Zmiana ustroju Prokuratorji Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej.
Dz.U.1924.107.967
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
PREZYDENTA RZECZYPOSPOLITEJ
z dnia 9 grudnia 1924 r.
o zmianie ustroju Prokuratorji Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej.
Dotyczy to w szczególności instytucyj i zakładów o charakterze prawno-publicznym oraz funduszów i przedsiębiorstw, za których rentowność Skarb Państwa przyjął gwarancję lub które w całości lub w części są dotowane lub finansowane przez Skarb Państwa i za których niedobory Skarb Państwa jest odpowiedzialny.
W sądowem postępowaniu cywilnem wszelkiego rodzaju Skarb Państwa i inne podmioty prawne, o których wyżej mowa, zastępuje wyłącznie Prokuratora Generalna, która jest uprawniona do prawnie skutecznego podejmowania wszelkich czynności procesowych i do spełniania wszelkich sądowych aktów prawnych bez obowiązku wykazywania się osobnem pełnomocnictwem. Do zastępstwa w postępowaniu hipotecznem, upadłościowem i egzekucyjnem uprawniona jest również właściwa władza państwowa bez potrzeby wykazywania się pełnomocnictwem Prokuratorji Generalnej. W tych rodzajach postępowania służy nadal Prokuratorji Generalnej wyłączne uprawnienie do zastępstwa w sporach wynikłych w toku postępowania oraz do wnoszenia skarg i środków prawnych
W postępowaniu sądowo-karnem Prokuratorja Generalna bierze udział wtedy, gdy okaże się potrzeba zastępowania interesów majątkowych Państwa i gdy Prokuratorja Generalna przez właściwą władzę państwową o zastępstwo wezwaną będzie.
W postępowaniu przed sądami prawa publicznego i przed władzami administracyjnemi tak w kraju jak i zagranicą oraz w postępowaniu przed sądami Zagranicznemi Prokuratorja Generalna bierze udział w tych wypadkach, w których zastępstwo poruczone jej będzie przez władzę administracyjną, powołaną do zarządu lub nadzoru nad odnośnym podmiotem prawnym lub nad odnośną gałęzią administracji państwowej.
W razie kolizji interesów podmiotów prawnych, zrównanych ze Skarbem Państwa, Prokuratorja Generalna nie może zastępować żadnej ze stron, dla których winni być w tym wypadku powołani w drodze właściwej osobni doradcy i zastępcy.
Jeżeli w poszczególnych wypadkach wyłoni się wątpliwość, czy w myśl niniejszego rozporządzenia ma być podjętą czynność urzędowa Prokuratorji Generalnej, winna ona zasięgnąć decyzji Ministra Skarbu.
W wydawaniu opinij prawnych kieruje się Prokuratorja Generalna własnem przekonaniem prawnem.
Władze, urzędy i instytucje, korzystające z pomocy Prokuratorji Generalnej, a również wszelkie władze i urzędy państwowe, tak administracyjne jak i sądowe obowiązane są dostarczać Prokuratorji Generalnej wszelkich będących w ich posiadaniu informacyj, materjałów i aktów, w sprawach, w których Prokuratoria Generalna wykonywa zastępstwo lub udziela porady prawnej.
W siedzibach sądów apelacyjnych działają i nadal tworzone być mogą dla określonych ściśle okręgów terytorjalnych oddziały Prokuratorji Generalnej, wchodzące do jej składu.
Utworzenie i oznaczenia terytorjalnego zakresu działania oddziałów Prokuratorji Generalnej następować będzie w drodze rozporządzenia Rady Ministrów, wydanego na wniosek Ministra Skarbu. W ten sam sposób może być dokonana zmiana okręgów właściwości terytorjalnej poszczególnych oddziałów.
Na czele oddziału stoi Prezes Oddziału Prokuratorji Generalnej, podległy Prezesowi Prokuratorii Generalnej. Do Prezesa Oddziału Prokuratorji Generalnej należy kierowania działalnością oddziału i wykonywanie bezpośredniego nadzoru służbowego nad czynnościami dodanych sobą urzędników i funkcjonarjuszów.
Oddziały Prokuratorji Generalnej spełniają w okręgach swej właściwości terytorjalnej samoistnie swoje zadania i czynności. W sprawach ważnych a wątpliwych i w sprawach ogólnej i zasadniczej doniosłości Prezes Prokuratorji Generalnej udziela oddziałom Prokuratorji wskazówek i dyrektyw, które mają dla nich znaczenie wiążące.
