Funkcjonowanie inspekcji portu.
Dz.U.2004.102.1078
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 30 kwietnia 2004 r.
w sprawie funkcjonowania inspekcji portu2)
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
Sposób funkcjonowania inspekcji portu
Sposób funkcjonowania inspekcji portu
Tryb przeprowadzania inspekcji statków o obcej przynależności
Tryb przeprowadzania inspekcji statków o obcej przynależności
jeżeli upłynęło 12 miesięcy od dnia dokonania ostatniej rozszerzonej kontroli w porcie państwa strony Memorandum Paryskiego.
odmawia się wejścia do portów regionu zgodnie z procedurami Memorandum Paryskiego.
Przepis końcowy
Przepis końcowy
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302, z 2003 r. Nr 19, poz. 165, Nr 141, poz. 1359 i Nr 232, poz. 2322).
2) Niniejsze rozporządzenie wdraża postanowienia:
- dyrektywy 95/21/WE z dnia 19 czerwca 1995 r. w sprawie kontroli państwa portu (Dz. Urz. WE L 157, z 07.07.1995, z późn. zm.),
- dyrektywy 96/40/WE z dnia 25 czerwca 1996 r. ustanawiającej wspólny wzór dowodu tożsamości dla inspektorów przeprowadzających kontrolę państwa portu (Dz. Urz. WE L 196, z 07.08.1996). Z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej, dane dotyczące ogłoszenia aktów prawa Unii Europejskiej, zamieszczone w niniejszym rozporządzeniu, dotyczą ogłoszenia tych aktów w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - wydanie specjalne.
3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 240, poz. 2060, z 2003 r. Nr 199, poz. 1936 i Nr 229, poz. 2277 oraz z 2004 r. Nr 6, poz. 41 i Nr 93, poz. 895 i 899.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 2
LISTA DOKUMENTÓW PODLEGAJĄCYCH KONTROLI
LISTA DOKUMENTÓW PODLEGAJĄCYCH KONTROLI
2. Certyfikat bezpieczeństwa statku pasażerskiego.
3. Certyfikat bezpieczeństwa konstrukcji statku towarowego.
4. Certyfikat bezpieczeństwa wyposażenia statku towarowego.
5. Certyfikat bezpieczeństwa urządzeń radiotelegraficznych statku towarowego.
6. Certyfikat bezpieczeństwa urządzeń radiowych statku towarowego.
7. Certyfikat zwolnienia wraz z listą ładunków lub wyposażenia.
8. Certyfikat bezpieczeństwa statku towarowego.
9. Certyfikat zgodności dla przewożenia skroplonych gazów luzem.
10. Certyfikat zgodności dla przewożenia niebezpiecznych substancji chemicznych luzem.
11. Międzynarodowy certyfikat o zapobieganiu zanieczyszczeniom olejami.
12. Międzynarodowy certyfikat o zapobieganiu zanieczyszczeniu morza przez statki przewożące luzem szkodliwe substancje ciekłe.
13. Międzynarodowy certyfikat wolnej burty (1966).
14. Międzynarodowy certyfikat zwolnienia od wymagań wolnej burty.
15. Książka zapisów olejowych, części I i II.
16. Książka zapisów ładunkowych.
17. Dokument minimalnej bezpiecznej obsady.
18. Świadectwa i dyplomy marynarzy wydane zgodnie z wymaganiami konwencji STCW 78.
19. Świadectwa zdrowia marynarzy (zgodnie z konwencją MOP nr 73 o badaniu lekarskim marynarzy).
20. Informacje o stateczności.
21. Kopia Dokumentu Zgodności (DOC) i Certyfikat Zarządzania Bezpieczeństwem wydany zgodnie z Międzynarodowym Kodeksem Zarządzania Bezpieczną Eksploatacją Statków i Zapobieganiem Zanieczyszczaniu (SOLAS, rozdział IX).
22. Świadectwa klasy dotyczące wytrzymałości kadłuba statku i urządzeń maszynowych wydane przez stosowną instytucję klasyfikacyjną (wymagane tylko w przypadkach, gdy statek utrzymuje klasę w instytucji klasyfikacyjnej).
