Rozdział 5 - Czynności naprawcze i przeglądowe wozów. - Bezpieczeństwo i higiena pracy w komunalnych przedsiębiorstwach komunikacyjnych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1967.38.199

Akt utracił moc
Wersja od: 26 września 1967 r.

Rozdział  5.

Czynności naprawcze i przeglądowe wozów.

§  32.
1.
Nadwozie nie może być w czasie naprawy pozostawione na dźwignikach, lecz należy je ustawić na specjalnych kozłach lub wózkach.
2.
W czasie podnoszenia lub opuszczania nadwozia pracownicy nie mogą znajdować się na dachu lub wewnątrz wozu ani też w tej części kanału, nad którą odbywa się podnoszenie lub opuszczanie nadwozia.
§  33.
Podczas smarowania elementów trących (łożyska silnikowe, przekładnie kół zębatych, łożyska czopowe itp.) należy stosować naczynia zlewkowe, zapobiegające zanieczyszczeniu smarami podłogi kanału bądź pomostu.
§  34.
Przed nasmarowaniem ślizgacza odbieraka prądu (pantografu) usunięty z niego smar należy zebrać do specjalnego naczynia. Dach wozu nie może być zanieczyszczony smarem.
§  35.
1.
Przy wymianie przedniej lub tylnej osi (mostu) lub silnika należy używać dźwigników oraz specjalnych wózków. Wóz powinien być zabezpieczony przed przesunięciem się. Podniesiona część wozu powinna być zabezpieczona stojakiem.
2.
Przy wymianie resorów, silnika trakcyjnego, mostów, silnika sprężarki, kół, bębnów hamulcowych i innych ciężkich zespołów powinno być zatrudnionych co najmniej dwóch pracowników.
3.
Transport części i zespołów podwozia powinien odbywać się mechanicznie.
§  36.
1.
Prace konserwacyjne w wozie przy nastawnikach, wyłącznikach nadmiarowych (automatach), odgromnikach, silnikach, grzejnikach, bezpiecznikach itp. powinny odbywać się przy odciągniętych od sieci odbierakach prądu.
2.
Pracownik przeprowadzający konserwację wnętrza wozu powinien zwracać uwagę na uszkodzenia poszycia wozu, wystające wkręty oraz zdarte lub oderwane listwy podłogowe. Uszkodzone części należy natychmiast usuwać. Podstawy siedzeń i oparć oraz uchwyty przy siedzeniach, wejściach i wyjściach oraz wewnątrz wozu powinny być utrzymane w należytej czystości i badane systematycznie pod względem pewności umocowania.
§  37.
Pokrywy podłogowe w wozie należy zamykać niezwłocznie po ukończeniu przeglądu silników oraz innych zespołów znajdujących się pod podłogą wozu.
§  38.
Zabrania się wykonywania prac na dachu wozów przy nie wyłączonej sieci jezdnej i nie odciągniętych odbierakach prądu.
§  39.
1.
Wchodzenie na dach wozu powinno odbywać się przy pomocy specjalnie przystosowanych do tego celu drabin.
2.
Drabina powinna być oparta o wóz na wprost drzwi pojazdu.
3.
Wchodzący na dach wozu powinien sprawdzić stan techniczny drabiny.
§  40.
Zabrania się przebywania na dachu podczas jazdy wozu, przeskakiwania z dachu jednego wozu na drugi, jak również zrzucania z dachu wszelkiego rodzaju narzędzi i tarcz numerowych.
§  41.
Należy przeprowadzać co najmniej raz w roku dezynfekowanie taboru.
§  42.
Wszystkie wozy silnikowe powinny być zaopatrzone w odpowiednie środki gaśnicze zgodnie z wymaganiami przeciwpożarowymi.