EAK-Polska. Porozumienie o Europejskim Państwie Współpracującym. Warszawa.2007.04.27.
Dz.U.2008.154.959
Akt utracił mocPOROZUMIENIE
o Europejskim Państwie Współpracującym między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Europejską Agencją Kosmiczną,
podpisane w Warszawie dnia 27 kwietnia 2007 r.
PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
podaje do powszechnej wiadomości:
W dniu 27 kwietnia 2007 r. zostało podpisane w Warszawie Porozumienie o Europejskim Państwie Współpracującym między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Europejską Agencją Kosmiczną, w następującym brzmieniu:
Porozumienie o Europejskim Państwie Współpracującym między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Europejską Agencją Kosmiczną
Rząd Rzeczypospolitej Polskiej
oraz
Europejska Agencja Kosmiczna, zwana dalej "Agencją", utworzona Konwencją otwartą do podpisu w Paryżu dnia 30 maja 1975 r.,
dalej zwane "Stronami",
PRZEKONANE o korzyściach wynikających z utrzymywania i poszerzania poziomu międzynarodowej współpracy wyłącznie dla celów pokojowych w działalności dotyczącej przestrzeni kosmicznej,
MAJĄC NA UWADZE rezultaty współpracy osiągnięte na podstawie Porozumienia między Agencją i Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, podpisanego dnia 24 stycznia 2002 r., które weszło w życie dnia 22 listopada 2002 r.,
MAJĄC NA UWADZE Rezolucję o zastosowaniu środków dotyczących Europejskich Państw Współpracujących (EPW), przyjętą przez Radę Agencji w dniu 21 marca 2001 r. (ESA/C/CL Res.2 (Final)), na mocy której Agencja wprowadziła nowe zasady współpracy z Europejskimi Państwami nie-członkowskimi, uwzględniając możliwość ich przystąpienia do Konwencji o utworzeniu Europejskiej Agencji Kosmicznej (dalej zwanej "Konwencją"),
ZWAŻYWSZY na wyrażoną przez Rząd Rzeczypospolitej Polskiej wolę wdrażania europejskiej polityki kosmicznej i umacniania współpracy z Agencją w ramach jej nowych zasad współpracy z Europejskimi Państwami Współpracującymi,
MAJĄC NA UWADZE artykuły II i XIV.1 Konwencji,
UZGODNIŁY, CO NASTĘPUJE:
Rząd Rzeczypospolitej Polskiej uczestniczy i zgodnie z przepisami finansowymi Agencji wnosi wkład finansowy do PEPW, w szczególności poprzez subskrypcję Karty PEPW zgodnie z postanowieniami Załączników do niniejszego Porozumienia.
Rząd Rzeczypospolitej Polskiej przyzna następujące przywileje i immunitety, służące wykonywaniu przez Agencję urzędowej działalności podejmowanej w ramach niniejszego Porozumienia:
Rząd Rzeczypospolitej Polskiej notyfikuje Dyrektorowi Generalnemu Agencji nazwę urzędu wyznaczonego do reprezentowania go przy wdrażaniu niniejszego Porozumienia, jak również nazwiska jego przedstawiciela i doradców uczestniczących we wszelkich posiedzeniach, zgodnie z artykułem 6.
Każda ze Stron jest wyłącznie odpowiedzialna za prowadzenie własnej działalności przy wykonywaniu niniejszego Porozumienia. W szczególności każda ze Stron ma prawo dochodzenia roszczeń przeciwko drugiej Stronie w odniesieniu do każdego rodzaju szkód, jakie poniosą osoby lub majątek, a które są spowodowane przez drugą Stronę, a także każda ze Stron zwalnia drugą Stronę od odpowiedzialności w przypadku roszczeń zgłaszanych przez osobę trzecią w odniesieniu do szkód spowodowanych jej własną działalnością.