23. Dokument zgodności wymagań specjalnych dla statków przewożących towary niebezpieczne.
24. Certyfikat bezpieczeństwa jednostek szybkich.
25. Manifest towarów niebezpiecznych lub plan ich rozmieszczenia i mocowania.
26. Dziennik okrętowy zawierający zapisy testów i ćwiczeń oraz dziennik inspekcji i konserwacji środków i urządzeń ratunkowych.
27. Certyfikat bezpieczeństwa statku specjalnego.
28. Certyfikat bezpieczeństwa MODU (Morskiej Ruchomej Platformy Wiertniczej).
29. W przypadku tankowców zapisy dotyczące monitorowania i kontroli postępowania z olejami podczas ostatniej podróży w stanie balastowym.
30. Rozkład alarmów, plan kontroli p-poż, a dla statków pasażerskich plan obrony przeciwawaryjnej (niezatapialności, tzn. plan kontroli uszkodzeń statku).
31. Okrętowy plan zapobiegania rozlewom olejowym.
32. Zbiór raportów z rozszerzonych przeglądów (dotyczy masowców i tankowców).
33. Raporty z wcześniejszych kontroli państwa portu (2 lata).
34. Dla statków pasażerskich ro-ro, informacja o maksymalnym stosunku A/A.
35. Dokument uprawnienia do przewozu ziarna luzem.
36. Poradnik mocowania ładunków.
37. Plan postępowania ze śmieciami i książka zapisów śmieciowych.
38. System wspomagania decyzji kapitana dla statków pasażerskich.
39. Plan współpracy w poszukiwaniach i ratownictwie dla statków pasażerskich uprawiających żeglugę liniową.
40. Lista ograniczeń eksploatacyjnych dla statków pasażerskich.
41. Instrukcje operacji ładunkowych na masowcu.
42. Plan załadunku i rozładunku dla masowców.
43. Certyfikat ubezpieczenia lub inny dokument zabezpieczenia finansowego od odpowiedzialności cywilnej za zanieczyszczanie morza olejami.
ZAŁĄCZNIK Nr 4
KRYTERIA ZATRZYMANIA STATKU
KRYTERIA ZATRZYMANIA STATKU
1) przedział czasowy - statek, który nie jest wystarczająco bezpieczny, aby wypływać na morze, będzie zatrzymany podczas pierwszej inspekcji niezależnie od długości przestoju statku w porcie do czasu likwidacji uszkodzeń i uzyskania stanu pełnego bezpieczeństwa,
2) statek będzie zatrzymany, jeżeli jego nieprawidłowości są wystarczająco poważne, aby konieczna była ponowna wizyta inspektora w celu upewnienia się, że nieprawidłowości zostały naprawione przed wypłynięciem statku na morze.
Szczegółowa lista nieprawidłowości warunkująca zatrzymanie statku w odniesieniu do poszczególnych konwencji:
1. Nieprawidłowości wynikające z konwencji SOLAS, o której mowa w art. 6 pkt 1 lit. a ustawy:
1) defekt niepozwalający na właściwą pracę napędu statku lub dotyczący innych istotnych urządzeń mechanicznych, jak również instalacji elektrycznych,
2) niedostateczna czystość w maszynowni, nadmierne ilości mieszaniny wód zaolejonych w zęzach, izolacja rurociągów - łącznie z rurami wydechowymi w maszynowni - zanieczyszczona olejami, nieprawidłowa praca pomp zęzowych,
3) nieprawidłowości w pracy generatora awaryjnego, oświetlenia, akumulatorów i przełączników,
4) nieprawidłowości w pracy głównego i pomocniczego urządzenia sterowego,
5) braki lub niewystarczająca ilość lub bardzo zły stan osobistych środków ratunkowych, jednostek ratunkowych i urządzeń do ich wodowania,
6) braki lub niezgodność z wymaganiami lub bardzo zły stan systemu wykrywania pożaru, systemu alarmów pożarowych, sprzętu przeciwpożarowego, stałych urządzeń gaśniczych, zamknięć pożarowych, urządzeń szybko zamykających - w stopniu uniemożliwiającym ich użycie zgodnie z przeznaczeniem,
7) brak, bardzo zły stan lub nieprawidłowości w działaniu ochrony przeciwpożarowej na pokładzie zbiornikowców,
8) braki, niezgodności z wymaganiami lub bardzo zły stan świateł lub sygnalizacji dźwiękowej,
9) braki lub nieprawidłowości w działaniu sprzętu radiowego wymaganego do porozumiewania się w sytuacjach zagrożenia,
10) braki lub nieprawidłowości w działaniu sprzętu nawigacyjnego, zgodnie z przepisami konwencji SOLAS,
11) brak poprawionych map nawigacyjnych lub innych publikacji nautycznych potrzebnych podczas najbliższego rejsu, pomimo możliwości zastępczego użycia map elektronicznych,
12) brak iskrobezpiecznej instalacji wentylacji wyciągowej w pompowni ładunkowej (Konwencja SOLAS 74 II - 2 /4.5.4.1),
13) poważne nieprawidłowości związane z wymaganiami operacyjnymi zapisane w sekcji 5.5 załącznika I Memorandum Paryskiego,
14) liczba, skład lub certyfikaty załogi niezgodne z dokumentem minimalnej bezpiecznej obsady,
15) brak prowadzenia rozszerzonego programu przeglądów zgodnie z SOLAS 74, rozdz. XI, prawidło 2,
16) brak lub uszkodzenie VDR (rejestratory danych z podróży), jeżeli są wymagane SOLAS 74-V/20.
