Dział E - Wymóg kompletnych informacji - Rozporządzenie 3385/94 w sprawie formy, treści oraz innych szczegółów wniosków i zgłoszeń przewidzianych w rozporządzeniu Rady nr 17

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.1994.377.28

Akt utracił moc
Wersja od: 31 grudnia 1994 r.

Wymóg kompletnych informacji

Otrzymanie przez Komisję ważnego zgłoszenia ma dwa skutki. Po pierwsze, w przypadku wniosków o wyłączenia zapewnia ono od chwili jego wpłynięcia do Komisji ochronę przed nałożeniem kary finansowej (art. 15 ust. 5 rozporządzenia nr 17). Po drugie Komisja może dopiero po wpłynięciu ważnego zgłoszenia udzielić wyłączenia na podstawie art. 85 ust. 3 Traktatu WE i/lub art. 53 ust. 3 Porozumienia EOG. Poza tym wyłączenie staje się skuteczne dopiero z chwilą wpłynięcia ważnego zgłoszenia(7). Chociaż obowiązek prawny dokonywania zgłoszeń nie istnieje, to porozumienia, decyzje lub praktyki uzgodnione, które wchodzą w zakres stosowania art. 85 ust. 1 Traktatu WE i/lub 53 ust. 1 Porozumienia EOG, mogą być uznane przez sąd krajowy za nieważne na podstawie art. 85 ust. 2 Traktatu WE lub 53 ust. 2 Porozumienia EOG, dopóki nie zostały zgłoszone, a zatem nie mogą być wyłączone(8).

Jeżeli przedsiębiorstwo rości sobie prawo do skorzystania z wyłączenia grupowego w drodze postępowania w sprawie sprzeciwu, to termin, w którym Komisja musi dokonać sprzeciwu wobec wyłączenia grupowego, rozpoczyna bieg dopiero od chwili wpłynięcia ważnego zgłoszenia. To samo dotyczy terminu dwumiesięcznego, który wyznaczono służbom Komisji na dokonanie wstępnego badania wniosków o wydanie atestów negatywnych i zgłoszeń dotyczących kooperacyjnych przedsiębiorstw wspólnych o charakterze strukturalnym, które mogą skorzystać z postępowania przyspieszonego.

Ważny wniosek lub zgłoszenie oznacza, że wniosek lub zgłoszenie nie jest niekompletne (art. 3 ust. 1 rozporządzenia). Od zasady tej wprowadzono dwa wyjątki. Po pierwsze, jeżeli informacje lub dokumenty wymagane w niniejszym formularzu nie są wystarczająco dostępne wnioskodawcy lub zgłaszającemu w całości lub w części, Komisja nawet w przypadku braku tych informacji traktuje taki wniosek lub zgłoszenie jako kompletne, a zatem ważne, jeżeli wnioskodawca lub zgłaszający uzasadni brak informacji i przedstawi możliwie jak najlepsze informacje szacunkowe podając źródła. Ponadto należy podać, gdzie Komisja może uzyskać brakujące informacje lub dokumenty. Po drugie, Komisja żąda tylko informacji, które mają znaczenie oraz które są niezbędne dla wyjaśnienia sprawy. W niektórych przypadkach nie wszystkie informacje wymagane w formularzu będą niezbędne. Dlatego też Komisja może zwolnić strony od udzielania określonych informacji (art. 3 ust. 3 rozporządzenia). Przepis ten pozwala tak kształtować wnioski i zgłoszenia w zależności od sprawy, aby zawierały one jedynie bezwzględnie konieczne informacje. W ten sposób przedsiębiorstwa, w szczególności małe i średnie, mają być uwolnione od niepotrzebnego obciążeń administracyjnych. Jeżeli z tego powodu wnioskodawca lub zgłaszający nie przedłoży określonych informacji lub dokumentów wymaganych w formularzu, to musi we wniosku lub w zgłoszeniu wskazać powody, dla których jego zdaniem dane informacje nie mają znaczenia dla wyjaśnienia sprawy przez Komisję.

W przypadku gdy Komisja stwierdzi, że informacje zawarte we wniosku lub zgłoszeniu nie są kompletne w istotnym punkcie, to w terminie miesiąca od otrzymania wniosku lub zgłoszenia powiadamia o tym pisemnie wnioskodawcę lub zgłaszającego i wskazuje, jakich danych brakuje. W takich przypadkach wniosek lub zgłoszenie staje się skuteczne dopiero w dniu, w którym Komisja uzyska kompletne informacje. Jeżeli Komisja w terminie miesiąca nie poinformowała wnioskodawcy lub zgłaszającego o tym, że wniosek lub zgłoszenie jest niekompletne w istotny sposób, to wniosek lub zgłoszenie uważa się za kompletne i skuteczne (art. 4 rozporządzenia).

Przedsiębiorstwo powiadamia Komisję o ważnych zmianach rzeczywistej sytuacji, włącznie z tymi, które nastąpiły po złożeniu wniosku lub zgłoszenia. W szczególności należy bez wezwania i niezwłocznie informować o wszystkich zmianach porozumień, decyzji lub praktyk, które są przedmiotem wniosku lub zgłoszenia (art. 4 ust. 3 rozporządzenia). Jeżeli nie poinformowano Komisji o zmianie znaczących okoliczności, co może skutkować między innymi bezskuteczność decyzji dotyczącej atestu negatywnego lub cofnięcie decyzji dotyczącej wyłączenia(9) udzielonej na podstawie zgłoszenia.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.