Oddział 5 - Butle z gazami sprężonymi. - Bezpieczeństwo i higiena pracy na polskich morskich statkach handlowych w żegludze międzynarodowej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1957.14.75

Akt utracił moc
Wersja od: 13 marca 1957 r.

5.

Butle z gazami sprężonymi.

§  142.
Obsługa butli z gazami sprężonymi, skroplonymi i rozpuszczonymi pod ciśnieniem może być powierzana tylko członkom załogi maszynowej wyznaczonym przez starszego mechanika.
§  143.
Obsługa butli z gazami wymienionymi w § 142 powinna odbywać się zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministrów Pracy i Opieki Społecznej oraz Zdrowia z dnia 15 maja 1954 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy użytkowaniu butli z gazami sprężonymi, skroplonymi i rozpuszczonymi pod ciśnieniem (Dz. U. Nr 29, poz. 115) z wyjątkiem § 17 ust. 3, § 18, § 19, § 24, § 28, § 29, § 30, § 31 ust. 2 i 3, § 32 i § 35.
§  144.
Starszy mechanik powinien znać obowiązujące przepisy w zakresie obsługi butli z gazami sprężonymi, skroplonymi i rozpuszczonymi pod ciśnieniem oraz przepisy w zakresie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać te butle.
§  145.
Zabrania się przyjmowania na statek:
1)
butli nie odpowiadających pod względem swej budowy i stanu technicznego obowiązującym przepisom, a w szczególności nie posiadających przepisowego stempla badania kontrolnego,
2)
butli bez kołpaków ochronnych,
3)
butli uszkodzonych, silnie zardzewiałych lub zatłuszczonych.
§  146.
1.
Butle powinny być przechowywane w przeznaczonych na ten cel pomieszczeniach, oddalonych od źródeł ciepła lub odpowiednio zabezpieczonych przed nagrzewaniem się.
2.
Należy przewidzieć oddzielne pomieszczenia dla butli pełnych i butli opróżnionych.
3.
Butle pełne powinny być tak umocowane w gniazdach, uchwytach lub ramach, aby nie mogły zajść przypadki poruszania się butli, spowodowane przechyłami statku.
4.
Butle opróżnione powinny być przechowywane zgodnie z przepisami ust. 3.
5.
Bulle opróżnione powinny mieć zawory zamknięte i kołpaki zakręcone. Butla opróżniona powinna być oznaczona napisem "Pusta". Napis może być wykonany kredą.
6.
Pomieszczenia na przechowywanie butli powinny być wyposażone we właściwy sprzęt przeciwpożarowy.
§  147.
Butle opróżnione powinny być po zakończeniu podróży zabrane ze statku.
§  148.
Napełnianie butli opróżnionych gazami innymi niż gazy, dla jakich butla była przeznaczona, jest zabronione.
§  149.
1.
Przy przyjmowaniu bulli pochodzenia zagranicznego należy zażądać od dostawcy dostarczenia danych technicznych butli oraz wskazówek obsługi.
2.
W przypadku oddawania w portach zagranicznych butli do napełnienia należy dostarczyć zakładowi napełniającemu opis techniczny butli i wszystkie dane co do napełniania.
§  150.
1.
Butle z gazami powinny być przenoszone na specjalnych noszach chroniących butle przed możliwością uszkodzeń mechanicznych. Nosze powinny być tak skonstruowane, aby butla nie mogła zmieniać samoczynnie swego położenia, spaść lub też wysunąć się.
2.
Ręczne przenoszenie butli po schodniach o pochyleniu większym niż 40° jest zabronione.
3.
Butle w przypadku wymienionym w ust. 2 powinny być opuszczane na linach.
4.
Butla opuszczana na lince powinna być zamocowana w noszach wymienionych w ust. 1. Lina powinna być przymocowana do noszy.
§  151.
Normy noszy wymienionych w § 150 ust. 1 wyda Minister Żeglugi w porozumieniu z Zarządem Głównym Związku Zawodowego Pracowników Żeglugi.