Rozdział 2 - Organizacja ACER - Rozporządzenie 2019/942 ustanawiające Agencję Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2019.158.22

Akt obowiązujący
Wersja od: 4 sierpnia 2024 r. do: 4 lutego 2025 r.

Rozdział  II

Organizacja ACER

Status prawny

1. 
ACER jest organem Unii i posiada osobowość prawną.
2. 
W każdym z państw członkowskich ACER posiada zdolność prawną i zdolność do czynności prawnych o najszerszym zakresie przyznanym przez prawo krajowe osobom prawnym. ACER może w szczególności nabywać lub zbywać mienie ruchome i nieruchome oraz być stroną w postępowaniach sądowych.
3. 
ACER jest reprezentowany przez swego Dyrektora.
4. 
Siedzibą ACER jest Lublana, Słowenia.

Struktura administracyjna i zarządcza

W skład ACER wchodzą:

a)
Rada Administracyjna, która wykonuje zadania określone w art. 19;
b)
Rada Organów Regulacyjnych, która wykonuje zadania określone w art. 22;
c)
Dyrektor, który wykonuje zadania określone w art. 24; oraz
d)
Komisja Odwoławcza, która wykonuje zadania określone w art. 28.

Skład Rady Administracyjnej

1. 
W skład Rady Administracyjnej wchodzi dziewięciu członków. Każdy członek ma zastępcę. Komisja powołuje dwóch członków i ich zastępców, Parlament Europejski - dwóch członków i ich zastępców, a Rada - pięciu członków i ich zastępców. Żaden z posłów do Parlamentu Europejskiego nie może być członkiem Rady Administracyjnej. Członek Rady Administracyjnej nie może być członkiem Rady Organów Regulacyjnych.
2. 
Kadencja członków Rady Administracyjnej i ich zastępców trwa cztery lata i jest jednokrotnie odnawialna. W przypadku pierwszego mandatu kadencja połowy członków Rady Administracyjnej i ich zastępców wynosi sześć lat.
3. 
Rada Administracyjna wybiera większością dwóch trzecich głosów spośród swoich członków przewodniczącego i zastępcę przewodniczącego. Jeżeli przewodniczący nie może pełnić swoich obowiązków, zastępowany jest automatycznie przez zastępcę przewodniczącego. Kadencja przewodniczącego i zastępcy przewodniczącego trwa dwa lata i jest jednokrotnie odnawialna. Kadencja przewodniczącego i zastępcy przewodniczącego wygasa jednakże, gdy przestają być członkami Rady Administracyjnej.
4. 
Posiedzenia Rady Administracyjnej zwołuje jej przewodniczący. Przewodniczący Rady Organów Regulacyjnych lub osoba wyznaczona w tym celu przez Radę Organów Regulacyjnych oraz Dyrektor biorą udział w obradach bez prawa głosu, o ile Rada Administracyjna nie postanowi inaczej w odniesieniu do Dyrektora. Rada Administracyjna zbiera się co najmniej dwa razy w roku na sesji zwyczajnej. Rada Administracyjna zbiera się również z inicjatywy przewodniczącego, na wniosek Komisji lub na wniosek co najmniej jednej trzeciej jej członków. Rada Administracyjna może zaprosić na swoje posiedzenie w charakterze obserwatora każdą osobę, której opinia może być istotna. Członkowie Rady Administracyjnej mogą korzystać z pomocy doradców lub ekspertów, z zastrzeżeniem przepisów jej regulaminu wewnętrznego. Usługi sekretariatu na rzecz Rady Administracyjnej świadczy ACER.
5. 
Rada Administracyjna przyjmuje decyzje większością dwóch trzecich głosów obecnych członków, chyba że niniejsze rozporządzenie stanowi inaczej. Każdy członek lub jego zastępca dysponuje jednym głosem.
6. 
Regulamin wewnętrzny określa w sposób bardziej szczegółowy:
a)
procedurę głosowania, w szczególności warunki, na jakich jeden z członków może działać w imieniu innego członka, a także, w odpowiednich przypadkach, zasady dotyczące kworum; oraz
b)
procedurę rotacji stosowaną przy odnawianiu kadencji członków Rady Administracyjnej powoływanych przez Radę, tak aby zapewnić zrównoważoną reprezentację państw członkowskich na przestrzeni czasu.
7. 
Nie naruszając roli członków powołanych przez Komisję, członkowie Rady Administracyjnej zobowiązują się działać w sposób niezależny i obiektywny w interesie Unii jako całości, oraz nie zwracają się o instrukcje do instytucji, organów lub jednostek organizacyjnych Unii, rządu żadnego z państw członkowskich lub do innego podmiotu publicznego lub prywatnego, ani nie przyjmują takich instrukcji. W tym celu każdy z członków składa pisemne oświadczenie finansowe i pisemne oświadczenie dotyczące interesów, w którym wskazuje na brak jakichkolwiek interesów, które mogłyby zostać uznane za zagrożenie dla jego niezależności lub na jakiekolwiek bezpośrednie lub pośrednie interesy, które mogłyby zostać uznane za zagrożenie dla jego niezależności. ACER corocznie podaje takie oświadczenia do publicznej wiadomości.

