Art. 6. - Zadania ACER w odniesieniu do organów regulacyjnych - Rozporządzenie 2019/942 ustanawiające Agencję Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2019.158.22

Akt obowiązujący
Wersja od: 4 sierpnia 2024 r. do: 4 lutego 2025 r.
Artykuł  6

Zadania ACER w odniesieniu do organów regulacyjnych

1. 
ACER wydaje decyzje indywidualne dotyczące kwestii technicznych, o ile takie decyzje są przewidziane w rozporządzeniu (UE) 2019/943, w rozporządzeniu (WE) nr 715/2009, w dyrektywie (UE) 2019/944 lub w dyrektywie 2009/73/WE.
2. 
ACER może, zgodnie ze swoim programem prac, na wniosek Komisji lub z własnej inicjatywy, wydawać zalecenia, aby wspierać organy regulacyjne i uczestników rynku w dzieleniu się dobrymi praktykami.
3. 
Do dnia 5 lipca 2022 r., a następnie co cztery lata, Komisja przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie dotyczące niezależności organów regulacyjnych, zgodnie z art. 57 ust. 7 dyrektywy (UE) 2019/944.
4. 
ACER zapewnia ramy dla współpracy organów regulacyjnych w celu usprawnienia procesu podejmowania decyzji w kwestiach o znaczeniu transgranicznym. ACER wspiera współpracę pomiędzy organami regulacyjnymi oraz między organami regulacyjnymi na poziomie regionalnym i unijnym, a także uwzględnia rezultaty tej współpracy przy opracowywaniu opinii, zaleceń i decyzji. Jeżeli ACER uzna, że niezbędne są wiążące przepisy dotyczące takiej współpracy, przedkłada Komisji odpowiednie zalecenia.
5. 
Na wniosek co najmniej jednego organu regulacyjnego lub Komisji ACER przedstawia opartą na faktach opinię w sprawie zgodności decyzji podjętej przez organ regulacyjny z kodeksami sieci i wytycznymi, o których mowa w rozporządzeniu (UE) 2019/943, w rozporządzeniu (WE) nr 715/2009, w dyrektywie (UE) 2019/944, w dyrektywie 2009/73/WE lub w innych odpowiednich przepisach tych dyrektyw lub rozporządzeń.
6. 
W przypadku gdy organ regulacyjny nie zastosował się do opinii ACER, o której mowa w ust. 5, w terminie czterech miesięcy od dnia jej otrzymania, ACER powiadamia o tym odpowiednio Komisję i zainteresowane państwo członkowskie.
7. 
Jeżeli w określonym przypadku organ regulacyjny napotyka na trudności w stosowaniu kodeksów sieci i wytycznych, o których mowa w rozporządzeniu (UE) 2019/943, w rozporządzeniu (WE) nr 715/2009, w dyrektywie (UE) 2019/944 lub w dyrektywie 2009/73/WE, może zwrócić się do ACER o wydanie opinii. ACER wydaje swoją opinię, po konsultacji z Komisją, w terminie trzech miesięcy od dnia otrzymania takiego wniosku.
8.  28
 (uchylony).
9.  29
 ACER przedkłada właściwemu organowi regulacyjnemu opinie na podstawie art. 8 ust. 1b i art. 16 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/943.
10. 
ACER jest uprawniony do wydawania decyzji indywidualnych dotyczących kwestii regulacyjnych mających wpływ na handel transgraniczny lub na transgraniczne bezpieczeństwo systemu, które to kwestie wymagają wspólnej decyzji co najmniej dwóch organów regulacyjnych, w przypadku gdy uprawnienia takie zostały powierzone organom regulacyjnym na podstawie jednego z następujących aktów prawnych:
a)
aktu ustawodawczego Unii przyjętego w zwykłej procedurze ustawodawczej;
b)
kodeksów sieci i wytycznych przyjętych przed dniem 4 lipca 2019 r. i późniejszych wersji tych kodeksów sieci i wytycznych; lub
c)
kodeksów sieci i wytycznych przyjętych jako akty wykonawcze na podstawie art. 5 rozporządzenia (UE) nr 182/2011.

