Rozdział 1 - Cele i zadania - Rozporządzenie 2019/942 ustanawiające Agencję Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2019.158.22

Akt obowiązujący
Wersja od: 4 sierpnia 2024 r. do: 4 lutego 2025 r.

Rozdział  I

Cele i zadania

Ustanowienie i cele

1. 
W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się Agencję Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (zwaną dalej "ACER").
2. 
Celem ACER jest wspieranie organów regulacyjnych, o których mowa w art. 57 dyrektywy (UE) 2019/944 i art. 39 dyrektywy 2009/73/WE, w wykonywaniu na poziomie unijnym zadań regulacyjnych w państwach członkowskich oraz, w razie potrzeby, koordynowanie działań tych organów i prowadzenie mediacji w sporach między nimi oraz ich rozstrzyganie zgodnie z art. 6 ust. 10 niniejszego rozporządzenia. ACER przyczynia się również do ustanowienia wysokiej jakości wspólnych praktyk regulacyjnych i nadzorczych, co stanowi wkład w spójne, efektywne i skuteczne stosowanie prawa Unii w celu osiągnięcia celów Unii w zakresie klimatu i energii.
3. 
Wykonując swoje zadania, ACER działa niezależnie i obiektywnie, mając na względzie interes Unii. ACER podejmuje samodzielnie decyzje, niezależnie od interesów prywatnych i korporacyjnych.

Rodzaje aktów wydawanych przez ACER

ACER:

a)
wydaje opinie i zalecenia skierowane do operatorów systemów przesyłowych, ENTSO energii elektrycznej, ENTSO gazu, organizacji OSD UE, regionalnych centrów koordynacji i wyznaczonych operatorów rynku energii elektrycznej;
aa) 18
 wydaje opinie i zalecenia skierowane do wspólnej platformy alokacji ustanowionej zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) 2016/1719 19 ;
b)
wydaje opinie i zalecenia skierowane do organów regulacyjnych;
c)
wydaje opinie i zalecenia skierowane do Parlamentu Europejskiego, Rady lub Komisji;
d) 20
 wydaje decyzje indywidualne dotyczące udzielania informacji zgodnie z art. 3 ust. 2, art. 7 ust. 2 lit. b) i art. 8 lit. c), dotyczące zatwierdzania metod i warunków zgodnie z art. 4 ust. 4 oraz art. 5 ust. 2, 3 i 4, dotyczące przeglądu obszarów rynkowych, o którym mowa w art. 5 ust. 7, dotyczące kwestii technicznych, o których mowa w art. 6 ust. 1, dotyczące arbitrażu między organami regulacyjnymi zgodnie z art. 6 ust. 10, dotyczące regionalnych centrów koordynacji, o których mowa w art. 7 ust. 2 lit. a), dotyczące zatwierdzania i zmiany metod i obliczeń oraz specyfikacji technicznych, o których mowa w art. 9 ust. 1, dotyczące zatwierdzania i zmiany metod, o których mowa w art. 9 ust. 3, dotyczące zwolnień, o których mowa w art. 10, dotyczące infrastruktury, o której mowa w art. 11 lit. d), dotyczące kwestii związanych z integralnością i przejrzystością rynku hurtowego na podstawie art. 12, oraz dotyczące zatwierdzania i zmiany wspólnej propozycji ENTSO energii elektrycznej i organizacji OSD UE związanych z typem danych i formatu oraz z metodyką dotyczącą i analiz, które mają być przekazywane w odniesieniu do potrzeb w zakresie elastyczności, na podstawie art. 5 ust. 9;
e)
przedstawia Komisji niewiążące wytyczne ramowe zgodnie z art. 59 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/943 21  oraz art. 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 715/2009 22 .

Zadania ogólne

1. 
Na wniosek Parlamentu Europejskiego, Rady lub Komisji lub z własnej inicjatywy ACER może przedkładać Parlamentowi Europejskiemu, Radzie oraz Komisji opinię lub zalecenie w sprawie wszelkich kwestii związanych z celami, dla których został ustanowiony.
2.  23
 Na wniosek ACER organy regulacyjne, ENTSO energii elektrycznej, ENTSO gazu, regionalne centra koordynacji, organizacja OSD UE, operatorzy systemów przesyłowych oraz wyznaczeni operatorzy rynku energii elektrycznej udostępniają ACER informacje niezbędne do wykonywania zadań ACER wynikających z niniejszego rozporządzenia, chyba że ACER już wystąpił z wnioskiem o udzielenie takich informacji i je otrzymał.

Dla celów wniosków o udzielenie informacji, o których mowa w akapicie pierwszym, ACER jest uprawniony do wydawania decyzji. W decyzjach ACER podaje cel wniosku, podstawę prawną wniosku o udzielenie informacji i termin, w jakim należy udzielić informacji. Termin powinien być proporcjonalny do wniosku.

ACER wykorzystuje informacje poufne otrzymane na podstawie niniejszego rozporządzenia wyłącznie na potrzeby wykonywania zadań powierzonych mu na mocy niniejszego rozporządzenia. ACER zapewnia właściwą ochronę danych zawartych w informacjach udzielonych zgodnie z art. 41.

Niniejszy ustęp ma również zastosowanie do wspólnej platformy alokacji ustanowionej zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2016/1719.