Funkcje Rady Administracyjnej

1. 
Rada Administracyjna:
a)
po konsultacji z Radą Organów Regulacyjnych i uzyskaniu jej pozytywnej opinii zgodnie z art. 22 ust. 5 lit. c), powołuje Dyrektora zgodnie z art. 23 ust. 2 i w stosownych przypadkach przedłuża jego kadencję lub odwołuje go ze stanowiska;
b)
powołuje oficjalnie członków Rady Organów Regulacyjnych wyznaczanych zgodnie z art. 21 ust. 1;
c)
powołuje oficjalnie członków Komisji Odwoławczej zgodnie z art. 25 ust. 2;
d)
zapewnia, aby ACER realizował swoją misję i wykonywał powierzone mu zadania zgodnie z niniejszym rozporządzeniem;
e)
przyjmuje dokument programowy, o którym mowa w art. 20 ust. 1 większością dwóch trzecich głosów członków i w stosownym przypadku zmienia go zgodnie z art. 20 ust. 3;
f)
przyjmuje budżet roczny ACER oraz wykonuje swoje pozostałe funkcje budżetowe zgodnie z art. 31-35;
g)
po otrzymaniu zgody Komisji podejmuje decyzję o ewentualnym przyjęciu wszelkich zapisów, darowizn lub dotacji z innych źródeł unijnych albo wszelkich dobrowolnych wkładów wnoszonych przez państwa członkowskie lub przez organy regulacyjne. W opinii Rady Administracyjnej wydanej na podstawie art. 35 ust. 4 wyraźnie wskazane są źródła finansowania określone w niniejszym ustępie;
h)
po konsultacji z Radą Organów Regulacyjnych sprawuje władzę dyscyplinarną nad Dyrektorem. Ponadto, zgodnie z ust. 2, wykonuje w odniesieniu do personelu ACER uprawnienia powierzone na mocy regulaminu pracowniczego organowi powołującemu, a na mocy warunków zatrudnienia - organowi uprawnionemu do zawierania umów o pracę;
i)
opracowuje przepisy wykonawcze ACER w celu nadania skuteczności regulaminowi pracowniczemu i warunkom zatrudnienia zgodnie z art. 110 regulaminu pracowniczego na podstawie art. 39 ust. 2;
j)
przyjmuje praktyczne środki dotyczące prawa dostępu do dokumentów ACER zgodnie z art. 41;
k)
przyjmuje i publikuje roczne sprawozdanie z działalności ACER, w oparciu o projekt rocznego sprawozdania, o którym mowa w art. 24 ust. 1 lit. i), oraz przedkłada to sprawozdanie Parlamentowi Europejskiemu, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu do dnia 1 lipca każdego roku. Roczne sprawozdanie z działalności ACER zawiera odrębny rozdział, zatwierdzony przez Radę Organów Regulacyjnych, dotyczący działalności regulacyjnej ACER w tymże roku;
l)
uchwala i publikuje swój własny regulamin wewnętrzny;
m)
przyjmuje przepisy finansowe mające zastosowanie wobec ACER zgodnie z art. 36;
n)
przyjmuje strategię zwalczania nadużyć finansowych, proporcjonalną do zagrożeń istniejących w tym zakresie i uwzględniającą koszty i korzyści wynikające ze środków, jakie mają być wdrożone;
o)
przyjmuje przepisy, których celem jest zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi, w odniesieniu do swoich członków oraz członków Komisji Odwoławczej;
p)
przyjmuje i regularnie aktualizuje plany komunikacji i rozpowszechniania, o których mowa w art. 41;
q)
powołuje księgowego, z zastrzeżeniem regulaminu pracowniczego i warunków zatrudnienia, który jest całkowicie niezależny w wykonywaniu swoich obowiązków;
r)
zapewnia podjęcie odpowiednich działań następczych w związku z ustaleniami i zaleceniami wynikającymi ze sprawozdań i ocen z kontroli wewnętrznej lub zewnętrznej oraz z dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych ("OLAF");
s)
zatwierdza wnioski z ustaleń roboczych zgodnie z art. 43;
t)
na podstawie wniosku Dyrektora zgodnie z art. 24 ust. 1 lit. b) i po konsultacji z Radą Organów Regulacyjnych i uzyskaniu jej pozytywnej opinii zgodnie z art. 22 ust. 5 lit. f) przyjmuje i publikuje regulamin, o którym mowa w art. 14 ust. 5.
2. 
Rada Administracyjna przyjmuje, zgodnie z art. 110 regulaminu pracowniczego, decyzję na podstawie art. 2 ust. 1 regulaminu pracowniczego i art. 6 warunków zatrudnienia w sprawie przekazania Dyrektorowi uprawnień odpowiedniego organu powołującego i określenia warunków, na jakich to przekazanie uprawnień można zawiesić. Dyrektor jest uprawniony do dalszego przekazania tych uprawnień.
3. 
Jeżeli wymagają tego szczególne okoliczności, Rada Administracyjna może w drodze decyzji tymczasowo zawiesić przekazanie uprawnień organu powołującego Dyrektorowi i dalsze przekazanie takich uprawnień przez Dyrektora oraz wykonywać je samodzielnie lub przekazać je jednemu ze swoich członków albo członkowi personelu innemu niż Dyrektor. Szczególne okoliczności są ściśle ograniczone do kwestii administracyjnych, budżetowych i dotyczących zarządzania i nie naruszają pełnej niezależności Dyrektora w wykonywaniu przez niego zadań zgodnie z art. 24 ust. 1 lit. c).