Podpisano w Warszawie dnia 27 kwietnia 2007 r. w dwóch oryginałach, w językach polskim i angielskim, obydwa teksty będące tekstami autentycznymi. Agencja dokona tłumaczenia na języki francuski i niemiecki.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr I
Plan dla Europejskich Państw Współpracujących (PEPW)
Plan dla Europejskich Państw Współpracujących (PEPW)
Cele, zasady i procedury
Cele, zasady i procedury
I
Cele
Cele
Ogólnym celem PEPW jest związanie Rządu Rzeczypospolitej Polskiej z programami i działalnością Agencji i przygotowanie w najbardziej skuteczny sposób możliwego przyszłego przystąpienia do Konwencji o Europejskiej Agencji Kosmicznej.
I.2 Szczegółowe cele PEPW:
a) rozwijanie współpracy pomiędzy naukowymi i wdrożeniowymi środowiskami użytkowników w Rzeczypospolitej Polskiej i Państwach Członkowskich Agencji;
b) tworzenie i umacnianie odpowiednich umiejętności i potencjału przemysłu Rzeczypospolitej Polski w celu doprowadzenia po przystąpieniu do uczciwego i równoprawnego uczestnictwa przemysłowego w przyszłych programach Agencji;
c) zapewnianie pośredniego udziału w programach i działalności Agencji oraz dostępu do wspólnych programów Agencji i Unii Europejskiej na warunkach określonych w odpowiednich instrumentach prawnych;
d) sprzyjanie zaznajomieniu się Rządu Rzeczypospolitej Polskiej z organizacją Agencji i funkcjonowaniem produkcji, standardów i procedur europejskiego przemysłu kosmicznego;
e) zapewnienie spójności pomiędzy działalnością kosmiczną Państw Członkowskich i Rządu Rzeczypospolitej Polski, na przykład przez unikanie zbędnego powielania.
I.3. Obszary i kategorie działalności objęte PEPW
I.3.1 PEPW obejmuje cztery podstawowe kategorie działalności, określone w punkcie 1.3.2, w następujących pięciu obszarach:
a) nauki o przestrzeni kosmicznej, w szczególności astronomii pozaatmosferycznej i astrofizyki, eksploracji systemu słonecznego i fizyki związków Słońce-Ziemia;
b) badań i działań w zakresie obserwacji Ziemi, w szczególności monitorowania środowiska, a także meteorologii, aeronomii i geodezji;
c) telekomunikacji, w szczególności prezentowania usług i nawigacji satelitarnej;
d) badań mikrograwitacyjnych, w szczególności biologii i medycyny kosmicznej oraz inżynierii materiałowej;
e) inżynierii i wykorzystania segmentów naziemnych.
I.3.2 PEPW obejmuje następujące kategorie działalności:
a) technologie i wyposażenie, odnoszące się do opcjonalnych programów Agencji, które nie są objęte ścieżką krytyczną realizacji programów Agencji ("non-critical path technology");
b) projekty naukowe lub eksperymenty;
c) wykorzystywanie danych;
d) wsparcie dla małych i średnich przedsiębiorstw.
I.3.3 Szczegółowe działania, objęte PEPW, będą określane w bieżącym planie pięcioletnim, który będzie ponownie przyjmowany w końcu czwartego roku każdego okresu pięcioletniego, w świetle negocjacji dotyczących odnowienia Porozumienia między Agencją i Rządem Rzeczypospolitej Polskiej na kolejny okres pięcioletni, rozpoczynający się po upływie piątego roku. Projekt nowego planu pięcioletniego będzie aprobowany w ramach Komitetu PEPW i może być corocznie aktualizowany, zgodnie z określonymi poniżej procedurami.
II
Zasady i Procedury
Zasady i Procedury
II.1.1 Agencja wykonuje PEPW zgodnie ze swymi regulacjami oraz procedurami, o ile nie zostało to inaczej ustalone w niniejszych celach, zasadach i procedurach.
