Rozdział 2 - Sposób funkcjonowania inspekcji portu - Funkcjonowanie inspekcji portu.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2004.102.1078

Akt utracił moc
Wersja od: 1 maja 2004 r.

Rozdział  2

Sposób funkcjonowania inspekcji portu

§  5.
1.
Inspektorem może zostać osoba, która:
1)
była co najmniej przez jeden rok inspektorem bandery i przeprowadzała inspekcje i certyfikacje statków zgodnie z konwencjami, oraz posiada:
a)
dyplom kapitana żeglugi wielkiej, upoważniający do dowodzenia statkiem o pojemności brutto 3.000 i powyżej oraz pracowała w charakterze oficera na statkach morskich przez okres nie krótszy niż pięć lat lub
b)
dyplom starszego mechanika, upoważniający do pełnienia tej funkcji na pokładzie statku o mocy maszyn głównych 3.000 KW i powyżej oraz pracowała w charakterze oficera na statkach morskich przez okres nie krótszy niż pięć lat, lub
c)
tytuł inżyniera budowy okrętów, inżyniera mechanika lub inżyniera, który jest związany z branżą morską, a także przepracowała w tym zawodzie co najmniej przez pięć lat;
2)
posiada:
a)
dyplom uczelni wyższej albo udokumentowane równorzędne szkolenie,
b)
zaświadczenie o przeszkoleniu i uzyskaniu kwalifikacji w szkole dla inspektorów bezpieczeństwa żeglugi,
c)
co najmniej dwuletnie doświadczenie jako inspektor bandery oraz przeprowadzała inspekcje i certyfikacje zgodnie z konwencjami;
3)
posiada zdolność ustnego i pisemnego komunikowania się z marynarzami w języku angielskim lub innym powszechnie stosowanym na morzu;
4)
posiada wiedzę w zakresie uregulowanym przez konwencje, dotyczącą odpowiednich procedur inspekcji portu.
2.
Wymagania, o których mowa w ust. 1, nie dotyczą osób zatrudnionych w charakterze inspektora inspekcji portu w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
§  6.
1.
Inspekcji portu może dokonać inspektor upoważniony przez organ inspekcyjny i legitymujący się dokumentem identyfikacyjnym.
2.
Wzór dokumentu identyfikacyjnego określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  7.
1.
Podczas przeprowadzania czynności kontrolnych wymagających ekspertyzy, inspektor może współpracować z osobą będącą ekspertem w danej dziedzinie.
2.
Inspektor i ekspert nie mogą być związani z kontrolowanym statkiem i portem w sposób mogący wywoływać wątpliwości co do ich bezstronności oraz być zatrudnieni przez instytucje pozarządowe i organizacje, które wydają świadectwa i certyfikaty klasyfikacyjne oraz konwencyjne lub przeprowadzają inspekcje w celu wydania takich świadectw i certyfikatów.
§  8.
1.
Koordynator PSC koordynuje funkcjonowanie inspekcji portu.
2.
Do zadań koordynatora PSC należy w szczególności:
1)
monitorowanie celów inspekcji portu wyznaczonych przez Unię Europejską;
2)
kontrola i monitorowanie zatrzymań statków i statków objętych odmową wejścia do portu;
3)
wyjaśnianie procedur dotyczących przeprowadzonych inspekcji portu;
4)
przygotowywanie do publikacji informacji o działalności inspekcji portu w zakresie określonym odrębnymi przepisami;
5)
weryfikacja raportów z inspekcji w systemie Sirenac;
6)
kreowanie użytkowników systemu Sirenac;
7)
prowadzenie konsultacji z innymi administracjami i instytucjami klasyfikacyjnymi;
8)
organizacja szkoleń dla inspektorów.
§  9.
Organy inspekcji portu podejmują odpowiednie działania po otrzymaniu od pilotów lub władz portowych informacji o statkach niespełniających wymagań bezpieczeństwa żeglugi lub stanowiących zagrożenie dla środowiska morskiego.
§  10.
1.
Organy inspekcji portu współpracują z Morską Służbą Poszukiwania i Ratownictwa "SAR", władzami portowymi, Strażą Graniczną i służbą celną oraz innymi organami administracji lub jednostkami organizacyjnymi w celu uzyskania wszystkich odpowiednich informacji na temat statków zawijających do polskich portów.
2.
Organy inspekcji portu prowadzą wymianę informacji i współpracują z właściwymi organami administracji morskiej oraz odpowiednimi władzami innych państw, Komisją Europejską i operatorem systemu Sirenac.