Programowanie roczne i wieloletnie

1. 
Dyrektor przygotowuje co roku projekt dokumentu programowego zawierający programowanie roczne i wieloletnie i przedkłada projekt dokumentu programowego Radzie Administracyjnej oraz Radzie Organów Regulacyjnych.

Rada Administracyjna przyjmuje projekt dokumentu programowego po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Organów Regulacyjnych i przedkłada projekt dokumentu programowego Parlamentowi Europejskiemu, Radzie i Komisji nie później niż do dnia 31 stycznia.

Projekt dokumentu programowego musi być zgodny ze wstępnym projektem preliminarza uchwalonym zgodnie z art. 33 ust. 1, 2 i 3.

Rada Administracyjna przyjmuje dokument programowy, uwzględniając opinie Komisji i po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Organów Regulacyjnych, a także po przedstawieniu przez Dyrektora dokumentu programowego Parlamentowi Europejskiemu. Rada Administracyjna przedkłada dokument programowy Parlamentowi Europejskiemu, Radzie i Komisji do dnia 31 grudnia.

Dokument programowy przyjmowany jest bez uszczerbku dla corocznej procedury budżetowej i podawany jest do wiadomości publicznej.

Dokument programowy staje się definitywny po ostatecznym przyjęciu budżetu ogólnego i w razie potrzeby zostaje odpowiednio dostosowany.

2. 
Programowanie roczne w dokumencie programowym zawiera szczegółowe cele i oczekiwane wyniki, w tym wskaźniki skuteczności. Zawiera ono również opis działań, jakie mają zostać sfinansowane oraz wskazanie środków finansowych i zasobów ludzkich przydzielonych do każdego działania, w tym wymienia grupy robocze ACER, które mają brać udział w przygotowaniu projektów stosownych dokumentów, zgodnie z zasadami budżetu zadaniowego i zarządzania kosztami działań. Programowanie roczne jest spójne z programowaniem wieloletnim, o którym mowa w ust. 4. Wskazuje się w nim wyraźnie zadania, które zostały dodane, zmienione lub usunięte w porównaniu z poprzednim rokiem budżetowym.
3. 
Rada Administracyjna zmienia przyjęty dokument programowy, gdy ACER zostaje powierzone nowe zadanie.

Wszelkie istotne zmiany w dokumencie programowym przyjmuje się, stosując tę samą procedurę, którą ustanowiono dla pierwotnego dokumentu programowego. Rada Administracyjna może przekazać Dyrektorowi uprawnienie do dokonywania niemających charakteru istotnego zmian w dokumencie programowym.

4. 
Programowanie wieloletnie w dokumencie programowym określa ogólne założenia strategiczne obejmujące cele, oczekiwane wyniki i wskaźniki skuteczności działania. Określa się w nim również programowanie w zakresie zasobów, w tym budżetu wieloletniego i personelu.

Programowanie w zakresie zasobów jest aktualizowane co roku. Założenia strategiczne są uaktualniane w miarę potrzeb, w szczególności celem uwzględnienia wyników oceny, o której mowa w art. 45.

