Rozdział 3 - Standard obowiązujących podstawowych usług świadczonych przez domy pomocy społecznej oraz tryb postępowania przy egzekwowaniu obowiązujących standardów i środki kontroli - Domy pomocy społecznej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2000.82.929

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 2004 r.

Rozdział  3

Standard obowiązujących podstawowych usług świadczonych przez domy pomocy społecznej oraz tryb postępowania przy egzekwowaniu obowiązujących standardów i środki kontroli

§  9.
Dom świadczy usługi zgodnie ze standardem usług określonym w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
§  10.
1.
Realizację przez dom standardu usług, o którym mowa w § 9, ocenia się przez kontrolę:
1)
standardu usług świadczonych w domu,
2)
realizacji programu naprawczego, o którym mowa w art. 20 ust. 2 ustawy,
3)
wykonania zaleceń pokontrolnych.
2.
Kontrolę, o której mowa w ust. 1, w zakresie przestrzegania standardu usług oraz prawidłowości realizacji programu naprawczego przeprowadza się co najmniej dwa razy w roku według planu kontroli. W uzasadnionych przypadkach oraz w celu kontroli wykonania zaleceń pokontrolnych przeprowadza się kontrole doraźne.
3.
O terminie kontroli i jej zakresie zawiadamia się zarząd jednostki samorządu terytorialnego lub podmiot prowadzący dom na 15 dni przed terminem kontroli. Obowiązek zawiadomienia o kontroli nie dotyczy kontroli przeprowadzanych doraźnie.
§  11.
1.
Kontrola standardu usług świadczonych przez dom, o której mowa w § 10 ust. 1 pkt 1, dotyczy w szczególności:
1)
zakresu i jakości usług,
2)
przestrzegania praw mieszkańców oraz dostępności mieszkańców do informacji o swoich prawach,
3)
współdziałania pracowników domu z rodziną lub opiekunem prawnym mieszkańca,
4)
poziomu wykształcenia i kwalifikacji zatrudnionych w domu pracowników,
5)
sposobu załatwiania skarg i wniosków.
2.
Kontrola zakresu i jakości usług, o której mowa w ust. 1 pkt 1, polega na:
1)
ocenie warunków życia mieszkańców oraz stopnia i efektów realizacji indywidualnych planów wspierania mieszkańców,
2)
badaniu i ocenie poziomu oraz struktury zatrudnienia, kwalifikacji zatrudnionych pracowników oraz sposobów podnoszenia przez pracowników kwalifikacji zawodowych,
3)
ocenie organizacji działania domu przy uwzględnieniu typu domu i uzasadnionych potrzeb mieszkańców oraz ocenie efektywności zarządzania zasobami domu.
3.
Kontrola usług świadczonych przez dom dokonywana jest przez:
1)
analizę dokumentacji dotyczącej domu, jego mieszkańców oraz pracowników w zakresie posiadanych kwalifikacji i przygotowania zawodowego,
2)
przeprowadzanie wizji lokalnych w celu zapoznania się z warunkami życia mieszkańców,
3)
zasięganie opinii mieszkańców, ich rodzin oraz pracowników domu, dotyczących warunków życia w domu oraz zakresu i jakości usług świadczonych mieszkańcom,
4)
sprawdzanie kwalifikacji zawodowych pracowników domu.
§  12.
1.
Po przeprowadzeniu kontroli, o której mowa w § 10 ust. 1 pkt 1 i 2, sporządza się protokół zawierający określenie zakresu kontroli, wyniki kontroli oraz zalecenia pokontrolne i termin ich realizacji, a także ocenę wykonania zaleceń pokontrolnych wynikających z poprzedniej kontroli.
2.
Protokół kontroli otrzymuje dyrektor domu oraz zarząd jednostki samorządu terytorialnego lub podmiot prowadzący dom.
3.
W przypadku gdy dyrektor domu, zarząd jednostki samorządu terytorialnego lub podmiot prowadzący dom nie zgadzają się z ustaleniami i zaleceniami pokontrolnymi zawartymi w protokole, mogą złożyć do wojewody w terminie 14 dni od daty jego otrzymania pisemne wyjaśnienia.
4.
Jeżeli złożone wyjaśnienia nie zostały uwzględnione w całości lub w części, protokół zatwierdza wojewoda i łącznie z wyjaśnieniami, o których mowa w ust. 3, przekazuje dyrektorowi domu, zarządowi jednostki samorządu terytorialnego lub podmiotowi prowadzącemu dom.