Aplikacja (służba przygotowawcza) urzędników konceptowych Prokuratorji Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1922.101.918

Akt utracił moc
Wersja od: 24 listopada 1922 r.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 6 listopada 1922 r.
w przedmiocie aplikacji (służby przygotowawczej) urzędników konceptowych Prokuratorji Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej.

Na mocy ustawy z dnia 31 lipca 1919 r. w przedmiocie utworzenia Prokurntorji Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. P. P. P. № 65 poz. 390) i uchwał Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 1919 r. (Dz. U. R. P. № 75 poz. 433) i dnia 17 czerwca 1920 r. (Dz. U. R. P. Na 73 poz. 502) oraz art. art. 11 i 12 ustawy i dnia 17 lutego 1922 r. o państwowej służbie cywilnej (Dz. U. R. P. № 21 poz. 164) Rada Ministrów zanudza co następuje:
Do służby przygotowawczej na urzędników konceptowych w Prokuratorji Generalnej Prezes jej może powoływać w charakterze aplikantów (praktykantów) osoby, które: 1° ukończyły studja prawne uniwersyteckie z odpowiednim egzaminem, 2° odbyły jednoroczną aplikacje; sądową.

Kandydaci, którzy aplikacji sądowej nie posiadają, mogą być przyjęci pod warunkiem odbycia jej następnie, w czasie odbywania służby przygotowawczej w Prokuratorji, za uzyskanym w tym celu urlopem.

Urlop ten może być płatnym zależnie od decyzji Prezesa Prokuratorji.

Aplikacja w Prokuratorji trwa najmniej dwa lata.
Przez czas trwania służby przygotowawczej aplikanci obowiązani są odbyć praktyką we wskazanych przez Prezesa Prokuratorji, względnie naczelnika oddziału, wydziałach.
Kierownictwo pracą aplikanta należy do kierownika właściwego wydziału, który może delegować aplikanta do zająć przy innych urzędnikach wydziału.
Aplikantom w miarą ich przygotowania powinno być polecane opracowywanie łatwiejszych referatów, a również może być powierzane dokonywanie kwerend hipotecznych i sądowych oraz zastępstwo w prostszych czynnościach sądowych.
W celu wszechstronnego zaznajomienia się z działalnością Prokuratorji aplikanci powinni brać udział w posiedzeniach wydziałów, w których odbywają aplikację i mają przytem głos doradczy.
Przez czas trwania służby przygotowawczej aplikanci powinni się starać nietylko o nabycie znajomości praktycznego załatwiania agend Prokuratorji, lecz i o pogłębienie swej prawniczej wiedzy teoretycznej.
Po upływie aplikacji aplikant obowiązany jest przystąpić do egzaminu zwanego asesorskim przed komisją, składającą się w Prokuratorji Generalnej z jej Prezesa lub Wiceprezesa, z trzech wyznaczonych przez Prezesa radców Prokuratorji oraz z jednego sędziego apelacyjnego, delegowanego przez Prezesa Sądu Apelacyjnego w Warszawie. W oddziałach komisja egzaminacyjna składa się z naczelnika oddziału, jako przewodniczącgo, z dwóch starszych urzędników konceptowych, powołanych przez naczelnika, z jednego starszego urzędnika konceptowego, zatrudnionego w urzędzie centralnym lub w innym oddziale i delegowanego do komisji przez Prezesa Prokuratorji Generalnej oraz jednego sędziego apelacyjnego, delegowanego przez Prezesa Sądu Apelacyjnego w siedzibie oddziału.

Dwuletni okres aplikacji może być na prośbą aplikanta przez Prezesa Prokuratorji, względnie przez naczelnika oddziału, przedłużony najwyżej o jeden rok.

O dopuszczenie do egzaminu asesorskiego osób, które w Prokuratorji aplikacji nie odbywały, orzeka Prezes Prokuratorji Generalnej.

Wstępujący na urzędy konceptowe w Prokuratorji Generalnej sędziowie, prokuratorowie, profesorowie nauk prawnych i adwokaci wolni są od składania egzaminu asesorskiego.

Egzamin asesorski składa się z dwóch części: pisemnej i ustnej. Część pisemna polega na wygotowaniu referatu na żądany przez komisję temat w warunkach zapewniających dostęp do bibljoteki oraz samodzielność pracy; temat winien być tak przez komisję wybrany, aby kandydat mógł wykonać go w przeciągu czasu niedłuższego nad 5 godzin. Część ustna - na sprawdzeniu, czy aplikant jest dostatecznie przygotowany tak pod względem teoretycznym, jak i praktycznym do samodzielnej pracy w dziedzinie spełnianych przez Prokuratorią funkcji.

Egzamin ustny trwać może do dwóch godzin.

Prezes Prokuratorji może wydać szczegółowe wskazówki, dotyczące zakresu egzaminu.

Na podstawie oceny egzaminu pisemnego i ustnego komisja egzaminacyjna orzeka większością głosów, czy kandydat zdał egzamin z wynikiem zadawalniającym.

Kandydat, który wykazał wybitne wiadomości, może otrzymać stopień "z odznaczeniem".

O przebiegu i wyniku egzaminu i głosowania sporządzić należy protokuł, który podpisują wszyscy członkowie komisji i sekretarz.

O zdaniu egzaminu zostaje wydane świadectwo z podpisem Prezesa Prokuratorji lub naczelnika oddziału.
Po zdaniu egzaminu asesorskiego aplikant może być mianowany na urząd asesora Prokuratorji.
Aplikant, który nie zdał egzaminu asesorskiego, powinien do niego przystąpić ponownie po upływie czasu przez komisję egzaminacyjną wyznaczonego.

O ile tego nie uczyni, lub o ile powtórnie egzaminu nie zda, zostaje wykreślony z listy aplikantów Prokuratorji.

Orzeczenia komisji egzaminacyjnej są ostateczne.
Stosownie do art. 13 ustawy o utworzeniu Prokuratorji Generalnej, art. 19 Instrukcji służbowej dla Prokuratorji Generalnej oraz stosownie do ustawy z dn. 27 czerwca 1922 r. o ulgowym trybie uzyskiwania stanowisk urzędników Prokuratorji Generalnej do końca 1926 r. Prezes Prokuratorji może mianować asesorów Prokuratorji i bez zdawania przez nich przepisanego egzaminu.