Skład Rady Organów Regulacyjnych

1. 
W skład Rady Organów Regulacyjnych wchodzą:
a)
wysocy rangą przedstawiciele organów regulacyjnych, zgodnie z art. 57 ust. 1 dyrektywy (UE) 2019/944 i art. 39 ust. 1 dyrektywy 2009/73/WE, oraz po jednym zastępcy z każdego państwa członkowskiego spośród aktualnego wyższego rangą personelu tych organów, przy czym jedni i drudzy są wyznaczani przez organ regulacyjny;
b)
jeden przedstawiciel Komisji, któremu nie przysługuje prawo głosu.

Do Rady Organów Regulacyjnych dopuszcza się tylko po jednym przedstawicielu organu regulacyjnego z każdego państwa członkowskiego.

2. 
Rada Organów Regulacyjnych wybiera spośród swoich członków przewodniczącego i zastępcę przewodniczącego. Jeżeli przewodniczący nie może pełnić swoich obowiązków, zastępuje go zastępca przewodniczącego. Kadencja przewodniczącego i zastępcy przewodniczącego trwa dwa i pół roku i jest odnawialna. W każdym wypadku kadencja przewodniczącego i zastępcy przewodniczącego wygasa jednakże, gdy przestaną być członkami Rady Organów Regulacyjnych.

Funkcje Rady Organów Regulacyjnych

1. 
Rada Organów Regulacyjnych stanowi większością dwóch trzecich głosów obecnych członków, a każdemu członkowi przysługuje jeden głos.
2. 
Rada Organów Regulacyjnych uchwala i publikuje swój regulamin wewnętrzny, który określa w sposób bardziej szczegółowy procedurę głosowania, w szczególności warunki, na jakich jeden z członków może działać w imieniu innego członka, a także w stosownych przypadkach zasady dotyczące kworum. W regulaminie wewnętrznym mogą zostać przewidziane określone metody pracy stosowane przy rozpatrywaniu kwestii wynikających w kontekście inicjatyw w zakresie współpracy regionalnej.
3. 
Podczas wykonywania zadań powierzonych jej na mocy niniejszego rozporządzenia i bez uszczerbku dla jej członków działających w imieniu ich odnośnych organów regulacyjnych, Rada Organów Regulacyjnych działa niezależnie i nie zwraca się o instrukcje do rządu żadnego z państw członkowskich, do Komisji ani do innego podmiotu publicznego lub prywatnego, ani nie przyjmuje takich instrukcji.
4. 
Usługi sekretariatu na rzecz Rady Organów Regulacyjnych świadczy ACER.
5. 
Rada Organów Regulacyjnych:
a)
przedstawia opinie oraz, w stosownych przypadkach, uwagi i zmiany do wniosków Dyrektora dotyczących projektów opinii, zaleceń i decyzji o których mowa w art. 3 ust. 1, art. 4-8, art. 9 ust. 1 i 3, art. 10, art. 11 lit. c), art. 13, art. 15 ust. 4 oraz art. 30 i 43, których wydanie jest rozważane;
b)
udziela Dyrektorowi, w zakresie swoich kompetencji, wskazówek dotyczących wykonywania zadań Dyrektora, z wyjątkiem działań ACER wykonywanych na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1227/2011, oraz udziela wskazówek grupom roboczym ACER ustanowionym na podstawie art. 30;
c)
przedstawia opinię dla Rady Administracyjnej dotyczącą kandydata, który ma zostać powołany na stanowisko Dyrektora zgodnie z art. 19 ust. 1 lit. a) i art. 23 ust. 2;
d)
zatwierdza dokument programowy zgodnie z art. 20 ust. 1;
e)
zatwierdza odrębny rozdział sprawozdania rocznego dotyczący działalności regulacyjnej, zgodnie z art. 19 ust. 1 lit. k) i art. 24 ust. 1 lit. i);
f)
przedstawia Radzie Administracyjnej opinię w sprawie regulaminu na podstawie art. 14 ust. 5 i art. 30 ust. 3;
g)
przedstawia Radzie Administracyjnej opinię w sprawie planów komunikacji i rozpowszechniania, o których mowa w art. 41;
h)
przedstawia Radzie Administracyjnej opinię w sprawie regulaminu dotyczącego stosunków z krajami trzecimi lub organizacjami międzynarodowymi, o których mowa w art. 43.
6. 
Parlament Europejski jest informowany o projekcie porządku obrad kolejnych posiedzeń Rady Organów Regulacyjnych na co najmniej dwa tygodnie przed posiedzeniem. W terminie dwóch tygodni od posiedzenia projekt protokołu posiedzenia jest przesyłany do Parlamentu Europejskiego. Parlament Europejski może wezwać przewodniczącego Rady Organów Regulacyjnych lub zastępcę przewodniczącego do złożenia oświadczenia przed swoją właściwą komisją oraz do udzielenia odpowiedzi na pytania członków tej komisji, przy jednoczesnym pełnym poszanowaniu ich niezależności.

