§ 3. - Katalog usług powszechnych oraz szczegółowe wymagania dotyczące świadczenia usług powszechnych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2004.16.158

Akt utracił moc
Wersja od: 3 września 2004 r.
§  3.
1.
Ustala się następujące wskaźniki jakości i dostępności usług powszechnych:
1)
czas oczekiwania na przyłączenie do sieci - średni czas od dnia złożenia wniosku o zawarcie umowy do dnia rozpoczęcia świadczenia usług przez operatora;
2)
liczba uszkodzeń przypadających na 100 linii głównych - średnia liczba zgłoszonych przez użytkowników w ciągu roku przypadków braku świadczenia usług lub przypadków świadczenia ich niewłaściwie przypadająca na każde 100 linii głównych, które powstały z przyczyn leżących po stronie operatora;
3)
czas usunięcia uszkodzenia - średni czas oczekiwania użytkownika na przywrócenie możliwości korzystania z usług, liczony od momentu zgłoszenia uszkodzenia; wskaźnik nie obejmuje przypadków, w których uszkodzenie nastąpiło na skutek siły wyższej;
4)
stopa nieskutecznych wywołań - procentowy udział wywołań, które nie spowodowały zestawienia żądanego połączenia w ogólnej liczbie wywołań; wskaźnik ten oblicza się oddzielnie dla połączeń krajowych oraz międzynarodowych;
5)
czas oczekiwania na uzyskanie połączenia - średni czas od momentu otrzymania przez sieć informacji adresowej niezbędnej do zestawienia połączenia, do momentu otrzymania przez użytkownika wywołującego zwrotnego sygnału wywołania, sygnału zajętości lub innego sygnału akustycznego, z wyłączeniem sygnału marszrutowania lub zapowiedzi słownej;
6)
czas oczekiwania na uzyskanie połączenia z numerami usług świadczonych z udziałem personelu operatora - średni czas od momentu otrzymania przez sieć informacji adresowej wymaganej do zestawienia połączenia, do momentu zgłoszenia się personelu operatora w celu świadczenia żądanej przez użytkownika wywołującego usługi; wskaźnik nie obejmuje usług realizowanych w sposób całkowicie automatyczny;
7)
czas oczekiwania na zgłoszenie się informacji o numerach telefonicznych - średni czas od momentu otrzymania przez sieć informacji adresowej wymaganej do zestawienia połączenia, do zgłoszenia się personelu operatora lub automatycznego systemu odpowiedzi w celu udzielenia użytkownikowi wywołującemu informacji na temat żądanego numeru;
8)
wskaźnik sprawnych aparatów publicznych - odsetek aparatów publicznych w pełni sprawnych;
9)
wskaźnik reklamacji faktur - odsetek zakwestionowanych w trybie reklamacji faktur w stosunku do wszystkich wystawionych faktur.
2.
Usługi powszechne powinny być świadczone z zachowaniem wartości wskaźników jakości i dostępności nie gorszych niż określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
3.
Wartości wskaźników, o których mowa w ust. 1, powinny być obliczane przez operatora za każde półrocze oraz za każdy rok dla całego obszaru działania oraz odrębnie dla każdej strefy numeracyjnej objętej jego działalnością i przedkładane Prezesowi Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty w terminie miesiąca po zakończeniu okresu rozliczeniowego w celu opublikowania w Biuletynie Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty.
4.
Do obliczania wartości wskaźników, o których mowa w ust. 1, stosuje się opisy wskaźników oraz metody obliczeń określone w dokumencie normalizacyjnym ETSI EG 201 769-1 V1.1.1., który jest udostępniany w siedzibie ministerstwa obsługującego ministra właściwego do spraw łączności.