II.1.2 Powołany do tego celu Komitet, dalej zwany "Komitetem PEPW" zostanie utworzony w celu monitorowania i kontrolowania wdrażania PEPW. Zakres działania Komitetu oraz zasady proceduralne są opisane poniżej w Załączniku II.
II.1.3 Instytucje krajowe podlegające jurysdykcji Rzeczypospolitej Polskiej mogą, na prośbę Agencji i za zgodą Rządu Rzeczypospolitej Polskiej, zapewniać techniczne wsparcie dla zadań realizowanych w ramach PEPW; tam gdzie będzie to stosowne, takie wsparcie udzielane będzie na podstawie wymiany listów pomiędzy zainteresowaną instytucją a Agencją, co będzie przekazywane do wiadomości pozostałym EPW i Radzie Agencji.
II.1.4 Agencja udostępni swoje urządzenia i usługi dla działań wykonywanych w ramach PEPW, zgodnie z artykułem 3 ustęp 1 Porozumienia. W szczególności, Elektroniczny System Zaproszeń do Składania Ofert (EMITS), którym dysponuje Agencja, będzie udostępniany zainteresowanym firmom, zarejestrowanym w Rzeczypospolitej Polskiej, na następujących warunkach:
a) wyłącznie dla informacji, w odniesieniu do programów Agencji;
b) pełen dostęp do działań objętych PEPW oraz wspólnych programów Agencji i Unii Europejskiej, zgodnie z odpowiednimi instrumentami prawnymi.
II.2 Zawartość PEPW
Przed rozpoczęciem działań w ramach okresu pięcioletniego Agencja przygotuje pięcioletni PEPW, opierając się na materiałach otrzymanych od Rządu Rzeczypospolitej Polskiej oraz od Państw Członkowskich, z zachowaniem poniższej procedury.
II.2.1 Agencja skonsultuje z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej jego życzenia odnoszące się do działań z zakresu technologii spoza ścieżki krytycznej ("non-critical path technology").
II.2.2 Następnie, biorąc pod uwagę postanowienia artykułu 6 Porozumienia, Agencja opracuje wstępny projekt pięcioletniego PEPW do dyskusji na posiedzeniach każdej Rady Programowej i każdego Komitetu, po czym, mając na uwadze jego zaakceptowanie przez Komitet PEPW, przedłoży go do akceptacji, większością dwóch trzecich głosów zainteresowanych Państw Członkowskich lub uczestników, niżej wymienionym Komitetom lub Radom Programowym Agencji:
a) Odpowiednim Radom Programowym Agencji - w odniesieniu do wkładu Rządu Rzeczypospolitej Polskiej w fazę rozwojową lub eksploatacyjną systemów i ładunków lub rozwoju technologii spoza ścieżki krytycznej ("non-critical path technology"), podejmowanych w ramach programów opcjonalnych Agencji;
b) Komitetowi Programów Naukowych (KPB) - w odniesieniu do wkładu Rządu Rzeczypospolitej Polskiej w fazę rozwojową lub eksploatacyjną, lub w rozwój technologii spoza ścieżki krytycznej ("non-critical path technology"), podejmowanych w ramach przedsięwzięć naukowych Agencji;
c) Komitetowi Polityki Przemysłowej (KPP) - w odniesieniu do włączenia do PEPW kwestii rozwoju niektórych technologii, wymienionych w Planie Rozwoju Technologii Agencji, które będą rozwijane przez Rząd Rzeczypospolitej Polskiej, lub w odniesieniu do rozwijanych przez Rząd Rzeczypospolitej Polskiej technologii spoza ścieżki krytycznej ("non-critical path technology") lub w odniesieniu do działań podejmowanych dla wspierania małych i średnich przedsiębiorstw.
Ponadto, jeśli działalność PEPW wchodzi w skład działań określonych w Aneksie A do obowiązującej lub Projektu Deklaracji Programowej, Deklaracja ta ulegnie odpowiedniej zmianie lub uwzględni odpowiedni wkład wynikający z PEPW.
