Dotacja celowa z Funduszu Edukacji Finansowej na realizację działań z zakresu edukacji finansowej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2023.1358

Akt obowiązujący
Wersja od: 17 lipca 2023 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 12 lipca 2023 r.
w sprawie dotacji celowej z Funduszu Edukacji Finansowej na realizację działań z zakresu edukacji finansowej

Na podstawie art. 43hc ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego, o Rzeczniku Finansowym i o Funduszu Edukacji Finansowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 187, 1488 i 2640 oraz z 2023 r. poz. 556, 825 i 1285) zarządza się, co następuje:

Przepisy ogólne

§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
warunki i tryb udzielania dotacji celowej na realizację działań, o których mowa w art. 43h pkt 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego, o Rzeczniku Finansowym i o Funduszu Edukacji Finansowej, zwanej dalej "ustawą", w tym:
a)
tryb przeprowadzania otwartego konkursu ofert, zwanego dalej "konkursem ofert", oraz naboru wniosków,
b)
kryteria oceny oferty i wniosku,
c)
tryb zawierania umów na realizację tych działań;
2)
sposób rozliczania dotacji celowej na realizację działań, o których mowa w art. 43h pkt 1 ustawy, zwanej dalej "dotacją".
§  2. 
1. 
Minister właściwy do spraw instytucji finansowych, zwany dalej "dysponentem", opracowuje projekt programu lub projekt konkursu ofert, który określa w szczególności:
1)
działania z zakresu edukacji finansowej finansowane lub dofinansowane w ramach programu lub konkursu ofert,
2)
wysokość środków przeznaczonych na realizację programu lub konkursu ofert,
3)
termin realizacji działań objętych programem lub konkursem ofert,
4)
cele zakładane do zrealizowania w ramach działań, o których mowa w pkt 1,
5)
kryteria oceny wniosków lub ofert, o których mowa w § 4

- biorąc pod uwagę wnioski Rady Edukacji Finansowej w zakresie sfinansowania lub dofinansowania realizacji działań, o których mowa w art. 43h pkt 1 ustawy.

2. 
Rada Edukacji Finansowej opiniuje projekt programu oraz konkursu ofert pod względem zgodności z kierunkami oraz sposobami ich realizacji, o których mowa w art. 43j ust. 1 pkt 1 ustawy, w terminie wyznaczonym przez dysponenta, nie krótszym niż 21 dni od dnia przekazania projektu programu lub konkursu ofert.
3. 
Nieprzedstawienie przez Radę Edukacji Finansowej opinii, o której mowa w ust. 2, w terminie wyznaczonym przez dysponenta jest równoznaczne z przedstawieniem opinii pozytywnej.

