Domy pomocy społecznej.
Dz.U.2000.82.929
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
z dnia 15 września 2000 r.
w sprawie domów pomocy społecznej. *
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
Typy domów oraz sposób ich funkcjonowania
Typy domów oraz sposób ich funkcjonowania
Standard obowiązujących podstawowych usług świadczonych przez domy pomocy społecznej oraz tryb postępowania przy egzekwowaniu obowiązujących standardów i środki kontroli
Standard obowiązujących podstawowych usług świadczonych przez domy pomocy społecznej oraz tryb postępowania przy egzekwowaniu obowiązujących standardów i środki kontroli
Szczegółowe zasady, sposób i tryb postępowania w sprawach dotyczących wydawania i cofania zezwoleń, w tym warunkowych, na prowadzenie domów pomocy społecznej, dokumenty wymagane do uzyskania zezwolenia oraz wzory tych dokumentów
Szczegółowe zasady, sposób i tryb postępowania w sprawach dotyczących wydawania i cofania zezwoleń, w tym warunkowych, na prowadzenie domów pomocy społecznej, dokumenty wymagane do uzyskania zezwolenia oraz wzory tych dokumentów
Tryb kierowania i przyjmowania osób ubiegających się o przyjęcie do domu
Tryb kierowania i przyjmowania osób ubiegających się o przyjęcie do domu
właściwy ze względu na miejsce zamieszkania lub pobytu osoby ubiegającej się.
Przepis końcowy
Przepis końcowy
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
STANDARD OBOWIĄZUJĄCYCH PODSTAWOWYCH USŁUG ŚWIADCZONYCH PRZEZ DOMY POMOCY SPOŁECZNEJ
STANDARD OBOWIĄZUJĄCYCH PODSTAWOWYCH USŁUG ŚWIADCZONYCH PRZEZ DOMY POMOCY SPOŁECZNEJ
1) w zakresie potrzeb bytowych, zapewniając:
a) miejsce zamieszkania,
b) wyżywienie,
c) odzież i obuwie,
d) utrzymanie czystości;
2) opiekuńcze, polegające na:
a) udzielaniu pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,
b) pielęgnacji,
c) niezbędnej pomocy w załatwianiu spraw osobistych;
3) wspomagające, polegające na:
a) umożliwieniu udziału w terapii zajęciowej,
b) podnoszeniu sprawności i aktywizowaniu mieszkańców,
c) umożliwieniu zaspokojenia potrzeb religijnych i kulturalnych,
d) zapewnieniu warunków do rozwoju samorządności mieszkańców,
e) stymulowaniu nawiązywania, utrzymywania i rozwijania kontaktu z rodziną i środowiskiem,
f) działaniu zmierzającym do usamodzielnienia mieszkańca, w miarę jego możliwości,
g) pomocy usamodzielniającemu się mieszkańcowi w umożliwieniu podjęcia pracy, szczególnie mającej charakter terapeutyczny,
h) zapewnieniu bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych,
i) pokryciu, w miarę możliwości, mieszkańcowi nie posiadającemu własnego dochodu, wydatków na niezbędne przedmioty osobistego użytku, w kwocie nie przekraczającej 30% zasiłku stałego, o którym mowa w art. 27 ust. 5 ustawy,
j) zapewnieniu przestrzegania praw mieszkańców oraz dostępności do informacji o tych prawach,
k) sprawnym załatwianiu skarg i wniosków mieszkańców;
4) w zakresie potrzeb edukacyjnych, zapewniające dzieciom:
a) pobieranie nauki,
b) uczestnictwo w zajęciach rewalidacyjnych,
c) uczenie i wychowanie przez doświadczenie życiowe.
Zakres i rodzaj usług, o których mowa w pkt 4, regulują przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 1997 r. w sprawie zasad organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim (Dz. U. Nr 14, poz. 76).
I.
Usługi zaspokajające potrzeby bytowe
Usługi zaspokajające potrzeby bytowe
1) budynek i jego otoczenie powinny być bez barier architektonicznych,
2) w budynkach wielokondygnacyjnych powinna być winda dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych,
3) budynek powinien być wyposażony w system przyzywowo-alarmowy i system alarmowo-przeciwpożarowy,
4) liczba miejsc w nowo projektowanych domach nie powinna być większa niż 100.
2. W domu powinny znajdować się następujące pomieszczenia:
1) pokoje mieszkalne jednoosobowe i wieloosobowe,
2) pokoje dziennego pobytu,
3) jadalnia,
4) gabinet zabiegowo-pielęgniarski,
5) pomieszczenia do terapii i rehabilitacji,
6) kuchenka pomocnicza,
7) pomieszczenie pomocnicze do prania i suszenia,
8) palarnia,
9) pokój gościnny,
10) kaplica.