Dyrektor

1. 
ACER zarządza Dyrektor, który działa zgodnie ze wskazówkami, o których mowa w art. 22 ust. 5 lit. b), oraz - w przypadkach przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu - zgodnie z opiniami Rady Organów Regulacyjnych. Bez uszczerbku dla odnośnych funkcji Rady Administracyjnej i Rady Organów Regulacyjnych w odniesieniu do zadań Dyrektora, Dyrektor nie zwraca się o instrukcje do rządu żadnego z państw członkowskich, do instytucji Unii ani do jakichkolwiek innych podmiotów lub osób publicznych lub prywatnych, ani nie przyjmuje takich instrukcji. Dyrektor odpowiada przed Radą Administracyjną w kwestiach administracyjnych, budżetowych i dotyczących zarządzania, natomiast pozostaje w pełni niezależny w odniesieniu do zadań wykonywanych zgodnie z art. 24 ust. 1 lit. c). Dyrektor może uczestniczyć w posiedzeniach Rady Organów Regulacyjnych w charakterze obserwatora.
2. 
Dyrektor powoływany jest przez Radę Administracyjną, po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Organów Regulacyjnych, na podstawie osiągnięć, a także umiejętności i doświadczenia istotnych dla sektora energetycznego, z listy co najmniej trzech kandydatów zaproponowanych przez Komisję po przeprowadzeniu otwartej i przejrzystej procedury naboru. Przed powołaniem kandydat wybrany przez Radę Administracyjną składa oświadczenie przed właściwą komisją Parlamentu Europejskiego i udziela odpowiedzi na pytania zadane przez członków tej komisji. Do celów zawarcia umowy z Dyrektorem ACER reprezentuje przewodniczący Rady Administracyjnej.
3. 
Kadencja Dyrektora trwa pięć lat. W okresie dziewięciu miesięcy poprzedzających koniec kadencji Komisja przeprowadza ocenę. W ocenie tej Komisja bada w szczególności:
a)
wykonywanie obowiązków przez Dyrektora;
b)
zadania i potrzeby ACER w kolejnych latach.
4. 
Rada Administracyjna, działając na wniosek Komisji, po konsultacji z Radą Organów Regulacyjnych oraz po uwzględnieniu w jak najwyższym stopniu oceny oraz opinii Rady Organów Regulacyjnych, może jednokrotnie przedłużyć kadencję Dyrektora o nie więcej niż pięć lat, jedynie w przypadkach, gdy jest to uzasadnione zadaniami i potrzebami ACER. Dyrektor, którego kadencja została przedłużona, nie może uczestniczyć w kolejnej procedurze naboru na to samo stanowisko z końcem przedłużonej kadencji.
5. 
Rada Administracyjna informuje Parlament Europejski o swoim zamiarze przedłużenia kadencji Dyrektora. W okresie jednego miesiąca poprzedzającego przedłużenie kadencji Dyrektor może zostać wezwany do złożenia oświadczenia przed właściwą komisją Parlamentu Europejskiego i do udzielenia odpowiedzi na pytania członków tej komisji.
6. 
Jeżeli kadencja Dyrektora nie jest przedłużona, Dyrektor pełni swoją funkcję do czasu powołania jego następcy.
7. 
Dyrektor może zostać odwołany ze stanowiska tylko na podstawie decyzji Rady Administracyjnej, po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Organów Regulacyjnych. Rada Administracyjna podejmuje tę decyzję większością dwóch trzecich głosów swoich członków.
8. 
Parlament Europejski i Rada mogą wezwać Dyrektora do przedłożenia sprawozdania z wykonania jego obowiązków. Parlament Europejski może również wezwać Dyrektora do złożenia oświadczenia przed swoją właściwą komisją oraz do udzielenia odpowiedzi na pytania członków tej komisji.