Zadania ACER dotyczące współpracy operatorów systemów przesyłowych oraz operatorów systemów dystrybucji

1. 
ACER przedstawia Komisji opinię w sprawie projektu statutów, wykazu członków oraz projektu regulaminu wewnętrznego ENTSO energii elektrycznej zgodnie z art. 29 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/943 oraz ENTSO gazu zgodnie z art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 715/2009 oraz organizacji OSD UE zgodnie z art. 53 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/943.
2. 
ACER monitoruje wykonywanie zadań ENTSO energii elektrycznej zgodnie z art. 32 rozporządzenia (UE) 2019/943, ENTSO gazu zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 715/2009 oraz organizacji OSD UE jak określono w art. 55 rozporządzenia (UE) 2019/943.
3. 
ACER może przedstawiać opinię:
a)
ENTSO energii elektrycznej, zgodnie z art. 30 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2019/943 i ENTSO gazu, zgodnie z art. 8 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 715/2009 - dotyczącą kodeksów sieci;
b)
ENTSO energii elektrycznej, zgodnie z art. 32 ust. 2 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) 2019/943 oraz ENTSO gazu, zgodnie z art. 9 ust. 2 akapit pierwszy rozporządzenia (WE) nr 715/2009 - dotyczącą projektu rocznego programu prac oraz projektu planu rozwoju sieci o zasięgu unijnym oraz innych odpowiednich dokumentów, o których mowa w art. 30 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/943 i art. 8 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 715/2009, z uwzględnieniem celów, jakimi są niedyskryminacja, skuteczna konkurencja oraz sprawne i bezpieczne funkcjonowanie rynków wewnętrznych energii elektrycznej i gazu ziemnego;
c)
organizacji OSD UE - dotyczącą projektu rocznego programu prac oraz innych odpowiednich dokumentów, o których mowa w art. 55 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/943, z uwzględnieniem celów, jakimi są niedyskryminacja, skuteczna konkurencja oraz sprawne i bezpieczne funkcjonowanie rynku wewnętrznego energii elektrycznej.
4. 
ACER, w stosownych przypadkach, po zwróceniu się o aktualizację projektów przedłożonych przez operatorów systemów przesyłowych, zatwierdza metodę wykorzystywania przychodów z dochodu z ograniczeń zgodnie z art. 19 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2019/943.
5. 
ACER, opierając się na faktach, przedstawia ENTSO energii elektrycznej, ENTSO gazu, Parlamentowi Europejskiemu, Radzie oraz Komisji należycie uzasadnioną opinię i zalecenia, jeżeli uzna, że projekt rocznego programu prac lub projekt planu rozwoju sieci o zasięgu unijnym przedłożony mu zgodnie z art. 32 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2019/943 oraz art. 9 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 715/2009 nie przyczynia się do niedyskryminacji, skutecznej konkurencji oraz sprawnego funkcjonowania rynku lub wystarczającego poziomu wzajemnych połączeń transgranicznych z dostępem dla stron trzecich lub jest niezgodny z odpowiednimi przepisami rozporządzenia (UE) 2019/943 oraz dyrektywy (UE) 2019/944 lub rozporządzenia (WE) nr 715/2009 oraz dyrektywy 2009/73/WE.
6. 
Właściwe organy regulacyjne prowadzą koordynację w celu wspólnego ustalenia, czy ma miejsce niewykonywanie przez organizację OSD UE, ENTSO energii elektrycznej lub regionalne centra koordynacji ich obowiązków wynikających z prawa Unii i podejmują odpowiednie działania zgodnie z art. 59 ust. 1 lit. c) i art. 62 ust. 1 lit. f) dyrektywy (UE) 2019/944.

ACER, na wiosek co najmniej jednego organu regulacyjnego lub z własnej inicjatywy, wydaje uzasadnioną opinię, a także zalecenia dla ENTSO energii elektrycznej, organizacji OSD UE lub regionalnych centrów koordynacji dotyczące wykonywania przez nich ich obowiązków.

7. 
Jeżeli w uzasadnionej opinii ACER stwierdzono przypadek potencjalnego niewykonywania przez ENTSO energii elektrycznej, organizację OSD UE lub regionalne centrum koordynacji ich obowiązków, właściwe organy regulacyjne podejmują jednomyślnie skoordynowane decyzje stwierdzające, czy miało miejsce niewykonywanie odpowiednich obowiązków, oraz, w stosownych przypadkach, określającą, jakie środki mają zostać podjęte przez ENTSO energii elektrycznej, organizację OSD UE lub regionalne centrum koordynacji w celu usunięcia niewykonywania obowiązków. Jeżeli organy regulacyjne nie zdołają podjąć jednomyślnie takich skoordynowanych decyzji w terminie czterech miesięcy od dnia otrzymania uzasadnionej opinii ACER, sprawę przekazuje się ACER celem podjęcia decyzji zgodnie z art. 6 ust. 10.
8. 
Jeżeli niewykonywanie obowiązków przez ENTSO energii elektrycznej, organizację OSD UE lub regionalne centrum koordynacji, ustalone zgodnie z ust. 6 lub 7 niniejszego artykułu, nie zostanie usunięte w terminie trzech miesięcy, lub jeżeli organ regulacyjny państwa członkowskiego, w którym znajduje się siedziba podmiotu, nie podjął działań w celu zapewnienia zgodności, ACER wydaje zalecenie dla organu regulacyjnego do podjęcia działania zgodnie z art. 59 ust. 1 lit. c) i ust. 62 ust. 1 lit. f) dyrektywy (UE) 2019/944, w celu zapewnienia, aby ENTSO energii elektrycznej, organizacja OSD UE lub regionalne centrum koordynacji wykonało swoje obowiązki oraz informuje Komisję.
9.  24
 Ust. 6, 7 i 8 niniejszego artykułu mają również zastosowanie do wspólnej platformy alokacji ustanowionej zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2016/1719.