3. Pokój mieszkalny powinien spełniać następujące warunki:
1) jednoosobowy powinien mieć powierzchnię nie mniejszą niż 9 m2,
2) wieloosobowy powinien mieć powierzchnię nie mniejszą niż 6 m2 na osobę:
a) w przypadku osób poruszających się samodzielnie - powinien być przeznaczony dla nie więcej niż trzech osób,
b) w przypadku osób nie opuszczających łóżka - powinien być przeznaczony dla nie więcej niż czterech osób,
3) powinien być wyposażony w łóżko lub tapczan, szafę, stół, krzesła, szafkę nocną dla każdego mieszkańca oraz odpowiednią liczbę wyprowadzeń elektrycznych.
4. Dom powinien zapewniać następujące warunki sanitarne:
1) liczba łazienek powinna zapewnić możliwość korzystania z nich przez nie więcej niż pięć osób, a w przypadku toalet - przez nie więcej niż cztery osoby,
2) pomieszczenia, o których mowa w pkt 1, powinny być przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych,
3) w nowo projektowanych domach na pokój powinna przypadać jedna toaleta oraz łazienka zapewniająca możliwość korzystania z wanny lub prysznica.
5. Wyżywienie i organizacja posiłków powinny spełniać następujące warunki:
1) osobom dorosłym zapewnia się 3 posiłki dziennie, a dzieciom i młodzieży - 4 posiłki,
2) możliwość wyboru zestawu posiłków lub otrzymania posiłku dodatkowego oraz dietetycznego, zgodnie ze wskazaniem lekarza,
3) dla każdego z posiłków czas wydawania wynosi 2 godziny, z tym że ostatni posiłek nie powinien być podany wcześniej niż o godz. 1800,
4) podstawowe produkty żywnościowe oraz napoje powinny być dostępne przez całą dobę,
5) mieszkaniec może spożywać posiłki w pokoju mieszkalnym,
6) w razie potrzeby mieszkaniec powinien być karmiony.
6. Mieszkaniec powinien mieć stale zapewnione odzież i obuwie odpowiedniego rozmiaru, dostosowane do pory roku, utrzymane w czystości i wymieniane w razie potrzeby:
1) odzież całodzienną - co najmniej dwa zestawy,
2) odzież zewnętrzną (płaszcze, kurtki) - co najmniej jeden zestaw,
3) bieliznę dzienną - co najmniej 4 komplety,
4) bieliznę nocną - co najmniej 2 komplety,
5) co najmniej jedną parę obuwia oraz pantofle domowe.
7. Mieszkaniec powinien otrzymać pomoc w utrzymaniu higieny osobistej oraz mieć zapewnione osobiste środki czystości, przybory toaletowe i inne przedmioty niezbędne do higieny osobistej:
1) w miarę potrzeby: mydło, pastę i szczoteczkę do mycia zębów oraz środki piorące, dla mężczyzny - przybory do golenia,
2) ręczniki (dwie sztuki), zmieniane w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie,
3) pościel, zmieniana w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie.
8. Pomieszczenia mieszkalne domu powinny być sprzątane w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz dziennie.
II.
Usługi opiekuńcze i wspomagające
Usługi opiekuńcze i wspomagające
1) organizację terapii zajęciowej w warsztatach terapii zajęciowej lub w pracowniach terapii,
2) możliwość korzystania przez mieszkańców z biblioteki lub punktu bibliotecznego oraz prasy codziennej, a także możliwość zapoznania się z przepisami prawnymi dotyczącymi domów pomocy społecznej,
3) organizację świąt, uroczystości okazjonalnych oraz umożliwia udział w imprezach kulturalnych i turystycznych,
4) możliwość kontaktu z kapłanem i udział w praktykach religijnych zgodnie z wyznaniem mieszkańca,
5) regularny kontakt z dyrektorem domu w określonych dniach tygodnia i godzinach, podanych do wiadomości w dostępnym miejscu,
6) sprawienie pogrzebu zgodnie z wyznaniem zmarłego mieszkańca domu.
2. Warunki realizacji usług opiekuńczych i wspomagających są następujące:
1) na stu mieszkańców domu powinno być zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy nie mniej niż dwóch pracowników socjalnych, jeden psycholog i jeden pracownik kulturalno-oświatowy,
2) w domu, o którym mowa w § 2 pkt 7, powinien być zatrudniony psycholog, a wielkość faktycznego zatrudnienia ustala podmiot prowadzący dom w zależności od zakresu świadczonych usług,
3) wskaźnik zatrudnienia pracowników zespołu terapeutyczno-opiekuńczego, zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy, na jednego mieszkańca domu zależny jest od typu domu i wynosi:
a) nie mniej niż 0,7 w domach, o których mowa w § 2 pkt 2-5,
b) od 0,4 do 0,7 w domach, o których mowa w § 2 pkt 1 i 6,
4) liczba pracowników domu zatrudnionych w poszczególnych porach doby dostosowana jest do potrzeb mieszkańców,
5) pracownicy zespołu terapeutyczno-opiekuńczego uczestniczą co najmniej raz na dwa lata w organizowanych przez dyrektora domu szkoleniach na temat praw mieszkańca oraz kierunków prowadzonej terapii, a także metod pracy z mieszkańcami.
