Rozdział 2 - Ciągniki rolnicze. - Bezpieczeństwo i higiena pracy przy eksploatacji ciągników i maszyn rolniczych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1979.16.104

Akt utracił moc
Wersja od: 23 lipca 1979 r.

Rozdział  II

Ciągniki rolnicze.

§  11.
1.
Ciągnik powinien być zaopatrzony w gaśnicę proszkową o masie co najmniej 2 kg.
2.
Kabina kierowcy ciągnika powinna być w okresie zimy wyposażona w urządzenia ogrzewcze.
§  12.
1.
W razie pracy zmianowej kierowca oddając ciągnik swemu następcy powinien powiadomić go o dostrzeżonych usterkach w ciągniku oraz w maszynie współpracującej.
2.
Podczas przerwy w pracy maszyn współpracujących wałek odbioru mocy ciągnika powinien być wyłączony, a silnik unieruchomiony.
§  13.
Jeżeli ciągnik służy do napędu maszyny obsługującej przez jednego lub kilku pracowników albo do ciągnięcia przyczepy, na której znajdują się pracownicy, należy wyznaczyć jednego z nich do dawania umówionych sygnałów.
§  14.
Na ciągniku podczas jazdy może znajdować się tylko kierowca, chyba że ciągnik jest zaopatrzony w dodatkowe siedzenia, a dokument rejestracyjny przewiduje możliwość przewożenia większej liczby osób.
§  15.
Jeżeli ciągnik stoi na pochyłości, należy włączyć odpowiedni bieg, przeciwdziałający staczaniu się ciągnika, i zaciągnąć hamulec ręczny.
§  16.
Sworzeń haka łączącego ciągnik z przyczepą lub maszyną rolniczą powinien być zabezpieczony przed wypadnięciem.
§  17.
Napełnianie zbiornika paliwem powinno odbywać się w odległości co najmniej 10 m od składu paliw, chyba że skład paliw wyposażony jest w dystrybutor.
§  18.
Podczas wlewania wody do rozgrzanej chłodnicy lub sprawdzania jej poziomu należy zachować szczególną ostrożność.
§  19.
Zabrania się:
1)
eksploatacji ciągników kołowych bez kabin lub ram ochronnych na pochyłościach przekraczających 12o, a ciągników gąsienicowych - 14o,
2)
jazdy ciągnikiem po pochyłości przy wyłączonym biegu lub silniku,
3)
kierowcy odchodzić od ciągnika w czasie pracy silnika,
4)
eksploatacji ciągnika w miejscach, w których znajdują się łatwo palne gazy, pary lub pyły,
5)
uruchamiania silnika ciągnika w pomieszczeniach zamkniętych, nie mających odpowiednich urządzeń służących do odprowadzania spalin na zewnątrz.