Zadania ACER dotyczące opracowywania i wdrażania kodeksów sieci i wytycznych

1. 
ACER uczestniczy w opracowywaniu kodeksów sieci zgodnie z art. 59 rozporządzenia (UE) 2019/943 oraz art. 6 rozporządzenia (WE) nr 715/2009, a także wytycznych zgodnie z art. 61 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2019/943. ACER w szczególności:
a)
przedkłada Komisji niewiążące wytyczne ramowe, w przypadku gdy Komisja wystąpi do niego z takim wnioskiem zgodnie z art. 59 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2019/943 lub art. 6 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 715/2009. ACER dokonuje przeglądu wytycznych ramowych i przedkłada je ponownie Komisji, w przypadku gdy Komisja wystąpi do niego z takim wnioskiem zgodnie z art. 59 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2019/943 lub art. 6 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 715/2009;
b)
przedstawia ENTSO gazu uzasadnioną opinię dotyczącą kodeksu sieci, zgodnie z art. 6 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 715/2009;
c)
dokonuje przeglądu kodeksu sieci zgodnie z art. 59 ust. 11 rozporządzenia (UE) 2019/943 i art. 6 ust. 9 rozporządzenia (WE) nr 715/2009. Dokonując przeglądu ACER uwzględnia uwagi przekazane przez wszystkie zaangażowane strony w trakcie prac nad zmienionym kodeksem sieci, którymi kieruje ENTSO energii elektrycznej, ENTSO gazu lub organizacja OSD UE, oraz przeprowadza formalne konsultacje z właściwymi zainteresowanymi stronami w sprawie wersji, która ma zostać przedłożona Komisji. W związku z tym ACER może, w stosownych przypadkach, wykorzystać komitet ustanowiony na podstawie kodeksów sieci. ACER przedstawia Komisji sprawozdanie na temat wyników konsultacji. Następnie ACER przedkłada Komisji zmieniony kodeks sieci zgodnie z art. 59 ust. 11 rozporządzenia (UE) 2019/943 i art. 6 ust. 9 rozporządzenia (WE) nr 715/2009. Jeżeli ENTSO energii elektrycznej, ENTSO gazu lub organizacja OSD UE nie opracowały kodeksu sieci, ACER przygotowuje i przedkłada projekt kodeksu sieci Komisji, w przypadku gdy Komisja wystąpi do niej z takim wnioskiem zgodnie z art. 59 ust. 12 rozporządzenia (UE) 2019/943 lub art. 6 ust. 10 rozporządzenia (WE) nr 715/2009;
d)
przedstawia Komisji należycie uzasadnioną opinię, zgodnie z art. 32 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/943 lub art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 715/2009, w przypadku gdy ENTSO energii elektrycznej, ENTSO gazu lub organizacja OSD UE nie wdrożyły kodeksu sieci opracowanego zgodnie z art. 30 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2019/943 lub art. 8 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 715/2009 lub kodeksu sieci ustanowionego zgodnie z art. 59 ust. 3-12 rozporządzenia (UE) 2019/943 i art. 6 ust. 1-10 rozporządzenia (WE) nr 715/2009, który nie został jednak przyjęty przez Komisję zgodnie z art. 59 ust. 13 rozporządzenia (UE) 2019/943 i art. 6 ust. 11 rozporządzenia (WE) nr 715/2009;
e)
monitoruje i analizuje wdrażanie kodeksów sieci przyjętych przez Komisję zgodnie z art. 59 rozporządzenia (UE) 2019/943 i art. 6 rozporządzenia (WE) nr 715/2009 oraz wytycznych przyjętych zgodnie z art. 61 rozporządzenia (UE) 2019/943, ich wpływ na harmonizację mających zastosowanie przepisów mających na celu ułatwianie integracji rynku, a także na niedyskryminację, skuteczną konkurencję oraz sprawne funkcjonowanie rynku, oraz przedkłada sprawozdanie Komisji.
2. 
W przypadku gdy jeden z poniższych aktów prawnych przewiduje opracowanie propozycji dotyczących wspólnych warunków lub metod wdrażania tych kodeksów sieci i wytycznych, które to propozycje wymagają zatwierdzenia przez wszystkie organy regulacyjne, propozycje dotycząca wspólnych warunków lub metod przedkłada się ACER w celu weryfikacji i zatwierdzenia:
a)
akt ustawodawczy Unii przyjęty w zwykłej procedurze ustawodawczej;
b)
kodeksy sieci i wytyczne przyjęte przed dniem 4 lipca 2019 r. i późniejsze wersje tych kodeksów sieci i wytycznych; lub
c)
kodeksy sieci i wytyczne przyjęte jako akty wykonawcze na podstawie art. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 25 .
3. 
W przypadku gdy jeden z poniższych aktów prawnych przewiduje opracowanie propozycji dotyczących warunków lub metod wdrażania kodeksów sieci i wytycznych, które to propozycje wymagają zatwierdzenia przez wszystkie organy regulacyjne danego regionu, te organy regulacyjne uzgadniają jednomyślnie wspólne warunki lub metody, które mają zostać zatwierdzone przez każdy z tych organów regulacyjnych:
a)
akt ustawodawczy Unii przyjęty w zwykłej procedurze ustawodawczej;
b)
kodeksy sieci i wytyczne przyjęte przed dniem 4 lipca 2019 r. i późniejsze wersje tych kodeksów sieci i wytycznych; lub
c)
kodeksy sieci i wytyczne przyjęte jako akty wykonawcze na podstawie art. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011.

Propozycje, o których mowa w akapicie pierwszym, przekazuje się ACER w terminie jednego tygodnia od ich przedłożenia tym organom regulacyjnym. Organy regulacyjne mogą przekazać propozycje ACER do zatwierdzenia na podstawie art. 6 ust. 10 akapit drugi lit. b), a w przypadku braku jednomyślnego uzgodnienia, o którym mowa akapicie pierwszym, dokonują tego na podstawie art. 6 ust. 10 akapit drugi lit. a).

