Czechosłowacja-Polska. Umowa o wzajemnej komunikacji kolejowej. Warszawa.1967.04.08.
Dz.U.1972.25.179
Akt utracił mocUMOWA
między Polską Rzecząpospolitą Ludową a Czechosłowacką Republiką Socjalistyczną o wzajemnej komunikacji kolejowej, *
podpisana w Warszawie dnia 8 kwietnia 1967 r.
RADA PAŃSTWA
POLSKIEJ RZECZYPOSPOLITEJ LUDOWEJ
podaje do powszechnej wiadomości:
W dniu 8 kwietnia 1967 r. podpisana została w Warszawie Umowa między Polską Rzecząpospolitą Ludową a Czechosłowacką Republiką Socjalistyczną o wzajemnej komunikacji kolejowej o następującym brzmieniu dosłownym:
UMOWA
między Polską Rzecząpospolitą Ludową a Czechosłowacką Republiką Socjalistyczną o wzajemnej komunikacji kolejowej.
Rada Państwa Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej i Prezydent Czechosłowackiej Republiki Socjalistycznej,
kierując się pragnieniem dalszego rozszerzenia i umacniania polsko-czechosłowackiej współpracy w dziedzinie komunikacji kolejowej, postanowili zastąpić Umowę między Polską Rzecząpospolitą Ludową a Republiką Czechosłowacką o wzajemnej komunikacji kolejowej, podpisaną w Pradze dnia 31 stycznia 1958 roku, nową Umową i w tym celu wyznaczyli swych Pełnomocników: (pominięto),
którzy po wymianie pełnomocnictw, uznanych za dobre i sporządzone w należytej formie, zgodzili się na następujące postanowienia:
Postanowienia ogólne.
Postanowienia ogólne.
Zarząd kolejowy jednej Umawiającej się Strony może wysyłać na stacje zdawczo-odbiorcze, znajdujące się na terytorium drugiej Umawiającej się Strony, pracowników niezbędnych do wykonywania czynności zdawczo-odbiorczych.
Zarządy kolejowe Umawiających się Stron i ich pracownicy posługują się we wzajemnych stosunkach pisemnie i ustnie swoimi językami urzędowymi. Zarządy kolejowe Umawiających się Stron mogą ustalić wyjątki od tej zasady.
Zarząd kolejowy jednej Umawiającej się Strony jest obowiązany odwołać niezwłocznie swego pracownika, wykonującego czynności służbowe na terytorium drugiej Umawiającej się Strony, na żądanie właściwych organów tej drugiej Strony; żądanie odwołania powinno być uzasadnione.
Pracownicy kolejowi jednej Umawiającej się Strony, wykonujący czynności służbowe na terytorium drugiej Umawiającej się Strony, mogą nosić mundury lub oznaki służbowe. Pracownicy ci są również uprawnieni do noszenia broni służbowej, o ile to przewidują ich przepisy służbowe. Użycie broni służbowej może nastąpić tylko w obronie koniecznej.
Pracownicy kolejowi jednej Umawiającej się Strony, wykonujący czynności służbowe na terytorium drugiej Umawiającej się Strony, są zwolnieni od podatków i innych opłat oraz świadczeń osobistych i rzeczowych z wyjątkiem tych, które nie są związane z ich czynnościami służbowymi.
Postanowienia eksploatacyjne.
Postanowienia eksploatacyjne.
Kolejowe telegramy służbowe i kolejową pocztę służbową przekazuje się zgodnie z odrębnymi porozumieniami zawartymi między zarządami kolejowymi Umawiających się Stron.
Postanowienia o przekraczaniu granicy państwowej.
Postanowienia o przekraczaniu granicy państwowej.
Postanowienia o odpowiedzialności za szkody.
Postanowienia o odpowiedzialności za szkody.
Szkody osobowe i rzeczowe poniesione przez pracowników kolejowych jednej Umawiającej się Strony na terytorium drugiej Umawiającej się Strony w czasie służby lub w drodze do służby i ze służby wynagradza zgodnie z prawem swego Państwa ten zarząd kolejowy, który zatrudnia tych pracowników.
Wzajemną odpowiedzialność zarządów kolejowych za szkody, do których wynagrodzenia zobowiązany jest jeden zarząd kolejowy na podstawie artykułu 21 albo 22 niniejszej Umowy ustala się w sposób następujący:
Zarządy kolejowe Umawiających się Stron ustalą w drodze wzajemnego porozumienia tryb postępowania przy ustalaniu przyczyn szkód i zaspokajaniu z tego tytułu roszczeń.
Postanowienia o odpłatności.
Postanowienia o odpłatności.
Postanowienia dotyczące organów niekolejowych.
Postanowienia dotyczące organów niekolejowych.
Wymiana przesyłek pocztowych we wzajemnej komunikacji kolejowej odbywa się na stacjach zdawczo-odbiorczych na podstawie aktów Światowego Związku Pocztowego, obowiązujących obie Umawiające się Strony, jak również na podstawie porozumień zawartych między ich zarządami pocztowymi.
Postanowienia niniejszej Umowy pracowników kolejowych mają odpowiednie zastosowanie do pracowników zarządów pocztowych Umawiających się Stron, wyznaczonych do wzajemnej wymiany przesyłek pocztowych, jak również do pracowników przedsiębiorstw spedycyjnych, jeżeli ich obecność na stacji zdawczo-odbiorczej jest niezbędna dla wykonywania czynności zdawczo-odbiorczych lub zapewnienia sprawności wzajemnej komunikacji kolejowej.
Postanowienia końcowe.
Postanowienia końcowe.
Zarządy kolejowe Umawiających się Stron zawrą porozumienie wykonawcze do niniejszej Umowy.
Umowa niniejsza podlega ratyfikacji i wejdzie w życie po upływie trzydziestu dni od dnia wymiany dokumentów ratyfikacyjnych, która nastąpi w Pradze.
Umowa niniejsza zawarta jest na okres pięciu lat; ulega ona przedłużeniu każdorazowo na dalsze pięć lat, jeżeli żadna z Umawiających się Stron nie wypowie jej w drodze notyfikacji na sześć miesięcy przed upływem danego okresu pięcioletniego.
Z dniem wejścia w życie niniejszej Umowy traci moc Umowa między Polską Rzecząpospolitą Ludową a Republiką Czechosłowacką o wzajemnej komunikacji kolejowej, podpisana w Pradze dnia 31 stycznia 1958 r.
Umowę niniejszą sporządzono w Warszawie dnia 8 kwietnia 1967 roku w dwóch egzemplarzach, każdy w językach polskim i czeskim, przy czym obydwa teksty mają jednakową moc.
Na dowód czego wyżej wymienieni Pełnomocnicy podpisali niniejszą Umowę i opatrzyli ją pieczęciami.
Po zaznajomieniu się z powyższą Umową Rada Państwa uznała ją i uznaje za słuszną zarówno w całości, jak i każde z postanowień w niej zawartych; oświadcza, że jest ona przyjęta, ratyfikowana i potwierdzona, oraz przyrzeka, że będzie niezmiennie zachowywana.
Na dowód czego wydany został Akt niniejszy opatrzony pieczęcią Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
Dano w Warszawie, dnia 8 czerwca 1968 roku.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »