Art. 19. - Koleje.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1989.52.310 t.j.

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1997 r.
Art.  19. 
1. 
Minister Transportu, Żeglugi i Łączności ustali warunki, jakim ze względów ekonomicznych powinny odpowiadać bocznice kolejowe.
2. 
W zakresie ustalonym przez Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności, w sprawach dotyczących budowy oraz przebudowy i rozbudowy bocznic kolejowych, inwestorzy obowiązani są uzgadniać swe poczynania z właściwą miejscowo dyrekcją okręgową kolei państwowych.
3. 
Wyposażenie bocznic kolejowych w urządzenia do mechanicznego naładunku i wyładunku wagonów i w inne urządzenia techniczne oraz zmiany technologii pracy zarówno zakładu eksploatującego bocznicę, jak i transportu kolejowego na bocznicy, powodujące zmiany w pracy przy obsłudze bocznicy przez przedsiębiorstwo PKP, wymagają zgody miejscowo właściwej dyrekcji okręgowej kolei państwowych.
4. 
Nowo budowane bocznice kolejowe powinny być tak usytuowane, aby był możliwy dowóz i odwożenie ładunków transportem samochodowym.
5. 
Minister Transportu, Żeglugi i Łączności lub organ przez niego upoważniony może zarządzić dokonanie w wyznaczonym terminie przebudowy lub rozbudowy bocznicy kolejowej i połączonych z nią kolejowych urządzeń wewnątrzzakładowych, jak również wyposażenia bocznicy w niezbędne urządzenia do mechanicznego naładunku i wyładunku wagonów oraz w inne urządzenia - jeżeli będzie to konieczne ze względu na właściwą obsługę bocznicy, usprawnienie pracy na przyległych liniach kolei użytku publicznego albo właściwe wykorzystanie taboru, a także w celu umożliwienia dowozu do bocznicy i odwożenia z terenu bocznicy ładunków transportem samochodowym.
6. 
W razie niewykonania przez użytkownika bocznicy zarządzeń określonych w ust. 5 lub niedostosowania w wyznaczonym terminie bocznicy do warunków wymienionych w ust. 1, Minister Transportu, Żeglugi i Łączności lub organ przez niego upoważniony może zarządzić wstrzymanie obsługi, a także likwidację takiej bocznicy.
7. 
Minister Transportu, Żeglugi i Łączności może zarządzić wstrzymanie obsługi bocznicy o małym obrocie wagonów lub użytkowanej przez jednostki posiadające warunki do przewozu przesyłek innymi środkami transportu oraz likwidację takiej bocznicy.
8. 
Jeżeli bocznica posiada odgałęzienia eksploatowane przez różnych użytkowników, właściwa miejscowo dyrekcja okręgowa kolei państwowych może w razie potrzeby wyznaczyć, wiążąco dla wszystkich użytkowników, głównego użytkownika całego zespołu bocznic i określić jego obowiązki.
9. 
Przepisy ust. 1-8 mają odpowiednie zastosowanie do kolejowych urządzeń transportowych w portach morskich i śródlądowych.