Dyrektor lub Rada Organów Regulacyjnych mogą z własnej inicjatywy lub na wniosek co najmniej jednego z członków Rady Organów Regulacyjnych zobowiązać organy regulacyjne danego regionu do przekazania przedmiotowej propozycji ACER do zatwierdzenia. Ogranicza się to do przypadków, gdy uzgodniona na poziomie regionalnym propozycja miałaby odczuwalny wpływ na rynek wewnętrzny energii lub na bezpieczeństwo dostaw poza regionem.

4. 
Z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, ACER jest uprawniony do podjęcia decyzji zgodnie z art. 6 ust. 10, jeżeli właściwe organy regulacyjne nie osiągną porozumienia w sprawie warunków lub metod wdrażania nowych kodeksów sieci i wytycznych przyjętych po dniu 4 lipca 2019 r. jako akty delegowane, jeżeli te warunki lub metody wymagają zatwierdzenia przez wszystkie organy regulacyjne lub przez wszystkie organy regulacyjne danego regionu.
5. 
Do dnia 31 października 2023 r., a następnie co trzy lata, Komisja przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie w sprawie ewentualnej konieczności dalszego wzmocnienia zaangażowania ACER w opracowywanie i przyjmowanie warunków lub metod wdrażania kodeksów sieci i wytycznych przyjętych jako akty delegowane po dniu 4 lipca 2019 r. W razie potrzeby do sprawozdania dołącza się wniosek ustawodawczy dotyczący przekazania ACER niezbędnych uprawnień lub ich zmiany.
6. 
Przed zatwierdzeniem warunków lub metod, o których mowa w ust. 2 i 3, organy regulacyjne lub, w zakresie swoich kompetencji, ACER, dokonują, w razie potrzeby, ich weryfikacji, po konsultacji z ENTSO energii elektrycznej, ENTSO gazu lub organizacją OSD UE, aby zapewnić zgodność tych warunków lub metod z celem danego kodeksu sieci lub wytycznych i przyczynianie się przez nie do integracji rynku, niedyskryminacji, skutecznej konkurencji oraz prawidłowego funkcjonowania rynku. Decyzję o zatwierdzeniu ACER podejmuje w terminie przewidzianym w odpowiednich kodeksach sieci i wytycznych. Okres ten biegnie od dnia następującego po dniu przekazania propozycji ACER.
7. 
ACER wykonuje zadania dotyczące przeglądu obszarów rynkowych na podstawie art. 14 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2019/943.
8.  26
 ACER monitoruje współpracę regionalną operatorów systemów przesyłowych, o której mowa w art. 34 rozporządzenia (UE) 2019/943 i w art. 12 rozporządzenia (WE) nr 715/2009, oraz uwzględnia rezultaty tej współpracy przy opracowywaniu opinii, zaleceń i decyzji.

ACER monitoruje wspólną platformę alokacji ustanowioną zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2016/1719.

9.  27
 ACER zatwierdza i w razie potrzeby zmienia wspólną propozycję ENTSO energii elektrycznej i organizacji OSD UE dotyczącą typu danych i formatu oraz metodyki dotyczącej analiz, które mają być przekazywane w odniesieniu do potrzeb w zakresie elastyczności na podstawie art. 19e ust. 6 rozporządzenia (UE) 2019/943.

Zadania ACER w odniesieniu do organów regulacyjnych

1. 
ACER wydaje decyzje indywidualne dotyczące kwestii technicznych, o ile takie decyzje są przewidziane w rozporządzeniu (UE) 2019/943, w rozporządzeniu (WE) nr 715/2009, w dyrektywie (UE) 2019/944 lub w dyrektywie 2009/73/WE.
2. 
ACER może, zgodnie ze swoim programem prac, na wniosek Komisji lub z własnej inicjatywy, wydawać zalecenia, aby wspierać organy regulacyjne i uczestników rynku w dzieleniu się dobrymi praktykami.
3. 
Do dnia 5 lipca 2022 r., a następnie co cztery lata, Komisja przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie dotyczące niezależności organów regulacyjnych, zgodnie z art. 57 ust. 7 dyrektywy (UE) 2019/944.
4. 
ACER zapewnia ramy dla współpracy organów regulacyjnych w celu usprawnienia procesu podejmowania decyzji w kwestiach o znaczeniu transgranicznym. ACER wspiera współpracę pomiędzy organami regulacyjnymi oraz między organami regulacyjnymi na poziomie regionalnym i unijnym, a także uwzględnia rezultaty tej współpracy przy opracowywaniu opinii, zaleceń i decyzji. Jeżeli ACER uzna, że niezbędne są wiążące przepisy dotyczące takiej współpracy, przedkłada Komisji odpowiednie zalecenia.
5. 
Na wniosek co najmniej jednego organu regulacyjnego lub Komisji ACER przedstawia opartą na faktach opinię w sprawie zgodności decyzji podjętej przez organ regulacyjny z kodeksami sieci i wytycznymi, o których mowa w rozporządzeniu (UE) 2019/943, w rozporządzeniu (WE) nr 715/2009, w dyrektywie (UE) 2019/944, w dyrektywie 2009/73/WE lub w innych odpowiednich przepisach tych dyrektyw lub rozporządzeń.
6. 
W przypadku gdy organ regulacyjny nie zastosował się do opinii ACER, o której mowa w ust. 5, w terminie czterech miesięcy od dnia jej otrzymania, ACER powiadamia o tym odpowiednio Komisję i zainteresowane państwo członkowskie.
7. 
Jeżeli w określonym przypadku organ regulacyjny napotyka na trudności w stosowaniu kodeksów sieci i wytycznych, o których mowa w rozporządzeniu (UE) 2019/943, w rozporządzeniu (WE) nr 715/2009, w dyrektywie (UE) 2019/944 lub w dyrektywie 2009/73/WE, może zwrócić się do ACER o wydanie opinii. ACER wydaje swoją opinię, po konsultacji z Komisją, w terminie trzech miesięcy od dnia otrzymania takiego wniosku.
8.  28
 (uchylony).
9.  29
 ACER przedkłada właściwemu organowi regulacyjnemu opinie na podstawie art. 8 ust. 1b i art. 16 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/943.
10. 
ACER jest uprawniony do wydawania decyzji indywidualnych dotyczących kwestii regulacyjnych mających wpływ na handel transgraniczny lub na transgraniczne bezpieczeństwo systemu, które to kwestie wymagają wspólnej decyzji co najmniej dwóch organów regulacyjnych, w przypadku gdy uprawnienia takie zostały powierzone organom regulacyjnym na podstawie jednego z następujących aktów prawnych:
a)
aktu ustawodawczego Unii przyjętego w zwykłej procedurze ustawodawczej;
b)
kodeksów sieci i wytycznych przyjętych przed dniem 4 lipca 2019 r. i późniejszych wersji tych kodeksów sieci i wytycznych; lub
c)
kodeksów sieci i wytycznych przyjętych jako akty wykonawcze na podstawie art. 5 rozporządzenia (UE) nr 182/2011.

