Rozdział 2 - Organizacja ACER - Rozporządzenie 2019/942 ustanawiające Agencję Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki
Dz.U.UE.L.2019.158.22
Akt obowiązującyRozdział II
Organizacja ACER
Organizacja ACER
Status prawny
Struktura administracyjna i zarządcza
W skład ACER wchodzą:
Skład Rady Administracyjnej
Funkcje Rady Administracyjnej
Programowanie roczne i wieloletnie
Rada Administracyjna przyjmuje projekt dokumentu programowego po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Organów Regulacyjnych i przedkłada projekt dokumentu programowego Parlamentowi Europejskiemu, Radzie i Komisji nie później niż do dnia 31 stycznia.
Projekt dokumentu programowego musi być zgodny ze wstępnym projektem preliminarza uchwalonym zgodnie z art. 33 ust. 1, 2 i 3.
Rada Administracyjna przyjmuje dokument programowy, uwzględniając opinie Komisji i po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Organów Regulacyjnych, a także po przedstawieniu przez Dyrektora dokumentu programowego Parlamentowi Europejskiemu. Rada Administracyjna przedkłada dokument programowy Parlamentowi Europejskiemu, Radzie i Komisji do dnia 31 grudnia.
Dokument programowy przyjmowany jest bez uszczerbku dla corocznej procedury budżetowej i podawany jest do wiadomości publicznej.
Dokument programowy staje się definitywny po ostatecznym przyjęciu budżetu ogólnego i w razie potrzeby zostaje odpowiednio dostosowany.
Wszelkie istotne zmiany w dokumencie programowym przyjmuje się, stosując tę samą procedurę, którą ustanowiono dla pierwotnego dokumentu programowego. Rada Administracyjna może przekazać Dyrektorowi uprawnienie do dokonywania niemających charakteru istotnego zmian w dokumencie programowym.
Programowanie w zakresie zasobów jest aktualizowane co roku. Założenia strategiczne są uaktualniane w miarę potrzeb, w szczególności celem uwzględnienia wyników oceny, o której mowa w art. 45.
Skład Rady Organów Regulacyjnych
Do Rady Organów Regulacyjnych dopuszcza się tylko po jednym przedstawicielu organu regulacyjnego z każdego państwa członkowskiego.
Funkcje Rady Organów Regulacyjnych
Dyrektor
Zadania Dyrektora
Dla celów akapitu pierwszego lit. k), przed podjęciem decyzji o utworzeniu biura lokalnego Dyrektor zasięga opinii zainteresowanych państw członkowskich, w tym państwa członkowskiego, w którym mieści się siedziba ACER, oraz uzyskuje uprzednią zgodę Komisji oraz Rady Administracyjnej. Decyzja ta opiera się o odpowiednią analizę kosztów i korzyści oraz określa zakres działań, które mają być prowadzone w biurze lokalnym, w taki sposób, aby uniknąć zbędnych kosztów i powielania funkcji administracyjnych ACER.
Przed przedłożeniem projektów opinii, zaleceń lub decyzji pod głosowanie Rady Organów Regulacyjnych Dyrektor przedkłada z odpowiednim wyprzedzeniem propozycje tych projektów opinii, zaleceń lub decyzji odpowiednim grupom roboczym do zaopiniowania.
Dyrektor:
W przypadku wycofania projektu opinii, zalecenia lub decyzji Dyrektor może przedłożyć nowy projekt opinii, zalecenia lub decyzji zgodnie z procedurą określoną w art. 22 ust. 5 lit. a) oraz w akapicie drugim niniejszego ustępu. Dla celów akapitu trzeciego lit. a) niniejszego artykułu, jeżeli stanowisko Dyrektora nie uwzględnia uwag i zmian otrzymanych od Rady Organów Regulacyjnych lub zostaną one przez niego odrzucone, przedstawia on również pisemne uzasadnienie.
Jeżeli Rada Organów Regulacyjnych nie wyda pozytywnej opinii w sprawie ponownie przedłożonego tekstu projektu opinii, zalecenia lub decyzji ze względu na niedostateczne uwzględnienie w ponownie przedłożonym teście jej uwag i zmian, Dyrektor może dokonać kolejnej zmiany w tekście projektu opinii, zalecenia lub decyzji zgodnie z poprawkami i uwagami zaproponowanymi przez Radę Organów Regulacyjnych w celu uzyskania jej pozytywnej opinii bez potrzeby ponownego zasięgania opinii odpowiedniej grupy roboczej czy też przedstawiania dodatkowego pisemnego uzasadnienia.
Utworzenie i skład Komisji Odwoławczej
Członkowie Komisji Odwoławczej powoływani są formalnie na wniosek Komisji przez Radę Administracyjną, po ogłoszeniu publicznego zaproszenia do zgłoszenia zainteresowania, po konsultacji z Radą Organów Regulacyjnych.
Budżet ACER zawiera odrębną linię budżetową przeznaczoną na finansowanie rejestru Komisji Odwoławczej.
Członkowie Komisji Odwoławczej
Wyłączenie i sprzeciw w Komisji Odwoławczej
Decyzje, od których przysługuje odwołanie
Skargi do Trybunału Sprawiedliwości
Skargę w sprawie unieważnienia decyzji ACER wydanej na podstawie niniejszego rozporządzenia lub na zaniechanie podjęcia działań w mającym zastosowanie terminie można wnieść do Trybunału Sprawiedliwości wyłącznie po wyczerpaniu procedury odwoławczej, o której mowa w art. 28. ACER przyjmuje wszelkie niezbędne środki w celu wykonania orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości.
Grupy robocze
Ustanowienie i zniesienie grupy roboczej wymaga pozytywnej opinii Rady Organów Regulacyjnych.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.