Komitet Polityki Przemysłowej (KPP) zbada ponadto i zatwierdzi zwykłą większością głosów wszystkich Państw Członkowskich aspekty polityki przemysłowej PEPW, zanim zostanie on przedstawiony Komitetowi PEPW do zatwierdzenia.
II.2.3 Następnie, na podstawie elementów zatwierdzonych przez odpowiednie Komitety i Rady Programowe, Agencja przygotuje skonsolidowany PEPW w celu jego oceny i zatwierdzenia przez Komitet PEPW. Na tym etapie Rząd Rzeczypospolitej Polskiej powiadomi Agencję i Komitet PEPW o działaniach, jakie zamierza wspierać, biorąc pod uwagę zbieżność i komplementarność polskiego przemysłu z Państwami Członkowskimi Agencji, a także potwierdzi Agencji planowaną wysokość wkładu w finansowanie odnośnych działań.
II.2.4 Przed zaakceptowaniem pięcioletniego PEPW przez Komitet PEPW wszelkie zmiany w zakresie proponowanych działań wnioskowane przez Komitet PEPW, za wyjątkiem działań usuniętych, będą przekazywane do oceny odpowiednim Komitetom i Radom Programowym. Właściwe Komitety i Rady Programowe przekażą następnie swoją akceptację proponowanych zmian Komitetowi PEPW do jego akceptacji.
II.2.5 Po zatwierdzeniu przez Komitet PEPW pięcioletniego PEPW Agencja, na podstawie tego PEPW przygotuje specjalny instrument zwany dalej "Kartą PEPW", o którym mowa w artykule 14.1, umożliwiający Rządowi Rzeczypospolitej Polskiej zaangażowanie finansowe w ramach PEPW. Karta PEPW będzie zawierać odniesienie do działań, które będą finansowane przez Rząd Rzeczypospolitej Polskiej, i które zostały określone w zaakceptowanym PEPW oraz wskaże odpowiadający temu wkład finansowy subskrybowany przez Rząd Rzeczypospolitej Polskiej, zawierający jego udział w finansowaniu wewnętrznych kosztów Agencji, o których mowa w paragrafie II.4, wraz z indykatywnym określeniem rat oraz terminów płatności. Karta PEPW zostanie złożona przez Agencję Rządowi Rzeczypospolitej Polskiej do subskrypcji, a następnie będzie przekazana do wiadomości Komitetowi PEPW.
II.2.6 Pięcioletni PEPW może podlegać zmianom i uaktualnieniu raz w ciągu każdego roku przez cały okres pięcioletni, w celu uwzględnienia nowych działań proponowanych przez Agencję, i co do których Rząd Rzeczypospolitej Polskiej lub inne EPW wyrazi zainteresowanie. Zatwierdzenie corocznej zmiany PEPW będzie poprzedzone zatwierdzeniem przez odpowiednie Komitety i Rady Programowe Agencji. Jeżeli w wyniku takiej procedury do PEPW zostaną dodane nowe działania, Karta PEPW zostanie odpowiednio zmieniona przez Agencję, a Rząd Rzeczypospolitej Polskiej wyrazi zgodę na ewentualny wynikający z tego wzrost swoich wpłat, określony w uaktualnionej Karcie PEPW.
II.3 Zasady polityki przemysłowej
II.3.1 PEPW opiera się na gwarantowanym współczynniku zwrotu geograficznego równym 1. Zwrot geograficzny jest obliczany zgodnie z Rezolucją w sprawie kalkulacji obliczania współczynnika zwrotu geograficznego (ESA/CXXXVIII Res.6) przyjętą przez Radę Agencji.