ACER jest uprawniony do wydawania decyzji indywidualnych określonych w akapicie pierwszym w następujących sytuacjach:

a)
jeżeli właściwe organy regulacyjne nie były w stanie osiągnąć porozumienia w terminie sześciu miesięcy od przedłożenia sprawy ostatniemu z tych organów regulacyjnych lub w terminie czterech miesięcy w przypadku, o którym mowa w art. 4 ust. 7 niniejszego rozporządzenia lub w art. 59 ust. 1 lit. c) lub art. 62 ust. 1 lit. f) dyrektywy (UE) 2019/944; lub
b)
na podstawie wspólnego wniosku właściwych organów regulacyjnych.

Właściwe organy regulacyjne mogą zwrócić się wspólnie z wnioskiem o przedłużenie terminu, o którym mowa w akapicie drugim lit. a) niniejszego ustępu, na okres nie dłuższy niż sześć miesięcy, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 4 ust. 7 niniejszego rozporządzenia, art. 59 ust. 1 lit. c) lub art. 62 ust. 1 lit. f) dyrektywy (UE) 2019/944.

Jeżeli uprawnienia do wydawania decyzji dotyczących kwestii transgranicznych, o których mowa w akapicie pierwszym, zostały powierzone organom regulacyjnym w nowych kodeksach sieci lub wytycznych przyjętych w formie aktów delegowanych po dniu 4 lipca 2019 r., ACER jest uprawniony wyłącznie na zasadzie dobrowolności zgodnie z akapitem drugim lit. b) niniejszego ustępu, na podstawie wniosku złożonego przez co najmniej 60 % właściwych organów regulacyjnych. Jeżeli zaangażowane są tylko dwa organy regulacyjne, którykolwiek z nich może skierować sprawę do ACER.

Do dnia 31 października 2023 r., a następnie co trzy lata, Komisja przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie w sprawie ewentualnej konieczności większego zaangażowania ACER w rozstrzyganie sporów między organami regulacyjnymi dotyczących wspólnych decyzji w kwestiach, w których w drodze aktu delegowanego powierzono tym organom regulacyjnym kompetencje po dniu 4 lipca 2019 r. W stosownych przypadkach do sprawozdania dołącza się wniosek ustawodawczy dotyczący zmiany takich uprawnień lub przekazania ACER niezbędnych uprawnień.

11. 
Podczas przygotowywania decyzji na podstawie ust. 10 ACER konsultuje się z organami regulacyjnymi i zainteresowanymi operatorami systemów przesyłowych oraz jest informowany o propozycjach i uwagach wszystkich zainteresowanych operatorów systemów przesyłowych.
12. 
Jeżeli sprawa została przekazana ACER zgodnie z ust. 10, ACER:
a)
wydaje decyzję w terminie sześciu miesięcy od dnia przekazania sprawy; lub w terminie czterech miesięcy w przypadku, o którym mowa w art. 4 ust. 7 niniejszego rozporządzenia lub w art. 59 ust. 1 lit. c) lub w art. 62 ust. 1 lit. f) dyrektywy (UE) 2019/944; oraz
b)
może w razie konieczności wydać decyzję tymczasową, aby zapewnić ochronę bezpieczeństwa dostaw lub bezpieczeństwa eksploatacyjnego.
13. 
Jeżeli kwestie regulacyjne, o których mowa w ust. 10, obejmują zwolnienia w rozumieniu art. 63 rozporządzenia (UE) 2019/943 lub art. 36 dyrektywy 2009/73/WE, terminy przewidziane w niniejszym rozporządzeniu nie kumulują się z terminami przewidzianymi w tych przepisach.

Zadania ACER w odniesieniu do regionalnych centrów koordynacji

1. 
ACER, w ścisłej współpracy z organami regulacyjnymi i ENTSO energii elektrycznej, monitoruje i analizuje działalność regionalnych centrów koordynacji, uwzględniając sprawozdania przewidziane w art. 46 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/943.
2. 
Aby wykonywać zadania, o których mowa w ust. 1, w skuteczny i sprawny sposób, ACER w szczególności:
a)
podejmuje decyzje w sprawie konfiguracji regionów pracy systemu na podstawie art. 36 ust. 3 i 4 oraz dokonuje zatwierdzenia zgodnie z art. 37 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/943;
b)
w stosownych przypadkach zwraca się o informacje do regionalnych centrów koordynacji na podstawie art. 46 rozporządzenia (UE) 2019/943;
c)
wydaje opinie i zalecenia skierowane do Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji;
d)
wydaje opinie i zalecenia skierowane do regionalnych centrów koordynacji.