Nabór wniosków

§  3. 
1. 
Dysponent ogłasza nabór wniosków o udzielenie dotacji w ramach programu, zwanych dalej "wnioskami w ramach programu".
2. 
Ogłoszenie o naborze wniosków w ramach programu określa w szczególności:
1)
program, w ramach którego jest prowadzony nabór wniosków w ramach programu;
2)
termin i sposób składania wniosków w ramach programu;
3)
kryteria oceny wniosków w ramach programu, o których mowa w § 4;
4)
dokumenty, które należy dołączyć do wniosku w ramach programu;
5)
termin ogłoszenia wyniku tego naboru.
3. 
Ogłoszenie o naborze wniosków w ramach programu zamieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego dysponenta.
§  4. 
1. 
Kryteria oceny wniosków w ramach programu pod względem formalnym obejmują złożenie wniosku w terminie określonym w ogłoszeniu o naborze wniosków w ramach programu i w sposób w nim określony.
2. 
Kryteria oceny wniosków w ramach programu pod względem merytorycznym obejmują:
1)
możliwość realizacji działania objętego programem z uwzględnieniem:
a)
doświadczenia lub potencjału wnioskodawcy w realizacji działań objętych programem,
b)
zasobu kadrowego wnioskodawcy zapewniającego właściwą realizację działania objętego programem,
c)
zasobów rzeczowych i lokalowych wnioskodawcy umożliwiających realizację działania objętego programem;
2)
jakość złożonego wniosku w ramach programu, w szczególności opis sposobu realizacji działania objętego programem, spójność i przejrzystość tego wniosku oraz możliwość osiągnięcia celów działania objętego programem na podstawie przedstawionego kosztorysu i harmonogramu realizacji tego działania;
3)
koszty realizacji działania objętego programem.
3. 
W ogłoszeniu o naborze wniosków w ramach programu dysponent może określić dodatkowe kryteria będące przedmiotem oceny merytorycznej właściwe dla danego rodzaju programu lub działań objętych programem.
§  5. 
1. 
Wniosek w ramach programu zawiera:
1)
wskazanie programu, w ramach którego jest składany;
2)
wskazanie, czy wnioskodawca jest osobą fizyczną, osobą prawną, jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej oraz jego formy organizacyjnej;
3)
imię i nazwisko lub nazwę wnioskodawcy i jego adres zamieszkania albo siedziby oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP) albo numer identyfikacji w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej (numer REGON), jeżeli je posiada;
4)
imię i nazwisko oraz stanowisko osoby reprezentującej wnioskodawcę;
5)
imię i nazwisko osoby wskazanej przez wnioskodawcę do kontaktu oraz jej adres mailowy i numer telefonu, jeżeli je posiada;
6)
opis sposobu realizacji działań objętych programem;
7)
termin realizacji działań objętych programem;
8)
harmonogram realizacji działań objętych programem;
9)
informację o wnioskowanej wysokości dotacji na realizację działań objętych programem;
10)
kosztorys realizacji działań objętych programem obejmujący w szczególności:
a)
przewidywane koszty realizacji poszczególnych działań z uwzględnieniem rodzaju kosztów i ich wysokości,
b)
kalkulację kosztów, które zostaną poniesione z dotacji udzielonej na realizację działań objętych programem wraz ze szczegółowym uzasadnieniem wskazującym, że będą one bezpośrednio związane z realizacją działań objętych programem, a ich poniesienie jest niezbędne;
11)
numer rachunku, o którym mowa w art. 43ha ust. 3 ustawy;
12)
informacje lub dokumenty potwierdzające spełnienie przez wnioskodawcę kryteriów określonych w ogłoszeniu o naborze wniosków w ramach programu;
13)
informacje o sytuacji finansowej wnioskodawcy oraz o jego zaległych zobowiązaniach finansowych w stosunku do podmiotów publicznoprawnych oraz innych podmiotów;
14)
inne informacje, niestanowiące danych osobowych, wskazane przez dysponenta w ogłoszeniu o naborze wniosków w ramach programu związane z realizacją działania objętego programem;
15)
inne informacje, które w ocenie wnioskodawcy będą miały wpływ na realizację działań objętych programem;
16)
informacje o załącznikach dołączonych do wniosku w ramach programu.
2. 
Braki formalne wniosku w ramach programu polegające na niespełnianiu kryteriów oceny pod względem formalnym określonych w ogłoszeniu o naborze wniosków w ramach programu wnioskodawca uzupełnia w terminie 7 dni od daty otrzymania wezwania do ich uzupełnienia.
3. 
Wniosek w ramach programu zawierający braki formalne niepodlegające uzupełnieniu lub wniosek, którego braków formalnych nie uzupełniono w terminie, o którym mowa w ust. 2, podlega odrzuceniu.
§  6. 
1. 
Oceny wniosków w ramach programu, pod względem formalnym i merytorycznym, dokonuje komórka organizacyjna w urzędzie obsługującym dysponenta, wykonująca zadania z zakresu obsługi Funduszu Edukacji Finansowej.
2. 
Pracownik komórki organizacyjnej, o której mowa w ust. 1, zwany dalej "pracownikiem dokonującym oceny", jest wyłączony z oceny wniosków w ramach programu, jeżeli:
1)
pozostaje w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo jest związany z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli z wnioskodawcą, jego pełnomocnikiem lub członkiem jego władz, albo pozostaje we wspólnym pożyciu z wnioskodawcą, jego pełnomocnikiem lub członkiem jego władz;
2)
w okresie dwóch lat przed dniem ogłoszenia naboru wniosków w ramach programu pozostawał w stosunku pracy lub miał zawartą umowę cywilnoprawną z wnioskodawcą albo był członkiem jego władz.
3. 
Pracownik dokonujący oceny składa dysponentowi oświadczenie o niewystąpieniu okoliczności, o których mowa w ust. 2.
4. 
Pracownik dokonujący oceny do czasu zakończenia oceny niezwłocznie powiadamia dysponenta o każdej zmianie okoliczności, o których mowa w ust. 2.
§  7. 
1. 
Z oceny, o której mowa w § 6 ust. 1, sporządza się protokół zawierający:
1)
datę jego sporządzenia;
2)
imiona i nazwiska pracowników dokonujących oceny;
3)
wskazanie programu, w ramach którego złożono wnioski;
4)
liczbę złożonych wniosków w ramach programu;
5)
wykaz wnioskodawców, zawierający imiona i nazwiska lub nazwy wnioskodawców, których wnioski w ramach programu zostały zaopiniowane pozytywnie, wraz ze wskazaniem wnioskowanej oraz rekomendowanej wysokości dotacji wraz z jej uzasadnieniem;
6)
wykaz wnioskodawców, zawierający imiona i nazwiska lub nazwy wnioskodawców, których wnioski w ramach programu zostały zaopiniowane negatywnie;
7)
wykaz wnioskodawców, zawierający imiona i nazwiska lub nazwy wnioskodawców, których wnioski w ramach programu zostały odrzucone;
8)
inne informacje zgłoszone przez pracowników dokonujących oceny, niestanowiące danych osobowych.
2. 
Dysponent przekazuje Radzie Edukacji Finansowej protokół, o którym mowa w ust. 1, wraz z wnioskami w ramach programu zaopiniowanymi pozytywnie oraz negatywnie, w celu przedstawienia opinii w zakresie tych wniosków, w terminie wyznaczonym przez dysponenta, nie krótszym niż 21 dni od dnia ich przekazania.
3. 
Nieprzedstawienie przez Radę Edukacji Finansowej opinii, o której mowa w ust. 2, w terminie wyznaczonym przez dysponenta jest równoznaczne z przedstawieniem opinii pozytywnej.
§  8. 
1. 
Dysponent może podjąć decyzję o:
1)
zwiększeniu wysokości środków przeznaczonych na realizację programu;
2)
zmniejszeniu wysokości środków przeznaczonych na realizację programu albo jego zamknięciu - w przypadku zmniejszenia rzeczywistych przychodów Funduszu Edukacji Finansowej w stosunku do planu finansowego tego funduszu.
2. 
Informacje o decyzjach, o których mowa w ust. 1, zamieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego dysponenta.
§  9. 
1. 
Decyzję o:
1)
udzieleniu dotacji, w tym o jej wysokości,
2)
nieudzieleniu dotacji