II.3.2 Przy określaniu pięcioletniego harmonogramu pracy PEPW i każdej jego zmianie, stosowane będą następujące zasady polityki przemysłowej:
a) poszanowanie konkurencyjności;
b) komplementarność z doświadczeniami Państw Członkowskich;
c) komplementarność z działaniami podejmowanymi w ramach zaakceptowanych programów Agencji;
d) wpływ na rozwój korzystania z usług pochodzących z europejskich zasobów z zakresu przestrzeni kosmicznej;
e) wartość technologiczna dla Agencji ze szczególnym uwzględnieniem:
1) potencjału innowacyjnego;
2) zgodności z Europejskim Planem Rozwoju Technologii i/albo z przyszłymi potrzebami programowymi Agencji;
f) oddziaływanie na europejską współpracę przemysłową;
g) otwieranie nowych rynków dla konkurencyjnych dostawców;
h) zaangażowanie potencjału małych i średnich przedsiębiorstw.
II.3.3 Kryteria te będą także stosowane przez Komitet Polityki Przemysłowej (KPP) podczas badania i oceny projektu PEPW.
II.4 Sprawy finansowe
II.4.1 PEPW będzie finansowany poprzez wkłady EPW wnoszone zgodnie z regulacjami i procedurami Agencji, co zostanie formalnie potwierdzone przez Rząd Rzeczypospolitej Polskiej przez subskrypcję Karty PEPW, zgodnie z procedurami określonymi w paragrafie II.2. Rząd Rzeczypospolitej Polskiej będzie dla celów zarządzania PEPW pokrywał wewnętrzne koszty Agencji stałą składką w wysokości 7 % rocznego wkładu określonego w Karcie; kwota ta będzie corocznie wzrastać aż do osiągnięcia pełnych kosztów po pięcioletnim okresie obowiązywania PEPW.
II.4.2 Minimalny wkład finansowy wymagany dla uczestnictwa każdego z EPW w PEPW przez okres pięciu lat wynosi 5 mln euro w warunkach ekonomicznych z roku 2001.
II.4.3 Prace mogą rozpocząć się, kiedy przynajmniej jedno z EPW dokona subskrypcji Karty PEPW.
II.4.4 Rząd Rzeczypospolitej Polskiej może następnie, raz w ciągu roku, zwiększać swój wkład do PEPW, o ile takie zwiększenie nie pociągnie za sobą dodatkowych kosztów dla innych EPW.
II.4.5 W przypadku kontraktów współfinansowanych przez wybraną firmę albo z innego źródła, udział w wewnętrznych kosztach Agencji zostanie wyliczony na bazie całkowitej wartości kontraktu, chyba że zostanie to inaczej ustalone.
II.4.6 Niezależnie od postanowień artykułu 18 Regulaminu Finansowego Agencji, suma nie wykorzystana do końca roku finansowego będzie automatycznie przeniesiona na następny rok.
II.4.7 Na koniec każdego pięcioletniego okresu objętego PEPW, wkład Rządu Rzeczypospolitej Polskiej, który nie został przeznaczony na wykonanie określonej pracy, zostanie wykorzystany na finansowanie działań planowanych do wykonania w następnym pięcioletnim okresie objętym PEPW, o tle Rząd Rzeczypospolitej Polskiej nie wyrazi w tym względzie innej woli.
II.4.8 W przypadku wygaśnięcia Porozumienia, wszelkie wkłady wniesione przez Rząd Rzeczypospolitej Polskiej i nie wykorzystane w PEPW mogą być przekazane przez Rząd Rzeczypospolitej Polskiej do innego programu Agencji, w którym będzie on uczestniczył, o ile Rzeczpospolita Polska stanie się Państwem Członkowskim lub Członkiem Stowarzyszonym, albo mogą być rozdysponowane inaczej, zgodnie z decyzją Rządu Rzeczypospolitej Polskiej.
II.5 Sprawy dotyczące kontraktów
II.5.1 Agencja będzie zawierała kontrakty niezbędne dla realizacji PEPW zgodnie z własnymi regulacjami i procedurami, zgodnie z ogólnymi klauzulami i warunkami kontraktów Agencji; w szczególności, wszelkie kontrakty będą rozliczane w euro.
II.5.2 Zobowiązania kontraktowe zaaprobowane przez Agencję będą ograniczone do wysokości dostępnych środków. Agencja nie będzie zapraszać do przetargów, jeśli środki na działalność, której dotyczyć ma przetarg, będą niewystarczające w odniesieniu do szacunków kosztów, wynikających z planu prac.
II.5.3 Działania, co do zasady, będą podejmowane w drodze otwartych procedur konkursowych w EPW, które wyraziły zainteresowanie takimi działaniami.
II.5.4 W przypadku działań współfinansowanych, Agencja zachowa pełny wgląd w wydatki planowane i poniesione przez wykonawcę kontraktu, a także w źródło pochodzenia wszystkich środków przeznaczonych na wykonanie kontraktu. W razie potrzeby może to także obejmować prawo przeprowadzenia audytu przez Agencję lub w jej imieniu.
II.5.5 Wszelkie prawa własności intelektualnej wywodzące się z lotów orbitalnych ładunków objętych działaniami PEPW, podlegają Regulaminowi Agencji.
II.6 Postanowienia końcowe
II.6.1 Rząd Rzeczypospolitej Polskiej, co do zasady, w zależności od celów projektu współpracy, będzie właścicielem aktywów powstałych i finansowanych przez siebie w ramach planu PEPW, jak również urządzeń, programów i wyposażenia nabytych dla jego realizacji, przy uwzględnieniu zasad odnoszących się do kontraktów zawieranych przez Agencję.
II.6.2 Poprawki do niniejszego Załącznika wymagają pisemnego porozumienia Stron.
ZAŁĄCZNIK II
Komitet Planu dla Europejskich Państw Współpracujących
(Komitet PEPW)
Komitet Planu dla Europejskich Państw Współpracujących
(Komitet PEPW)
A.
Zakres działania
Zakres działania
1. Bada i przyjmuje zwykłą większością głosów EPW, po otrzymaniu zgody odpowiednich ciał podporządkowanych Rady Agencji, pięcioletni PEPW, o którym mowa w paragrafie II.2 Załącznika I, jak również wszelkie poprawki do niego;
Prawo głosu nad pięcioletnim PEPW mają także inne potencjalne EPW, w odniesieniu do których odpowiednie porozumienie o EPW zostało podpisane, ale jeszcze nie weszło w życie;
2. Podejmuje decyzje, zgodnie z Rozdziałem V Zasad proceduralnych Komitetu PEPW, odnośnie języka w jakim obrady Komitetu PEPW będą prowadzone, takie decyzje podejmowane będą zwykłą większością głosów EPW;
3. Przyjmuje do wiadomości informacje o każdej subskrypcji oraz o wzroście wpłat dokonywanych przez uczestników do PEPW, jak o tym mowa w Karcie PEPW;
4. Otrzymuje informacje dotyczące wsparcia technicznego ze strony krajowych instytucji podlegających jurysdykcji EPW, o których mowa w Załączniku I;
5. Zatwierdza swój zakres działania i zasady proceduralne jak i wszelkie do nich poprawki.
Komitet PEPW
B.
Zasady proceduralne
Zasady proceduralne
Rozdział I
Skład
Skład
1.2 Jeden przedstawiciel każdego z Państw Członkowskich Agencji może uczestniczyć w posiedzeniach Komitetu jako obserwator. Przewodniczący Komitetu Administracyjno-Finansowego (KAF), Komitetu Polityki Przemysłowej (KPP) i Komitetu Programów Badawczych (KPB) Agencji są zapraszani z urzędu do uczestnictwa i mają status obserwatorów.
1.3 Każde z EPW może co do zasady być reprezentowane przez nie więcej niż dwóch delegatów. Udział w charakterze delegata wymaga przedstawienia Przewodniczącemu pełnomocnictwa wystawionego przez kompetentne władze krajowe.
1.4 Delegatom mogą towarzyszyć doradcy. Nazwiska i stanowiska doradców są notyfikowane Dyrektorowi Generalnemu Agencji przed wzięciem przez nich udziału w posiedzeniu Komitetu.