Zadania ACER w odniesieniu do wyznaczonych operatorów rynku energii elektrycznej

Aby zapewnić sprawowanie przez wyznaczonych operatorów rynku energii elektrycznej ich funkcji określonych w rozporządzeniu (UE) 2019/943 i w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1222 30 , ACER:

a)
monitoruje postępy wyznaczonych operatorów rynku energii elektrycznej w ustanawianiu funkcji zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2015/1222;
b)
wydaje zalecenia skierowane do Komisji zgodnie z art. 7 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2015/1222;
c)
w stosownych przypadkach zwraca się o informacje do wyznaczonych operatorów rynku energii elektrycznej.

Zadania ACER dotyczące wystarczalności mocy wytwórczych i gotowości na wypadek zagrożeń

1. 
ACER zatwierdza i w razie potrzeby zmienia:
a)
propozycje dotyczące metod i obliczeń związanych z oceną wystarczalności zasobów na poziomie europejskim przeprowadzaną na podstawie art. 23 ust. 3, 4, 6 i 7 rozporządzenia (UE) 2019/943;
b)
propozycje dotyczące specyfikacji technicznych odnoszących się do transgranicznego udziału w mechanizmach zdolności wytwórczych na podstawie art. 26 ust. 11 rozporządzenia (UE) 2019/943.
2. 
Zgodnie z art. 24 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/941 ACER wydaje opinię na temat zasadności różnicy między oceną wystarczalności zasobów na poziomie krajowym a oceną wystarczalności zasobów na poziomie europejskim
3. 
ACER zatwierdza i w razie potrzeby zmienia metody:
a)
ustalania regionalnych scenariuszy kryzysu elektroenergetycznego zgodnie z art. 5 rozporządzenia (UE) 2019/941;
b)
dokonywania ocen wystarczalności w perspektywie krótkoterminowej i sezonowej zgodnie z art. 8 rozporządzenia (UE) 2019/941.
4. 
W odniesieniu do bezpieczeństwa dostaw gazu ACER jest reprezentowany w Grupie Koordynacyjnej ds. Gazu zgodnie z art. 4 rozporządzenia (UE) 2017/1938 i wypełnia zobowiązania dotyczące stałej zdolności przepływu w obu kierunkach w odniesieniu do gazu, określone w załączniku III do rozporządzenia (UE) 2017/1938.

Zadania ACER dotyczące zwolnień

ACER podejmuje decyzje o zwolnieniach, zgodnie z art. 63 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2019/943. ACER podejmuje również decyzje o zwolnieniach zgodnie z art. 36 ust. 4 dyrektywy 2009/73/WE, w przypadku gdy dana infrastruktura znajduje się na terytorium co najmniej dwóch państw członkowskich.

Zadania ACER dotyczące infrastruktury

W odniesieniu do transeuropejskiej infrastruktury energetycznej ACER, w ścisłej współpracy z organami regulacyjnymi oraz ENTSO energii elektrycznej i ENTSO gazu:

a)
monitoruje postępy w realizacji projektów mających na celu stworzenie nowej zdolności połączeń wzajemnych;
b)
monitoruje wdrażanie planów rozwoju sieci o zasięgu unijnym. Jeżeli ACER stwierdzi niespójność między tymi planami a ich wdrażaniem, bada przyczyny tej niespójności i wydaje zalecenia skierowane do operatorów systemów przesyłowych, organów regulacyjnych lub innych właściwych zainteresowanych organów w celu realizacji inwestycji zgodnie z planami rozwoju sieci o zasięgu unijnym;
c) 31
 wypełnianie obowiązków określonych w art. 5, art. 11 ust. 3 i ust. 6-9, art. 11, art. 12, 13 oraz art. 17 i w sekcji 2 pkt 12 załącznika III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/869 32  ;
d) 33
 podejmuje decyzje dotyczące wniosków inwestycyjnych, w tym dotyczące transgranicznej alokacji kosztów, na podstawie art. 16 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2022/869.

Zadania ACER dotyczące integralności i przejrzystości rynku hurtowego

W celu skutecznego monitorowania integralności i przejrzystości rynku hurtowego ACER, w ścisłej współpracy z organami regulacyjnymi i innymi organami krajowymi:

a)
monitoruje rynki hurtowe, gromadzi i udostępnia dane i tworzy europejski rejestr uczestników rynku zgodnie z art. 7-12 rozporządzenia (UE) nr 1227/2011;
b)
wydaje zalecenia skierowane do Komisji zgodnie z art. 7 rozporządzenia (UE) nr 1227/2011;
c) 34
 prowadzi i koordynuje dochodzenia na podstawie art. 13-13c i art. 16 rozporządzenia (UE) nr 1227/2011;
d) 35
 udziela zezwoleń na prowadzenie działalności platform informacji wewnętrznych i zarejestrowanych mechanizmów sprawozdawczych oraz nadzoruje je zgodnie z art. 4a i 9a rozporządzenia (UE) nr 1227/2011;
e) 36
 ma uprawnienia do nakładania okresowych kar pieniężnych w przypadkach, o których mowa w art. 13g rozporządzenia (UE) nr 1227/2011.

Zlecanie nowych zadań ACER

ACER można przydzielić dodatkowe zadania, które nie obejmują uprawnień decyzyjnych w okolicznościach wyraźnie określonych przez Komisję w kodeksach sieci przyjętych na podstawie art. 59 rozporządzenia (UE) 2019/943 i wytycznych przyjętych zgodnie z art. 61 tego rozporządzenia lub art. 23 rozporządzenia (WE) nr 715/2009 oraz w kwestiach związanych z celami, dla których ACER została ustanowiony.