- dysponent podejmuje, biorąc pod uwagę ustalenia zawarte w protokole, o którym mowa w § 7 ust. 1, i opinię Rady Edukacji Finansowej.

2. 
Informacje o wyniku naboru wniosków w ramach programu są niezwłocznie zamieszczane w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego dysponenta.
§  10. 
W przypadku podjęcia decyzji, o której mowa w § 9 ust. 1 pkt 1, dysponent zawiera z wnioskodawcą umowę o treści ustalonej przez dysponenta, która określa w szczególności:
1)
strony umowy;
2)
działanie realizowane w ramach programu i termin jego realizacji;
3)
wysokość dotacji udzielonej na działanie realizowane w ramach programu;
4)
termin wykorzystania udzielonej dotacji;
5)
termin i sposób rozliczenia udzielonej dotacji;
6)
obowiązki sprawozdawcze wnioskodawcy, któremu udzielono dotacji;
7)
dokumenty, które należy złożyć w celu rozliczenia udzielonej dotacji;
8)
sposób podawania przez wnioskodawcę informacji o sfinansowaniu albo dofinansowaniu realizacji działania z dotacji ze środków Funduszu Edukacji Finansowej.

Wniosek o udzielenie dotacji na działania nieobjęte programem

§  11. 
1. 
Wniosek o udzielenie dotacji na realizację działań, o których mowa w art. 43h pkt 1 ustawy, które nie są objęte programem ogłoszonym przez dysponenta, składa się do dysponenta z wykorzystaniem funkcjonalności systemu teleinformatycznego udostępnionej w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego dysponenta.
2. 
We wniosku, o którym mowa w ust. 1, wnioskodawca przedstawia informacje dotyczące jego dotychczasowej działalności z uwzględnieniem realizacji działań, o których mowa w art. 43h pkt 1 ustawy.
3. 
Przepisy § 5 ust. 1 pkt 2-11, 13, 15 i 16, ust. 2 i 3, § 6, § 7, § 9 i § 10 stosuje się odpowiednio.

