Dział 2 - Bezpieczeństwo i higiena pracy pracowników zatrudnionych w zajezdniach tramwajowych i trolejbusowych. - Bezpieczeństwo i higiena pracy w komunalnych przedsiębiorstwach komunikacyjnych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1967.38.199

Akt utracił moc
Wersja od: 26 września 1967 r.

Dział  II.

Bezpieczeństwo i higiena pracy pracowników zatrudnionych w zajezdniach tramwajowych i trolejbusowych.

Teren zajezdni.

§  10.
1.
Sygnalizacja świetlna zainstalowana przed wjazdem na teren zajezdni powinna być utrzymana w stanie zapewniającym bezpieczny wjazd lub zatrzymanie zjeżdżających wozów.
2.
Przed halą zajezdni powinien być umieszczony na widocznym miejscu napis świetlny zwracający uwagę motorniczemu (kierowcy) na przejazd przez bramę hali i na wjazd na kanał.
3.
Obrzeża środkowe obydwu skrzydeł bram wjazdowych powinny być pomalowane w żołto-czarne pasy skośne.
4.
Bramy wjazdowe do hal zajezdni powinny być po otwarciu zabezpieczone przy pomocy zaczepów blokujących, uniemożliwiających przypadkowe zamykanie bram.
§  11.
Nawierzchnia między torami, zwrotnicami i na przejściach dla pieszych powinna być utrzymana w ten sposób, aby tworzyła równą powierzchnię i aby nie wystawały ponad nią główki szyn.
§  12.
Należy utrzymywać w stanie pełnej sprawności urządzenia umożliwiające wyłączenie spod napięcia zarówno całej sieci zajezdniowej jednocześnie, jak i sieci poszczególnych torów. Wyłączenie sieci spod napięcia powinny sygnalizować oznaczenia, umieszczone nad każdym kanałem przeglądowym.
§  13.
Dotykanie bez zastosowania odpowiednich środków ochronnych zwisających przewodów jezdnych oraz innych zwisających elementów sieci górnej jest zabronione. W razie awarii zwisające przewody i inne elementy sieci należy zabezpieczyć przed dotknięciem przez osoby niepowołane. Dla usunięcia uszkodzenia należy żądać pomocy pogotowia sieci.

Czynności przetokowe i manewrowanie wozami.

§  14.
Szybkość jazdy przy wjeździe do zajezdni nie może przekraczać 5 km na godzinę. Przed zajezdnią i na jej terenie należy umieścić znaki nakazujące ograniczenie szykości do 5 km na godzinę.
§  15.
Czynności przetokowe i manewrowanie przed zajezdnią oraz wewnątrz zajezdni może wykonywać tylko pracownik odpowiednio przeszkolony i posiadający uprawnienia do prowadzenia wozu.
§  16.
Podczas wprowadzania i wyprowadzania wozu z zajezdni prowadzący powinien upewnić się, czy bramy są zabezpieczone przed przypadkowym zamknięciem się oraz dać sygnał w celu ostrzeżenia pracujących w kanałach. Stanie na stopniach wozu, przechodzenie przez bramy, wskakiwanie oraz wyskakiwanie z wozu w czasie jego wprowadzania do hali zajezdni, wyprowadzania z niej wozu oraz manewrowania jest zabronione.
§  17.
Zabrania się zatrzymywania wozów w bramach zajezdni.
§  18.
1.
Zabrania się uruchamiania wozu przed uprzednim sprawdzeniem, czy na danym stanowisku kanałowym, wewnątrz wozu lub na jego dachu nie znajdują się pracownicy.
2.
Zabrania się łączenia wozów na kanałach. Jeżeli ze względów uzasadnionych szczególnymi okolicznościami łączenie takie jest konieczne, należy zastosować urządzenia zabezpieczające pracowników przed wpadnięciem do kanału.
3.
Jazda do tyłu wozami z odbierakami nienożycowymi podłączonymi do sieci trakcyjnej jest zabroniona.
4.
Przechodzenie nad kanałami może odbywać się tylko po specjalnych pomostach, które nie mogą być używane do innych celów.
§  19.
Zabrania się uruchamiania wozu podczas wykonywania w nim jakichkolwiek czynności obsługowo-naprawczych.
§  20.
Pracownik obsługujący zwrotnice podczas manewrowania wagonami przed zajezdnią powinien posługiwać się gwizdkiem oraz ręcznym znakiem sygnalizacyjnym typu drogowego, w porze zaś nocnej dodatkowo latarką elektryczną.
§  21.
1.
Skład przetaczanego pociągu nie może przekraczać 4 wagonów. Sprzęganie wagonów powinno odbywać się poza halą zajezdni na prostych odcinkach toru bez spadków.
2.
Zabrania się włączania sprzęgów świetlnych w wagonie przy włączonych obwodach elektrycznych.
§  22.
W razie jazdy pociągu do tyłu pracownik zajezdni lub służby ruchu powinien prowadzić wagon z pierwszego nastawnika w kierunku jazdy, przy czym na pierwszym pomoście wozu doczepnego powinien znajdować się pracownik pilotujący pociąg. W wagonach starych typów należy ponadto otworzyć drzwi wewnętrzne.
§  23.
W wagonach stojących na torach postojowych przy zajezdniach należy odciągnąć odbieraki prądu i wyłączyć obydwa wyłączniki nadmiarowe. Rączka wału kierunkowego nastawnika powinna być zdjęta i umieszczona na ławce w wagonie nad piasecznicą. Ponadto wagony należy zahamować ręcznym hamulcem, zabezpieczając korbę przed odbiciem.
§  24.
1.
Zabrania się pozostawiania na międzytorach części wagonowych oraz innych przedmiotów lub materiałów.
2.
Nie wolno ustawiać wagonu lub pociągu na zapiaszczonym odcinku toru.
§  25.
Po ustawieniu wagonów w zajezdniach należy zabezpieczyć je w sposób określony w § 23.