Konsultacje, przejrzystość i gwarancje proceduralne

1. 
W ramach wykonywania swoich zadań, w szczególności w ramach procesu opracowywania wytycznych ramowych zgodnie z art. 59 rozporządzenia (UE) 2019/943 lub art. 6 rozporządzenia (WE) nr 715/2009, oraz w ramach procesu proponowania zmian kodeksów sieci na podstawie art. 60 rozporządzenia (UE) 2019/943 lub art. 7 rozporządzenia (WE) nr 715/2009 ACER prowadzi na wczesnym etapie szerokie konsultacje z uczestnikami rynku, operatorami systemów przesyłowych, konsumentami, użytkownikami końcowymi oraz, w stosownych przypadkach, z organami ochrony konkurencji, nie naruszając ich kompetencji, w otwarty i przejrzysty sposób, w szczególności gdy jego zadania dotyczą operatorów systemów przesyłowych.
2. 
ACER zapewnia, aby w stosownych przypadkach społeczeństwo oraz inne zainteresowane strony otrzymywały obiektywne, wiarygodne i łatwo dostępne informacje, w szczególności w odniesieniu do wyników jego pracy.

Wszystkie dokumenty i protokoły posiedzeń konsultacyjnych prowadzonych w trakcie opracowywania wytycznych ramowych zgodnie z art. 59 rozporządzenia (UE) 2019/943 lub art. 6 rozporządzenia (WE) nr 715/2009 albo w trakcie dokonywania zmian kodeksów sieci, o których mowa w ust. 1, podawane są do wiadomości publicznej.

3. 
Przed przyjęciem wytycznych ramowych albo przed zaproponowaniem zmian kodeksów sieci, o których mowa w ust. 1, ACER wskazuje, w jaki sposób uwzględniono uwagi otrzymane podczas konsultacji oraz - w przypadku nieuwzględnienia uwag - podaje jego przyczyny.
4. 
ACER podaje do wiadomości publicznej na swojej stronie internetowej przynajmniej porządek obrad, dokumenty bazowe oraz, w stosownych przypadkach, protokoły posiedzeń Rady Administracyjnej, Rady Organów Regulacyjnych oraz Komisji Odwoławczej.
5. 
ACER przyjmuje i publikuje odpowiedni i proporcjonalny regulamin zgodnie z procedurą określoną w art. 19 ust. 1 lit. t). Regulamin ten zawiera przepisy, które zapewniają przejrzysty i racjonalny proces podejmowania decyzji gwarantujący podstawowe prawa proceduralne w oparciu o praworządność, w tym prawo do bycia wysłuchanym, przepisy dotyczące dostępu do dokumentów oraz normy określone w ust. 6, 7 i 8.
6. 
Przed wydaniem decyzji indywidualnej przewidzianej w niniejszym rozporządzeniu ACER informuje każdą zainteresowaną stronę o zamiarze wydania tej decyzji i wyznacza termin, w którym zainteresowana strona może wyrazić opinię w tej sprawie, w pełni uwzględniając jej pilny charakter, złożoność i potencjalne skutki.
7. 
Decyzje indywidualne wydawane przez ACER zawierają uzasadnienie, tak by możliwe było odwołanie się co do ich istoty.
8. 
Strony, których dotyczą decyzje indywidualne, są informowane o środkach odwoławczych przysługujących im na mocy niniejszego rozporządzenia.

Monitorowanie i sprawozdawczość dotyczące sektorów energii elektrycznej i gazu ziemnego

1. 
ACER, w ścisłej współpracy z Komisją, państwami członkowskimi i właściwymi organami krajowymi, w tym z organami regulacyjnymi, oraz bez uszczerbku dla uprawnień organów ochrony konkurencji, monitoruje rynki hurtowe i detaliczne energii elektrycznej i gazu ziemnego, a w szczególności ceny detaliczne energii elektrycznej i gazu, przestrzeganie praw konsumentów określonych w dyrektywie (UE) 2019/944 i w dyrektywie 2009/73/WE, wpływ zmian rynkowych na odbiorców będących gospodarstwami domowymi, dostęp do sieci, w tym dostęp do energii elektrycznej wyprodukowanej z odnawialnych źródeł energii, postępy w budowie połączeń międzysystemowych, potencjalne bariery dla obrotu transgranicznego, bariery regulacyjne dla nowych podmiotów wchodzących na rynek i mniejszych podmiotów, w tym obywatelskich społeczności energetycznych, interwencje państwa uniemożliwiające odzwierciedlanie w cenach faktycznych niedoborów, takie jak te określone w art. 10 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2019/943 oraz działania państw członkowskich w zakresie bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej w oparciu o wyniki oceny wystarczalności zasobów na poziomie europejskim, o której mowa w art. 23 tego rozporządzenia, ze szczególnym uwzględnieniem oceny ex post, o której mowa w art. 17 rozporządzenia (UE) 2019/941.
2. 
ACER publikuje co roku sprawozdanie w sprawie wyników monitorowania, o którym mowa w ust. 1. W sprawozdaniu tym ACER wskazuje wszelkie przeszkody w dokończeniu budowy rynków wewnętrznych energii elektrycznej i gazu ziemnego.
3. 
Publikując swoje roczne sprawozdanie, ACER może przedłożyć Parlamentowi Europejskiemu i Komisji opinię w sprawie ewentualnych środków usunięcia przeszkód, o których mowa w ust. 2.
4.  37
 ACER przedstawia sprawozdanie w sprawie metod dotyczących najlepszych praktyk w zakresie taryf przesyłowych i dystrybucyjnych na podstawie art. 18 ust. 9 rozporządzenia (UE) 2019/943.

