Art. 4. - Obliczanie ekwiwalentu dotacji brutto - Rozporządzenie 2023/2831 w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2023.2831

Akt obowiązujący
Wersja od: 15 grudnia 2023 r.
Artykuł  4

Obliczanie ekwiwalentu dotacji brutto

1. 
Niniejsze rozporządzenie stosuje się jedynie do pomocy, w przypadku której możliwe jest uprzednie dokładne obliczenie ekwiwalentu dotacji brutto bez konieczności przeprowadzania oceny ryzyka ("przejrzysta pomoc de minimis").
2. 
Pomoc w formie dotacji lub dopłat do oprocentowania uznaje się za przejrzystą pomoc de minimis.
3. 
Pomoc w formie pożyczek uznaje się za przejrzystą pomoc de minimis, jeżeli:
a)
beneficjent nie jest przedmiotem zbiorowego postępowania upadłościowego ani nie spełnia określonych właściwym dla niego prawem krajowym kryteriów objęcia zbiorowym postępowaniem upadłościowym na wniosek wierzycieli. W przypadku dużych przedsiębiorstw beneficjent musi znajdować się w sytuacji porównywalnej co najmniej z oceną kredytową "B-" oraz albo
b)
pożyczka jest objęta zabezpieczeniem pokrywającym co najmniej 50 % pożyczki oraz kwota pożyczki wynosi albo 1 500 000 EUR w okresie pięciu lat albo 750 000 EUR w okresie 10 lat; jeżeli kwota pożyczki jest niższa niż podane powyżej kwoty lub pożyczki udzielono na okres krótszy niż odpowiednio pięć albo 10 lat, ekwiwalent dotacji brutto takiej pożyczki oblicza się jako odpowiedni odsetek odpowiedniego pułapu określonego w art. 3 ust. 2 niniejszego roz porządzenia albo
c)
ekwiwalent dotacji brutto obliczono na podstawie stopy referencyjnej obowiązującej w chwili przyznania pomocy.
4. 
Pomoc w formie dokapitalizowania uznaje się za przejrzystą pomoc de minimis, tylko jeżeli całkowita kwota dokapi- talizowania ze środków publicznych nie przekracza pułapu określonego w art. 3 ust. 2.
5. 
Pomoc w formie środków finansowania ryzyka przyjmujących postać inwestycji kapitałowych i quasi-kapitałowych jest uznawana za przejrzystą pomoc de minimis, jeżeli kapitał dostarczany jednemu przedsiębiorstwu nie przekracza pułapu określonego w art. 3 ust. 2.
6. 
Pomoc w formie gwarancji uznaje się za przejrzystą pomoc de minimis, jeżeli:
a)
beneficjent nie jest przedmiotem zbiorowego postępowania upadłościowego ani nie spełnia określonych właściwym dla niego prawem krajowym kryteriów objęcia zbiorowym postępowaniem upadłościowym na wniosek wierzycieli. W przypadku dużych przedsiębiorstw beneficjent musi znajdować się w sytuacji porównywalnej co najmniej z oceną kredytową "B-" oraz albo
b)
gwarancja nie przekracza 80 % pożyczki bazowej w każdym momencie, straty są ponoszone proporcjonalnie i w ten sam sposób przez pożyczkodawcę i gwaranta, odzyskane kwoty netto generowane w wyniku spłaty długu z gwarancji udzielonych przez pożyczkobiorcę obniżają proporcjonalnie straty poniesione przez pożyczkodawcę i gwaranta, przy czym gwarantowana kwota wynosi 2 250 000 EUR, a czas trwania gwarancji wynosi pięć lat lub gwarantowana kwota wynosi 1 125 000 EUR, a czas trwania gwarancji wynosi 10 lat; jeżeli gwarantowana kwota jest niższa niż podane wyżej kwoty lub gwarancji udzielono na okres krótszy niż odpowiednio pięć lub 10 lat, ekwiwalent dotacji brutto gwa rancji oblicza się jako odpowiedni odsetek pułapu określonego w art. 3 ust. 2, lub
c)
ekwiwalent dotacji brutto obliczono na podstawie bezpiecznych stawek określonych w zawiadomieniu Komisji lub
d)
przed jej wdrożeniem,
(i)
metoda wykorzystana do obliczania ekwiwalentu dotacji brutto gwarancji została zgłoszona Komisji na podstawie innego rozporządzenia Komisji w obszarze pomocy państwa obowiązującego w danym okresie i zatwierdzona przez Komisję jako zgodna z zawiadomieniem w sprawie gwarancji lub dowolnym aktem zastępującym to zawiadomienie; oraz
(ii)
metoda ta jednoznacznie odnosi się do przedmiotowego rodzaju gwarancji i rodzaju transakcji bazowej w kontekście stosowania niniejszego rozporządzenia.
7. 
Każdą pomoc otrzymaną przez pośrednika finansowego wdrażającego co najmniej jeden program pomocy de minimis, dostępną na równych warunkach dla pośredników finansowych działających w danym państwie członkowskim, uznaje się za przejrzystą pomoc de minimis, jeżeli:
a)
pośrednik finansowy przenosi korzyść uzyskaną w drodze gwarancji państwowej na beneficjentów, zapewniając tym beneficjentom nowe pożyczki uprzywilejowane z niższymi stopami procentowymi lub niższymi wymogami dotyczącymi zabezpieczenia, przy czym żadna gwarancja nie przekracza 80 % pożyczki bazowej oraz
b)
gwarantowane pożyczki de minimis są udzielane beneficjentom, którzy znajdują się w sytuacji porównywalnej co najmniej z oceną kredytową "B-", a łączna kwota takich pożyczek wynosi:
(i)
mniej niż 10 mln EUR; lub
(ii)
mniej niż 40 mln EUR, przy czym żadna indywidualna gwarantowana pożyczka de minimis nie przekracza 100 000 EUR.

Jeżeli portfel pożyczek de minimis pośrednika finansowego wynosi mniej niż 10 mln EUR jak określono w lit. b) ppkt (i), lub 40 mln EUR, jak określono w lit. b) ppkt (ii), ekwiwalent dotacji brutto oblicza się jako odpowiedni odsetek odpowiedniego pułapu określonego w art. 3 ust. 2 niniejszego rozporządzenia.

8. 
Pomoc w formie innych instrumentów uznaje się za przejrzystą pomoc de minimis, jeżeli instrument określa poziom maksymalny zapewniający, aby nie został przekroczony pułap określony w art. 3 ust. 2 niniejszego rozporządzenia.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.