Rozdział 3 - Postanowienia celne. - Czechosłowacja-Polska. Umowa o uprzywilejowanym tranzycie kolejowym z Polski do Polski przez Broumov-Mezimesti. Praga.1949.07.02.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1951.48.349

Akt utracił moc
Wersja od: 15 maja 1951 r.

ROZDZIAŁ  III.

Postanowienia celne.

Uprzywilejowany ruch tranzytowy podlegać będzie czechosłowackim przepisom celnym, o ile niniejsza Umowa nie stanowi inaczej.

Przesyłki towarowe oraz tabor kolejowy, przewożony w uprzywilejowanym ruchu tranzytowym, wolne są od wszelkich formalności celnych oraz wszelkich opłat celnych i innych.

Zakazy przywozu, przewozu i wywozu towarów obowiązujące w Czechosłowacji nie będą miały zastosowania do uprzywilejowanego ruchu tranzytowego, przewidzianego przez niniejszą Umowę.

1.
Pociągi uprzywilejowane mogą być konwojowane na terytorium Czechosłowacji przez organa czechosłowackiego Korpusu Bezpieczeństwa Narodowego. Koszty konwojowania ustalone według czechosłowackich przepisów będą obciążały Zarząd Polskich Kolei. Pociągi mogą być dodatkowo konwojowane przez funkcjonariuszy polskich organów Ochrony Pogranicza lub organa polskich władz celnych.
2.
Pociągi uprzywilejowane po wejściu na czechosłowacki obszar celny i przed jego opuszczeniem zatrzymują się w miejscach ustalonych, gdzie wsiądą lub wysiądą organa konwoju czechosłowackiego.

Pociągi uprzywilejowane zatrzymywać się będą na stacjach z postojem niezbędnym w celu dokonania rewizji plomb i przekazania wykazu pociągowego, którego wzór i ilość egzemplarzy ustalą Zarządy Kolejowe obu Umawiających się Stron.

1.
Nałożone przez polskie władze celne zamknięcia celne będą uznawane przez czechosłowackie władze celne.
2.
Nałożone na wagony zamknięcia celne polskie mogą być zerwane na terytorium czechosłowackim jedynie w razie nieuniknionej potrzeby. Potrzebę tę stwierdzają organa Czechosłowackiego Zarządu Kolejowego przy udziale polskiego kierownika pociągu. Na szlaku potrzebę tę stwierdzą organa Polskiego Zarządu Kolejowego przy udziale czechosłowackiego organu Korpusu Bezpieczeństwa Narodowego. Zamiast zerwanych zamknięć powinny być nałożone przez czechosłowackie władze celne nowe zamknięcia, o ile na to pozwalają okoliczności.
1.
Wyładowanie ani załadowanie towarów nie może się odbywać na terytorium czechosłowackim. Przeładowanie może się odbywać jedynie w razie uszkodzenia wagonów i zostanie wykonane pod nadzorem czechosłowackich organów celnych.
2.
W przypadku nadzorowania przez organa czechosłowackich władz celnych przeładunku towarów wskutek uszkodzenia wagonów bądź też w przypadku konieczności konwojowania pociągów przez te organa, osobne opłaty za wykonanie tych czynności ponosi Zarząd Kolei Polskich.

O wyłączeniu wagonów ze składu pociągów, o przeładowaniu ładunków, o zerwaniu zamknięcia celnego i nałożeniu nowego powinien być sporządzony protokół przez kolejowych funkcjonariuszów polskich w porozumieniu z czechosłowackimi funkcjonariuszami celnymi. Kopię protokołu otrzymuje czechosłowacki Urząd Celny.