ACER wydaje sprawozdanie na temat wpływu stosowania produktów wygładzających profil zapotrzebowania na unijny rynek energii elektrycznej podczas kryzysu po przeprowadzeniu oceny zgodnie z art. 7a ust. 7 rozporządzenia (UE) 2019/943 oraz sprawozdanie dotyczące wpływu opracowania produktów wygładzających profil zapotrzebowania na unijny rynek energii elektrycznej w normalnych warunkach rynkowych po przeprowadzeniu oceny zgodnie z art. 7a ust. 8 tego rozporządzenia.

5.  38
 ACER wydaje sprawozdanie na podstawie art. 19e ust. 7 rozporządzenia (UE) 2019/943, zawierające analizę krajowych sprawozdań dotyczących szacunkowych potrzeb w zakresie elastyczności oraz zawierające zalecenia dotyczące kwestii o znaczeniu transgranicznym w odniesieniu do ustaleń organu regulacyjnego lub innego organu lub podmiotu wyznaczonego przez państwo członkowskie.
58.  39
 Co trzy lata, po konsultacji z państwami członkowskimi ACER ustanawia i udostępnia publicznie zestaw wskaźników i odpowiednich wartości odniesienia do porównania jednostkowych kosztów inwestycji w porównywalnych projektach związanych z pomiarami, kwantyfikacją, monitorowaniem, raportowaniem, weryfikacją i redukcją emisji metanu, łącznie z uwalnianiem do atmosfery i spalaniem gazu w pochodni. Wydaje zalecenia w zakresie wskaźników i wartości odniesienia dotyczących jednostkowych kosztów inwestycji w celu wypełnienia obowiązków wynikających z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1787 40  na podstawie art. 3 tego rozporządzenia.
18 Art. 2 lit. aa dodana przez art. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia nr 2024/1747 z dnia 13 czerwca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1747) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lipca 2024 r.
19 Rozporządzenie Komisji (UE) 2016/1719 z dnia 26 września 2016 r. ustanawiające wytyczne dotyczące długoterminowej alokacji zdolności przesyłowych (Dz.U. L 259 z 27.9.2016, s. 42).
20 Art. 2 lit. d zmieniona przez art. 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia nr 2024/1747 z dnia 13 czerwca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1747) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lipca 2024 r.
21 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/943 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie rynku wewnętrznego energii elektrycznej (zob. s. 54 niniejszego Dziennika Urzędowego).
22 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 715/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie warunków dostępu do sieci przesyłowych gazu ziemnego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1775/2005 (Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 36).
23 Art. 3 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2024/1747 z dnia 13 czerwca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1747) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lipca 2024 r.
24 Art. 4 ust. 9 dodany przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2024/1747 z dnia 13 czerwca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1747) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lipca 2024 r.
25 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. ustanawiające przepisy i zasady ogólne dotyczące trybu kontroli przez państwa członkowskie wykonywania uprawnień wykonawczych przez Komisję (Dz.U. L 55 z 28.2.2011, s. 13).
26 Art. 5 ust. 8 zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. a rozporządzenia nr 2024/1747 z dnia 13 czerwca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1747) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lipca 2024 r.
27 Art. 5 ust. 9 dodany przez art. 1 pkt 4 lit. b rozporządzenia nr 2024/1747 z dnia 13 czerwca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1747) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lipca 2024 r.
28 Art. 6 ust. 8 zmieniony przez art. 2 pkt 1 rozporządzenia nr 2024/1106 z dnia 11 kwietnia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1106) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 maja 2024 r.
29 Art. 6 ust. 9 zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 2024/1747 z dnia 13 czerwca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1747) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lipca 2024 r.
30 Rozporządzenie Komisji (UE) 2015/1222 z dnia 24 lipca 2015 r. ustanawiające wytyczne dotyczące alokacji zdolności przesyłowych i zarządzania ograniczeniami przesyłowymi (Dz.U. L 197 z 25.7.2015, s. 24).
31 Art. 11 lit. c) zmieniona przez art. 26 rozporządzenia nr 2022/869 z dnia 30 maja 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.152.45) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 czerwca 2022 r.
32 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/869 z dnia 30 maja 2022 r. w sprawie wytycznych dotyczących transeuropejskiej infrastruktury energetycznej, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 715/2009, (UE) 2019/942 i (UE) 2019/943 oraz dyrektywy 2009/73/WE i (UE) 2019/944 oraz uchylające rozporządzenie (UE) nr 347/2013 (Dz.U. L 152 z 3.6.2022, s. 45).
33 Art. 11 lit. d) zmieniona przez art. 26 rozporządzenia nr 2022/869 z dnia 30 maja 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.152.45) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 czerwca 2022 r.
34 Art. 12 lit. c) zmieniona przez art. 2 pkt 2 lit. a rozporządzenia nr 2024/1106 z dnia 11 kwietnia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1106) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 maja 2024 r.
35 Art. 12 lit. d) dodana przez art. 2 pkt 2 lit. b rozporządzenia nr 2024/1106 z dnia 11 kwietnia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1106) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 maja 2024 r.
36 Art. 12 lit. e) dodana przez art. 2 pkt 2 lit. b rozporządzenia nr 2024/1106 z dnia 11 kwietnia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1106) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 maja 2024 r.
37 Art. 15 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 6 lit. a rozporządzenia nr 2024/1747 z dnia 13 czerwca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1747) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lipca 2024 r.
38 Art. 15 ust. 5 dodany przez art. 1 pkt 6 lit. b rozporządzenia nr 2024/1747 z dnia 13 czerwca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1747) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lipca 2024 r.
39 Art. 15 ust. 58 dodany przez art. 37 rozporządzenia nr 2024/1787 z dnia 13 czerwca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1787) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 sierpnia 2024 r.
40 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1787 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie redukcji emisji metanu w sektorze energetycznym oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2019/942 (Dz.U. L, 2024/1787, 15.7.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1787/oj).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.