Rozdział II
Przewodnictwo
Przewodnictwo
2.2 Jeśli Przewodniczący nie może wykonywać swych obowiązków, jego obowiązki obejmuje Wiceprzewodniczący. Pełniący obowiązki Przewodniczącego ma te same uprawnienia i obowiązki, jak Przewodniczący.
2.3 Przewodniczący kieruje obradami Komitetu. Nie korzysta on z uprawnień delegata. Przy wykonywaniu swych obowiązków Przewodniczący podlega Komitetowi.
2.4 Europejskie Państwo Współpracujące, którego delegat wykonuje funkcje Przewodniczącego, powołuje zamiast niego nowego delegata na czas wykonywania funkcji przez Przewodniczącego.
Rozdział III
Posiedzenia
Posiedzenia
3.2 Na początku każdego posiedzenia Przewodniczący przedstawia do podpisu listę uczestników.
3.3 Obecność przedstawicieli Państw Członkowskich Agencji oraz przewodniczących Komitetów: Administracyjno-Finansowego (KAF), Polityki Przemysłowej (KPP) i Programów Naukowych (KPB) na posiedzeniach Komitetu nie wiąże się z prawem do głosowania.
3.4 Komitet na każdym posiedzeniu ustala datę swego następnego posiedzenia. Jeśli jest to konieczne, Przewodniczący może zmienić ustaloną datę spotkania.
3.5 Przewodniczący może zwoływać nadzwyczajne posiedzenia Komitetu ze swej własnej inicjatywy lub na żądanie większości EPW. Stara się on zorganizować takie posiedzenia w połączeniu z posiedzeniami Komitetu Polityki Przemysłowej (KPP) lub Komitetu Administracyjno-Finansowego (KAF).
3.6 Dyrektor Generalny Agencji wyznacza pracownika Agencji do pełnienia funkcji Sekretarza Komitetu.
3.7 Po konsultacji z Przewodniczącym Sekretarz Komitetu przygotowuje projekt porządku obrad, który zostaje przekazany EPW nie później niż na dwa tygodnie przed datą każdego posiedzenia.
3.8 Projekt porządku obrad jest omawiany i przyjmowany przez Komitet po wprowadzeniu wszelkich niezbędnych poprawek natychmiast po otwarciu posiedzenia. Do porządku obrad mogą być dodane inne punkty, ale decyzja w tej sprawie może być podjęta tylko za zgodą wszystkich obecnych EPW.
3.9 Pracownicy Agencji wyznaczeni przez Dyrektora Generalnego Agencji uczestniczą w posiedzeniach Komitetu.
3.10 Każde EPW dysponuje jednym głosem.
3.11 Jeśli nie postanowiono inaczej, decyzje są podejmowane zwykłą większością głosów EPW reprezentowanych na posiedzeniu i głosujących.
3.12 Niniejsze zasady proceduralne są stosowane tak, by ułatwić wykonanie celów PEPW i stosują się w pełni, kiedy co najmniej trzy EPW wejdą w skład Komitetu.
Rozdział IV
Funkcje Przewodniczącego i prowadzenie obrad
Funkcje Przewodniczącego i prowadzenie obrad
4.2 Nikt nie może zabrać głosu bez uprzedniej zgody przewodniczącego. Zgodnie z postanowieniami punktu 3 poniżej, przewodniczący udziela głosu w kolejności zgłoszeń. Przewodniczący może przywołać do porządku mówcę, którego uwagi nie odnoszą się do aktualnie rozpatrywanego tematu.
4.3 W czasie posiedzenia EPW może zabrać głos w sprawie formalnej. Przewodniczący podejmuje natychmiast decyzję w tej sprawie. Każde EPW może odwołać się od decyzji Przewodniczącego, w takim przypadku odwołanie jest przedyskutowane i decyzja jest poddana pod głosowanie. Jeśli odwołanie nie jest poparte przez większość EPW obecnych i głosujących, decyzja Przewodniczącego pozostaje w mocy. EPW zabierające głos w sprawach formalnych nie może poruszać problemów będących przedmiotem dyskusji.
