Rozdział 4 - Postanowienia o odpowiedzialności za szkody. - Czechosłowacja-Polska. Umowa o wzajemnej komunikacji kolejowej. Warszawa.1967.04.08.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1972.25.179

Akt utracił moc
Wersja od: 18 października 2006 r.

ROZDZIAŁ IV

Postanowienia o odpowiedzialności za szkody.

1.
Za szkody powstałe w związku z ruchem kolejowym na stacjach granicznych oraz na odcinkach kolejowych między stacjami granicznymi ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich zgodnie z prawem swego Państwa zarząd kolejowy tej Umawiającej się Strony, na której terytorium powstała szkoda.
2.
Odpowiedzialność zarządów kolejowych z tytułu umowy o przewóz podróżnych i przesyłek, jak również za szkody w taborze, przyborach ładunkowych, pojemnikach i paletach regulują umowy międzynarodowe obowiązujące obie Umawiające się Strony oraz porozumienia wiążące ich zarządy kolejowe.

Szkody osobowe i rzeczowe poniesione przez pracowników kolejowych jednej Umawiającej się Strony na terytorium drugiej Umawiającej się Strony w czasie służby lub w drodze do służby i ze służby wynagradza zgodnie z prawem swego Państwa ten zarząd kolejowy, który zatrudnia tych pracowników.

Wzajemną odpowiedzialność zarządów kolejowych za szkody, do których wynagrodzenia zobowiązany jest jeden zarząd kolejowy na podstawie artykułu 21 albo 22 niniejszej Umowy ustala się w sposób następujący:

1)
za szkody, wyrządzone przez pracowników kolejowych, odpowiada zarząd kolejowy tej Umawiającej się Strony, który zatrudnia tych pracowników;
2)
za szkody, wyrządzone przez pracowników kolejowych obu Umawiających się Stron, ponoszą odpowiedzialność oba zarządy kolejowe według stopnia przyczynienia się ich pracowników do wyrządzenia szkody; jeżeli nie da się ustalić, kto wyrządził szkodę, odpowiedzialność za nią ponoszoną oba zarządy kolejowe w równych częściach;
3)
za szkody powstałe wskutek niewłaściwego stanu obiektów kolejowych, urządzeń oraz taboru trakcyjnego, odpowiada zarząd kolejowy tej Umawiającej się Strony, który jest zobowiązany do utrzymania tych obiektów, urządzeń i taboru;
4)
odpowiedzialność za szkody, powstałe wskutek złego stanu technicznego wagonów lub ich nieprawidłowego załadowania, regulują umowy międzynarodowe obowiązujące obie Umawiające się Strony oraz porozumienia wiążące ich zarządy kolejowe;
5)
nie wynagradza się wzajemnie szkód powstałych na skutek działania siły wyższej.
1.
Zarząd kolejowy jednej Umawiającej się Strony ma prawo regresu do zarządu kolejowego drugiej Umawiającej się Strony, jeżeli zgodnie z postanowieniami artykułu 21 albo 22 został zobowiązany prawomocnym i podlegającym wykonaniu wyrokiem sądowym do wynagrodzenia szkody, za którą w myśl artykułu 23 odpowiada w całości lub części ten drugi zarząd, pod warunkiem, że umożliwiono mu uczestnictwo w postępowaniu spornym. Prawo regresu przysługuje jednak, jeżeli zarząd kolejowy tej drugiej Strony uznał ten wyrok, chociaż nie było mu umożliwione uczestnictwo w postępowaniu spornym albo jeżeli nie podał swojego stanowiska w terminie trzech miesięcy od dnia powiadomienia go o wszczęciu postępowania spornego.
2.
Prawo regresu przewidziane w ustępie 1 przysługuje również, gdy zarządy kolejowe Umawiających się Stron umówiły się, że jeden z nich zaspokaja roszczenia o odszkodowanie, chociaż drugi zarząd w myśl artykułu 23 odpowiada za szkodę w całości lub części pod warunkiem, że zarząd kolejowy tej drugiej Umawiającej się Strony wyrazi zgodę na ugodę lub uznanie roszczenia albo też gdy w terminie trzech miesięcy od dnia otrzymania zawiadomienia o zamiarze zawarcia ugody lub uznania roszczenia nie oznajmi swego stanowiska.

Zarządy kolejowe Umawiających się Stron ustalą w drodze wzajemnego porozumienia tryb postępowania przy ustalaniu przyczyn szkód i zaspokajaniu z tego tytułu roszczeń.