Mycie i czyszczenie wozów.

§  26.
1.
Mycie wozów strumieniem wody pod ciśnieniem dozwolone jest tylko na specjalnych stananowiskach, na których sieć górna powinna być w czasie mycia wyłączona spod napięcia i uziemiona. Wzajemna blokada automatyczna między odłącznikiem sieci a urządzeniem wodnym powinna być utrzymana w niezawodnej sprawności.
2.
Wóz przeznaczony do mycia powinien mieć pozamykane okna i drzwi, a w trolejbusach ponadto drzwiczki nastawnika.
3.
Urządzenia do odprowadzania wody na stanowiskach mycia wozów powinny być utrzymane w sposób niedopuszczający do jej gromadzenia się.
§  27.
Śmieci zbierane przy czyszczeniu podłóg wozów należy składać w przeznaczone do tego celu pojemniki. Przed czyszczeniem podłoga powinna być skropiona wodą.
§  28.
Zabrania się oczyszczania wozów oraz ich ręcznego mycia w czasie ich ruchu.

Kanały przeglądowe.

§  29.
1.
Schodki znajdujące się z obu stron kanałów przeglądowych powinny być utrzymane w stanie umożliwiającym wygodne schodzenie.
2.
Pracujący w kanałach powinni umieszczać narzędzia w przystosowanych do tego wnękach znajdujących się w bocznych ścianach kanałów.
3.
Studzienki odpływowe znajdujące się w kanałach przeglądowych powinny być utrzymane w stanie umożliwiającym spływanie zbierającej się w nich wody.
4.
Gniazda wtykowe znajdujące się w kanałach powinny być dostosowane do podłączenia lamp przenośnych o obniżonym napięciu (24 V).
5.
Krawężniki kanałów i krawędzie poprzecznych mostków przejściowych nad kanałami powinny być pomalowane zgodnie z obowiązującymi przepisami.
6.
Kanały nieczynne powinny być przykryte.
§  30.
Wszystkie przyrządy pomocnicze używane podczas pracy w kanałach powinny być po jej zakończeniu usunięte z kanałów i przejść międzykanałowych.
§  31.
Nie wolno używać przestrzeni międzykanałowych pod podestami zajezdni i kanałów jako magazynów i miejsc składowych.

Czynności naprawcze i przeglądowe wozów.

