publicznego przez niestosowanie się użytkownika kolei użytku niepublicznego do przepisów niniejszej ustawy właściwa miejscowo dyrekcja okręgowa kolei państwowych może, po uprzednim zawiadomieniu użytkownika kolei, ograniczyć lub zamknąć ruch na niej.
Minister Transportu, Żeglugi i Łączności określi w drodze rozporządzenia warunki, jakim powinni odpowiadać pracownicy zatrudnieni na kolejach użytku niepublicznego.
W stosunku do kolei piaskowych:
Zasady budowy, utrzymania i eksploatacji kolei użytku niepublicznego użytkowanych przez Ministerstwo Obrony Narodowej i Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji określi Minister Transportu, Żeglugi i Łączności w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej i Ministrem Spraw Wewnętrznych.