Oddział A - Postanowienia regulaminowe. I. - Bezpośrednia komunikacja towarowa między stacjami polskich kolei żelaznych a Tryjestem i Fiume (Rjeka).

Dziennik Ustaw

Dz.U.1920.117.774

Akt utracił moc
Wersja od: 5 marca 1921 r.

A.

Postanowienia regulaminowe.

I.

Przewóz towarów odbywać się będzie aż do innego zarządzenia na podstawie postanowień Międzynarodowej Konwencji o przewozie towarów kolejami żelaznemi z 14 października 1890 r. (wraz ze wszelkiemi uzupełnieniami) oraz wspólnych postanowień dodatkowych do tej Konwencji, jednak z następującemi wyjątkami, ograniczeniami i uzupełnieniami:

a) Do artykułu 1.

Niniejsze warunki przewozowe stosują się tylko do przesyłek, składających się z towarów, dla których ustanowione są bezpośrednie stawki przewozowe między Tryjestem i Fiume a stacją polską [niekoniecznie stacją wysyłającą, obacz postanowienia c) (5)] w komunikacji przez koleje państwowe czeskosłowackie, austrjackie oraz Tow. Kolei Południowej na obszarze Austrji i Jugosławji.

b) Do artykułu 4.

Wyjątek od postanowień tego artykułu zamieszczony jest pod f) do artykułu 12.

c) Do artykułu 6.

(1) Na każdą przesyłką powinien być sporządzony bezpośredni międzynarodowy list przewozowy z drukowanym tekstem polsko-francuskim.

Aż do innego zarządzenia można używać także międzynarodowe listy przewozowe w innych językach.

(2) Listy przewozowe należy wystawiać w języku tego państwa, z którego towar się wysyła. Na granicy powinna kolej przyjmująca, w razie potrzeby, dokonać tłumaczenia danych listu przewozowego. W tym względzie kolej poczytywana będzie za mandatarjusza wysyłającego, który wobec władz celnych i t. d. sam ponosi skutki ewentualnie niedokładnego tłumaczenia. Wysyłającemu przysługuje jednak prawo samemu zamieścić dane w liście przewozowym w odnośnych językach.

(3) W liście przewozowym należy skreślić słowa: "W Międzynarodowej Konwencji o przewozie towarów kolejami żelaznemi, oraz .... ", gdyby wysyłający nie skreślił tych słów, obowiązują mimo to tylko niniejsze warunki przewozowe.

(4) Oznaczenie kierunku przewozu jest niedopuszczalne.

(5) Jeżeli przesyłka jest nadana na polskiej stacji, która nie ma bezpośrednich stawek dla Tryjestu i Fiume, należy wskazać w liście przewozowym polską stację, mającą stawki bezpośrednie, na której ma nastąpić przekartowanie.

(6) Co do niedopuszczalności przekartowania, reekspedycji oraz powtórnego nadania w Tryjeście lub Fiume, obacz pod B., postanowienia taryfowe c).

d) Do artykułu 7.

Kolej nie odpowiada za straty wynikłe z powodów:

(1) że wskazano mylnie nazwę stacji lub nie uwzględniono jej uprawnień ekspedycyjnych lub,

(2) że polską stację, w której dokonać się ma przekartowanie [patrz pod c) (5)], podano nieprawidłowo.

e) Do artykułu 10.

(1) Postanowienia artykułu 10 ustępy 1 i 2, stosują się zarówno do pozwoleń przywozu, wywozu i tranzytu.

(2) W razie braku wymaganych dokumentów kolej ma prawo odmówić przyjęcia towarów. Jeżeli stwierdzono brak dokumentów dopiero na stacji pośredniej lub granicznej, to kolej może wstrzymać dalszy przewóz towaru i postawić go do dyspozycji wysyłającego. W takim wypadku ponosi wysyłający wszelkie wynikłe z tego powodu wydatki (np. składowe, postojowe). Czas wolny od składowego lub postojowego nie będzie przyznany.

f) Do artykułu 12.

(1) Postanowienia tego artykułu obowiązują tylko o tyle, o ile nie zmieniają ich warunki zastosowania ustanawianych stawek taryfowych.

(2) Odstępowanie roszczeń o zwrot opłat przewozowych nie jest dozwolone.

g) Do artykułu 13.

Zaliczenia ani wydatki w gotowiźnie nie są dopuszczalne.

h) Do artykułu 14.

Postanowienia tego artykułu tymczasowo nie obowiązują.

i) Do artykułu 15.

Dodatkowe zlecenia wysyłającego przyjmowane będą tylko w wypadkach następujących:

(1) Jeżeli następuje zmiana odbiorcy bez zmiany stacji przeznaczenia.

(2) Jeżeli przesyłka ma być zatrzymana w kraju wysłania. Zlecenie takie będzie wykonane tylko o tyle, o ile przesyłka nie przeszła jeszcze granicy kraju wysłania.

j) Do artykułu 26 i 27.

(1) Do dochodzenia na drodze sądowej lub pozasądowej praw, wypływających wobec kolei z umowy o przewóz, dopóki listu przewozowego nie wykupiono, jest uprawniony wyłącznie wysyłający i to tylko wobec kolei wysyłającej, po wykupieniu zaś listu przewozowego, wyłącznie odbiorca i to tylko wobec kolei odbiorczej.

(2) Odstępowanie roszczeń, wynikających z umowy o przewóz, nie jest dozwolone.

k) Do artykułu 28.

Postanowienia tego artykułu nie są stosowane.

l) Do artykułu 30, 34 i 37).

Aż do innego zarządzenia odpowiedzialność kolei ogranicza się, a mianowicie, w razie zgłoszenia roszczenia w Polsce, do kwoty najwyżej 100 mk. polskich, w razie zgłoszenia roszczenia we Włoszech do kwoty najwyżej 10 lirów za 10 kg.

m) Do artykułu 33.

Przesyłka pospieszna może być poczytywana bez dalszych dowodów za zaginioną, jeżeli nie nadejdzie na stację odbiorczą najpóźniej w dni 50, zwyczajna zaś najpóźniej w dni 100 po wysłaniu.

n) Do artykułu 38.

Ubezpieczenie dostawy nie jest dozwolone.

o) Do artykułu 39 i 40.

Postanowienia tych artykułów nie są ważne.

II.

Pozatem obowiązują na każdej z kolei przepisy przewozowe wewnętrzne.