Czechosłowacja-Polska. Umowa o uprzywilejowanym tranzycie kolejowym z Polski do Polski przez Broumov-Mezimesti. Praga.1949.07.02.
Dz.U.1951.48.349
Akt utracił mocUMOWA
między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Czechosłowacką o uprzywilejowanym tranzycie kolejowym z Polski do Polski przez Broumov-Mezimesti,
podpisana w Pradze dnia 2 lipca 1949 r.
BOLESŁAW BIERUT
PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
podaje do powszechnej wiadomości:
W dniu drugim lipca tysiąc dziewięćset czterdziestego dziewiątego roku podpisana została w Pradze Umowa między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Czechosłowacką o uprzywilejowanym tranzycie kolejowym z Polski do Polski przez Broumov-Mezimesti o następującym brzmieniu dosłownym:
UMOWA
między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Czechosłowacką o uprzywilejowanym tranzycie kolejowym z Polski do Polski przez Broumov-Mezimesti.
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej i Prezydent Republiki Czechosłowackiej ożywieni pragnieniem uregulowania uprzywilejowanego ruchu tranzytowego kolejowego z Polski do Polski przez Broumov-Mezimesti, postanowili zawrzeć odpowiednią Umowę i w tym celu mianowali pełnomocników, a mianowicie: (pominięto),
którzy po przedłożeniu swych pełnomocnictw, uznanych za dobre i sporządzonych w należytej formie, zgodzili się na następujące postanowienia:
Postanowienia ogólne.
Postanowienia ogólne.
Z zastrzeżeniem postanowień specjalnych niniejszej Umowy nie będą brane pod uwagę w tranzycie ani pochodzenie przesyłek towarowych i taboru kolejowego, ani przynależność państwowa nadawcy jako też odbiorcy.
Uprzywilejowany ruch tranzytowy podlegać będzie na terytorium czechosłowackim prawom czechosłowackim, a w szczególności odnoszącym się do utrzymania porządku, bezpieczeństwa publicznego, przepisów sanitarnych i skarbowych.
Przesyłki towarowe oraz tabor kolejowy przewożone na podstawie przepisów niniejszej Umowy nie mogą na terytorium czechosłowackim stanowić przedmiotu zajęcia sądowego lub administracyjnego.
Koleje.
Koleje.
Koleje Czechosłowackie są obowiązane utrzymywać linię kolejową, przeznaczoną do tranzytu uprzywilejowanego, w stanie normalnej konserwacji.
Zarząd Kolejowy Polski udzieli Zarządowi Kolei Czechosłowackich na żądanie niezbędnej pomocy w razie wypadku, przerwy ruchu, uszkodzenia taboru itp. na linii tranzytowej za zwrotem kosztów własnych.
Telegramy i rozmowy telefoniczne służbowe będą wolne od wszelkich opłat i będą przeprowadzane w myśl postanowień Konwencji powołanej w Art. 1 ust. 2 niniejszej Umowy.
Zarządy Kolejowe obu Umawiających się Stron ustalą we wzajemnym porozumieniu wynagrodzenie, jakie będzie się należało Kolejom Czechosłowackim od Kolei Polskich za korzystanie z czechosłowackiej linii kolejowej i z usług Kolei Czechosłowackich, związanych z uprzywilejowanym ruchem tranzytowym.
Postanowienia celne.
Postanowienia celne.
Uprzywilejowany ruch tranzytowy podlegać będzie czechosłowackim przepisom celnym, o ile niniejsza Umowa nie stanowi inaczej.
Przesyłki towarowe oraz tabor kolejowy, przewożony w uprzywilejowanym ruchu tranzytowym, wolne są od wszelkich formalności celnych oraz wszelkich opłat celnych i innych.
Zakazy przywozu, przewozu i wywozu towarów obowiązujące w Czechosłowacji nie będą miały zastosowania do uprzywilejowanego ruchu tranzytowego, przewidzianego przez niniejszą Umowę.
Pociągi uprzywilejowane zatrzymywać się będą na stacjach z postojem niezbędnym w celu dokonania rewizji plomb i przekazania wykazu pociągowego, którego wzór i ilość egzemplarzy ustalą Zarządy Kolejowe obu Umawiających się Stron.
O wyłączeniu wagonów ze składu pociągów, o przeładowaniu ładunków, o zerwaniu zamknięcia celnego i nałożeniu nowego powinien być sporządzony protokół przez kolejowych funkcjonariuszów polskich w porozumieniu z czechosłowackimi funkcjonariuszami celnymi. Kopię protokołu otrzymuje czechosłowacki Urząd Celny.
Przepisy wykonawcze.
Przepisy wykonawcze.
Szczegóły potrzebne do wykonania niniejszej Umowy ustalą we wzajemnym porozumieniu zainteresowane władze obu Umawiających się Stron.
Postanowienia końcowe.
Postanowienia końcowe.
Wszelkie spory, jakie wynikłyby z wykonywania postanowień niniejszej Umowy oraz innych zawartych w jej ramach, będą rozstrzygane w trybie przewidzianym w Protokole o postępowaniu polubownym i arbitrażowym, stanowiącym załącznik do Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Czechosłowacką o zapewnieniu współpracy gospodarczej, podpisanej w Pradze, dnia 4 lipca 1947 r.
Na dowód tego wymienieni pełnomocnicy obydwóch Umawiających się Stron podpisali niniejszą Umowę i przyłożyli na niej swe pieczęcie.
Sporządzono w Pradze, dnia 2 lipca 1949 r.
PROTOKÓŁ PODPISANIA
Przy podpisywaniu niniejszej Umowy obie Umawiające się Strony uzgodniły, aby ruch tranzytowy pociągami uprzywilejowanymi mógł być niezwłocznie podjęty.
Obie Umawiające się Strony uzgodniły, że postanowienia niniejszej Umowy do czasu ratyfikacji będą mogły być prowizorycznie stosowane od dnia jej podpisania.
Protokół niniejszy stanowi integralną część Umowy.
Praga, dnia 2 lipca 1949 r.
Po zaznajomieniu się z powyższą Umową uznaliśmy ją i uznajemy za słuszną zarówno w całości, jak i każde z postanowień w niej zawartych; oświadczamy, że jest przyjęta, ratyfikowana i potwierdzona, oraz przyrzekamy, że będzie niezmiennie zachowywana.
Na dowód czego wydaliśmy Akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej.
W Warszawie, dnia 7 listopada 1950 roku.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »