Art. 4. - Czechosłowacja-Polska. Konwencja w przedmiocie uregulowania wzajemnej komunikacji kolejowej. Praga.1927.05.30.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1929.84.624

Akt utracił moc
Wersja od: 14 grudnia 1933 r.
Artykuł  4.

Odcinki tranzytowe.

1.
Obie Umawiające się Strony zapewniają sobie wzajemnie wolność i wykonywanie bez przeszkód ruchu kolejowego na częściach szlaków kolejowych, które przebiegają na pewnym odcinku przez obszar drugiego Państwa i to w taki sposób, że ruch kolejowy na odcinkach tych, biegnących przez obszar drugiego Państwa, będzie wykonywany przez Zarząd prowadzący ruch w taki sam sposób i pod temi samemi warunkami, jak na głównym szlaku. Poza tem obydwie Umawiające się Strony będą wzajemnie uznawały stosunki prawne, istniejące w związku z temi odcinkami tranzytowemi na zasadzie istniejących koncesyj i umów, dotyczących szlaku głównego, bez naruszenia i z całkowitem zachowaniem suwerennych i nadzorczych praw Państwa, na którego obszarze leży odcinek tranzytowy (patrz protokół końcowy),
2)
Co do poszczególnych odcinków tranzytowych ustala się, że:
a)
Część szlaku kolejowego prywatnej kolei lokalnej Svinov Vitkovice - Český Těšín, będącej w Zarządzie czeskosłowackich kolei państwowych, przebiega przez polski obszar między km 1·057 a km 5·935, a zatem na długości 4·878 km.

Polski odcinek szlaku Cieszyn Bobrówka - Český Těšín od granicy państwowej pod Cieszyem do zwrotnicy na odgałęzienie rzeczonej kolei lokalnej, pozostaje we wspólnem używaniu (peaģe) Polskich Kolei Państwowych i pomienionej kolei lokalnej, względnie Zarządu, prowadzącego na niej ruch kolejowy.

Utrzymanie obydwu mostów granicznych na rzece Olza, przeciętych przez granicę (Olza), zostaje w taki sposób uregulowane, że most koło stacji Český Těšín, a mianowicie żelazną konstrukcję mostową łącznie z torami oraz drogą kołową będzie w całości i na własny rachunek utrzymywał Zarząd Polskich Kolei Państwowych (P. K. P.), natomiast drugi most (koło Marklowic) Zarząd czeskosłowackich kolei państwowych (Č. S. D.) w tym samym zakresie i pod temi samemi warunkami. Bliższe warunki, a w szczególności odnośnie do utrzymania mostów, współużywanego szlaku i pozostałych części odcinka tranzytowego oraz co do uregulowania ruchu należy ustalić w odnośnej umowie granicznej (dla stacji Český Těšín).

b)
Szlak Polskich Kolei Państwowych Tarnów - Leluchów wkracza na obszar czeskosłowacki w km 117·278, pomiędzy stacjami Piwniczną a Żegiestowem na terenie gminy kat. Kašce, przebiega tam na długości 179·0 m i przecina powtórnie granicę w km 117·457.
c)
Szlak kolejki prywatnej Nowy Łupków - Cisna, będącej w Zarządzie Polskich Kolei Państwowych, przekracza granicę w km 15 883, przebiega obszar czeskosłowacki na terenie gminy kat. Telepovce i Mníšek na długości 1.137 m i wraca w km 17·020 na obszar polski.
3.
Utrzymanie i nadzór nad odcinkami szlaków, wymienionemi pod b) i c) ustępu 2, dokonywane będą na własny koszt przez Zarząd Polskich Kolei Państwowych.
4.
Przy przekraczaniu granicy i przebywaniu personelu robotniczego na wymienionych odcinkach tranzytowych obowiązują postanowienia, umówione z uwagi na personel w ogólności (artykuł 13). Przed rozpoczęciem odnośnych robót należy powiadomić właściwe pograniczne urzędy kontrolne.

(Patrz protokół końcowy).