Rozdział 1 - Ogólne wymagania dotyczące pracowników i sprzętu technicznego. - Bezpieczeństwo i higiena pracy w komunalnych przedsiębiorstwach komunikacyjnych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1967.38.199

Akt utracił moc
Wersja od: 26 września 1967 r.

Rozdział  1.

Ogólne wymagania dotyczące pracowników i sprzętu technicznego.

§  73.
Przy budowie, konserwacji i naprawie górnej sieci elektrotrakcyjnej tramwajowej i trolejbusowej mogą być zatrudnieni tylko pracownicy:
1)
o pełnej sprawności fizycznej, u których nie stwierdzono przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania tego rodzaju pracy,
2)
specjalnie przeszkoleni i posiadający uprawnienia do wykonywania prac przy obsłudze czynnych urządzeń elektrycznych zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
§  74.
1.
Prace przy sieci jezdnej mogą być wykonywane tylko przy użyciu samochodów wieżowych, wagonów montażowych, drabin rozstawnych i drabin mechanicznych.
2.
Wszystkie prace przy sieci pod napięciem powinny być nadzorowane przez odpowiedzialnego pracownika posiadającego właściwe kwalifikacje zawodowe.
§  75.
Brygada sieciowa powinna składać się przynajmniej z dwóch monterów, nie licząc kierowcy.
§  76.
1.
Wagony montażowe, samochody wieżowe oraz drabiny mechaniczne i rozstawne, używane do pracy przy sieci pod napięciem, powinny być w okresach jednomiesięcznych poddawane przeglądom, wszelkie zaś stwierdzone uszkodzenia powinny być niezwłocznie usuwane.
2.
Wyniki przeglądów i wykonane naprawy należy wpisywać do książek kontrolnych tych urządzeń.
§  77.
Przed każdym użyciem sprzętu ochronnego służącego do zabezpieczenia przed działaniem prądu, jak gumowe dywaniki izolujące, pomosty izolujące, rękawice i kalosze dielektryczne itp., należy poddać go oględzinom zewnętrznym na uszkodzenia mechaniczne.
§  78.
Sprzęt ochronny podlega okresowemu badaniu zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie Normami Polskimi. W każdym zakładzie pracy powinna być opracowana instrukcja regulująca sprawy wyłączeń i włączeń prądu na sieciach i podstacjach zarówno podczas normalnej pracy, jak i w wypadkach awaryjnych. Dotyczy to również wszelkich zmian czasowych i trwałych w schematach zasilania. Kierownik brygady sieciowej powinien znać szczegółowo instrukcję oraz posiadać umiejętność jej stosowania.