Zadania Dyrektora

1. 
Dyrektor:
a)
jest przedstawicielem prawnym ACER i odpowiada za bieżące nim zarządzanie;
b)
przygotowuje prace Rady Administracyjnej, uczestniczy, bez prawa głosu, w pracach Rady Administracyjnej i jest odpowiedzialny za wykonanie decyzji przyjętych przez Radę Administracyjną;
c)
sporządza, konsultuje, wydaje i publikuje opinie, zalecenia i decyzje;
d)
jest odpowiedzialny za wykonanie rocznego programu prac ACER pod kierownictwem Rady Organów Regulacyjnych i pod kontrolą administracyjną Rady Administracyjnej;
e)
stosuje wszelkie niezbędne środki, w szczególności przyjmuje wewnętrzne instrukcje administracyjne oraz publikuje komunikaty, w celu zapewnienia funkcjonowania ACER zgodnie z niniejszym rozporządzeniem;
f)
każdego roku przygotowuje projekt rocznego programu prac ACER na nadchodzący rok i po przyjęciu projektu przez Radę Administracyjną przedkłada go Radzie Organów Regulacyjnych, Parlamentowi Europejskiemu i Komisji do dnia 31 stycznia każdego roku;
g)
jest odpowiedzialny za wdrożenie dokumentu programowego i złożenie Radzie Administracyjnej sprawozdania z jego wdrożenia;
h)
sporządza wstępny projekt preliminarza ACER na podstawie art. 33 ust. 1 i wykonuje budżet ACER zgodnie z art. 34 i 35;
i)
przygotowuje co roku i przedkłada Radzie Administracyjnej projekt sprawozdania rocznego zawierającego odrębny rozdział dotyczący działalności regulacyjnej ACER oraz rozdział dotyczący spraw finansowych i administracyjnych;
j)
opracowuje plan działania na podstawie wniosków ze sprawozdań i ocen z kontroli wewnętrznej lub zewnętrznej, a także z dochodzeń przeprowadzanych przez OLAF, oraz przedstawia sprawozdania z postępu prac dwa razy w roku dla Komisji oraz regularnie - dla Rady Administracyjnej;
k)
odpowiada za podjęcie decyzji, czy do skutecznego i efektywnego wykonywania zadań ACER konieczne, aby członek lub członkowie jego personelu znajdowali się w państwie członkowskim lub państwach członkowskich.

Dla celów akapitu pierwszego lit. k), przed podjęciem decyzji o utworzeniu biura lokalnego Dyrektor zasięga opinii zainteresowanych państw członkowskich, w tym państwa członkowskiego, w którym mieści się siedziba ACER, oraz uzyskuje uprzednią zgodę Komisji oraz Rady Administracyjnej. Decyzja ta opiera się o odpowiednią analizę kosztów i korzyści oraz określa zakres działań, które mają być prowadzone w biurze lokalnym, w taki sposób, aby uniknąć zbędnych kosztów i powielania funkcji administracyjnych ACER.

2. 
Dla celów ust. 1 lit. c) niniejszego artykułu, opinie, zalecenia i decyzje, o których mowa w art. 3 ust. 1, art. 4-8, art. 9 ust. 1 i 3, art. 10, art. 11 lit. c), art. 13, art. 15 ust. 4 i art. 30 i 43, wydaje się jedynie po otrzymaniu pozytywnej opinii Rady Organów Regulacyjnych.

Przed przedłożeniem projektów opinii, zaleceń lub decyzji pod głosowanie Rady Organów Regulacyjnych Dyrektor przedkłada z odpowiednim wyprzedzeniem propozycje tych projektów opinii, zaleceń lub decyzji odpowiednim grupom roboczym do zaopiniowania.

Dyrektor:

a)
uwzględnia uwagi i zmiany Rady Organów Regulacyjnych i ponownie przedkłada Radzie Organów Regulacyjnych zmieniony projekt opinii, zalecenia lub decyzji w celu uzyskania pozytywnej opinii;
b)
może wycofywać przedłożone projekty opinii, zaleceń lub decyzji pod warunkiem przedstawienia przez Dyrektora należytego pisemnego uzasadnienia, w przypadku gdy Dyrektor nie zgadza się z poprawkami przedłożonymi przez Radę Organów Regulacyjnych.

W przypadku wycofania projektu opinii, zalecenia lub decyzji Dyrektor może przedłożyć nowy projekt opinii, zalecenia lub decyzji zgodnie z procedurą określoną w art. 22 ust. 5 lit. a) oraz w akapicie drugim niniejszego ustępu. Dla celów akapitu trzeciego lit. a) niniejszego artykułu, jeżeli stanowisko Dyrektora nie uwzględnia uwag i zmian otrzymanych od Rady Organów Regulacyjnych lub zostaną one przez niego odrzucone, przedstawia on również pisemne uzasadnienie.

Jeżeli Rada Organów Regulacyjnych nie wyda pozytywnej opinii w sprawie ponownie przedłożonego tekstu projektu opinii, zalecenia lub decyzji ze względu na niedostateczne uwzględnienie w ponownie przedłożonym teście jej uwag i zmian, Dyrektor może dokonać kolejnej zmiany w tekście projektu opinii, zalecenia lub decyzji zgodnie z poprawkami i uwagami zaproponowanymi przez Radę Organów Regulacyjnych w celu uzyskania jej pozytywnej opinii bez potrzeby ponownego zasięgania opinii odpowiedniej grupy roboczej czy też przedstawiania dodatkowego pisemnego uzasadnienia.

Utworzenie i skład Komisji Odwoławczej

1. 
ACER ustanawia Komisję Odwoławczą.
2. 
W skład Komisji Odwoławczej wchodzi sześciu członków i sześciu zastępców wybranych spośród aktualnego lub byłego wyższego rangą personelu organów regulacyjnych, organów ochrony konkurencji lub innych instytucji Unii lub instytucji krajowych, którzy posiadają odpowiednie doświadczenie w sektorze energetycznym. Komisja Odwoławcza wyznacza swojego przewodniczącego.

Członkowie Komisji Odwoławczej powoływani są formalnie na wniosek Komisji przez Radę Administracyjną, po ogłoszeniu publicznego zaproszenia do zgłoszenia zainteresowania, po konsultacji z Radą Organów Regulacyjnych.

3. 
Komisja Odwoławcza uchwala i publikuje swój regulamin wewnętrzny. W regulaminie tym określa się szczegółowo ustalenia regulujące organizację i funkcjonowanie Komisji Odwoławczej oraz zasady obowiązujące w odniesieniu do odwołań wnoszonych do niej na podstawie art. 28. Komisja Odwoławcza powiadamia Komisję o projekcie swojego regulaminu wewnętrznego, a także o jakichkolwiek znaczących zmianach tego regulaminu. Komisja może przedstawić opinię w sprawie tego regulaminu w terminie trzech miesięcy od dnia otrzymania powiadomienia.

Budżet ACER zawiera odrębną linię budżetową przeznaczoną na finansowanie rejestru Komisji Odwoławczej.

4. 
Decyzje Komisji Odwoławczej przyjmowane są większością głosów co najmniej czterech z sześciu jej członków. Komisja Odwoławcza zwoływana jest stosownie do potrzeb.

Członkowie Komisji Odwoławczej

1. 
Kadencja członków Komisji Odwoławczej trwa pięć lat. Kadencja ta jest jednokrotnie odnawialna.
2. 
Członkowie Komisji Odwoławczej podejmują decyzje w sposób niezależny. Nie są związani żadnymi instrukcjami. Nie wolno im pełnić żadnych innych obowiązków w ACER, w Radzie Administracyjnej, w Radzie Organów Regulacyjnych, ani też w żadnej z grup roboczych. Członka Komisji Odwoławczej nie można odwołać ze stanowiska w czasie trwania kadencji, chyba że został uznany za winnego poważnego uchybienia, a Rada Administracyjna, po konsultacji z Radą Organów Regulacyjnych, podejmie decyzję o jego odwołaniu.

Wyłączenie i sprzeciw w Komisji Odwoławczej

1. 
Członkowie Komisji Odwoławczej nie biorą udziału w postępowaniu odwoławczym, jeżeli mają w nim interes osobisty, jeżeli wcześniej działali jako przedstawiciele jednej ze stron postępowania lub jeżeli uczestniczyli w wydawaniu decyzji stanowiącej przedmiot postępowania odwoławczego.
2. 
W przypadku gdy członek Komisji Odwoławczej uważa, że inny członek nie powinien brać udziału w postępowaniu odwoławczym z powodów, o których mowa w ust. 1, lub z jakiegokolwiek innego powodu, powiadamia o tym Komisję Odwoławczą. Każda strona postępowania odwoławczego może zgłosić sprzeciw wobec udziału członka Komisji Odwoławczej z powodów, o których mowa w ust. 1, lub w przypadku podejrzenia o stronniczość. Sprzeciw taki jest niedopuszczalny, jeżeli opiera się na przynależności państwowej członka albo jeżeli wnosząca sprzeciw strona postępowania odwoławczego - wiedząc o okolicznościach stanowiących podstawę do wniesienia sprzeciwu - dokonała mimo tego jakiejkolwiek czynności procesowej w postępowaniu odwoławczym, innej niż sprzeciw co do składu Komisji Odwoławczej.
3. 
Komisja Odwoławcza podejmuje decyzję dotyczącą działania, które należy podjąć w przypadkach określonych w ust. 1 i 2, bez udziału członka, którego dotyczy sprzeciw. Przy podejmowaniu tej decyzji członka, którego dotyczy sprzeciw, zastępuje w Komisji Odwoławczej jego zastępca. Jeżeli zastępca znajduje się w podobnej sytuacji co członek, przewodniczący wyznacza osobę zastępującą spośród dostępnych zastępców.
4. 
Członkowie Komisji Odwoławczej zobowiązują się działać niezależnie i w interesie publicznym. W tym celu składają oni pisemne oświadczenie finansowe i pisemne oświadczenie dotyczące interesów, w którym wskazują na brak jakichkolwiek interesów, które mogłyby zostać uznane za zagrożenie dla ich niezależności, lub wskazywać na jakiekolwiek bezpośrednie lub pośrednie interesy, które mogłyby zostać uznane za zagrożenie dla ich niezależności. Oświadczenia takie corocznie podawane są do publicznej wiadomości.

Decyzje, od których przysługuje odwołanie

1. 
Każda osoba fizyczna lub prawna, w tym organy regulacyjne, może odwołać się od decyzji, o której mowa w art. 2 lit. d), która jest do niej skierowana, lub od decyzji, która mimo że jest decyzją skierowaną do innej osoby dotyczy jej bezpośrednio i indywidualnie.
2. 
Odwołanie zawiera uzasadnienie; odwołanie wnosi się do ACER na piśmie w terminie dwóch miesięcy od powiadomienia osoby zainteresowanej o decyzji lub - w razie braku takiego powiadomienia - w terminie dwóch miesięcy od dnia opublikowania decyzji przez ACER. Komisja Odwoławcza podejmuje decyzję w sprawie odwołania w terminie czterech miesięcy od jego wniesienia.
3. 
Odwołanie wniesione zgodnie z ust. 1 nie ma skutku zawieszającego. Komisja Odwoławcza może jednak zawiesić wykonanie zaskarżonej decyzji, jeżeli uzna, że wymagają tego okoliczności.
4. 
Jeżeli odwołanie jest dopuszczalne, Komisja Odwoławcza bada, czy jest ono uzasadnione. Komisja Odwoławcza wzywa strony postępowania odwoławczego, według potrzeb, do przedstawienia we wskazanym terminie uwag do powiadomień, które sama skierowała, lub do informacji przekazanych przez pozostałe strony postępowania odwoławczego. Strony postępowania odwoławczego są uprawnione do ustnego przedstawienia swoich uwag.
5. 
Komisja Odwoławcza może utrzymać decyzję lub przekazać sprawę właściwemu organowi ACER. Właściwy organ ACER jest związany decyzją Komisji Odwoławczej.
6. 
ACER publikuje decyzje podejmowane przez Komisję Odwoławczą.

Skargi do Trybunału Sprawiedliwości

Skargę w sprawie unieważnienia decyzji ACER wydanej na podstawie niniejszego rozporządzenia lub na zaniechanie podjęcia działań w mającym zastosowanie terminie można wnieść do Trybunału Sprawiedliwości wyłącznie po wyczerpaniu procedury odwoławczej, o której mowa w art. 28. ACER przyjmuje wszelkie niezbędne środki w celu wykonania orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości.

Grupy robocze

1. 
W uzasadnionych przypadkach, a w szczególności w celu wsparcia prac prowadzonych przez Dyrektora i Radę Organów Regulacyjnych w kwestiach regulacyjnych, a także w celu przygotowania opinii, zaleceń i decyzji, o których mowa w art. 3 ust. 1, art. 4-8, art. 9 ust. 1 i 3, art. 10, art. 11 lit. c), art. 13, art. 15 ust. 4 i art. 30 i 43, Rada Administracyjna ustanawia lub znosi grupy robocze na podstawie wspólnego wniosku Dyrektora i Rady Organów Regulacyjnych.

Ustanowienie i zniesienie grupy roboczej wymaga pozytywnej opinii Rady Organów Regulacyjnych.

2. 
W skład grup roboczych wchodzą eksperci spośród personelu ACER oraz organów regulacyjnych. Eksperci z Komisji mogą brać udział w grupach roboczych. ACER nie odpowiada za koszty uczestnictwa w grupach roboczych ACER ekspertów będących członkami personelu organów regulacyjnych. Grupy robocze uwzględniają opinie ekspertów z innych odpowiednich organów krajowych w zakresie kompetencji tych organów.
3. 
Rada Administracyjna uchwala i publikuje regulamin wewnętrzny dotyczący funkcjonowania grup roboczych na podstawie wniosku Dyrektora, po konsultacji z Radą Organów Regulacyjnych i uzyskaniu jej pozytywnej opinii.
4. 
Grupy robocze ACER wykonują zadania wyznaczone im w dokumencie programowym przyjętym zgodnie z art. 20 oraz wszelkie zadania przydzielone im zgodnie z niniejszym rozporządzeniem przez Radę Organów Regulacyjnych i Dyrektora.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.