Oddział 3 - Przepisy szczególne dla transportu urobku materiałów oraz przewozu ludzi przy głębieniu szybów. - Bezpieczeństwo i higiena pracy oraz bezpieczeństwo pożarowe w podziemnych zakładach górniczych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1969.24.176

Akt utracił moc
Wersja od: 27 listopada 1992 r.

3. 

Przepisy szczególne dla transportu urobku materiałów oraz przewozu ludzi przy głębieniu szybów.

§ 196.
Do urządzeń wyciągowych służących do głębienia szybów stosuje się przepisy § 172 do 195, jeżeli przepisy niniejszego rozdziału nie zawierają postanowień odmiennych.
§  197.
1.
Jazdy ludzi w szybach głębionych nie uważa się za regularną jazdę ludzi.
2.
Naczynia wyciągowe mogą być otwarte od góry.
3.
Szybkość jazdy kubła przy przewozie ludzi nie powinna przekraczać 6 m/sek.
4.
Dopuszcza się stosowanie urządzeń wyciągowych jednonaczyniowych bez przeciwwagi do transportu urobku i jazdy ludzi.
5.
Dla urządzeń wyciągowych służących do głębienia szybów nie wymaga się:
1)
stosowania prowadników na odcinku do 70 m od dna szybu przy użyciu lin płaskich i nieodkrętnych, a w innych przypadkach odległość ta nie może przekraczać 40 m,
2)
urządzenia rząpia i wolnej drogi przejazdu w dolnym położeniu kubła,
3)
stosowania belek odbojowych, podchwytów samoczynnych i sztywnych prowadników hamujących w wieży szybowej.
6.
W razie stosowania prowadników linowych do prowadzenia kubła w szybie powinny być do tego użyte co najmniej dwie liny.
§  198.
1.
Wylot głębionego szybu powinien być zamykany podwójnymi klapami, z których jedne mogą znajdować się na pomoście wysypowym, a drugie na zrębie szybu. Klapy powinny być otwierane tylko na czas przechodzenia przez nie kubłów.
2.
Konstrukcja klap i urządzeń do wywracania kubła powinna zabezpieczać przed wpadnięciem do szybu kawałków skały lub innych przedmiotów podczas ładowania lub wyładowania kubła.
3.
Pomosty robocze na nadszybiu i w szybie powinny posiadać zabezpieczenia chroniące przed wpadnięciem do szybu ludzi lub przedmiotów.
4.
Jeżeli równocześnie z robotami głębienia szybu prowadzi się roboty poziome dla udostępnienia i rozcinki złoża, należy zbudować w szybie pod urządzeniami załadowczymi dla tych robót pomosty ochronne oraz zapewnić prowadzenie kubłów w obrębie pomostów załadowczych.
§  199.
Wsiadanie i wysiadanie ludzi na nadszybiu oraz załadunek i wyładunek na nadszybiu materiałów z kubła może odbywać się tylko przy zamkniętych klapach wylotu szybowego.
§  200.
1.
Naczynia wyciągowe powinny być tak załadowane, aby w czasie ruchu w szybie wypadnięcie z nich materiałów było wykluczone.
2.
Opuszczanie długich materiałów nie mieszczących się w kuble powinno odbywać się przy zastosowaniu odpowiedniego zabezpieczenia i pod osobistym nadzorem osoby dozoru ruchu.
§  201.
1.
Przy opuszczaniu kubła należy zatrzymać go w takiej odległości od dna szybu, aby załoga nie była narażona na niebezpieczeństwo.
2.
Dalszy ruch kubła po zatrzymaniu, stosownie do przepisu ust. 1, może nastąpić dopiero po otrzymaniu przez maszynistę wyciągowego odpowiedniego sygnału.
§  202.
1.
Podczas jazdy ludzi kubły powinny być wyposażone w daszki ochronne.
2.
Zabrania się:
1)
przewozić ludzi w kubłach posiadających punkt zawieszenia poniżej środka ciężkości lub z otwieranym dnem,
2)
jazdy ludzi na załadowanym kuble lub na jego krawędzi,
3)
zjazdu jednej osoby do szybu, w którym nikt nie pracuje.
§  203.
W czasie zjazdu i wyjazdu załogi między zmianami transport materiałów i urobku w sąsiednim urządzeniu wyciągowym powinien być wstrzymany.
§  204.
1.
Przy głębieniu szybów nie jest wymagana budowa przedziału drabinowego, jeżeli jest spełniony przynajmniej jeden z następujących warunków:
1)
do głębienia zainstalowane są co najmniej dwie maszyny wyciągowe z napędem elektrycznym, zasilane z dwóch niezależnych źródeł prądu,
2)
do głębienia zainstalowane są co najmniej dwie maszyny wyciągowe z różnymi rodzajami napędów,
3)
prócz maszyny wyciągowej do głębienia istnieje wyciąg awaryjny z napędem mechanicznym, zasilanym z innego źródła niż maszyna wyciągowa.
2.
W szybach głębionych do głębokości 150 m jako wyciąg awaryjny może być stosowana odpowiednio prowadzona drabina wisząca na linie wyciągu mechanicznego z możliwością zastosowania również napędu ręcznego. Drabina musi być taka, aby pomieściła się na niej co najmniej połowa załogi pracującej równocześnie w szybie.
3.
W razie stosowania wyciągu awaryjnego nad dnem szybu powinien być zainstalowany pomost w odległości nie większej niż 40 m. Do pomostu powinno być zapewnione dojście za pomocą co najmniej dwóch drabin sznurowych.