Otwarty konkurs ofert

§  12. 
W przypadku ogłoszenia konkursu ofert na realizację działań, o których mowa w art. 43h pkt 1 ustawy, do ogłoszenia o konkursie ofert oraz oferty stosuje się odpowiednio przepisy § 3 ust. 2 i 3 oraz § 4 i § 5.
§  13. 
1. 
Do oceny ofert złożonych w konkursie ofert dysponent powołuje komisję konkursową, zwaną dalej "komisją", w składzie co najmniej trzech osób.
2. 
W skład komisji wchodzą pracownicy:
1)
urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw budżetu, finansów publicznych i instytucji finansowych lub
2)
jednostek organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw budżetu, finansów publicznych i instytucji finansowych lub przez niego nadzorowanych, lub
3)
podmiotów, w stosunku do których minister właściwy do spraw budżetu, finansów publicznych i instytucji finansowych wykonuje uprawnienia przysługujące Skarbowi Państwa, przekazane mu na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 973).
3. 
Do członków komisji przepisy § 6 ust. 2-4 stosuje się odpowiednio.
4. 
Komisja ulega rozwiązaniu:
1)
z chwilą zamieszczenia informacji o wyniku konkursu ofert w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego dysponenta;
2)
w przypadku unieważnienia konkursu ofert.
§  14. 
1. 
Oferta złożona w konkursie ofert jest oceniana przez co najmniej 2 członków komisji.
2. 
Komisja może wezwać oferenta do udzielenia dodatkowych wyjaśnień dotyczących złożonej przez niego oferty, określając sposób i termin ich udzielenia, nie krótszy niż 7 dni od dnia wezwania.
3. 
Komisja może złożyć oferentowi propozycję:
1)
zmniejszenia wysokości wnioskowanej dotacji lub
2)
zmiany kosztorysu realizacji działania w ramach konkursu ofert określonego w ogłoszeniu o konkursie ofert, o kwoty, które w ocenie komisji nie odpowiadają rzeczywistemu kosztowi realizacji tego działania, lub
3)
zmiany zaproponowanego przez oferenta sposobu realizacji działania w ramach konkursu ofert określonego w ogłoszeniu o konkursie ofert, jeżeli nie służy on realizacji tego działania.
4. 
Oferent może skorygować ofertę w terminie 7 dni od dnia złożenia mu propozycji, o której mowa w ust. 3.
5. 
W przypadku gdy oferent nie skoryguje oferty zgodnie z propozycją, o której mowa w ust. 3 pkt 1 lub 2, komisja może zarekomendować dysponentowi przyznanie dotacji w wysokości niższej niż wskazana w ofercie. Rekomendacja wymaga uzasadnienia.
6. 
Przepisy § 7, § 9 i § 10 stosuje się odpowiednio.
§  15. 
Dysponent może zmienić wysokość dotacji, w szczególności wysokość zaproponowaną przez komisję, o której mowa w § 14 ust. 3.
§  16. 
1. 
Dysponent unieważnia konkurs ofert, w przypadku gdy:
1)
nie wpłynęła żadna oferta;
2)
odrzucono wszystkie oferty.
2. 
Dysponent może unieważnić konkurs ofert z innych przyczyn niż określone w ust. 1, w szczególności w przypadku gdy:
1)
wysokość środków przeznaczonych na sfinansowanie działań objętych konkursem jest niewystarczająca,
2)
doszło do naruszenia przepisów dotyczących przeprowadzania konkursu

- podając te przyczyny.

3. 
Informację o unieważnieniu konkursu ofert zamieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego dysponenta.

Rozliczanie dotacji celowej

§  17. 
Udzieloną dotację rozlicza się z dysponentem na podstawie poniesionych kosztów.
§  18. 
1. 
Dokumenty niezbędne do rozliczenia udzielonej dotacji przedstawia się dysponentowi wraz ze sprawozdaniem z realizacji działania w terminie określonym w umowie, o której mowa w § 10.
2. 
Dokumenty, o których mowa w ust. 1, zawierają w szczególności zestawienie poniesionych kosztów wraz z wykazem dokumentów księgowych potwierdzających wydatkowanie dotacji z odrębnego rachunku, o którym mowa w art. 43ha ust. 3 ustawy, oraz wyciągiem z tego rachunku zawierającym wykaz wszystkich transakcji.
3. 
Dokumenty, o których mowa w ust. 1, są weryfikowane przez pracowników komórki organizacyjnej, o której mowa w § 6 ust. 1.
4. 
Dysponent może żądać uzupełnienia lub skorygowania przedstawionego sprawozdania z realizacji działania do czasu zatwierdzenia rozliczenia udzielonej dotacji.
5. 
Dysponent w trakcie realizacji działania, na które została udzielona dotacja, oraz w okresie 5 lat od dnia zatwierdzenia rozliczenia dotacji może żądać przedstawienia pełnej dokumentacji dotyczącej realizowanej umowy.

Przepis końcowy

§  19. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 2022 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 939).