ACER jest uprawniony do wydawania decyzji indywidualnych określonych w akapicie pierwszym w następujących sytuacjach:

a)
jeżeli właściwe organy regulacyjne nie były w stanie osiągnąć porozumienia w terminie sześciu miesięcy od przedłożenia sprawy ostatniemu z tych organów regulacyjnych lub w terminie czterech miesięcy w przypadku, o którym mowa w art. 4 ust. 7 niniejszego rozporządzenia lub w art. 59 ust. 1 lit. c) lub art. 62 ust. 1 lit. f) dyrektywy (UE) 2019/944; lub
b)
na podstawie wspólnego wniosku właściwych organów regulacyjnych.

Właściwe organy regulacyjne mogą zwrócić się wspólnie z wnioskiem o przedłużenie terminu, o którym mowa w akapicie drugim lit. a) niniejszego ustępu, na okres nie dłuższy niż sześć miesięcy, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 4 ust. 7 niniejszego rozporządzenia, art. 59 ust. 1 lit. c) lub art. 62 ust. 1 lit. f) dyrektywy (UE) 2019/944.

Jeżeli uprawnienia do wydawania decyzji dotyczących kwestii transgranicznych, o których mowa w akapicie pierwszym, zostały powierzone organom regulacyjnym w nowych kodeksach sieci lub wytycznych przyjętych w formie aktów delegowanych po dniu 4 lipca 2019 r., ACER jest uprawniony wyłącznie na zasadzie dobrowolności zgodnie z akapitem drugim lit. b) niniejszego ustępu, na podstawie wniosku złożonego przez co najmniej 60 % właściwych organów regulacyjnych. Jeżeli zaangażowane są tylko dwa organy regulacyjne, którykolwiek z nich może skierować sprawę do ACER.

Do dnia 31 października 2023 r., a następnie co trzy lata, Komisja przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie w sprawie ewentualnej konieczności większego zaangażowania ACER w rozstrzyganie sporów między organami regulacyjnymi dotyczących wspólnych decyzji w kwestiach, w których w drodze aktu delegowanego powierzono tym organom regulacyjnym kompetencje po dniu 4 lipca 2019 r. W stosownych przypadkach do sprawozdania dołącza się wniosek ustawodawczy dotyczący zmiany takich uprawnień lub przekazania ACER niezbędnych uprawnień.

11. 
Podczas przygotowywania decyzji na podstawie ust. 10 ACER konsultuje się z organami regulacyjnymi i zainteresowanymi operatorami systemów przesyłowych oraz jest informowany o propozycjach i uwagach wszystkich zainteresowanych operatorów systemów przesyłowych.
12. 
Jeżeli sprawa została przekazana ACER zgodnie z ust. 10, ACER:
a)
wydaje decyzję w terminie sześciu miesięcy od dnia przekazania sprawy; lub w terminie czterech miesięcy w przypadku, o którym mowa w art. 4 ust. 7 niniejszego rozporządzenia lub w art. 59 ust. 1 lit. c) lub w art. 62 ust. 1 lit. f) dyrektywy (UE) 2019/944; oraz
b)
może w razie konieczności wydać decyzję tymczasową, aby zapewnić ochronę bezpieczeństwa dostaw lub bezpieczeństwa eksploatacyjnego.
13. 
Jeżeli kwestie regulacyjne, o których mowa w ust. 10, obejmują zwolnienia w rozumieniu art. 63 rozporządzenia (UE) 2019/943 lub art. 36 dyrektywy 2009/73/WE, terminy przewidziane w niniejszym rozporządzeniu nie kumulują się z terminami przewidzianymi w tych przepisach.
28 Art. 6 ust. 8 zmieniony przez art. 2 pkt 1 rozporządzenia nr 2024/1106 z dnia 11 kwietnia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1106) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 maja 2024 r.
29 Art. 6 ust. 9 zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 2024/1747 z dnia 13 czerwca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1747) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lipca 2024 r.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.