2. Nieprawidłowości wynikające z Kodeksu bezpiecznego przewozu stałych ładunków masowych (Kodeks IBC) (odniesienia podano w nawiasach):
1) transport materiałów niewymienionych w świadectwie zdolności lub brak informacji dotyczącej ładunku (16.2),
2) brak lub uszkodzone wysokociśnieniowe urządzenie zabezpieczające. (8.2.3),
3) instalacje elektryczne samoistnie niebezpieczne lub niezgodne z wymaganiami kodeksu,
4) źródła zapłonu w niebezpiecznych miejscach, o których mowa w 10.2 (11.3.15),
5) niedopełnienie wymagań specjalnych (15),
6) przekroczenie maksymalnej dozwolonej ilości ładunku na jeden zbiornik (16.1),
7) niewystarczające zabezpieczenie przed wysokimi temperaturami dla materiałów wrażliwych (16.6).
3. Nieprawidłowości wynikające z Międzynarodowego kodeksu budowy i wyposażenia statków przewożących skroplone gazy luzem (Kodeks IGC) (odniesienia podano w nawiasach):
1) transport substancji niewymienionych w świadectwie zdatności lub brak informacji dotyczących ładunku (18.1),
2) brak urządzeń zamykających do pomieszczeń mieszkalnych lub pomieszczeń usługowych (3.2.6),
3) niegazoszczelna gródź (3.3.2),
4) uszkodzone śluzy powietrzne (3.6),
5) brak lub uszkodzone zawory szybko zamykające (5.6),
6) brak lub uszkodzone zawory bezpieczeństwa (8.2),
7) instalacje elektryczne niesamoistnie bezpieczne lub niezgodne z wymaganiami kodeksu (10.2.4),
8) niedziałające wentylatory w części ładunkowej (12.1),
9) niedziałające alarmy ciśnienia na zbiornikach ładunkowych (13.4.1),
10) uszkodzone urządzenie do wykrywania gazów lub urządzenie do wykrywania gazów toksycznych (13.6),
11) transport substancji wymagających inhibitora bez jego ważnego świadectwa.
4. Nieprawidłowości wynikające z konwencji o liniach ładunkowych, o której mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy:
1) znaczne obszary uszkodzenia lub skorodowania, lub wżery korozyjne w poszyciu i związanych z nim usztywnieniach na pokładach i w kadłubie, mające wpływ na zdolność żeglugową lub wytrzymałość ładunkową, jeżeli nie zostały przeprowadzone prawidłowe naprawy tymczasowe konieczne na rejs do portu napraw stałych,
2) zarejestrowany przypadek niewystarczającej stateczności,
3) brak wystarczających i wiarygodnych informacji w zatwierdzonej formie, które pozwalałyby kapitanowi w sposób szybki i prosty zaplanować załadunek i balastowanie statku w taki sposób, że na wszystkich etapach rejsu i w różnych warunkach zostanie zachowany bezpieczny margines stateczności oraz uniknie się powstania nadmiernych obciążeń konstrukcji statku,
4) brak, bardzo zły stan lub uszkodzenie urządzeń zamykających, urządzeń zamykających luki ładowni oraz drzwi wodoszczelnych,
5) przeładowanie,
6) brak znaku zanurzenia lub znak zanurzenia niemożliwy do odczytania.