4.4 Pierwszeństwo przed wszystkimi innymi propozycjami i wnioskami mają wnioski w następujących sprawach:
a. Zawieszenia posiedzenia;
b. Zamknięcia posiedzenia;
c. Odroczenia sprawy będącej przedmiotem dyskusji;
d. Zamknięcia dyskusji w rozpatrywanej sprawie.
4.5 Każda propozycja w ostatecznej formie jest poddawana pod głosowanie. Jest ona przedstawiana uczestnikom posiedzenia w formie pisemnej, jeśli którekolwiek z EPW tego zażąda. W takim przypadku przewodniczący nie przedstawia propozycji na posiedzeniu, dopóki EPW wyrażające takie życzenie nie otrzyma tekstu propozycji.
4.6 Jeżeli zostaje zgłoszona poprawka do propozycji, taka poprawka jest poddawana pod głosowanie w pierwszej kolejności. Jeśli zostaną zgłoszone dwie lub więcej poprawek, Komitet głosuje najpierw nad tą poprawką, która w ocenie Przewodniczącego jest poprawką najdalej idącą. Jeśli z przyjęcia poprawki koniecznie wynika odrzucenie innej zgłoszonej poprawki, to taka poprawka nie jest poddawana pod głosowanie.
4.7 Każde EPW może zażądać, aby poszczególne części poprawki były poddane pod głosowanie odrębnie. Jeśli takie żądanie spotka się ze sprzeciwem, wniosek o rozdzielenie poprawki jest poddawany pod głosowanie.
4.8 Jeśli EPW zgłosi takie żądanie, Komitet głosuje nad ostateczną wersją poprawionej propozycji.
4.9 Jeśli dwie lub więcej propozycji zostanie zgłoszonych w odniesieniu do tej samej sprawy, takie propozycje są poddawane pod głosowanie w kolejności, w jakiej zostały zgłoszone, chyba że Komitet postanowi inaczej. Po każdym głosowaniu Komitet może decydować, czy należy głosować nad następną propozycją.
4.10 Kiedy niniejsze w pełni zasady znajdą zastosowanie, zgodnie z postanowieniami punktu II.III.12, do uznania quorum każdego posiedzenia Komitetu niezbędna jest obecność delegatów większości EPW.
Rozdział V
Języki
Języki
Rozdział VI
Protokoły
Protokoły
6.2 Projekt protokołu jest rozpowszechniony tak szybko, jak to możliwe po zakończeniu posiedzenia.
6.3 Propozycje poprawek do projektu protokołu przesyłane są na piśmie przez EPW Sekretarzowi Komitetu w ciągu trzech tygodni od jego doręczenia.
6.4 Na początku każdego posiedzenia protokół z poprzedniego posiedzenia, po uwzględnieniu przedstawionych poprawek, jest przyjmowany przez Komitet.
Rozdział VII
Poprawki
Poprawki
Po zaznajomieniu się z powyższym porozumieniem, w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej oświadczam, że:
- zostało ono uznane za słuszne zarówno w całości, jak i każde z postanowień w nim zawartych,
- jest przyjęte, ratyfikowane i potwierdzone,
- będzie niezmiennie zachowywane.
Na dowód czego wydany został akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej Polskiej.
Dano w Warszawie dnia 28 kwietnia 2008 r.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Akty prawne liczba obiektów na liście: (3)
Akty wprowadzające liczba obiektów na liście: (2)
- Moc obowiązująca Porozumienia o Europejskim Państwie Współpracującym między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Europejską Agencją Kosmiczną, podpisanego w Warszawie dnia 27 kwietnia 2007 r.
- Ratyfikacja Porozumienia o Europejskim Państwie Współpracującym między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Europejską Agencją Kosmiczną, podpisanego w Warszawie dnia 27 kwietnia 2007 r.