ZAŁĄCZNIK Nr 2
Wzór
Wzór
1. Nazwa domu ................................................
2. Adres .....................................................
3. Typ domu ..................................................
4. Liczba miejsc przeznaczonych dla mieszkańców:
1) ogółem ..................................
2) dla dorosłych ...........................
3) dla dzieci ..............................
5. Struktura zatrudnienia i zakres usług świadczonych przez
poszczególne grupy personelu ..............................
...........................................................
6. Dane o osobie składającej wniosek:
1) w przypadku osoby prawnej:
a) nazwa osoby prawnej .................................
b) siedziba, adres i numer telefonu ....................
.....................................................
c) wyciąg z właściwego rejestru ........................
2) w przypadku osoby fizycznej:
a) imię i nazwisko .....................................
b) adres i numer telefonu ..............................
.....................................................
3) w przypadku podmiotu nie posiadającego osobowości prawnej:
a) nazwa podmiotu .........................................
b) siedziba, adres i numer telefonu .......................
........................................................
c) rekomendacje dwu cieszących się zaufaniem osób fizycznych
lub osób prawnych.
................... ..................................
(miejscowość, data) (podpis osoby składającej wniosek)
Załączniki:
1) ........................................................
2) ........................................................
3) ........................................................
4).........................................................
5) ........................................................
6) ........................................................
______
* Niepotrzebne skreślić.
ZAŁĄCZNIK Nr 3
Wzór
Wzór
(nazwa i adres ośrodka pomocy społecznej)
OPINIA DOTYCZĄCA STOPNIA SPRAWNOŚCI OSOBY UBIEGAJĄCEJ SIĘ O SKIEROWANIE DO DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ
(wypełnia pracownik socjalny ośrodka pomocy społecznej)
Część ogólna
1. Imię i nazwisko osoby ubiegającej się o skierowanie do domu
(w przypadku dzieci lub osób ubezwłasnowolnionych - również
imię i nazwisko osoby składającej wniosek, stopień
pokrewieństwa z osobą kierowaną, a także imię i nazwisko
opiekuna prawnego) ........................................
...........................................................
2. Data urodzenia ............................................
3. Miejsce zamieszkania:*
zameldowanie na pobyt stały ...............................
zameldowanie na pobyt czasowy .............................
aktualne miejsce pobytu ...................................
______
* Niepotrzebne skreślić.
Część szczegółowa
A. Ogólna ocena stanu psychofizycznego osoby ubiegającej się o
skierowanie do domu pomocy społecznej, a w szczególności:
1. Ocena sprawności ruchowej (chodzi samodzielnie*, z pomocą
innych osób*, z pomocą sprzętu rehabilitacyjnego - podać
jakiego*, nie chodzi samodzielnie*)
............................................................
............................................................
............................................................
2. Ocena możliwości zaspokajania niezbędnych potrzeb życiowych
(samodzielny*, wymaga częściowej pomocy*, wymaga stałej
pomocy*, zupełnie niesamodzielny*)
............................................................
............................................................
............................................................
3. Ocena zdolności porozumiewania się (ewentualne dysfunkcje w
zakresie: mowy, słuchu i wzroku)
............................................................
4. Preferowane formy spędzania wolnego czasu (zainteresowania i
zamiłowania)................................................
............................................................
............................................................
5. Oczekiwania osoby ubiegającej się o skierowanie do domu i
osoby występującej w jej imieniu co do warunków i zakresu
usług świadczonych przez dom ...............................
............................................................
............................................................
6. Cechy zachowań mogące wpłynąć na funkcjonowanie w domu
pomocy społecznej (zarówno pozytywne, jak i negatywne)
............................................................
............................................................
B. Inne informacje dotyczące osoby ubiegającej się o
skierowanie do domu pomocy społecznej:
1. Opinia ośrodka pomocy społecznej właściwego ze względu na
miejsce zamieszkania na temat możliwości funkcjonowania
osoby w jej dotychczasowym środowisku społecznym (podać, co
uniemożliwia pozostanie jej w dotychczasowym środowisku
zamieszkania)...............................................
............................................................
............................................................
2. Podać, jaki jest zakres i rodzaj oferowanej pomocy przez
gminę osobie ubiegającej się o skierowanie do domu pomocy
społecznej .................................................
............................................................
............................................................
3. Czy zakres oferowanych przez gminę usług jest wystarczający,
jeśli nie - opisać dlaczego ................................
............................................................
............................................................
4. Opinia ośrodka pomocy społecznej dotycząca umieszczenia
osoby w domu pomocy społecznej (nie wymaga skierowania,
wymaga skierowania na pobyt okresowy lub na pobyt stały)
............................................................
............................................................
.............................. ............................
(podpis osoby ubiegającej się (podpis pracownika socjalnego)
o skierowanie do domu pomocy
społecznej lub jej
opiekuna prawnego)
.................... ..........................
(miejscowość i data) (podpis kierownika
ośrodka pomocy społecznej)
______
* Niepotrzebne skreślić.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »