Art. 24. - Zadania Dyrektora - Rozporządzenie 2019/942 ustanawiające Agencję Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2019.158.22

Akt obowiązujący
Wersja od: 4 sierpnia 2024 r. do: 4 lutego 2025 r.
Artykuł  24

Zadania Dyrektora

1. 
Dyrektor:
a)
jest przedstawicielem prawnym ACER i odpowiada za bieżące nim zarządzanie;
b)
przygotowuje prace Rady Administracyjnej, uczestniczy, bez prawa głosu, w pracach Rady Administracyjnej i jest odpowiedzialny za wykonanie decyzji przyjętych przez Radę Administracyjną;
c)
sporządza, konsultuje, wydaje i publikuje opinie, zalecenia i decyzje;
d)
jest odpowiedzialny za wykonanie rocznego programu prac ACER pod kierownictwem Rady Organów Regulacyjnych i pod kontrolą administracyjną Rady Administracyjnej;
e)
stosuje wszelkie niezbędne środki, w szczególności przyjmuje wewnętrzne instrukcje administracyjne oraz publikuje komunikaty, w celu zapewnienia funkcjonowania ACER zgodnie z niniejszym rozporządzeniem;
f)
każdego roku przygotowuje projekt rocznego programu prac ACER na nadchodzący rok i po przyjęciu projektu przez Radę Administracyjną przedkłada go Radzie Organów Regulacyjnych, Parlamentowi Europejskiemu i Komisji do dnia 31 stycznia każdego roku;
g)
jest odpowiedzialny za wdrożenie dokumentu programowego i złożenie Radzie Administracyjnej sprawozdania z jego wdrożenia;
h)
sporządza wstępny projekt preliminarza ACER na podstawie art. 33 ust. 1 i wykonuje budżet ACER zgodnie z art. 34 i 35;
i)
przygotowuje co roku i przedkłada Radzie Administracyjnej projekt sprawozdania rocznego zawierającego odrębny rozdział dotyczący działalności regulacyjnej ACER oraz rozdział dotyczący spraw finansowych i administracyjnych;
j)
opracowuje plan działania na podstawie wniosków ze sprawozdań i ocen z kontroli wewnętrznej lub zewnętrznej, a także z dochodzeń przeprowadzanych przez OLAF, oraz przedstawia sprawozdania z postępu prac dwa razy w roku dla Komisji oraz regularnie - dla Rady Administracyjnej;
k)
odpowiada za podjęcie decyzji, czy do skutecznego i efektywnego wykonywania zadań ACER konieczne, aby członek lub członkowie jego personelu znajdowali się w państwie członkowskim lub państwach członkowskich.

Dla celów akapitu pierwszego lit. k), przed podjęciem decyzji o utworzeniu biura lokalnego Dyrektor zasięga opinii zainteresowanych państw członkowskich, w tym państwa członkowskiego, w którym mieści się siedziba ACER, oraz uzyskuje uprzednią zgodę Komisji oraz Rady Administracyjnej. Decyzja ta opiera się o odpowiednią analizę kosztów i korzyści oraz określa zakres działań, które mają być prowadzone w biurze lokalnym, w taki sposób, aby uniknąć zbędnych kosztów i powielania funkcji administracyjnych ACER.

2. 
Dla celów ust. 1 lit. c) niniejszego artykułu, opinie, zalecenia i decyzje, o których mowa w art. 3 ust. 1, art. 4-8, art. 9 ust. 1 i 3, art. 10, art. 11 lit. c), art. 13, art. 15 ust. 4 i art. 30 i 43, wydaje się jedynie po otrzymaniu pozytywnej opinii Rady Organów Regulacyjnych.

Przed przedłożeniem projektów opinii, zaleceń lub decyzji pod głosowanie Rady Organów Regulacyjnych Dyrektor przedkłada z odpowiednim wyprzedzeniem propozycje tych projektów opinii, zaleceń lub decyzji odpowiednim grupom roboczym do zaopiniowania.

Dyrektor:

a)
uwzględnia uwagi i zmiany Rady Organów Regulacyjnych i ponownie przedkłada Radzie Organów Regulacyjnych zmieniony projekt opinii, zalecenia lub decyzji w celu uzyskania pozytywnej opinii;
b)
może wycofywać przedłożone projekty opinii, zaleceń lub decyzji pod warunkiem przedstawienia przez Dyrektora należytego pisemnego uzasadnienia, w przypadku gdy Dyrektor nie zgadza się z poprawkami przedłożonymi przez Radę Organów Regulacyjnych.

W przypadku wycofania projektu opinii, zalecenia lub decyzji Dyrektor może przedłożyć nowy projekt opinii, zalecenia lub decyzji zgodnie z procedurą określoną w art. 22 ust. 5 lit. a) oraz w akapicie drugim niniejszego ustępu. Dla celów akapitu trzeciego lit. a) niniejszego artykułu, jeżeli stanowisko Dyrektora nie uwzględnia uwag i zmian otrzymanych od Rady Organów Regulacyjnych lub zostaną one przez niego odrzucone, przedstawia on również pisemne uzasadnienie.

Jeżeli Rada Organów Regulacyjnych nie wyda pozytywnej opinii w sprawie ponownie przedłożonego tekstu projektu opinii, zalecenia lub decyzji ze względu na niedostateczne uwzględnienie w ponownie przedłożonym teście jej uwag i zmian, Dyrektor może dokonać kolejnej zmiany w tekście projektu opinii, zalecenia lub decyzji zgodnie z poprawkami i uwagami zaproponowanymi przez Radę Organów Regulacyjnych w celu uzyskania jej pozytywnej opinii bez potrzeby ponownego zasięgania opinii odpowiedniej grupy roboczej czy też przedstawiania dodatkowego pisemnego uzasadnienia.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.