Rozdział 2 - Ciągniki rolnicze. - Bezpieczeństwo i higiena pracy przy eksploatacji ciągników i maszyn rolniczych.
Dziennik Ustaw
Dz.U.1979.16.104
Akt utracił moc Wersja od: 23 lipca 1979 r.
Rozdział II
Ciągniki rolnicze.
Ciągniki rolnicze.
§ 11.
1.
Ciągnik powinien być zaopatrzony w gaśnicę proszkową o masie co najmniej 2 kg.2.
Kabina kierowcy ciągnika powinna być w okresie zimy wyposażona w urządzenia ogrzewcze.§ 12.
1.
W razie pracy zmianowej kierowca oddając ciągnik swemu następcy powinien powiadomić go o dostrzeżonych usterkach w ciągniku oraz w maszynie współpracującej.2.
Podczas przerwy w pracy maszyn współpracujących wałek odbioru mocy ciągnika powinien być wyłączony, a silnik unieruchomiony.§ 13.
Jeżeli ciągnik służy do napędu maszyny obsługującej przez jednego lub kilku pracowników albo do ciągnięcia przyczepy, na której znajdują się pracownicy, należy wyznaczyć jednego z nich do dawania umówionych sygnałów.§ 14.
Na ciągniku podczas jazdy może znajdować się tylko kierowca, chyba że ciągnik jest zaopatrzony w dodatkowe siedzenia, a dokument rejestracyjny przewiduje możliwość przewożenia większej liczby osób.§ 15.
Jeżeli ciągnik stoi na pochyłości, należy włączyć odpowiedni bieg, przeciwdziałający staczaniu się ciągnika, i zaciągnąć hamulec ręczny.§ 16.
Sworzeń haka łączącego ciągnik z przyczepą lub maszyną rolniczą powinien być zabezpieczony przed wypadnięciem.§ 17.
Napełnianie zbiornika paliwem powinno odbywać się w odległości co najmniej 10 m od składu paliw, chyba że skład paliw wyposażony jest w dystrybutor.§ 18.
Podczas wlewania wody do rozgrzanej chłodnicy lub sprawdzania jej poziomu należy zachować szczególną ostrożność.§ 19.
Zabrania się:1)
eksploatacji ciągników kołowych bez kabin lub ram ochronnych na pochyłościach przekraczających 12o, a ciągników gąsienicowych - 14o,2)
jazdy ciągnikiem po pochyłości przy wyłączonym biegu lub silniku,3)
kierowcy odchodzić od ciągnika w czasie pracy silnika,4)
eksploatacji ciągnika w miejscach, w których znajdują się łatwo palne gazy, pary lub pyły,5)
uruchamiania silnika ciągnika w pomieszczeniach zamkniętych, nie mających odpowiednich urządzeń służących do odprowadzania spalin na zewnątrz.