§  32.
1.
Nadwozie nie może być w czasie naprawy pozostawione na dźwignikach, lecz należy je ustawić na specjalnych kozłach lub wózkach.
2.
W czasie podnoszenia lub opuszczania nadwozia pracownicy nie mogą znajdować się na dachu lub wewnątrz wozu ani też w tej części kanału, nad którą odbywa się podnoszenie lub opuszczanie nadwozia.
§  33.
Podczas smarowania elementów trących (łożyska silnikowe, przekładnie kół zębatych, łożyska czopowe itp.) należy stosować naczynia zlewkowe, zapobiegające zanieczyszczeniu smarami podłogi kanału bądź pomostu.
§  34.
Przed nasmarowaniem ślizgacza odbieraka prądu (pantografu) usunięty z niego smar należy zebrać do specjalnego naczynia. Dach wozu nie może być zanieczyszczony smarem.
§  35.
1.
Przy wymianie przedniej lub tylnej osi (mostu) lub silnika należy używać dźwigników oraz specjalnych wózków. Wóz powinien być zabezpieczony przed przesunięciem się. Podniesiona część wozu powinna być zabezpieczona stojakiem.
2.
Przy wymianie resorów, silnika trakcyjnego, mostów, silnika sprężarki, kół, bębnów hamulcowych i innych ciężkich zespołów powinno być zatrudnionych co najmniej dwóch pracowników.
3.
Transport części i zespołów podwozia powinien odbywać się mechanicznie.
§  36.
1.
Prace konserwacyjne w wozie przy nastawnikach, wyłącznikach nadmiarowych (automatach), odgromnikach, silnikach, grzejnikach, bezpiecznikach itp. powinny odbywać się przy odciągniętych od sieci odbierakach prądu.
2.
Pracownik przeprowadzający konserwację wnętrza wozu powinien zwracać uwagę na uszkodzenia poszycia wozu, wystające wkręty oraz zdarte lub oderwane listwy podłogowe. Uszkodzone części należy natychmiast usuwać. Podstawy siedzeń i oparć oraz uchwyty przy siedzeniach, wejściach i wyjściach oraz wewnątrz wozu powinny być utrzymane w należytej czystości i badane systematycznie pod względem pewności umocowania.
§  37.
Pokrywy podłogowe w wozie należy zamykać niezwłocznie po ukończeniu przeglądu silników oraz innych zespołów znajdujących się pod podłogą wozu.
§  38.
Zabrania się wykonywania prac na dachu wozów przy nie wyłączonej sieci jezdnej i nie odciągniętych odbierakach prądu.
§  39.
1.
Wchodzenie na dach wozu powinno odbywać się przy pomocy specjalnie przystosowanych do tego celu drabin.
2.
Drabina powinna być oparta o wóz na wprost drzwi pojazdu.
3.
Wchodzący na dach wozu powinien sprawdzić stan techniczny drabiny.
§  40.
Zabrania się przebywania na dachu podczas jazdy wozu, przeskakiwania z dachu jednego wozu na drugi, jak również zrzucania z dachu wszelkiego rodzaju narzędzi i tarcz numerowych.
§  41.
Należy przeprowadzać co najmniej raz w roku dezynfekowanie taboru.
§  42.
Wszystkie wozy silnikowe powinny być zaopatrzone w odpowiednie środki gaśnicze zgodnie z wymaganiami przeciwpożarowymi.

Przepisy szczególne dotyczące prac w zajezdniach trolejbusowych.

§  43.
Trolejbus pozostawiony przed zajezdnią lub w zajezdni powinien mieć odciągnięte odbieraki prądu, wyłączony wyłącznik samoczynny, wałek zwrotny ustawiony w pozycji zerowej oraz zaciągnięty hamulec ręczny.
§  44.
Naprawę odbieraków prądu oraz wymianę wkładek należy wykonywać z wieży lub balkonu, przy których powinny być uchwyty do odbieraków. Przed przystąpieniem do wymiany wkładek lub naprawy odbieraków należy obydwa odbieraki odciągnąć od sieci, w czasie zaś wymiany nie wolno dotykać sieci trakcyjnej.
§  45.
Przy wykonywaniu czynności konserwacyjnych podwozia, nadwozia i aparatury rozrządczej odbieraki prądu powinny być odciągnięte od sieci trakcyjnej, a z tyłu wozu należy umieścić tabliczkę z napisem "Nie włączać odbieraków".
§  46.
Podczas pracy przy nastawniku nad kanałem należy przed drzwiczkami nastawnika ustawić pomost przenośny.
§  47.
Pompowanie ogumienia powinno odbywać się w specjalnych osłonach.
§  48.
Przed oddaniem wozu do eksploatacji, należy sprawdzić izolację induktorem 1000 woltowym. Wóz, który wykaże oporność izolacji mniejszą od 1,3 megachma, nie może być dopuszczony do ruchu.