5. Nieprawidłowości wynikające z konwencji MARPOL, załącznik nr 1 (odniesienia podano w nawiasach):
1) brak, bardzo zły stan lub nieprawidłowości działania systemów monitorowania lub funkcjonowania alarmu odolejacza 15 ppm,
2) zapełnienie zbiornika wód zaolejonych lub szlamowego w stopniu pozostawiającym niewystarczającą wolną objętość na najbliższą podróż,
3) brak książki zapisów olejowych (20 (5)),
4) nieautoryzowany rurociąg na systemie zenzowym i wód zaolejonych,
5) zagubiony raport z przeglądu lub niezgodny z Regulacją 13 G (3) (b) konwencji MARPOL.
6. Nieprawidłowości wynikające z konwencji MARPOL, załącznik nr 2 (odniesienia podano w nawiasach):
1) brak podręcznika P&A,
2) ładunek nie jest określony według kategorii (3 (4)),
3) brak książki ładunkowej (9 (6)),
4) transport substancji olejopochodnych bez spełnienia wymogów lub bez odpowiednio poprawionego świadectwa (14),
5) nieautoryzowany rurociąg na systemie wyładunkowym.
7. Nieprawidłowości wynikające z konwencji STCW 78, o której mowa w art. 18 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy:
1) brak ważnego dyplomu lub świadectwa marynarza, dokumentu uznania przez państwo bandery lub udokumentowanego potwierdzenia, że aplikacja o dokument uznania została przedstawiona administracji państwa bandery,
2) niezgodność dostosowania obsady statku do wymagań Dokumentu minimalnej bezpiecznej obsady wydanego przez administrację państwa bandery,
3) niezgodność rozkładu wacht nawigacyjnych i maszynowych z wymaganiami dla statku, określonymi przez administrację państwa bandery,
4) nieobecność na wachcie osoby wykwalifikowanej w obsłudze urządzeń niezbędnych do bezpiecznej nawigacji, bezpiecznej komunikacji radiowej lub zapobieganiu zanieczyszczeniom środowiska morskiego,
5) zaniedbanie w przedstawieniu potwierdzenia profesjonalnej biegłości w obowiązkach wyznaczonych marynarzom w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa statku i zapobieganiu zanieczyszczeniom,
6) niemożliwość zapewnienia obsady na pierwszą wachtę po rozpoczęciu podróży i następne wachty osób, które są odpowiednio wypoczęte i pod każdym względem zdolne do pełnienia obowiązków.
8. Nieprawidłowości wynikające z konwencji ILO 147, o której mowa w art. 6 ust. 2 pkt 3 ustawy:
1) niewystarczające zapasy wody pitnej i niewystarczające zapasy żywności na rejs do następnego portu,
2) niewłaściwe warunki sanitarne na statku,
3) brak ogrzewania w pomieszczeniach mieszkalnych na statku pływającym w rejonach, gdzie mogą występować niskie temperatury,
4) znaczne nagromadzenie śmieci, zablokowanie sprzętem lub ładunkiem przejść w pomieszczeniach mieszkalnych lub inne ograniczenia stwarzające zagrożenie w przemieszczaniu się,
5) niesprawność chłodni prowiantowej lub jej zły stan sanitarny.
9. Nieprawidłowości, które nie stanowią podstawy dla zatrzymania, ale przy których należy wstrzymać operacje przeładunkowe:
1) nieprawidłowości w pracy lub utrzymaniu systemu gazu obojętnego,
2) nieprawidłowości w pracy sprzętu lub urządzeń przeładunkowych.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Akty prawne liczba obiektów na liście: (6)
Podstawa prawna liczba obiektów na liście: (2)
Akty implementowane liczba obiektów na liście: (2)
- Dyrektywa 96/40/EWG ustanawiająca wspólny wzór dowodu tożsamości dla inspektorów przeprowadzających kontrolę państwa portu
- Dyrektywa 95/21/WE dotycząca przestrzegania, w odniesieniu do żeglugi morskiej korzystającej ze wspólnotowych portów oraz żeglugi morskiej po wodach znajdujących się pod jurysdykcją Państw Członkowskich, międzynarodowych norm bezpieczeństwa statków i zapobiegania zanieczyszczeniom oraz pokładowych warunków życia i pracy (kontrola państwa portu)