Na obszarze, nie przekazanym żadnemu oddziałowi, pozostanie wyłącznie Prokuratorja Generalna w Warszawie powołaną do spełniania zadań i czynności określonych w § 2 niniejszego rozporządzenia.
Delegaci Prokuratorji Generalnej podlegają Prezesom Oddziałów Prokuratorji Generalnej, przy których zostali ustanowieni. Delegaci, ustanowieni na obszarze, nie przekazanym żadnemu oddziałowi Prokuratorji, podlegają bezpośrednio Prezesowi Prokuratorji Generalnej.
Delegaci Prokuratorji Generalnej spełniają w okręgach swej terytorjalnej właściwości te same zadania i czynności, które wykonywują oddziały Prokuratorji Generalnej i w stosunku do personelu, jaki może być dodany do pomocy, spełniają bezpośredni nadzór służbowy.
Wszystkie osoby, występujące wobec sądu w imieniu Prokuratorji Generalnej, winny wykazać się ogólnem lub szczegółowem pełnomocnictwem, którego formą przepisze instrukcja służbowa.
Referendarskimi urzędnikami Prokuratorii Generalnej mogą być tylko osoby, które ukończyły wyższe studja prawnicze, zdały wszystkie przepisane prawnicze egzaminy i wykażą się odbytą jednoroczną aplikacją sądową.
Referendarscy urzędnicy Prokuratorji winni po upływie czasu służby, który określi rozporządzenie Rady Ministrów, wydane na wniosek Ministra Skarbu, poddać się egzaminowi zawodowemu.
Warunki i przedmioty tego egzaminu, którego zakres nie może być mniejszy, niż egzaminu sędziowskiego i adwokackiego, określi rozporządzenie Rady Ministrów, wydane w tej samej drodze.
W skład komisji egzaminacyjnej wchodzą oprócz członków z pośród urzędników Prokuratorji Generalnej również przedstawiciel sądownictwa i przedstawiciel adwokatury.
Służba w Prokuratorji Generalnej w charakterze stałego i prowizorycznego (odbywającego aplikację) urzędnika referendarskiego zastępują aplikację sądową i adwokacką, wymaganą do dopuszczenia do egzaminu adwokackiego i do wykonywania adwokatury; egzamin zawodowy w Prokuratorji Generalnej nadaje te same uprawnienia co egzamin adwokacki i sędziowski.
Do końca 1926 r. do służby w Prokuratorji Generalnej w charakterze urzędników referendarskich mogą być dopuszczone osoby, które aplikacji sądowej nie odbyły.
Urzędnicy referendarscy Prokuratorji Generalnej, występując przed sądami w spełnieniu swych urzędowych czynności korzystają z praw awokatów na obszarze całej Rzeczypospolitej. Urzędnikom referendarskim służyć będą wszelkie prawa adwokatów przy występowaniu w sądach wszystkich instancyj również w sprawach osobistych i w sprawach tych osób których zastępstwo w myśl paragrafu niniejszego jest dopuszczalne.
Za szkodę materjalną, wynikłą dla Skarbu Państwa lab dla podmiotów prawnych, o których powyżej mowa, z powodu ciężkiego niedbalstwa lub oczywistego naruszenia obowiązków służbowych, jest tak Prezes Prokuratorji Generalnej, Prezes Oddziału i Delegat Prokuratorji, jak każdy z urzędników Prokuratorji, który w danym wypadku szkodę spowodował, odpowiedzialny i zobowiązany do zadośćuczynienia.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Akty prawne liczba obiektów na liście: (23)
Akty zmieniające liczba obiektów na liście: (1)
Akty wykonawcze liczba obiektów na liście: (17)
- Utworzenie Oddziałów Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej w Gdańsku i Wrocławiu oraz nowe ustalenie właściwości terytorialnej już istniejących oddziałów Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej.
- Likwidacja zastępstwa prawnego Komunalnego Banku Kredytowego w Poznaniu przez Prokuratorję Generalną Rzeczypospolitej Polskiej.
- Zmiana terytorjalnego zakresu działania Urzędu Głównego Prokuratorji Generalnej w Warszawie oraz Oddziału Prokuratorji Generalnej w Poznaniu.