Art. 16. - Finlandia-Polska. Traktat Handlowy i Nawigacyjny. Warszawa.1923.11.10.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1924.81.781

Akt utracił moc
Wersja od: 1 sierpnia 1937 r.
Artykuł  16. 

Z wyjątkiem odmiennych postanowień niniejszego Traktatu, okręty polskie i ich ładunki w Finlandji, i nawzajem okręty finlandzkie i ich ładunki w Polsce, będą korzystały pod każdym względem z takiego samego traktowania, co okręty krajowe i ich ładunki, bez względu na miejsce wyjazdu lub przeznaczenia tych okrętów oraz bez względu na miejsce pochodzenia lub przeznaczenia ich ładunków. Wynika z tego mianowicie, iż okręty jednej z Układających się Stron i ich ładunki nie będą podlegały, na terytorjum drugiej Strony, żadnej opłacie lub ciężarowi jakiegokolwiek rodzaju lub nazwy, nałożonym bądź na rzecz Państwa, bądź na rzecz gmin lub jakichkolwiek instytucji uprawnionych przez rząd, innym lub wyższym od tych, które będą stosowane do okrętów krajowych i ich ładunków.

Wszelki przywilej i wszelkie zwolnienie, jakiego jedna z Układających się Stron będzie mogła udzielić pod którymś z wyżej wskazanych względów mocarstwu trzeciemu, będą również stosowane jednocześnie i bez zastrzeżeń, do drugiej Strony.

Wszelako czyni się wyjątek od postanowień niniejszego artykułu:

1)
odnośnie do ulg, które w jednym lub w drugim kraju zostały lub będą mogły być w przyszłości przyznane dla rybołówstwa krajowego i jego produktów;
2)
odnośnie do żeglugi pobrzeżnej (kabotażu), co do której Układające się Strony przyznają sobie traktowanie na stopie państwa najbardziej uprzywilejowanego;
3)
odnośnie do żeglugi na drogach żeglownych wewnętrznych, naturalnych lub sztucznych, co do której okręty obydwu Układających się Stron i ich ładunki będą podlegały takim samym warunkom, co okręty państwa najbardziej uprzywilejowanego i ich ładunki, przyczem opłaty, które będą ustanowione dla okrętów i ich ładunków nie powinny przekraczać poziomu stosowanego do okrętów krajowych i ich ładunków.

Nie naruszając odmiennych postanowień niniejszego artykułu i nie zmieniając postanowień ustępu I, odnośnie do taryf za pilotaż rozumie się, iż prawa i przepisy obowiązujące w każdym kraju, co do obowiązku używania pilotów będą się stosowały do okrętów drugiej Układającej się Strony, w tej samej mierze co do innych okrętów obcych.